4.5.09

Bude více "kradených" filmů na Internetu?

Wolverine má za víkend americké tržby okolo 87 milionů dolarů (a celosvětové okolo 170 milionů). To je hodně. Je to 18. nejlepší zahajovací víkend všech dob. A přitom mnohé z těch 17 úspěšnějších filmů byly promítány ve více kinech nebo měly premiéru nikoliv v pátek, jak je obvyklé, ale už ve čtvrtek nebo dokonce ve středu (ano, v USA se za "víkendové tržby" vydávají i tržby za 4 nebo 5 dní).

V hlavách čelních představitelů hollywoodských studií se nyní musí honit velmi zajímavé myšlenky, které bohužel nebudou nikdy zveřejněny, protože jsou příliš rouhačské. Ale zamysleme se nad nimi:

Především ponechme stranou kvalitu filmu a jeho recenze. Ty ovlivňují tržby naprosto zanedbatelně.

87 milionů za třídenní víkend je vynikající výsledek a každý distributor velkého letního filmu s ním může být spokojen.

Téměř hotovou ukradenou verzi Wolverina si několik týdnů před premiérou stáhly milióny lidí. Těžko zjišťovat, jestli to byly stovky miliónů nebo desítky miliónů, ale milióny lidí to byly zcela určitě. Je to jednoznačně nejnepříjemnější pirátská událost, jaká kdy potkala hollywoodské studio - Tedy aspoň podle standardní dosud používané logiky, že čím více lidí vidí film ilegálně na počítači v nízké kvalitě, tím méně jich na něj půjde za 10 dolarů do kina.



Zdá se, že na této logice není něco v pořádku, a že tato zdánlivě nepříjemná událost buď neměla na tržby Wolverina žádný významný negativní vliv, nebo - pozor - měla dokonce vliv pozitivní! Samozřejmě, dokázat nejde to ani ono (i když se o to jistě experti budou snažit), ale je to zcela určitě impulz pro filmová studia, aby začala seriózně přemýšlet o tom, jak ty filmové úniky vlastně ovlivňují návštěvnost filmu. Foxové si teď nemohou dovolit prohlásit: "Ale kdyby ten film nebyl na Internetu, utržil by ještě dvakrát tolik!" Tedy, prohlásit to můžou - ale budou pak za ještě větší kretény než když před necelým měsícem vydali prohlášení, že "intenzivně pracují na odstranění Wolverina z Internetu".

Osobně se docela těším na to, až studia začnou experimentovat s tím, že začnou sama jakoby "ilegálně" vystavovat své filmy na Internetu, před jejich premiérou a k jakým závratným změnám filmové distribuce to povede. Nějakého hlavouna zcela určitě napadne to vyzkoušet. Tahle událost s rosomákem bude větším impulzem ke změně než věechny experimenty Stevena Soderbergha (který některé své filmy uvádí v jeden den do kin i na legální DVD).

11 komentářů:

  1. Logika mechanismu "uniklý Wolverine pozitivně ovlivnil návštěvnost" mi přijde trochu úsměvná. Jako že se lidi houfně vypravili do kina, protože byli tak nadšeni z toho, co v tom workprintu viděli? Nevím nevím... To může platit u (kvalitního) neznámého nezávislého filmu, který díky tomu získá cult following (a bude se to navíc týkat spíš prodejů DVD), ale těžko u něčeho jako Wolverine. Zapracovat tam mohla snad jedině ta velká publicita.

    A s těmi miliony bych to taky nehrotil, nemyslím, že si každý tisící člověk na celé planetě stáhl z internetu workprint Wolverina...

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, zafungovalo to. Ale úplně jinak. Zpráva o úniku filmu na net byla plná televize i noviny. Film se tak zapsal do podvědomí lidí. Proto ty tržby.
    Takže je jasné, že kdyby tohle udělali s každým filmem, tak to fungovat nebude.

    OdpovědětVymazat
  3. už je to tady, jsou to kreténi:

    Fox insiders say it could cost the film $20 million in B.O. revenues considering that hundreds of thousands of copies were downloaded.

    http://www.variety.com/article/VR1118003058.html?categoryid=13&cs=1

    OdpovědětVymazat
  4. fk- Logika je spíš taková jako syndrom BS, nebo prostě jen negativní reklama. Jakou větší reklamu můžeš čekat, když se o filmu píše a mluví úplně všude? v novinách, časopisech, v televizi... A ano, pochybuju, že by film vydělal víc.

