15.1.08

Tahle země není pro starý [No Country For Old Men] - 100%

80. léta minulého století, Texas. Nepříliš zámožný polokovboj (Josh Brolin) objeví v poušti několik postřílených lidí a kufr peněz, který si přivlastní. Záhy se po jeho stopě vydává nájemný vrah (Javier Bardem), v jehož stopách zůstává hromada ošklivě zabitých lidí. A starý šerif (Tommy Lee Jones) se snaží rozklíčovat, co že se to tady vlastně děje...



Nejnovější film bratrů Coenových je do značné míry nefilmový, nebo aspoň "nehollywoodský". Jeho tempo je úmyslně extrémně pomalé, dlouhé minuty sledujeme například jen krajinu, kterou někdo jde, nebo něčí snahu správně strčit kufr s penězi do větracího systému. Nebo něčí pokus o operaci vlastní prostřelené nohy. To vše bez efektního střihu, bez kamerových exhibicí a bez hudby (v závěrečných titulcích je sice uveden Carter Burwell, ale opravdu jsem si nevšiml, že by v celém filmu zazněla jakákoliv hudba - kromě závěrečných titulků).

Všechno v tomhle filmu je pomalé, včetně přestřelek a honiček. Proto Javier Bardem nemusí být žádný atlet a stačí, že jde s buldočí sveřepostí za svým cílem, pomalu ale jistě, jako Terminátor. není sice úplně neprůstřelný a trochu víc toho namluví, ale jinak by mu mohl Arnold ledacos závidět - například herecké schopnosti. Velmi záhy je jasné, že kdokoliv se s Bardemem setká, nepřežije (nosí s sebou zásobník se stlačeným plynem a pneumatickou pistoli, kterou se normálně na jatkách zabíjí dobytek). A když přežije, znamená to něco opravdu výjimečného a jde z toho ještě větší strach.

Tahle země není pro starý je hodně brutální a krvavý film (byť byly mé limity vnímání brutálnosti nedávno otupeny Sweeney Toddem a Východními přísliby). Vlastně, většina akčních scén v Téhle zemi připomíná proslulou rvačku v lázních ve Východních příslibech. A podobně jako Sweeney Todd obsahuje notnou dávku absurdity a humoru, jehož humornost některým divákům mezi vší tou brutalitou ani nedojde.

K filmu mám svoje výhrady, související s jeho Coenovským tempem, což dále souvisí s tím, že jsem zatím z žádného Coenovic filmu nebyl bezmezně nadšený (nejvíce se mi líbil jejich Záskok, který je pro ně velmi netypický). Chápu, že rozvleklé tempo je dramatickým záměrem a napomáhá vytvářet atmosféru, ale podruhé bych se na Tuhle zemi opravdu dívat nemusel - maximálně na některé její vybrané scény s mistrovskou gradací a superchytrými dialogy. Ale ty vybrané scény jsou natolik boží a originální, že si film nezasluhuje méně než maximální hodnocení.

P.S: Týpci v tomhle filmu jsou opravdoví drsňáci a mají opravdu cool hlášky. Nedílnou součástí jejich "coolnosti" ovšem je způsob, jak jsou texasky pronášeny. Až jednou vznikne k tomuhle filmu český dabing, bude to jistojistě strašná švanda...

17 komentářů:

  1. V prvy rade dik za normalni preklad jmena filmu, kterfeho se nyni asi vsichni chytli, protoze jeste nedavno jsem tohle nasel coby "zadna zeme pro staryho muze" (ani ne pro "stary muze"!).

    OdpovědětVymazat
  2. To neni muj preklad. Pouzivam cesky nazev, pro ktery se rozhodl distributor. T.j. u "Darjeeling Limited" musim chte nechte psat "Darjeeling s rucenim omezenym", i kdyz je to blbost.

    OdpovědětVymazat
  3. Ten film ve me zanechal rozporuplne pocity... cela ta dejova linie s tim jak Bardem lovi Brolina je naprosto famozni a z Bardema jsem mel fakt strach, ale ta druha dejova linie s Tommy Lee Jonesem jako zaprdenym serifem co porad trousi moudra o svem otci mi tam prisla jako z jineho filmu, uplne zbytecna. Navic, tyto dve linie se temer neprotnou. Dalsi vec ktera na me pusobila prinejmensim zvlastne je ten konec kdy Tommy Lee Jones zase vypravi nejaka obvzlaste nudna moudra a najednou v polovine vety (neco ve smyslu: dnes jsem se nic moc vyspal) je konec filmu.

