5.9.09

Muž na laně [Man on Wire] - 80%

V roce 1974 Francouz Philippe Petit přešel po laně nataženém mezi dvěma věžemi World Trade Center. Bez povolení. Po náročné celonoční technické přípravě. V předchozích letech udělal na jiných stavbách v jiných zemích něco dost podobného, a teď konečně "dobyl vrcholek světa".






Nejdříve krátce o tom, co tento dokument, který mj. vyhrál Oscara, není:


Muž na laně není dokumentem o tom, jak Philippe Petit přešel mezi "dvojčaty" po laně. Z toho v něm uvidíme jen asi pět fotografií a pět minut svědectví.

Muž na laně není dokumentem o tom, jak se Philippe Petit a spol. připravovali na přejití mezi dvojčaty po laně. To, co se v něm o průběhu akce dozvíme, by se dalo shrnout do deseti minut povídání.

Muž na laně není ani dokumentem o tom, jak dobře umí Philippe Petit chodit po laně (jak se to učil, co k tomu potřebuje atd.). Ve filmu sice vidíme záběry "jakoby" z jeho mládí, ale jejich cílem je navozovat atmosféru, nikoliv dokumentovat.

Pokud Muž na laně něco dokumentuje, pak dokumentuje výstřednost Philippe Petita, jeho charisma, jeho vypravěčské schopnosti a jeho šílenství. Což rozhodně není na závadu, ale je to něco trochu jiného, než pravděpodobně divák očekává. Je zábavné sledovat ho, s jakým šíleným zápalem velmi košatě popisuje něco úplně triviálního. Ale přiznávám, že na mnoho otázek, které mě zajímaly (např. "Jak tam tedy nakonec stihli natáhnout ta stabilizující lana?" nebo "Proč neměli nějaký spolehlivější způsob komunikace?") jsem se vůbec nedozvěděl odpověď.

Což - znovu opakuji - není na závadu. Muž na laně není film o odpovědích. Je to pohled na jednu velmi bizarní osůbku, která má nepopiratelný cirkusový talent a umí okouzlovat jiné lidi, ale kdybych s ní osobně mluvil, byl bych asi nervózní a bál se, jakou šílenost mi provede, protože "to zrovna bude chtít udělat". - Např. znásilní mě nebo mi sní psa.

Ve filmu je mnoho "starých záběrů". Uvozovky jsem použil proto, že většina z nich je ve skutečnosti nová, nedokumentární a hrají v nich mladí dvojníci protagonistů. Technicky je to ale zvládnuto tak dobře, že nepoznáte, co je doopravdy a co je nahrané. Stejně tak hudba Michaela Nymana podmalovává atmosféru dokonale, jak už to ostatně hudba Michaela Nymana dělává -  byť nebyla složena specificky pro tento film.

Možná by se hodilo zavést nějakou speciální kategorii filmů, které sice nejsou stoprocentně hrané herci, ale na druhou stanu nemají podstatnou dokumentační funkci. Například filmy Michaela Moorea. Nebo Muž na laně. Jak k tomu pak přijdou ti chudáci, kteří natáčejí opravdové dokumenty o provazochodcích?

5 komentářů:

  1. tak přesně o tomhle man on wire neni... Hlavně si nedělejte obrázek z recenze a podívejte se na film

    OdpovědětVymazat
  2. na netu je jak rip, tak titule...

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jsem to skouknul a dobrý, nicméně "Muž na laně není dokumentem o tom, jak se Philippe Petit a spol. připravovali na přejití mezi dvojčaty po laně" - Muž na laně JE o tom, jak Petit přešel dvojčata.

    A taky by mě zajímalo, kde na to všude bral peníze. 37 letů z Paříže do New Yorku, jak zazní ve filmu: ocelové lano za 1000 dolarů atd... ale že bych věděl co dělá...

    Dost se mi líbilo, jak tam vykládal o tý slávě okolo a první fanynce co se na něj nalepila :)

    A nezdálo se vám, že ty lidi jsou nějak "citlivější". Petitův kámoš se tam rozbrečí a ta jeho buchta o všem vykládá, jako by letěl do vesmíru.

    OdpovědětVymazat
  4. V teto recenzi neni napsano, proc dostala 80 procent.

    Kdyz jsem docetl recenzi, tak jsem si rekl, ze to asi nicmoc nebude (podle nazoru autora). Az pak jsem si uvedomil, ze v nazvu recenze je napsano tech 80 procent.

    OdpovědětVymazat
  5. Mira: Hmmm, melo to vyznit nejak jako "Je to moc dobre natoceny film o vecech, ktere nejsou extra zajimave".

    OdpovědětVymazat