23.11.09

Recenze: Dokonalý únik [A Perfect Getaway] - 70%

Mladý slušně vychovaný inteligentní pár novomanželů (Steve Zahn, Milla Jovovichová) si vyrazil na turistickou svatební cestu na Havaj. Zábavu jim přeruší zpráva o tom, že nedaleko došlo k brutální vraždě a jejími pachateli byl nějaký velmi narušený pár. Naši hrdinové začnou okamžitě podezřívat dva další páry, které na výletě divočinou potkali a průběžně potkávají, a které se chovají poněkud divně (každý jinak). Je to jeden z nich? Nebo někdo úplně jiný? Havaj skončila, možná půjde i o život...

Pokud máte rádi chytré thrillery, doporučuji nekoukat na trailer, nečíst následující odstavce a jít do kina.

(Bohužel, u tohoto filmu je mírným spoilerem už to, když napíšu, kdo ho natočil. Brutálnější spoilery budou označeny.)

David Twohy se zapsal do mého srdce už před mnoha lety, svou prvotinou Timescape / Grand Tour: Disaster in Time. Šlo o extrémně lacinou (televizní) sci-fi o cestování časem, která mě tehdy před téměř dvaceti lety okouzlila svou invencí a inteligencí.

Neméně okouzlen jsem byl z jeho Invaze a Černočené tmy. I když Twohy prokazoval své režisérské schopnosti, měl jsem ho vždy především za originálního scenáristu (Uprchlík, Nebezpečné pády).

Pět let po svém ne-úplně-vydařeném Riddickovi: Kronice temna přichází Twohy s dalším filmem - s thrillerem s poměrně komorním obsazením a rozpočtem.

Řekl bych, že tentokrát Twohy režíruje velmi dobře (možná nejlépe za celou svou kariéru). Každý aspoň trochu se orientující divák bude mít ale poněkud zkaženou zábavu, protože na základě traileru a Twohyho reputace bude nutně očekávat nějaké velmi lišácké kličky. V tomto ohledu jsou opravdu brutální některé jiné trailery na tento film, které prozrazují opravdu až moc. Dosti na tom, že v traileru na této stránce vidíte akční scény, ke kterým dojde až v závěru filmu a mají být překvapivým vyvrcholením něčeho, co můžete v první třetině docela dobře považovat za romantickou komedii.

V mém případě to znamenalo, že jsem od prvních minut filmu tušil nějakou kulišárnu a bylo mi jasné, že některé trochu zvláštní scény mají nějaký důvod a na jejich základě bude později něco nějak odhaleno.

Posléze skutečně bylo cosi zásadního odhaleno a já se cítil mírně podveden, trochu podobným způsobem jako u Oka ve zdi (i když jinak samozřejmě jde ve všech ohledech o nesrovnatelné filmy). Když si následně přeberete všechno, co jste viděli, tak nemůžete říct, že by vás Twohy podvedl. Logické vysvětlení všeho totiž spočívá v tom, že není logické...

(Dál už to opravdu bez spoilerů nejde!!!)

Od začátku se nám samozřejmě nabízejí dvě základní varianty rozetnutí zápletky: Buď jsou vrahové ten druhý pár (od pohledu nebezpeční floutci) nebo třetí pár (od pohledu hodná ženská plus trochu divný bývalý elitní voják). Samozřejmě jsem tušil, že Twohy bude mít v záloze něco mnohem vychytanějšího a napadla mě i myšlenka, že skuteční vrahové jsou hlavní dva hrdinové. Tuto verzi jsem ovšem záhy zavrhl, protože hlavní dva hrdinové mají z vrahů strach i když jsou spolu sami a tudíž by nemělo smysl, aby si v takovou chvíli na něco hráli.

Pointa tkví v tom, že brutálními vrahy opravdu jsou hlavní dva hrdinové! Mají ale psychologickou úchylku / poruchu, která je nutí k tomu, aby po zabití vždy kompletně přejali identitu svých obětí a pak se za ně co nejdokonalejším způsobem vydávali, a to i v situaci, kdy je nikdo jiný nesleduje! Tedy, taková úchylka jistě existvat může, ale nemohu se zbavit dojmu, že jsem se stal obětí jistého menšího podvodu ze strany Davida Twohyho. Odhalení se navíc odehraje ve formě opravdu dlouhé (snad pětiminutové) série flashbacků, která vyžaduje, abyste si v tu chvíli pustili celý film od začátku a kochali se tím, jak lišácky to Twohy od prvních sekund (opravdu od prvních sekund) vymyslel, aby vás mohl vodit za nos. Celý film například začíná svatebními záběry, ve kterých "shodou okolností" nikdy neuvidíte novomanželům pořádně do obličeje - protože nejde o svatbu hlavních hrdinů nýbrž jejich obětí. A tak dále a tak podobně.

No a pokud jste dočetli až sem, má smysl na tento film chodit? Řekl bych, že ano, protože se znalostí "šokujícího zvratu" můžete Twohyho kombinační schopnosti obdivovat hned od začátku, nemusíte na film koukat dvakrát a můžete si užívat závěrečné akční scény aniž byste přitom museli zuřivě přemýšlet, na co jste to vlastně sakra koukali předchozích 70 minut.

A na tu přírodu se docela hezky kouká.