16.3.07

Prázdniny pana Beana [Mr. Bean's Holiday] - 40%

Karel Roden výjimečně nehraje padoucha a Rowan Atkinson výjimečně není moc vtipný!

Není známo, co se stalo s plyšovým medvídkem a Whistlerovou matkou. Dokonce ani nevíme, kde teď pan Bean bydlí. Dozvíme se jen to, že v tombole vyhrál zájezd na pláž do Cannes a pět minut po začátku filmu už vyjíždí rychlovlakem z tunelu pod průplavem a z pošmourné Anglie se ocitá ve slunné Francii.

Trable začnou už při přestupu v Paříži. Zde Bean způsobí, že ruský filmový kritik Karel Roden nestihne vlak, ve kterém sedí jeho malý syn (Max Baldry). Bean se ho v návalu soucitu ujme a pokouší se s ním dostat alternativními dopravními prostředky do Cannes (kam se mezitím Roden dostane jiným vlakem, ovšem Bean s klukem ne, protože jsou naopak z vlaku vyhozeni). Nakonec jim nejvíce pomůže francouzská herečka Sabine (vyslovuje se jako "Sa-Bean"!), která je odveze do Cannes právě včas na premiéru nového artfilmu Carsona Claye (Willem Dafoe), kde shodou okolností v hledišti sedí Roden (asi mu nepřipadá moc důležité hledat svého syna) a shodou okolností v něm hraje Sabine.



Pokud si dobře vzpomínám na prapůvodní beanovské skeče, šlo v nich většinou o to, že se protagonista ocitl v nějakém úzce vymezeném prostoru, kde několik minut až desítek minut prováděl neuvěřitelné krkolomnosti s omezeným počtem přesně definovaných rekvizit. Pokud je tato má vzpomínka správná, pak Prázdniny pana Beana nejsou beanovský film, protože se v nich podobný styl humoru téměř nevyskytuje.

Několikrát to už už vypadá, že se k něčemu takovému schyluje. Jako třeba když se Bean usadí v luxusní restauraci na pařížském nádraží a nechá si (omylem?) od vrchního (Jean Rochefort) přinést velký talíř ústřic a langust (nebo čeho). Tato rozehrávka je ovšem vytěžena jen do té míry, že při zdlouhavé konzumaci langusty legračně kulí oči a ústřice mu nechutnají, takže je nepozorovaně vysype do cizí kabelky. To je všechno, trvá to snad 5 minut a není to ani doprovázeno žádnou rozvernou komickou hudbou, pouze ambientním zvukem restaurace. Ve filmu je vůbec překvapivě málo fyzické komedie (kterou Rowan Atkinson pořád zvládá velmi dobře, když dostane příležitost) a humor se omezuje spíše na koulení očima a vyjevené výrazy. Celý film má vlastně méně nápaditý scénář než libovolná krátká Beanova televizní skeč.

První polovina filmu se tedy nese ve značně nudném duchu, kdy je o skutečně vtipné scény nouze (objeví se maximálně sem tam vtipný ZÁBĚR). Rowan Atkinson samozřejmě zvládá zahrát své legendární alter-ego levou zadní, ale nemá co hrát. A je smutnou skutečností, že když se člověk jeho věku legračně dementně šklebí na malého chlapce, působí to poněkud nepříjemně pedofilním dojmem.

O trochu méně nudná je druhá polovina filmu, kdy se "osudy všech mají protnout v Cannes". Není lepší, ale je bizarnější, protože se v ní mísí téměř dadaistické scény, parodující filmový průmysl a jeho nabubřelost, se scénami, které se snaží diváka dojmout přesně za pomoci oněch nabubřelých metod, které byly o pár sekund dříve parodovány. To, že děj postrádá jakoukoliv logiku a všichni se v něm chovají jako idioti, je už pak jen drobnost. Dafoe, Rochefort, Roden a Emma de Caunesová (Nauka o snech) jsou sice uváděni v titulcích hned za Atkinsonem, ale pouze poslední z nich má ve filmu něco, co by se dalo označit slovem "role". Režisér Steve Bendelack zatím žádný plnohodnotný celovečerní film nenatočil a jeho televizní zkušenosti jsou evidentně nedostačující. Nejsmutnějšího prozření se mi dostalo ve chvíli, kdy znuděné obecenstvo v Cannes sledovalo Clayův narcistní filmový počin (který měl být vtipný tím, jak je nudný) a já si uvědomil, že bych se na ten film pravděpodobně díval raději, než na Prázdniny pana Beana.

Film má naštěstí necelých 90 minut, ale rozhodně se o něm nedá říct, že uteče jako voda. Rowan Atkinson se nechal slyšet, že jde o vůbec poslední dobrodružství pana Beana. Je nejvyšší čas a měl to říct už po prvním celovečerním filmu. Tenhle reklamní prospekt na krásy Francie jsme opravdu neměli zapotřebí.

Ci 40% (Původně psáno pro měsíčník Cinema. Přetištěno se svolením šéfredaktorky.)

2 komentáře:

  1. Celovečerní film o Beanovi jsem neviděl ani jeden a vůbec mi to nevadí. U jeho skečů jsem se bavil královsky, ale po letech nemám důvod se na to dívat znova, pokud zrovna nepůjdu kolem zapnuté TV, kde to poběží. Zato Černou zmiji můžu vidět pořád dokola (snad kromě první série) a kdyby náhodu chtěli udělat další série, vůbec bych se nezlobil. Podle mě je to vrchol toho, co Atkinson kdy udělal a je vidět, že umí opravdu skvěle zahrát různé charaktery (viz vánoční bonusová epizoda) a ne jenom toho nablblého troubu Beana.

    OdpovědětVymazat
  2. U filmu jsem se bavil a pokud by tě víc zajímal takový typ filmu,jako natočil Carson Claye,tak se divím,že vůbec jdeš na Beana.
    Že se všichni nakonec sejdou v Cannes není žádná náhoda,každý má důvod tam jet,což se mimochodem z děje snadno dozvíš.
    Kritizovat herecké výkony v závislosti na pořadí v titulkách je také hloupost,protože jsou uváděni v pořadí,v jakém se ve filmu jednotliví herci objevili (tahle zmínka je na začátku titulků)

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.