25.11.09

Recenze: Paranormal Activity - 80%

Katie a Micah mají problém: Katii už mnoho let pronásledují démoni nebo něco podobného. Sice jen občas a ne nijak intenzivně, ale není jí to příjemné. Micah se to rozhodne řešit, koupí kvalitní videokameru a začne dokumentovat co se v jejich domě děje (včetně nočních aktivit). Záhy se ukáže, že se v domě skutečně něco divného děje: Hýbou se dveře, někdo nesrozumitelně šeptá atd., a Micah z toho přestane mít legraci. A to je teprve začátek.

Pro některé z vás možná důležitá informace: Tento film není dokument, měl scénář a režiséra, a ti lidé jsou herci. Ano, opravdu.

Kompletně celý film je snímaný onou kamerou, kterou Micah koupil a kterou buď drží v ruce, nebo někam položil. Ve filmu je dost střihů, ale jsou to střihy, které mají vzbuzovat dojem, že z dlouhého záběru prostě byly vystřiženy nezajímavé kusy. Několikrát se také stane, že kamera něco zachytí a po této scéně následuje scéna, ve které už hrdinové vědí, co kamera natočila a analyzují to. Stojí za zmínku, že hrdinové nejsou idioti a snaží se poměrně rozumně analyzovat audio a video za pomoci počítače, literatury a "expertů".

Netvrdím, že tento film nějak kopíruje Záhadu Blair Witch, ale funguje na podobném principu a také byl podobně laciný. Přesto jeho strašení docela dobře funguje - filmaři těží z toho, že snad každý si pamatuje, že se někdy v noci probudil a v polospánku slyšel nějaké podezřelé zvuky, že ano...

Funguje to především proto, že všichni (přesněji řečeno "oba") herci jsou velmi dobří, takže jsem bez problémů akceptoval, že jde dokumentární záběry (na rozdíl třeba od Monstra). Věříme hrdinům, že to psychicky přestávají zvládat a začínají mít strach, tudíž ho začneme mít také. Ve filmu pochopitelně není žádná hudba, osvětlení, drahé triky, akční scény nebo viditelný makeup a místo zvukových efektů se často pracuje s napjatým tichem.

Jde o krásný příklad toho, jak hodně se dá dokázat s naprosto minimálními prostředky a jak to může být působivé. Byl jsem spokojen více než při Záhadě Blair Witch. Přitom samozřejmě tvůrci neobjevili Ameriku a nejsou první, kdo něco podobného úspěšně natočil.

Poznámka pro piráty: Pokud máte tento film stažený v DVD kvalitě z Internetu, jde o dva roky starou festivalovou verzi, která se liší od té, která je promítána v kinech. Jsou v nich poměrně zásadní rozdíly včetně úplně jiného konce. Verze v kinech je o trochu víc "komerční", ale ne nutně horší.

28 komentářů:

1. ... snad každý si pamatuje, že se někdy v noci probudil a v polospánku slyšel nějaké podezřelé zvuky ...

To se mi ještě nestalo.

2. No, jsou v nich "zásadní" rozdíly v tom, že je prohozené pořadí několika scén, něco málo je vystřiženo a pár drobností naopak přidáno. Že by ty rozdíly byly až TAK zásadní... Až na ten konec, samozřejmě, a tady jsem osobně příznivcem toho původního, zakončení z kina mi přijde výrazně horší (už třeba kvůli té naprosto zbytečné, laciné lekačce).
    Jinak teda (asi?) gratuluju k tomu, že ses s těma dvěma nesympatickými idioty (zejména Micah) dokázal ztotožnit, mně se to fakt nepovedlo a i proto si o filmu myslím to, co si o něm myslím...

