26.1.09

Líbáš jako Bůh - 20%

[Z presskitu distributora] Helena Altmanová je sympatická profesorka francouzštiny a literatury na gymnáziu. Patří k oblíbeným pedagogům, díky zdravému nadhledu si rozumí se studenty i kolegy ve sborovně. Daleko nepředvídatelnější okamžiky ji však čekají v osobním životě. Rozvětvená rodina k tomu poskytuje dostatek příležitostí. Soužití v jednom bytě s bývalým manželem, úspěšným spisovatelem Karlem, problémy ovdovělé sestry Kristýny, manželské karamboly syna Adama i pozdní lásky babičky Alžběty - to všechno Helenu zaměstnává natolik, že jí na vlastní život a vlastní city jaksi nezbývá čas. A přesto jednoho dne přijde to, co obvykle přichází, když už jsme na sny rezignovali. Helena se za pohnutých okolností seznámí s lékařem záchranné služby Františkem. A úplně normálně a naplno se zamiluje! Začíná bouřlivý příběh plný vášně, rozchodů a návratů, v němž zamilované dvojici komplikují vztah plánovitě či neplánovaně jak partneři, tak další členové rodiny.



Film Líbáš jako Bůh je svým zaměřením a stylem velice podobný Sexu ve městě. To znamená, že v něm jde o ženy ve středním až pokročilém věku a o okolní svět, který je nazírán stoprocentně jejich optikou (včetně mužů, kteří jsou strašní hajzlové s vizáží Bartošky a ty ženy je chtějí). Ty ženy jsou dobře zabezpečené, vlastně nemají co dělat, a vytvářejí si umělé problémy z toho, že se neumějí rozhodnout, od koho se nechat sbalit. Z toho vyplývá, že bych naprosté většině postav tohoto filmu rád fyzicky ublížil. To je ale v pořádku, některé filmy jsou prostě zaměřeny na úzce vymezené publikum a já starším dámám také nevyčítám, že nejsou na větvi z Transformers.

Z výše uvedeného dále vyplývá, že kdyby byl film Líbáš jako Bůh natočen úplně geniálním způsobem, pravděpodobně bych mu nedal více než 60% procent.

On ale geniálně natočen není. Přesněji řečeno, jisté jeho řemeslné stránky jsou zvládnuté dosti profesionálně (na české poměry): Kamera, střih, hudba (jejíž hlavní motiv ovšem brutálním způsobem kopíruje hlavní motiv z Lepší už to nebude).

Fatálně nezvládnuté je ale to hlavní, tzn. vyprávění nějakého příběhu.

Marie Poledňáková je autorkou námětu, scénáře i režisérkou, takže výsledná podoba toho, co vidíme na plátně, je z 99% "na jejím triku". A je to velice smutný výsledek - pokus o pohled na dnešní moderní uspěchanou dobu očima někoho, kdo žije někde mimo realitu a dnešní moderní lidi (a věci) nezná, protože se jich buď bojí nebo je nechápe.

Typickým příkladem je mladý kluk, gymnazista, který neustále poslouchá rap, nosí street fashion a zmítá sebou v rytmu onoho rapu (pořád). Potud v pořádku, takoví lidi prý existují. Tento gymnazista se ale babičky zeptá (nejsem si stoprocentně jistý, jestli to byla babička, ale o tom za chvíli) "co se rýmuje na buch buch buch?", načež babička po krátkém přemítání odpoví "líbáš jako Bůh!". Na to gymnazista neřekne "Ty si píča!", ale je babičce hrozně vděčný, že mohl tento cool verš zarapovat své spolužačce, a ta s ním za to šla do kina. Tato minizápletka a její ztvárnění je utrpení wrong on so many levels a reprezentuje odtržení od reality, kterým Poledňáková trpí. Tedy, pro mě to bylo utrpení, ale uznávám, že starší ženy, pro které je rap a mobilní telefony (o těch za chvíli) dílo Satanovo, se na dnešní svět dívají podobně a jim se asi tento film líbit bude.

