25.3.09

Normal - 40%

Český film scenáristy a režiséra Juliuse (Julia?) Ševčíka (Normal) o činech masového vraha v Düsseldorfu (Milan Kňažko) na konci 20. let 20. století.



Je zbytečné zabývat se rozdíly mezi skutečností a filmem, protože tvůrcům zjevně nešlo o historickou věrnost - ve film se např. hlavní postava jmenuje Petr Kurten (vyslovováno "Petr Kurten"), kdežto ve skutečnosti se jmenovala Peter Kürten. Ale to jen tak pro zajímavost.

Tvůrci tvrdí, že jde o thriller, což je zásadní lež a neměli byste jim to věřit, pokud si film chcete jakkoliv (aspoň trochu) užít. Jeho děj totiž začíná Kurtenovým polapením a celých následujících 90 minut sledujeme, jak Kurten sedí ve vězení a vypráví svému mladému obhájci (Pavel Gajdoš) jak vyrůstal a koho kdy zabil / zmrzačil / znásilnil (což je doprovázeno flashbacky). Jediný napínavý aspekt spočívá v tom, zda bude Kurten nakonec popraven, nebo se obhájci podaří prokázat jeho pomatenost a zajistit mu doživotí v blázinci.

Ševčíkův film Restart se mi celkem dost líbil a vytýkal jsem mu především nefungující snahy o jakýsi vyšší filosofický rozměr. Bohužel, Normal pozůstává z 95 procent právě ze snah o vyšší filosofický rozměr, které naprosto nefungují.

Jde o adaptaci divadelní hry, ve které možná byl nějaký ten psychologický rozměr přítomen a nějak fungoval. Ve filmové podobě to ovšem dopadlo velmi absurdně. Pokud někdo zabil / znásilnil / zmrzačil desítky lidí, tak před ním jistě má být společnost chráněna a jestli bude popraven nebo nadosmrti někam umístěn, to není až tak důležité (pro filmového diváka). A na tom nic nezmění jakékoliv filosofování ve stylu "To naše společnost z něj udělala to, čím je!" - "Potrestáme vraha, tím, že se sami staneme vrahy?" - "Dělal jsem to, protože jsem v mládí souložil s prasaty."

Z řemeslného hlediska je film na absolutním vrcholu toho, co v naší zemi kdy vzniklo. Všechno je velmi efektně nasvíceno, profiltrováno, sestříháno. Mám technickou dokonalost ve fimech rád, ale tentokrát mi nezabránila znovu a znovu se ptát sám sebe: PROČ??? Proč je efektním modrým filtrem natočeno a kulometně sestříháno 90 minut toho, jak jeden chlap vypráví druhému o svých odporných činech. Pokud by film byl patnáctiminutovým studentským cvičením s minimem dialogů, jistě by to bylo cool, ale koukat se na to 90 minut byla hrozná nuda. Nikoliv utrpení, nikoliv nechtěná legrace, ale strašlivá nuda. Obsah (t.j. psychologické komorní drama) je naprosto nevhodný pro tuto videoklipovou formu.

To, co je důležité pro psychologické komorní drama, tj. dialogy a herecké výkony, to je zvládnuto přinejlepším průměrně. Milan Kňažko se velice snaží a podobně jako pro hlavní představitelku v El Pasu platí, že díky jeho velké snaze tato extrémně náročná role po většinu času není nechtěně vtipná. Pavel Gajdoš dopadl hůře a jeho snahy o filosofování jsou střídavě nudné / trapné / k smíchu (za což často nemůže on ale dialogy). O roli Dagmar Havlové (natož o jejím "slavném návratu na filmová plátna") nemá smysl mluvit, protože ve filmu zastává úlohu symbolu a rekvizity - což není kritika jejího výkonu, nýbrž upozornění na rozsah její role (zastává ji rozhodně adekvátně).

P.S: "Kontroverze" ohledně brutality v tomto filmu je pouze reklamní trik. Je méně brutální než jakýkoliv průměrný hollywoodský thriller "nevhodný pro mládež do 13 let".

16 komentářů:

  1. To jsem sem nevěděl, že fuka ví co je důležité pro psychologická komorní dramata (chce se mi smát).

    OdpovědětVymazat
  2. Bylo to jasne uz z traileru. Knazko a'la RadobyHannibal, pseudomoudra jak z komiksu, efekt pro efekt, zoufale prazdno pod nim. Nekdo si proste porad chce dokazovat, ze se ve skole naucil vic nez spoluzaci, protoze hodne koukal na video, ale dobrej film se dela jinak. Skoda penez.

