17.5.09

Poslední dům nalevo [The Last House on the Left] - 80%

Mladá Mari a její kamarádka nemají štěstí: Náhodou se připletou do cesty partičce zločinců. Ti Mari brutálně znásilní a obě děvčata zabijí. Nebo si to aspoň myslí. Postřelená Mari ale přijde k sobě a pak se doplazí bouřkou a bahnem několik kilometrů ke svým rodičům do chaty. Osud tomu ale chtěl, že v domku pro hosty právě přespává ona partička násilníků. Když se rodiče postarají o základní ošetření Mari a zjistí, že v bouřce není možné utéct ani nikoho kontaktovat, rozhodnou se vzít věci do svých rukou...



Na projekci Posledního domu nalevo jsem po nedávných zkušenostech s novým Pátkem třináctého, Krvavým Valentýnem a Hannah Montanou ani nechtěl jít, ale nakonec jsem šel a nelitoval!

Neznámý řecký režisér (debutující v USA) natočil s neznámými herci film, který patří k nejlepším, jaké jsem v posledních měsících viděl. Nikoliv k nejlepším hororům nebo slasherům, ale k nejlepším filmům bez ohledu na žánr, a to ve všech ohledech - například si nepamatuji, kdy bych u podobného typu filmů naposledy ocenil kameru, střih nebo hudbu (John Murphy - Sunshine).

Má drahá polovička nemůže ve filmech vydržet násilí. Není schopná poslouchat lámání prstů v Blade Runnerovi nebo se dívat na sekáček v hlavě ve Watchmenech. Má drahá polovička tudíž nikdy neuvidí úžasné věci jako Klub rváčů nebo Bad Taste. Takových lidí je jistě na světě víc a Poslední dům nalevo je ještě o několik řádů dál než výše zmíněné filmy. Značná část diváků (například 99 % žen) prostě nebude schopna se na mnohé jeho scény dívat, natož aby nějakým způsobem přemítala o tom, jestli jsou nebo nejsou dobře natočené a "užívala si to" (v libovolném smyslu těchto slov).

Ale ony dobře natočené jsou.

Ve filmu je brutální znásilnění a několik brutálních smrtí. Nejsou to efektně nasnímané exhibicionistické scény jako točí Marcus Nispel nebo tvůrci Saw. Při znásilnění nevidíme jediné políčko filmu, které by samo o sobě bylo nepřístupné. Při většině smrtí a násilí nestříká moc krve. Ale je to všechno zahráno a natočeno způsobem, který je extrémně působivý, a to i proto, že jsou dobře a realisticky natočené nenásilné scény a máme tudíž dobrou představu, co a jak kterou postavu motivuje. A protože je to tak extrémně dobře natočeno, rozhodně není příjemné se na to dívat - a to ani pro člověka, který se dobře baví u Bad Taste nebo Tokyo Gore Police. A v tom se skrývá filosofická otázka: Jakou pointu vlastně má dívat se na film, který je tak dobře natočen, že je extrémně nepříjemné ho vydržet? Tohle opravdu není o tom, abych se pak vytahoval pře kamarády "Hehe, já ani oko nepřimhouřil a koukal jsem celou dobu, bylo to slabý kafe, hehehe..."

Ale tuto analýzu raději přenechme někomu, kdo umí lépe analyzovat.

Uzavřel bych to tím, že jde o po všech stránkách kvalitní film, který je pro značnou část diváků velmi, ale velmi nestravitelný.

P.S: Jde o remake filmu Wese Cravena z roku 1972, který jsem neviděl a netuším tudíž, do jaké míry ho nová verze kopíruje.

15 komentářů:

  1. Ještě zajímavější je, že ani Cravenův flm z roku 72 není originál, ale jedná se remake filmu Jungfrukällan z roku 1960 nikoho menšího než režiséra Ingmara Bergmana.

    OdpovědětVymazat
  2. Toto že má něco společného s Pramenem panny!?

    OdpovědětVymazat
  3. Ano. Doporučuji recenzi Rogera Eberta. V té se vrací ke všem zmíněným filmům. Existuje dokonce čtvrtá variace na toto téma, film Chaos z roku 2005.

    http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090311/REVIEWS/903119984/1023

    OdpovědětVymazat
  4. Pravdepodobne podobne neprijemne na me pusobil francouzsky Irreversible - pusobive, ale proc tak brutalni? Bylo mi po tom trochu spatne...

    OdpovědětVymazat
  5. A co takhle Martyrs?

    OdpovědětVymazat
  6. Martyrs jsou neuveritelne prehypovani...videl jsem je na FOD a nic moc.

    OdpovědětVymazat
  7. To Stefanko: Dík za odkaz, to je zajímavé. Jsem se dozvěděla něco nového.

    OdpovědětVymazat
  8. Pokud jste nevideli film z roku 1972, je to urcite dobre. Jako prvni sem se podival na ten z roku 1972 a teprve pak na tento remake z 2009 a neni to spravna volba. Filmy jsou si hodne podobne, jen ten prvni ma hodne komedialnich prvku (vic sem se u nej smal nez bal), pribeh je az na par detailu identicky (takze remake me uz nicim neprekvapil, nastesti v remaku zadne vtipne sceny nedali) az teda na ty zpusoby umrti. Ale i tak bych nerekl ze je 2009 moc brutalni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybych si myslel, že tohle není "moc brutální film", tak bych to bral jako nespornou pobídku přinejmenším se zamyslet nad svou osobností :-) Nic ve zlém. Komentář mě pobavil :-D

      Vymazat
  9. Hannah Montana mezi nejhorsimi horrory? Trefa :-)

    Jinak diky za varovani, tomuhle se rada vyhnu. Me treba ani tak nevadi takove to nadnesene "filmove nasili", kde treba beha mladik s maminky sekackou na travu a mixuje nemocne lidi. Ale kdyz se to priblizi realite...najednou je to uplne jine a i "polivcicka" jako treba dupnuti na hlavu (Kult hakoveho krize) nebo vrtani jednoho zubu (Maratonec) se zazere pod kuzi tak, ze si rikam jestli jsem to fakt chtela videt. A rekla bych, ze to tak funguje u vetsiny...nebo ne?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U mne určitě ano. Tenhle film, až na scénu s rukou v drtiči na odpadky (tahle mi připadala málo realistická, ale o drtiči odpadků toho moc nevím :-)) je hodně realistický a těch "vrtání zubů" a "o obrubník rozkopnutých hlav" je tam na jeden film opravdu dost...

      Vymazat
  10. Nejhorší je vidět skutečnou smrt. Byl jsem zvědavý a podíval se na rotten.com na nějaké fotky, a teď bych to nejradši vrátil zpátky, a dál žil ve sladké nevědomosti. Skutečnost bývá daleko odpornější a zvrácenější než jakýkoli film. Bohužel.

    OdpovědětVymazat
  11. Podle mě jsou Martyrs mistrovské dílo. Není to gore, ale příběh a způsob jak je filmařsky servírován, co dělá ten film čím je.
    Poslední dům nalevo od Cravena jsem viděl nedávno a těším se na ten remake, když ho František tak pochválil.

    OdpovědětVymazat
  12. Mně přišla pointa Martyrs strašně "meh"...Všechny pointy...

    OdpovědětVymazat
  13. S tímto hodnocením filmu se pane Fuko naprosto ztotožňuji.

    OdpovědětVymazat