29.9.09

Recenze: Hlad [Hunger] - 60%

Počátek 70. let 20. století, věznice v Severním Irsku...

Film Stevea McQueena (nikoliv toho, co hrál ve Velkém útěku a umřel) má netradiční strukturu: Nejdříve asi 40 minut sledujeme, jak nevesele se žilo členům Irské republikánské armády ve vězení Maze, pak sledujeme asi čtvrthodinový nepřetržitý záběr, jak si jeden z nich (Bobby Sands) povídá s knězem o tom, že chystá hladovku, a pak zbytek filmu sledujeme průběh té hladovky (prakticky úplně bez dialogů). A pak závěrečný titulek o tom, že hladovka splnila svůj účel.

Steve McQueen začínal s "video artem" a toto je jeho první celovečerní film. Je bez debat, že McQueen je obrovsky talentovaný člověk. V Hladu není snad jediná scéna, která by nebyla působivá, perfektně zahraná, ozvučená atd. atd...

Druhá věc ale je, že po skončení filmu nemám vůbec o čem přemýšlet nebo dělat si na něco názor, necítím se nijak poučený nebo povznesený neby vystrašený (a v rámci kompletnosti dodávám, že se samozřejmě necítím ani pobavený). Kdyby mi něco takového převedl student filmové školy jako svou závěrečnou práci, řekl bych "Skvělé cvičení, ten možná hoch něco úžasného dokáže! A teď ať konečně něco natočí!"

Proč to?

Zaprvé: Film Hlad neobsahuje téměř žádné informace o pozadí všech těch bouřlivých událostí. Víme, že hrdinové sedí za terorismus, ale ani v nejmenším netušíme, čeho se měli dopustit a jestli se toho dopustili. Většina filmu je tudíž jen jakási etuda na téma "Nepřizpůsobiví vězni poznávají, co se děje nepřizpůsobivým vězňům." Ale i taková etuda by se jistě mohla stát základem velmi zajímavého filmu!

Za druhé: Vězňové jsou tedy uvězněni, neprojevují nejmenší lítost nad svými činy a jsou extrémně nepřizpůsobiví. Nejen, že odmítají lepit pytlíky a stříhat se, ale mají zdi cel pomazány odshora dolů centimetrovou souvislou vrstvou svých výkalů (což samozřejmě udělali ze svého svobodného rozhodnutí). Což ve mě nevzbuzovalo ani ten nejmenší soucit s nimi. Spíš jsem litoval ty chudáky dozorce, většině z nichž je nějaká politika ukradená a kteří ty cely musel čas od času uklidit...

Za třetí: Po 40 minutách neslušného chování z obou stran (kdy se z pochopitelných důvodů vždycky naposled smějí dozorci a vězňové krvácejí) dojde k výše zmíněnému rozhodovru a hladovce, u nichž jsem postrádal nějakou souvislost s tím, co se dělo před tím. Došlo k té hladovce proto, že se dozorci nechovali podle Ženevských konvencí? Proto, že vězňům bez dovolení uklízeli hovna?? A opět: Dokážu si docela představit celovečerní film o tom, že se nějaký člověk z nevyřčených pohnutek rozhodne pro hladovku a provede ji, ale tady jsem se před ní musel dívat na 40 minut násilí, které odsouzeného možná neovlivnilo, možná ovlivnilo, ale každopádně netušíme jak (a nezačal jsem to tušit ani když jsem věnoval kus svého času studiu historických fakt).

Za čtvrté: Steve McQueen evidentně straní vězňům (jen pár minut se věnuje traumatům dozorců) a přesto, když jsem uprostřed filmu slyšel proslov Margaret Thatcherové (viz trailer výše), ztotožnil jsem se s ním a divil jsem se, jak může někoho napadnout, že by vrazi a atentátníci mohli být politickými vězni. Je možné namítnout, že bych to mohl chápat jinak, kdybych lépe znal historické souvislosti, nicméně skutečně jsem v tomto případě fandil Margaret Thatcherové proti hlavnímu hrdinovi filmu, což na 99% to nebyl autorův záměr a já nečekal, že někdy v životě budu v něčem na straně Margaret Thatcherové... :(

A za páté: Film se nebezpečně (pro mě) blížil hranici toho, čemu říkám "artfilm". T.j. obsahoval hezky komponované záběry, trvající minuty, aniž by přinesly jakýkoliv vývoj děje, informaci pro diváka, nebo jiný pocit, než přineslo jejich prvních 20 sekund. Což je ale samozřejmě subjektivní a nemálo diváků se naopak v takovýchto scénách vyžívá...

