7.10.08

Nestyda - 60%

Oskar (Jiří Macháček) si jednoho dne uvědomí, že jeho manželka má hrozně velký nos a že to s ní takhle dál nejde. Začne jí zahýbat, manželka na to přijde a vyhodí ho z domu. Oskar také přijde o zaměstnání (hlásil v televizi počasí), začne se živit jako odvozce opilců domů, rozejde se se svou vášnivou maďarskou milenkou (poté co jí omylem zabije její želvu) a dá se dohromady s ještě vášnivější slavnou zpěvačkou, která je o generaci starší než on. Mezitím se Oskarova žena skamarádí s Pavlem Liškou, který řeže v parku stromy. Kromě toho se Oskarova žena stále dobře kamarádí s Oskarovými rodiči, kteří její nové lásce fandí.



To, co jsem popsal v předchozím odstavci, je velmi zhuštěná cca první polovina filmu Nestyda. Tato polovina byla velmi zdařilá, její hrdinové mě vesměs velice zajímali a bavili a poprvé v životě se ve mně dokonce probudil pocit, že by možná nemuselo být špatné si něco od Viewegha někdy přečíst.

V druhé polovině filmu ovšem nebyly nijak příliš vysvětleny nebo uzavřeny osudy nikoho ze zúčastněných a místo toho jsem se dočkal jednak prázdného filosofování a druhak dalších postav vržených do děje, zatímco předchozí zajímavé postavy byly rychle odstraněny, aniž bych se o nich dozvěděl něco z toho, co mě o nich zajímalo.

Vím, opakuji se, ale musím to napsat znovu: Jan Hřebejk je vynikající režisér a když si film představím jako sérii samostatných scének, tak většina z nich funguje fantasticky: Každé gesto má svoji pointu, každé slovo je proneseno tak, aby tu pointu prohlubovalo, super... Bohužel opět došlo k tomu, že scénář (ve smyslu "globální děj filmu") není příliš dobrý, je toho v něm hodně najednou, od každého něco, většina z toho není pořádně uzavřena a už se rychle spěchá někam jinam abychom viděli nějakou úplně jinou figurku.

Kdyby se počet postav zredukoval na polovinu, Nestydovi by to obrovským způsobem prospělo.

11 komentářů:

  1. A zase hromada postavicek a hromada situaci... Chci ceskej film:
    a) kde budou vztahy sekundarni a budou dobre a zabavne doplnovat dej
    b) kde ten dej potahnou hlavni postavy a nebude ho tlacit hromada sekundantu
    c) nebude to horkosladka slatanina, ale reziser si dovede predem vybrat - idealne komedii, protoze vetsina soucasnejch filmu je dost tragickejch.

    Pro zacatek bohate staci. Urcite uz takovej existuje, ale uz me vubec nebavi ho hledat v kine za hrisny penize.

    OdpovědětVymazat
  2. Mozno sa dockas ked Jan Hřebejk prestane filtrovat knizky sabacha a viewegha. Skoda pisat. Keby ludia citali tak by takyto reziser skoncil raz dva. Ludi, ktori zjavne netusia z kade vietor fuka sa vytesuju pri vtipkoch z hrebejkovych filmov, netusiac ze to je doslovny vycuc z knih a cely ten balast filmu okolo je len na to aby sa ta vtipna sekvencia dala nejak uhrat a dejovo sa k nej dostal. System Kamenak pre trosku intelektualnejsie publikum funguje hrebejkovy uz roky tak naco to menit. Ved Sabach pise dalej tak sa mozeme tesit co znova "vymysli" p. hrebejk za par rokov.

    OdpovědětVymazat
  3. Proc kazdy film z posledni doby je neco od toho trageda Viewegha, od kteryho se ani ty knizky cist nedaji? A kdyz to neni namet od nej, tak je to neco naprosto beznadejneho, kdy na pocatku pribehu jsou postavy smutne a na konci primo zoufale? Jsem znechuceny. Kde je era starych dobrych ceskych filmu, starych dobrych ceskych komedii? Proc se uz netoci takovehle filmy, ktere divaka pobavily a pohladily po dusi, a nebylo mu z nich na nic jako ze soucasne kinematografie? Je mi z toho zle a prijde mi to smutne.
    Tenhle film si necham ujit. A myslim, ze o nic neprijdu.

    OdpovědětVymazat
  4. Nic proti starým dobrým českým komediím, ale kolik že jich bylo? Můj soukromý názor je, že filmů, které by splňovaly všechna tři kritéria, by se našlo dohromady cca 9.