A dále k té babičce: Téměř polovinu (dvouhodinového!!!) filmu jsem si opakoval "No, nic moc, ale má to svoje okamžiky, herci nejsou špatní, a aspoň je to lepší než Jak se loví krotí krokodýli." V průběhu druhé hodiny jsem bohužel musel svůj názor přehodnotit a dojít k závěru, že je to přinejmenším stejně mimo jako Krokodýli, možná víc. To znamená, že postavy dost často dělají věci, u kterých netušíte, jestli jde o jejich blbost, o blbost scenáristy, o špatně zrežírovanou scénu, nebo o sofistikovaný humor, který nechápete.

Opět příklad, protože vím, že je máte rádi: Ženská se snaží zoufale odeslat SMSku a konstatuje, že "to nejde odeslat, on má asi vypnutý telefon". V tuto chvíli nevíme, jestli:
  1. Hrdinka si myslí, že všichni kolem jsou hloupí a chce jim z nějakého důvodu něco nalhat.
  2. Hrdinka je hloupá, neumí ovládat telefon a proto říká nesmysly.
  3. Marie Poledňáková neví co je to SMS.
Zdůrazňuji, že toto je zcela něco jiného než problém typu "Nálož v Armageddonu by ve skutečnosti tak velký asteroid nemohla zničit." Problém není v tom, že něco není v souladu s realitou. Armageddon se prostě odehrává ve filmovém světě, ve kterém takováto nálož na takovýto asteroid stačí. Při výše uvedené scéně (a při mnoha, mnoha, mnoha dalších) v Líbáš jako Bůh jsem neměl jasno, jestli postavy právě z někoho dělají vola, jestli jsou úplně hloupé, nebo jestli se prostě tak normálně chovají a něco nechápu já. Pokud by tato scéna byla v Blbém a blbějším, je to zcela OK, protože sedne k jeho hrdinům. Většina Líbáš jako Bůh mi ale jako bláznivá fraška o idiotech nepřipadala.



Dost podobně zmaten jsem byl z Krokodýlů (a nebyl jsem sám) a v případě Líbáš jako Bůh byl tento pocit snad ještě intenzivnější, protože postav v nich je méně, nehrozí takový zmatek, a o to vyvedenější z míry jsem byl, když (opět příklad) chlap slíbí hrdince zájezd do Paříže, pak ji nechá na letišti čekat, odejde odtud s jinou ženou a pošle pouze krátkou SMS "Sorry, nemůžu letět" - hrdinka se pochopitelně naštve, s chlapem přestane komunikovat (potud OK), pak ho náhodou potká, s úsměvem ho pozdraví a okamžitě se s ním začne muchlovat, aniž by se někdo z nich jakkoliv zmínil o té Paříži. Jistě by se nějaká žena za nějakých okolností ve filmu jistého žánru takhle zachovat mohla, ale aby to fungovalo, musel by být divákovi nějak definován ten žánr a ty okolnosti, což není...

A opět jsem nebyl sám, komu to tak připadalo. Vedle sedící Alena Prokopová co chvíli (a poměrně nahlas) povykovala "Já to nechápu!", což bylo v jejím případě ještě mnohem tragičtější než v mém, protože o filmu musí napsat podrobné shrnutí děje do Filmového přehledu.

Takže abych to shrnul. Tento film je:
  1. Dost špatně napsaný a režírovaný.
  2. Určený pro naprosto odlišného cílového diváka, než jsem já (a pouze pro něj).

38 komentářů:

  1. Výborná recenze :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Františku jenom technická poznámka - není to Jak se LOVÍ krokodýli, ale Jak se KROTÍ krokodýli. A druhá - v Krokodýlech byla jedna nebo dvě hodně vtipné scény (když Tomáš Topfer řekl o Náhlovském, že je to debil a když Stašová vybafnula na Holubovou), jinak to byla opravdu nepochopitelná pitomost.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Franto, to jsem rád, že má Alenka kam psát :-) Mimochodem, jak se dalo předpokládat, v únorové Cinemě je spousta dopisů čtenářů o tom, jak je ta nová podoba skvělá a že už měli té "sofistikované" plné zuby a teď je to teprve ke čtení. Jak by pravil klasik: To bych blil, Milane... H. D.

