22.11.09

Recenze: 3 sezóny v pekle - 90%

Píše se rok 1947 a Ivan Heinz (Kryštof Hádek) je devatenáctiletý dandy, salonní intelektuál, surrealistický básník a povaleč. Utíká z domova, sebevědomá buržoazní bisexuálka Jana (Karolina Gruszka) se stává první zkušenou ženou v jeho životě a on si s ní začne bizarní vztah, směsici lásky a autodestrukce. A do toho přichází Vítězný únor (film se odehrává v rozmezí tří let) se vším co k němu náleželo.



Film je velmi volně inspirován autobiografií Egona Bondyho, ale Ivan Heinz mi spíše připomněl Tylera Durdena. 3 sezóny v pekle jsou totiž variací na můj oblíbený Klub rváčů!

Hlavní hrdina netrpí nedostatkem, ale přesto není vnitřně naplněný. Předkládá nám své rádobyšokující (vulgární) pseudofilosofické básně, které některým snadno ovlivnitelným jedincům připadají charismatické až umělecké (na rozdíl od veterána, který básním rozumí - Jan Kraus). Nemá jasno v tom, zda se chce sám zničit (občas se podpálí) nebo přinést do Čech marxismus (není to v rozporu se surrealismem?). Prostě je hrozně osudový a kdyby žil dneska, měl by určitě piercing a AIDS.

Začne si s ženskou, která je výrazně zkušenější než on, vodí ho za nos (i za jiné orgány), ale přitom to vypadá, že by k němu za jistých okolností mohla něco cítit. A ve chvíli, kdy to vypadá, že k němu něco cítit začíná, udeří realita (přesněji řečeno bolševický převrat) a hlavní hrdina (i většina ostatních) začne mít najednou úplně jiné problémy než je surrealistická poezie.

Klub rváčů připomíná tento film i svou výtvarnou stránkou a režií. Je totiž co do řemeslného zpracování dle mého názoru nejprofesionálněji natočeným českým porevolučním filmem (ano, včetně všeho od Svěráka). Nevím kolik přesně film stál a jaká část těch peněz byla německá, ale na výpravě nejen je vidět, že byla drahá, ale především je působivá, protože tvůrci přesně věděli, jak a kde ty peníze použít. Tuny statistů, dobové rekvizity a dopravní prostředky, tuny digitálních triků - všechno technicky bezchybné a dramaticky fungující lépe než v nejednom hollywoodském velkofilmu.

V našich končinách málokdy viděná profesionalita se promítá i do komornějších scén. Režisér má neuvěřitelně pevnou ruku, má zmáknuté všechny filmařské triky, ale kromě toho ví jak a kdy je použít a jak vést herce, aby ty filmařské triky nebyly samoúčelné. Tudíž je radost se na to všechno koukat i když většina hrdinů filmy představuje typy, které jsou mi ve skutečném životě značně nesympatické. A - což je další paralela s Klubem rváčů - hlavní hrdina je nám podáván tak nejednoznačně, že si nejsme úplně jisti, jestli ho obdivovat nebo z něj mít legraci.

A který že zkušený režisér to natočil? Tomáš Mašín, který tímto filmem celovečerně debutuje a dosud točil pouze reklamy (byť slavné mezinárodní reklamy). V případě tohoto filmu byl i autorem scénáře. Jedna věc je umět natočit efektní třicetisekundovou reklamu a druhá věc je dvouhodinový film. Pokud se Jan Svěrák stal jakýmsi českým Spielbergem, pak je Tomáš Mašín českým Davidem Fincherem a byl bych moc rád, kdyby se mu podařilo co nejrychleji mezinárodně prorazit a zajistit si ještě větší rozpočty.

Má tedy film nějaké vady? Jen mininum. Občas trochu vázne dabing/postsynchrony a celý příběh je na dvouhodinovou délku poněkud řídký. Ale pořád jde o velmi, velmi kvalitní počin, plně srovnatelný s velkovýpravnou hollywoodskou produkcí, a přitom si uchovávající evropský punc. Tomáš Mašín se tímto pro mě stává českým filmovým objevem desetiletí.