Z velmi podobného soudku byl nedávný film Baader Meinhof Komplex, který se mi líbil nesrovnatelně víc, byl dvakrát delší a přesto mi utekl mnohem rychleji. Ale fakt se těším, co dalšího McQueen natočí...

25 komentářů:

1. Ahoj Franto, nějaký penis, na který jsi otvíral ústa, ve filmu není?

2. Franto, z čeho proboha pramení tvoje averze vůči Margaret Thatcherové? :)

3. V severnim Irsku ziji nehorazne hloupi lide.Celych jejich boj at uz na te nebo druhe strane mi pripadal asi tak "hluboky" a "smysuplny" jako kdyz 15lety pubertak bojuje proti svym rodicum kteri po nem pozaduji jenom minimum odpovednosti a slusneho chovani kdyz ho zivi a sati.
    A nejhorsi na to jsou pak ty reci 15leteho pubertaka jak dulezity a enorme spravedlny je jeho boj.A za vsechno muzou "zly" rodice kteri ho nechteji nechat fetovat a delat bordel...tak asi na takove mentalni urovni to v tom slavnem Ulsteru funguje.

4. V severním Irsku je těchhle nehorázně hloupých lidí naštěstí menšina, většinu naštěstí tvoří rozumní protestantští unionisté:)

5. Ale, odbornici na Irske problemy kvitnu naozaj vsade.

Frantisek, ty uz som to pisal viac krat, ale ty si strasny kokot. Tvoje uvazovanie nad filmami je silno poznacene subjektovnou nevedomostou a preto vsetky tvoje rado-by-vtipne doslovy a vyklady situacii zneju ako diletantska basnicka. To, ze ty nechapes este neznamena, ze nechapu ostatni. Venuj sa radsej otvaraniu ust penisom a vozeniu sa na transformers auticku.

6. A jak uz psali mnozi, kdyz se ti to, co FF pise, nelibi, tak to necti.

7. Výtečná recenze. Jen nevím, proč by Ti mělo vadit, že jsi na straně Maggie? Zastydlá levicová puberta? :-)

r2d2

8. @ Anonymní, 30. září 2009 10:08

mne sa strasne paci, ako dokaze par viet z recenzie niekoho tak vytocit, ze zacne nadavat autorovi do kokotov ;-)

asi sryta forma internetoveho masochizmu ;-)

9. Vim, ze to pro FF nehraje zadnou roli, ale Hlad je take velmi cenenym filmem. Ziskl cenu za nejlepsi debut na festivalu v Cannes, Evropskou filmovou cenu pro nejlepsi debut, nekolik cen BAFTA (britsky Cesky lev) atd. Tzv. Hungerstrike patri k nejdne z nejdulezitejsich epizod historie britsko-irskeho konfliktu a slo v nem predevsim o to, ze Britove v te silene atmosfere osmdesatych let zavirali Iry z politickych duvodu, ale status politickych veznu jim nechteli priznat, protoze se jim to politicky nehodilo. To ovsem vyprovokovalo vezne k radikalnimu kroku a k sebedestrukci - tolik zakazane v ramci jejih katolicke viry! A to je to, co zene film dopredu. Je to jednoduchy pribeh o muzich, kteri sve telo pouzivaji jako zbran a taky o politice. Z dnesniho pohledu uz jen tezko muzeme chapat cely rozmer konfliktu, ktery se odehraval v jedne z nejvyspelejsich zemi Evropy, kdy proti sobe stali statni moc a guerillove bojuvky. Nicmene historie je historii a pokud by vsechny filmy byli korektni a obsahovaly by vsechno, co potrebujete vedet, tak by to nikoho asi prilis nebavilo.