    OdpovědětVymazat
  4. Přimlouvám se za další a další záznamy dialogů BALDÝNSKÝ/FUKA, stojí to za to.

    A teď druhá věc: ptám se na to v podstatě už po několikáté, ale sakra proč jsou ty český trailery tak strašně dlouhý??

    OdpovědětVymazat
  5. Gloster: Nejsou dlouhe, jsou jenom nudne. I ty hollywoodske mivaji pres 2:30...

    OdpovědětVymazat
  6. Ok, podíval jsem se na to a je to vážně tak... Ale tím pádem se nabízí jiná otázka - je to podle vašeho odborného názoru proto, že to u nás nikdo pořádně neumí, nebo proto, že z hovna bič neupleteš?

    OdpovědětVymazat
  7. Gloster: Jsou proste delane JINAK. Jestli je to tim, ze to Cesi neumi, nebo si Cesi mysli, ze Cesky divak ma jiny vkus, tak to schvalne strihaji pro nej jinak, to nezjistime...

    OdpovědětVymazat
  8. trailer většinou ukáže příběh v kosce... včetně těcg lepších scén. V tomhle případě je to opět zase jenom další slepenec "vipných" scén přesně ve stylu vykulím oči, to bude sranda (poslední scena s Kovalinkovou (?)) nebo pomocí "hlášek". Dohromody to ale nedá vůbec nic a proto ta nuda.
    Souhlasím spíš s Glosterovým podnětem: "z hovna bič neupleteš"

    OdpovědětVymazat
  9. opět další nesmyslná "logická anylýza" od františka fuky, který se pozastavuje nad naprosto zbytečnými detaily (SMS) a pak se diví, že nechápe celek. kromě toho některé věci prostě není schopen pochopit vůbec (viz to s tou Paříží). františku, doporučuji ti méně "logicky analyzovat" a více se dívat na film, pak nebudeš tak zmatený, jak pořád jseš.

    OdpovědětVymazat
  10. Nechaj ho, proste sa z neho stal ufrflany dedek. Este ma par vtipnych postrehov (zhruba v kazdej tretej recenzii jeden), bojim sa ze su to len posledne (predsmrtne) zachvevy... :o)

    Mimochodom, pise celkom putavo, vek na to ma - tipujem ze skonci na kandidatke CSSD. :o)

    OdpovědětVymazat
  11. Poledňákovou nenávidím od tý doby, co jsem se dověděl že malýho Tomáše Holýho psychickým nátlakem rozbrečela kvůli realistickýmu pláči do záběru.

    OdpovědětVymazat
  12. jít na Líbáš jako Bůh jenom kvůli napsání recenze, to obdivuju. Z Marie Poledňákové mi naskakuje vyrážka, jen když slyším to jméno.

    OdpovědětVymazat
  13. Film nevim, ale recenze vyborna :-) BTW: Na zastavce jsem videl z jedny strany plakat Libas jako buh a z druhy Podivuhodny pribeh BB s Bradem Pittem, prislo mi to ftipny.

    OdpovědětVymazat
  14. Ještě ohledně záznamu toho chatu, sice to už není s Tomášem Baldýnským, ale je to taky dost dobré: http://www.fuxoft.cz/tmp/chat/boserve.txt

    OdpovědětVymazat
  15. Ad český trailery: Dost mě zaujal trailer na film "Normal" s Kňažkem a Dagmar Havlovou, podle mě se opravdu poved, akorát nevim, jestli při tom hrálo roli, že jde snad o česko-finsko (a dánskou?) koprodukci.