17 komentářů:

  1. Marxismus v rozporu se surrealismem? Ale kdepak, ani zdaleka. Surrealisti byli marxisti až do morku kostí, jak Breton a jeho francouská banda, tak i všichni v Československu.

    To jenom tak na okraj.

    OdpovědětVymazat
  2. Francouzi jsou vsichni Marxisti..jsou lini jak vsi a maskujou to levicactvim..a jinak na film se asi normalne i podivam...i kdyz je cesky..

    OdpovědětVymazat
  3. @Bazilisek: Mam dojem, ze to je otazka, ve ktere se ponekud rozchazel nazor surrealistu a kovanych marx-leninistu. Ti prvni ovsem vzdy postradali ozbrojenou pest ;)

    OdpovědětVymazat
  4. Fukovy soudy o piercingu jsou někde na úrovni 70-leté důchodkyně. Vypadá to, že Fuka tamten pírsing ještě v životě neviděl.

    OdpovědětVymazat
  5. Ten Hádek ale vypadá zas tragicky, ach jo proč ho tam cpou.

    OdpovědětVymazat
  6. No bezva, po Protektorovi další dobrej českej film... že by se fakt blejskalo?

    OdpovědětVymazat
  7. @Satai: Jo, přesně tak. Pražská surrealistická skupina 1934-38 trávila fůru času přesvědčováním bolševizovaný Gottwaldovy KSČ, že surrealismus není v rozporu s dialektickým materialismem, ale moc jim to nešlo (postavil se za ně tehdá akorát Kalandra, s kterým to po letech taky nedopadlo nejlíp). Pod tímhle tlakem (víceméně) se pak nakonec surrealisti rozpadli - stalinista Nezval se kvůli procesům v Moskvě rozhádal s ostatníma, podobně Éluard s Bretonem, a tak.

    Nicméně sami se za marxisty považovali v každým případě. Ale to sem vlastně vůbec nepatří.

    OdpovědětVymazat
  8. Bazilišek: Sice to sem nepatří, ale aspoň si to ze sebe dostal...

    OdpovědětVymazat
  9. A co Hlídač č. 47 Franto? Pro mě osobně patří do stejný skupiny jako 3 sezóny v pekle - the best .-)

    OdpovědětVymazat
  10. 2 Zázvorek:
    Podle mně se opravdu blejská. Ostatně je to úplně normální běh věcí, že po obdobích temna nastává rozkvět, po zimě nutně přijde jaro...
    Ale já osobně ještě nejásám, žánru co zajímá mně se dobří tvůrci ani nedotkli.

    OdpovědětVymazat
  11. Anonym: Hlidace 47 jsem bohuzel nevidel, ale Renc nemuze byt objevem tohoto desetileti uz proto, ze vyplodil "Na vlastni nebezpeci".

    OdpovědětVymazat
  12. Tuny statistů? No dovolte pane Fuka! To má být nějaká narážka? Víc než pět kilo nadváhy nemám!
    Ledaže by se to vtahovalo na ten příšerně těžký hubertus.
    Pak ovšem ano.

    Statistka z Jindřištské.


    To Satai - ty jsi O? Nebo je to shoda přezdívek?

    OdpovědětVymazat
  13. anonym: hlidac c. 47 je pateticka, unavna, pomala a neuveritelna ztrata casu, kterou nezachrani ani karel roden. Lucie

    OdpovědětVymazat
  14. Film so (zatial) nevidel. Ale v tom traileri co tu visi je kazda jedna taky klisoidny zvast, na aky FF nezabudne nikdy upozornit. Co sa stalo? FF v prechode?

    Uznavam, obrazovo je to nieco, co tu este nikdy v CR nebolo.

    OdpovědětVymazat
  15. Film stál 70-80 milionů korun.

    A souhlasím, piercing je pro sebedestrukční paka, tááák! :)

    OdpovědětVymazat
  16. Kamil to slušně poblil

    http://aktualne.centrum.cz/kultura/film/recenze/clanek.phtml?id=654633

    OdpovědětVymazat