    OdpovědětVymazat
  5. Z toho je videt, ze internet je porad v plenkach. Neni dulezite, ze film si stahlo X lidi, ale ze o tom mluvili v hlavnich zpravach. Neco na tom ale samozrejme bude - pokud se nejakej film hodne stahuje, hodne se o nem mluvi a lidi ho proste chteji videt. Tak to fungovalo i pred internetem, treba na zaklade traileru, recenzi, rozhovoru s herci apod.

    OdpovědětVymazat
  6. Ona je ta kvalita dost relativní vzhledem k cílové skupině. Já už na internetu narazil na nezanedbatelné množství komentářů typu: "Má to všechno, co má správnej komixovej nářez mít! Dvě hodiny jsem se skvěle bavil!" atp.
    Za těchto podmínek si dokážu představit, že si někdo stáhnul nehotovou verzi, líbila se mu a řekl si - Whow, co teprve, až to bude dodělaný, to bude teprve stát za to! a vyrazil do kina (To, že v tomto případě k žádnému výraznému dodělání nedošlo, je jiná otázka.)

    Moje předpověď budoucího vývoje: studia začnou experimentovat se zveřejňováním zrmzačených/nehotových verzí. Pokud budou správně vybalancované, tj. koukatelné ale zároveň to nebude úplně ono, mohla by takto dovolit lidem si film "osahat," zjistit, zda jim "vyhovuje," a tím je nalákat do kina na ten skutečný "nářez."
    Vlastně by to byl celkem logický přesun důrazu na aspekty zážitku ze sledování, které notebook narozdíl od kina není schopen poskytnout. Děj, postavy i hlášky stejně rychle prosáknou do veřejné sféry, ale obří exploze a další efekty si vychutnáte jedině na pořádném plátně.

    OdpovědětVymazat
  7. Podle mě je vliv naprostá nula - ten film by měl přibližně stejnou návštěvnost, ať by byl leaknut nebo ne - lidi, co jdou do kina na film první víkend se stejně míjí se skupinou, co si ten film stáhnou z netu, aspoń imho

    kdyby takhle leaknul 30 dní doředu nějaký indie film, nikdo si toho ani nevšimne.

    podle mě to nemá vliv ani +, jak si myslí piráti, ani -, jak si myslí studia

    OdpovědětVymazat
  8. Osobně si myslím, že je to celé o nějaké výsledné rovnici:

    -10% ztratil film kvůli lidem, kteří si ho stáhli +20% získal na mediálním halo + 5% získal od těch, kteří si ho stáhli, ale chtěli ho vidět i v kině.

    Takže ve výsledku je ta rovnice prostě kladná a filmu ten leak prospěl.

    OdpovědětVymazat
  9. Za sebe musím říct, že já dám hodně na recenze. Věkem i názorama na film jsem blízko FF. Takže mi stačí si přečíst recenzi a pak zhodnotit jestli má smysl utratit peníze v kině, počkat na DVD, případně jen sosnout. U nějakých mých oblíbených filmů (pokračování)nedám na recenzi, jdu do kina a pak mám z nepovedeného filmu stejné názory jaké jsem čet. Takže za mě, jestli unikne film předpremiérou je mi vcelku jedno. Pokud mám utratit peníze v kině chci jít na film, který má velké ohlasy z kina, dobré hodnocení a musí to být mnou oblíbený žánr. Mimochodem jsem teď viděl asi 30 minut Sněženek a machrů 2 a musel jsem to vypnout. A za to vypláznout cca 300 kč + doplnky typu předraženého popcornu a pití to opravdu po mě nechtějte.

    OdpovědětVymazat
  10. Já to říkám furt - kdyby vydavatelé dávali přímo na svůj web nekvalitní verze filmů (stačilo by přece i nějakých 400x300, klidně i méně) v mono zvuku. každý by se mohl rozhodnout, jestli mu "za to" stojí jít do kina. Stejně tak by se mohli poučit i u hudebních alb, nějakých 56kbps mono. Ale to ne...

    Po dlouhé době jdu na "Váš" StarTrek bez toho, abych si nejdříve prohlédl onoho zajíce v pytli (a ne že by tu ta možnost nebyla... CAM, TS)

    OdpovědětVymazat
  11. Vlastně by bohatě stačilo, kdyby se dohodli s takovým YouTubem a filmy tam třeba dva dny po premiéře vystavili - ani by to nemuselo být ke stažení, stačil by stream... Dva dny nechat na premiéru, ať tam jde ten, kdo chce, potom vystavit, ať si udělají obrázek "čekatelé". Troufám si tvrdit, že by zájem o warez přinejmenším trochu klesl (z mé strany tedy určitě). Na co riskovat "kradení" workprintů, CAMy, telesyncy, když by to distributor/vydavatel udělal sám...

    OdpovědětVymazat