    OdpovědětVymazat
  16. Velmi mne pobavily plakaty na Libas jako buh, kde je razitko "komedie roku" a take "Komedie*****". Kdo ten film pred premierou oznacil jako komedii roku, ci kdo dal 5* se asi nedozvime:-)

    OdpovědětVymazat
  17. Co komedie roku, LjB je na plakatech oznacovano jako "filmovy hit roku". Myslel jsem, ze "hit" je film s (alespon relativne) vysokymi trzbami. Ze by si byli tvurci tak jisti?

    OdpovědětVymazat
  18. Tento taky není špatný:

    http://www.fuxoft.cz/tmp/chat/egypt.txt

    OdpovědětVymazat
  19. Musím říct, že nezbývá než souhlasit s panem Fukou. Bohužel jsem se náhodou dostal na předpremiéru a takto rozlícený jsem z filmu snad nikdy nebyl. Stupidní děj s opakováním stupidních vtipů je snad to nejmenší. Mnohem horší je vytváření umělých situací, které s dějem vůbec nesouvisí a ani nejsou vtipné a jen natahují stopáž filmu (šlo snad o 3/4 scén). Tfuj tajxl

    OdpovědětVymazat
  20. včera jsem sebemrskačsky shlédla LjB a už dlouho jsem se tak nestyděla za něco, co jsem neprovedla. A zároveň mi bylo smutno z toho, kam až může zajít "kultura", dělaná podle toho, co tzv. "lidi chtějí". Ale ostatně se to pojmenovává i ve filmu. Spisovatel Karel (Bartoška) je úspěšný proto, že píše pro lidi.... Uááááá!!! Nazvala jsem si ten skvost československá silvestrovská estráda TV Nova, ke které scénář napsaly Rosamunde Pilcher s Danielle Steel. A pomáhal jim jako poradce Jim Carrey. Kde je ten čas, kdy Olda Kaiser dělal čulibrka, dneska je to jen trapas. Líto je mi herců, kteří si - asi - nemají z čeho vybírat :o))

    OdpovědětVymazat
  21. Bravo, dlouho jsem se tak nezasmala.

    OdpovědětVymazat
  22. Jsem starší dáma (34) a byla jsem nadšena z Transformers, ale ráda jsem shlédla i Líbáš jako bůh. Film má samozřejmě své chyby, ale je to film o naději a dokázal mě rozesmát, takže mu nemám co vyčítat.

    OdpovědětVymazat
  23. dobře napsaný :-)

    OdpovědětVymazat
  24. Asi jste se lidi zbláznili nebo co!? Film "Líbáš jako bůh" přeci není "Schindlerův seznam"!? Není to fol, který má za úkol něco závažného zdělit a povíšit filmovou tvorbu na umění! Je to nenáročný film pro nenáročného diváka, nebo pro toho náročného, který nechce vidět náročný fim, ale jen se u filmu trochu pobavit a uvolnit se! Prosím vás nekřečujte tolik a nehrate si na gurmány a kritiky. Rozmanitost filmové tvorby je tu od toho aby si vybral každý, nebo abychom si mohli vybrat vždy, např. podle nálady! Film jsem viděl a i přesto že se dívám většinou na náročné, nebo náročnější filmy, líbil se mi, zasmál jsem se a vyborně jsem si u něj odpočinul! A víte proč to tak bylo??? Protože víc jsem od tohoto filmu ani od pí. Poledňákové nečekal!!! Takže "Uvolněte se prosím"!!! Petr.

    OdpovědětVymazat
  25. BTW: Ptal se co se rýmuje na slovo duch a né na buch buch buch a taky místo píča řekl príma!!!

    OdpovědětVymazat
  26. r2d2: On i úspěch "Stebouměbavísvět" je do jisté míry dílem omylu. Zatímco autorka jej myslela jako seriózní komedii o reálných lidech v (v autorčině mozku) reálných situacích, diváci film přijali jako crazy komedii o nerealnych lidech v záměrně ulítlých situacích.