    OdpovědětVymazat
  3. 2 onanym z 12:58:
    ty se v tom ocividne vyznas, profiku, tak to prosim nam primitiveckum, co rozeznaji leda tak Star Wars od Star Treku, zkus nejak lidsky vysvetlit.
    nejdriv se ale poradne vysmej at mi nezaprskas displej.

    ach jo, muzete mi nekdo vysvetlit, proc sem lezou pubertaci, ktery to ocividne nezajima a jen hledaji blbosti a slovickari, resi jestli kozi pribeh dostal 20 nebo 60% a podobne. chapu ze na novinkach uz je vypli ale proc lezou zrovna sem?
    stejne tak vsichni ti radobyfilmoviprofesionalove, kteri videli 3 kinoripy a hned musi rejpat kdyz si nekdo dovoli mit na neco svuj nazor. proc dokazou byt silaci pouze jako onanymni (doslova) rejpalove na cizich blozich, ale odvahu prezentovat svoje nazory na vlastnim blogu nemaji. ze by se bali, ze by jim jejich spolusraci mohli udelat presne to same?

    2 FF: sorry za flame ale uz me fakt serou...

    OdpovědětVymazat
  4. jeste stesti, ze se tento film odehrava v dobe, kdy neexistovaly SMS zpravy ...

    OdpovědětVymazat
  5. Nedávno jsem si náhodou přečet co byl Kurten zač (do tý doby jsem o něm neslyšel) a je to fakt mazec, co si všechno dovolil...

    Ani jsem nevěděl, že má být Normal o něm. Jinak bych čekal něco asi tak desetkrát drsnějšího než bylo např. 7.

    OdpovědětVymazat
  6. Frantisku, nekolikrat jsi pouzil vyraz 'psychologicky', aniz bys ve sve prizemnosti a zastydle puberte vubec tusil, co onen vyraz vubec znamena. Nic proti toba jako znalci technicke stranky filmu, ale tve recenze nikdy nebudou lepsi nez dobre, jelikoz jsi kokot.

    OdpovědětVymazat
  7. Františku, a proč jsi tedy Ševčíkovi vytýkal nefungující snahy o jakýsi vyšší filosofický rozměr - teď se Ti snažil zavděčit a vidíš jak to dopadlo. Příště si laskavě rozmysli co vlastně chceš, než něco zase plácneš !

    OdpovědětVymazat
  8. Františku vidím že ti tu dneska píšu samí fanúšikovia

    OdpovědětVymazat
  9. Sakra, vsadil jsem se s kamosem ze ten 'podivin' sem ty pindy o esemeskach uz tento tyden nenapise. A ted jsem progral fidorku.

    OdpovědětVymazat
  10. jen drobné upřesnění: nebyl masový vrah, ale sériový. Masový vrah zabije jednorázově hodně lidí najednou, zatímco sériový hodně lidí, ale postupně.

    OdpovědětVymazat
  11. Řekl bych, že Anonymové (i když je to, Františku, spíš jen jeden člověk) nejsou vůbec na škodu - FFFilm evidentně pravidelně a pečlivě čtou, třeba i na nějakou AdWords reklamu kliknou, a ty pindy v komentářích se holt musí nějak přežít... ;)

    OdpovědětVymazat
  12. to xMort:
    jednorázově hodně lidí najednou - paralelní vrah :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Já souložím s prasaty doteď a jsem hodný a slušný člověk. Toliko k psychologickému rozsahu.

    OdpovědětVymazat
  14. Myslim, ze skoda penez to muze byt maximalne za vstupenku. To je jediny zpusob, jakym muzeme film ohodnotit jako divaci. Ja jsem rozhodne rad, ze tu vznikaji i remeslne profesionalni, byt mozna plytka dilka, je to koneckoncu 86,4% americke produkce. Treba se jednou cesti profici potkaji s budoucimi nositely Nobelovy ceny za literaturu. Drzim palce.

    OdpovědětVymazat
  15. Skoda, presne toho jsem se bala - ze film, ktery povysi technickou a vizualni stranku ceskych filmu nekam vys (coz jasne naznacovaly trailery) nebude nicim vic. Skoda.

    Na stejne tema asi tedy vyhraje M od Fritze Langa - sice to ma sve mouchy, ale kdyz si clovek uvedomi, ze to je film z roku 31...naprosta filmarska parada.

    OdpovědětVymazat
  16. Konečně jsem se dozvěděla, co tam vlastně dělá Dagmar Havlová (tedy že nic, ale dělá to dobře). Zatím se o ní nikdo nezmiňoval. Díky

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.