10. po par letech v Belfastu muzu rict ze celkem vim jaci jsou tam lidi a jak funguje ten jejich "boj"...a "sektarstvi"..houby vira..

11. terorismus proste neplodi politicke vezne ... cimz nerikam, ze nemohou byt politicti vezni ... nicmene i v GB byla naprosta vetsina (nechci psat vsichni, to muze byt zavadejici) lidi kolem IRA zavrena za teroristicke ciny a ne za politicke presvedceni ... kdo v tom nevidi rozdil, zpusobi priste podobne problemy i nam :(

A nadavajicimu anonymovi: to, ze se FF neco nelibi, nebo naopak tobe se nelibi neco od FF je duvod k nadavkam? je to stejne, jako kdyby FF nadaval reziserovi tohoto filmu do kokotu, protoze z pohledu FF nadrzuje tem nespravnym? he?

12. Myslim si, ze slovo kokot ma v husti ceskych viet celkom slusny cveng a vystihuje podstatu FF duse (ak nieco take ako dusa vobec existuje).

13. to anonymni 10:08:

Frantuv styl recenzi je jeho unikatni "art-metoda", a ty se zarazujes mezi hlupaky, ktere jejich vlastni neznalost jeho metody nachytala.
    nas ostatni, co pravidla hry zname, tva nevedomost pobavila (sam nevedice kritizujes nevedomost) :-)

14. Anonym prekukol anonyma - uzasne!

Ano, mate pravdu, ja chodim na FFF za ucelom samo-nasierania, pretoze viem, ze Fuka nema vkus a vzdy ma vie zafascinovat, ako dvaja inteligentny ludia mozu mat rozdielny pohlad na dany film. To, ze Fuku oznacim za kokota, je len moj subjektovne pridany akcident k jeho osobe. Co sa mu vsak musi nechat, je jeho styl pisania a taktiez i predpokladam, ze je vcelku inteligentny clovek. Len skoda, ze prosto nema vkus a pasuje sa do role vseznaleho filmoveho kritika (podobne ako Baldynsky, ktory je este vacsi traged. Vdaka bohu uz nepise do Reflexu, takze filmove okienko sa da ako tak citat).
    Na margo toho prispevku kus nado mnou - ked uz tak vsetcia pisete o subjektovite, tak nech sa paci, tu mate moju...

15. Pre mna zase nema vkus clovek, ktory pride na blog s jedinym cielom - nadavat autorovi do kokotov.

Murphyho zakon Anonymovej internetovej pravdy - vsetci su kokoti, len ja som lietadlo.

16. Ech, nemame rovnky vkus, co uz...

17. No nevím, mě se zdá, že FF se na nic nepasuje, a že to, že čteme jeho blog, je vcelku náš problém :)

P.S. Vkus je hodně individuální záležitost, maximálně se dá tvrdit, že "nemá většinový vkus".

18. FF robil hry pre Spectrum. Vdaka tomu moze pisat hocico. Pretoze, kto robil hry na Spectrum, je kompetentny prakticky vo vsetkom. Tak to je a nepindajte do neho!

19. Zatial jediny problem, co tu je, ze som nazval FF kokotom. Ja problem s tym, ze chodim citat jeho recenzie, nemam.

Taktiez nemam pocit, ze by som mal vacsinovy vkus. Neuveris, ale existuju diferncie i v ramci mensinoveho vkusu.

Ja som programoval hry na PMD. Takze si tiez mozem pisat, co chcem, alebo mam este jeden level naviac?

20. No to se nám to tu rozvedla pěkná diskuze. To, že jejím předmětem je spojení Fuka a kokot mě nepřekvapuje. Je to přirozená kombinace. Stejně jako náš slovenský kolega i já sem chodím, protože mě fascinuje jak moc je Fuka zaostalý. Jeho vývoj se zastavil někde zhruba kolem 20 roku (připomíná mi mě, když mi bylo 20). Asi moc seděl u počítače ...