    OdpovědětVymazat
  27. Na tkovouto recenzi Ti sere Bílej Tesák.
    Butulka

    OdpovědětVymazat
  28. Trailer je úžasný. Nejenom, že je dlouhý a nudný. Ale i během těch několika minut je vidět, jak zoufale čeští filmaři nakládají s product placementem. Budiž, T-Mobile na mobilu je v pohodě. Ale reklama MasterCard na letišti, to je moc... Předpokládám, že v celém filmu toho bude ještě víc.

    OdpovědětVymazat
  29. Mám pocit, že sem píší jen diváci zamilovaní do amerických stupidností!!!!!!!!!!!!

    OdpovědětVymazat
  30. Františku, jsem sice uz starsi rocnik (1975) ale LjB jsem paradne uzli, protoze jsem nemusel ustavicne premyslet o tom jak je tezky poslat SMS na vice mobilu apod. Mne to prislo osvezujici a zabavny. V nabitym sale se se mnou po vetsinu filmu smalo 400 lidi. Asi chodis do divnyho kina. Doporucuji Ti nejaky dlouhy rusky zadumcivy film a nebo do kina radeji ani nechod. Zdravi Wruick P.S. Souhlasim s nazorem, ze kroceni krokodylu je sracka.

    OdpovědětVymazat
  31. Já jsem si to fakt užila. Ono se to kritizuje.... Ale vytvořit něco, aby se lidi zasmáli, to už musí člověk něco umět.

    OdpovědětVymazat
  32. Pane Fuko a vedle vás sedící paní Prokopová, velmi se těším na to, až vy dva napíšete scénář ke konečně skvělé,inteligetním humorem sršící a nikoho nepohoršující české komedii, to se vážně pobavíme:)

    OdpovědětVymazat
  33. Já jsem si LjB taky užil perfektně, výtky autora nechápu. Je přece jasné, že hrdinka, protože je jí pade, neumí používat všechny funkce mobilu, to už je řečené na začátku, když se někomu chlubí, že jí syn naučil posílat SMS víc lidem najednou. Po dlouhé době to byl zábavný film právě protože to je romantika z pohledu padesátníků, a všudypřítomná zjevná nadsázka např. v podobě šílených puberťáků byla fajn. Kaiserovu variaci na Spidermana kupodivu Fuka neokomentoval. Podle mě nejlepší film roku 2009 (ano, Tři sezóny v pekle jsou podle mě nudnej drahej propadák)

    OdpovědětVymazat
  34. Škoda, že neumíme být k sobě upřímnější viz. M.P.:Točím sračky,protože k tomu mám sklony,ale neumím si to nechat pro sebe. Nebo jsem na sračkách finančně závislá.Divák: Rád se kouknu na sračku, protože jsem na nich vyrůstal. Divačka: Někdy si musím ulevit od vlastních sraček...Tohle by byla prostě úleva..Tak proč se nepřiznat?

    OdpovědětVymazat
  35. Nevím, jestli to s takovou prodlevou ještě někdo čte. Naprosto souhlasím, že Krokodýli byla ubohost. Ale Z LjB jsem šel ODPOČATÝ - byl to úsměvný film, od kterého jsem čekal, že mne pobaví a odpočinu si...a to splnil.Líbí se mi, jak autoři negativních recenzí podstrkují Poledňákové normalizaci a přitom jí vyčítají, že nenapsala komedii, kde budou všechny humorné situace vycházet z reality a že bude kritizovat amorálnost dnešní doby - myslím, že komedie o "nastavování zrcadla" byly právě pro totalitu v jejích posledních letech typické.... jak trefně zpívá skupina No Name: ˇ|Cím to je, čím to je, že kritik nenapíše pieseň..
    Mirek

    OdpovědětVymazat
  36. Tak jako vy nechápete některé scény, já zase nechápu, proč jsou na světě kritici. Velice často se stává, že kritici film strhají a vykřikují, že se to "normálnímu divákovi" nemůže líbit a přitom jsou kinosály narvané a mezi diváky jsou i tací, kteří jdou na film do kina i 3x. Asi jsme mimozemšťané!!! Ať žije kritikova pravda!

    OdpovědětVymazat