    OdpovědětVymazat
  4. To anonym (16. leden 2008 6:35): Nicméně právě scény se šerifem rytmizují precizně vystavěné vyprávění, oddalují očekávaná vyústění a okázale narušují diváckou touhu, která se tak ještě zvyšuje. Stejně jako většinu klíčových momentů, které by žánr teoreticky nabízel a divák očekával, film buď jednoduše popře, nebo je nechá odehrát se mimo plátno (bůhví, zda to není návaznost na Malého Caesara). Nasírací potenciál jonesovské linie, která opravdu působí jako z jiného světa a občas je dost obtížné se naladit na to, o čem se vlastně mluví, je de facto nedílnou součástí toho, proč je ten film vynikající... cimrmanovský model "očekávání/zklamání" může občas nevídaně posílit zážitek. Když se na to podíváš globálně, nic v tom filmu pořádně neodpovídá tradičnímu očekávání. Navíc je tam zvláštní posun oproti jiným coenovským "kriminálním" filmům (který je asi daný hlavně předlohou - z ní také překlad názvu), že tam nejsou všichni tak trochu blbci (Fargo), všichni tak trochu mimo, protože špatně interpretovali okolnosti (Zbytečná krutost, do určité míry Muž, který nebyl) nebo jeden zatraceně chytrý, který napálí všechny kolem sebe (Millerova křižovatka), ale do jednoho je to banda zatraceně chytrých lidí, kteří mají občas tu smůlu, že jsou v křížku s ještě chytřejšími. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Pokud jde o překlad názvu, vděčíme za to zřejmě předloze, která pod stejným jménem nedávno vyšla. A vděčímě jí v podstatě i za všechno ostatní. Film je téměř doslovná adaptace knihy - včetně toho pomalého tempa a klíčových momentů odehrávajících se "mimo plátno". Nutno poznamenat, že starý šerif dává v knize o dost větší smysl - částečně i proto, že ho tam "nehraje" Jones. Každopádně je to opravdu skvělý film.

    OdpovědětVymazat
  6. Souhlasím s Dougem, přímočará katarze a vyústění děje může sice krátkodobě diváka povznést, ale No Country For Old Men nabízí druhou cestu, kdy nad filmem můžete po delší čas dumat (a zároveň se bavit, vždyť přes nastavenej temporytmus je No Country... k divákovi velice vstřícnej). 100% zážitek.

    OdpovědětVymazat
  7. No osobně bych tomu dal 60 procent..ze začátku super, dobrá atmosféra, Bardem dost zapůsobil..ale pak se začala dostavovat zvětšující se nuda, přičemž konec už jsem (doslova) odzíval...

    Nevim no, třeba když to srovnám s Collateralem, tak ten na mě zapůsobil mnohem víc, nesrovnatelně víc mě bavil, a i ten Cruise mi přišel jako hitman mnohem lepší (a není to jen tím směšným Bardemovo sestřihem : )).

    OdpovědětVymazat
  8. To Douglas (Radomír D. Kokeš)
    To, co jsi napsal, je typicky priklad toho, jak straslive nudne a skoro nezrozumitelne popsat jinak zabavny film... :-))

    OdpovědětVymazat
  9. Collateral? Vždyť to je komiks pro teenagery. U Douga je to spíš obráceně - popsal srozumitelně "nesrozumitelný film" (samozřejmě pokud ho člověk vnímá trochu do hloubky).

    OdpovědětVymazat
  10. Taky nechapu, ze dabing tady nepouziva ruzny akcenty.
    Cernosi by meli mluvit cikansky, Texasani asi jihomoravsky apod.

    OdpovědětVymazat
  11. "Zaskok" je Hudsucker Proxy?
    To jsem ani nechtel verit, ze je od Coenu ...

    OdpovědětVymazat
  12. Pekne hodnotenie take ake ma byt...

    OdpovědětVymazat
  13. 100%podívaná!!!Tahle filmová lahůdka není jen tak pro někoho.Tenhle film je pro ty co chtějí u filmu přemýšlet,vyčkávat,ale především se KRÁLOVSKY BAVIT.A já se bavil snad více než královsky.

    OdpovědětVymazat
  14. Filmy tohoto ražení řadím do soukromé pracovní škatulky "mužský manýrismus", banální story umně zabalené do vatičky násilí a žvanění, to vše cizelováno a cizelováno... 100%, to jste se FF přetěžce uťal, ano, poctivé tempo, pár místeček, která se budou citovat, dech beroucí Bardem, nic víc, nic míň, pro reálií neznalé, jistě jen část "blaha", dle mě: dobré zkouknout, zvnitřnit a hupky dupky od toho, revival netřeba!

    OdpovědětVymazat
  15. je mi lito... ale vic jak 60% bych mu nedal... zbytecne moc dlouhy az otravne natahovany... zlaty fargo oproti tomuto pocinu....

    OdpovědětVymazat
  16. plytky hlupucky flop s idiostkym koncom a velkou kopou dristou jedneho stareho prdolu.

    OdpovědětVymazat
  17. Tak mne teda prislo, ze Bardem tam vlastne nic nehral, celou dobu neustale stejny ksicht bez vyrazu - nuda. Toho Oscara fakt nechapu.

    OdpovědětVymazat