    Limonádový Joe
    Adéla ještě nevečeřela
    Tajemství hradu v Karpatech
    Jáchyme, hoď ho do stroje
    Happy end
    Vrchní, prchni
    Marečku, podejte mi pero!
    Vesničko má středisková
    Nejistá sezóna

    Když k tomu připočtu pár dalších, aby mě ostatní nekamenovali...

    Na samotě u lesa
    Kulový blesk
    Císařův pekař
    Čtyři vraždy stačí, drahoušku

    ...tak to vychází v poválečném průměru na jeden za tři a půl roku, takže hořekovat nad tím, že ne každý současný film je hřejivá veselá komedie, mi přijde jako názor postrádající nadhled.
    Stručně řečeno, takovéhle filmy se netočí, protože Lipský, Hrušínský, Kopecký a Menšík jsou po smrti.

    OdpovědětVymazat
  5. anonym 7. říjen 2008 14:28:
    Proc se uz netoci filmy, ktere divaka pobavily a pohladily po dusi?
    Jejda, ja myslel, ze filmy, ktere hladi po dusi jsou prave ty hezke teple ceske filmecky, ktere vsichni nesnasi. Tak ted v tom bordel ...

    OdpovědětVymazat
  6. 2gloster: nebo spíš protože Brdečka je (tuším) po smrti a Smoljak se Svěrákem už nepíšou scénáře spolu? Tím je myslím pokryt Váš kompletní seznam.

    Ono to fakt bude o těch scénářích.

    OdpovědětVymazat
  7. Ad hlazení po duši:
    Ano, taky mám ten dojem, že to ještě před chvilkou nemohl nikdo ani cítit. (Vratné lahve...?)

    Ad Kubau:
    Souhlas. Zapomenout na Brdečku ode mě bylo bezohledné. A S&S mají také nezanedbatelné zásluhy. Byla to, jako obvykle, vyjímečně dobrá konstelace mnoha prvků.

    A že by po revoluci nic nevzniklo?
    Pelíšky nebyly špatné, pro Samotáře mám slabost a Akumulátora vysloveně žeru. Rok Ďábla? Knoflíkáři?
    Se zamhouřeným okem se držíme jen lehce pod vypočítaným průměrem.
    Tenkrát se taky natočilo sraček... Ale na ty si už nikdo nevzpomene.

    OdpovědětVymazat
  8. Gloster: Ale ty co jsi vyjmenoval v posledním příspěvku už vyznívají úplně jinak než věci typu Adéla ještě nevečeřela nebo Čtyři vraždy stačí. K tomuhle typu "ujetostí" se dá přirovnat snad jenom Mazaný Filip (což byl bohužel chabej pokus.) Je to zvláštní, ale asi bude pravda, že už se něco takovýho dneska natočit nedá.

    OdpovědětVymazat
  9. Samozřejmě, že ten styl je naprosto odlišný. Nicméně pořád jsou to vydařené, vesměs optimistické komedie. Ale jak jsem už říkal, hodně z toho tenkrát měli na svědomí samotní tvůrci se svým unikátním nátiskem.
    A doba se taky změnila. Odvážil bych se říct, že dneska lidé uvažují dost jinak, méně naivně, víc cynicky a daleko spíš na makro- než na mikroúrovni. To se týká jak diváků tak tvůrců. Myslím, že současným režisérům a scénáristům je vlastní úplně jiný styl vyprávění a pokus o znovuoživování starého dobrého by musel být prováděn metodou plagiátu, protože takovýhle přístup by si tvůrci sami od sebe nezvolili.
    Takže další důvod: Takovéhle filmy se dneska netočí, protože jejich doba uplynula, stejně jako je pryč doba expresionistických hororů nebo film noir.
    Ne že by nešlo natočit film stejným způsobem, ale už to prostě nebude film noir. Bude to pocta nebo parodie nebo nějaká hrůza napůl cesty, ale i kdyby šlo o velmi vydařený film, nebude to totéž.
    Takže je možná dobře (Mazaný Filip), že se o podobný styl nikdo nepokouší...

    OdpovědětVymazat
  10. ma k tym komediam napadlo, co takto "cesta do hlubin studakovy duse" alebo "skola zaklad zivota"? pre mna klasiky u ktorych sa smejem stale.

    OdpovědětVymazat
  11. Jistě, ale úmyslně jsem počítal jenom poválečné záležitosti. Prvorepublikové filmy jsou jiná kategorie a nemyslím, že by je měl autor příspěvku, na který jsem odpovídal, na mysli, když se zmiňoval o starých dobrých českých komediích. I když se samozřejmě můžu mýlit...

    OdpovědětVymazat