21. Problém mezi Iry z IRA a Brity tehdy byl v tom, že ti oškliví Britové je zavírali do basy za vraždy a terorismus a odmítali jim přiznat status VÁLEČNÝCH ZAJATCŮ. Přestože oni sami se považovali nejspíše za boží bojovníky. Tento status by jim zajistil podstatně fešáčtější krminál, než ten od Maggie.

r2d2

22. No, hraný film na toto téma se dá víceméně natočit dvěma způsoby - dokumentárně, jako byl například výtečný Mnichov od Spielberga, nebo třeba takhle. Na první variantu se může dívat víceméně kdokoliv (je tam všechno dostatečně vysvětleno), zatímco na ta druhá je určena primárně lidem kteří o daném tématu dost ví - jelikož František o Bobby Sandsovi ví prd, film mu logicky přijde špatný ...

Krátké historické shrnutí: Bobby Sands (ústřední postava), byl člen IRA, a v roce 1976 byl zatčen a odsouzen na 14 let za údajnou účast na bombovém útoku. A to víceméně bez důkazů - jediné co ho s tím spojovalo bylo že se v jeho autě našla pistole použitá při přestřelce následující po onom bombovém útoku (ale nikdo nedokázal že z ní střílel, byl přítomen na místě přestřelky, apod.). Podobným způsobem bylo "usvědčeno" a "odsouzeno" několik dalších údajných teroristů. Je tedy otázka jestli byli skutečně teroristy odsouzenými za konkrétní činy nebo jen řadovými členy IRA (a v důsledku toho politickými vězni).

Poslán byl do HM Prison Maze, což byla dosti nechvalně proslulá věznice. Vězňové (a údajní irští teroristé zejména) byli vystavováni soustavnému fyzickému násilí ze strany britských dozorců - například byli systematicky biti cestou na záchod, což byl důvod proč na záchod odmítali chodit a "tapetovali" si stěny cel hovnama.

To nakonec vyvrcholilo onou prostestní hladovkou, v jejímž důsledku Sands zemřel (a po něm dalších 9 vězňů s podobným osudem). Výsledkem byl mezinárodní ohlas, širší podpora pro IRA, atd.

Ne, skutečně si nemyslím že by to byli svatí a bez poskvrnky (jako je vykreslují někteří Irové), ale pravda je taková že Britové se v Severním irsku chovali jako koloniální čuňata (stejně to dělali v Africe, Indii a všude kam šlápla jejich noha), takže odpor Irů je relativně pochopitelný. A asymetrické konflikty prostě znamenají že slabší strana začne používat "unfair" strategii.

23. Anonymovi: Programovat pre PMD nie je kool ;-)
    Anonymovi 2: Franta je trochu svojsky a na vela veci ma nazor ako teenager, mne sa vsak jeho styl paci, aj ked ho beriem s rezervou. A preto sem chodim.
    Anonymovi 3: Briti neboli len "koloniální čuňata". V Indii alebo Afrike aj vela vybudovali, nie? Zivotna uroven v ich koloniach rastla dosledkom kontaktu so Zapadom. A napr. existuju studie, ktore dokazuju, ze naklady na udrziavanie kolonii boli vyssie ako prijem z nich. BTW, celkova zivotna uroven v Indii sa po osamostatneni zhorsila. Veci nie su len cierne.

24. emmacore: Netvrdím že všechno co Britové v koloniích dělali bylo negativní, nicméně vždy tvrdě potlačovali práva místních obyvatel a pokusy o jejich emancipaci (viz. střelba právě do shromáždění Indů). Jistě, pro kolonie to znamenalo rozvoj, ale Británie na tom velmi dobře prosperovala - například na obchodu, nerostných surovinách, apod.

Ale to by asi bylo na dlouhou diskusi a stejně bychom se ničeho nedobrali.

V Irsku se bohužel chovali velmi podobně - doporučuji film "The Wind That Shakes the Barley" na podobné téma.