3. [1] Tak nepřidávej komentáře jako anonym, on by se určitě nějaký dobrácký soused našel :D

4. Proč je nenapadlo si někdy zavřít dveře od ložnice?

5. ukazka z recenze ondreje stindla z LN (fakt me pobavila, tak ji sem pridavam, jestli to nekomu vadi, tak se omlouvam, btw zda se, ze nema na film uplne stejny nazor s ff):
    Katie (Katie Featherstoneová) a Micah (Micah Sloat) spolu bydlí v domě v San Diegu. Dějí se v něm zlověstné věci, nesouvisí ale s domem, nýbrž s Katie, táhne se to s ní už od dětství. Micah v tom vidí dobrou záminku pro to, aby si koupil drahou kameru. Micah se vůbec chová jako idiot, důsledně, konzistentně, vždy. Je v tom také velmi asertivní a akční. Pracuje na burze, jestli je tam takových víc, tak je s podivem, že ekonomická krize nebyla ještě daleko větší.
    Je to hoch, který důrazně vyslovené varování „nezkoušejte s tím démonem komunikovat přes spiritistickou tabulku“ zpracuje do myšlenky „měli bychom si pořídit spiritistickou tabulku a s tím démonem komunikovat“. Noční záznamy střídají obrazy všední existence hrdinů, v nichž režisér konstruuje čím dál krkolomnější důvody pro to, aby ve své idiocii nepolevili. Dost dlouho jim vydrží nevzrušená ležérnost. Vedou řeči typu (když to jen trochu přeženu): „Našel jsem tě ve čtyři ráno, jak stojíš na hlavě uprostřed zahrady a do zad jsi měla vyrytý pentagram.“ „Zvláštní, nějak si to nepamatuju, podáš mi jogurt?“ „Už došel.“ „Krucinál, měla jsem na něj takovou chuť... Nezavoláme toho démonologa?“ „Já bych počkal.“ „Tak jo.“
    Spíš než aby člověk cítil obavy, co všechno hrozného démon na dvojici hrdinů chystá, ho jímá frustrace nad tím, že zlovolná entita nejedná dost rychle.

6. zaplatit lupen za práskající dveře a zhoupnutí lustru, asi bych odcházel z kina nasrán. P.S. abych nekřivdil, jedna scéna působivá byla.

7. Ondrej Stindl pise vtipne ale nesmyslne. S tou spiritistickou tabulkou je to tak, ze Micah to za kazdou cenu chce zkusit, Katie mu to hystericky zakazuje a on to presto udela, protoze si mysli, ze to pomuze (jim obema) - v cemz ma pravdu. Je to asi jako kdyby me pritelkyne "varovala, ze nemam po silnici jezdit vpravo" a ja vpravo jezdil. Samozrejme, kdyz tu tabulku prinese, pritelkyne je z toho maximalne vytocena, coz je logicke a realisticke.

S tou Katie ve 4 na zahrade to podle vlastnich slov "Jen trosicku prehnal", takze pise neco jineho, nez co se ve filmu delo.

8. V jednom tom zaberu v traileru se mihl Milos Zeman. To me opravdu polekalo...

9. franto, tvoje přirovnání jsou trochu zavádějící. já myslím že je to spíš jako by tě tvůj instruktor v autoškole varoval že nemáš jezdit vlevo a ty stejně vlevo jezdil..

10. Ondřej Štindl evidentně viděl stejný film jako já. A oba jsme viděli jiný než Fuxoft, zdá se mi. Protože v tom, co jsem viděl já, rozhodně Micahova spiritistická tabulka nikomu ani vzdáleně nepomohla, právě naopak (tzn. zafungovala přesně tak, jak ho všichni od začátku filmu varovali, že fungovat bude).
    Stejně tak si z toho "mého" filmu nevybavuju žádné "rozumné analyzování za pomoci počítače, literatury a expertů" - v tom filmu, co jsem viděl já, si akorát Micah vždycky pustil nahrávky z předchozí noci a pak démona chvíli nějak "provokoval" k tomu, aby "ukázal, co ještě umí", protože Micah "má situaci naprosto pod kontrolou a dokáže se s tím poradit sám". A z "experta" měl akorát srandu a celý film Katie výslovně zakazoval další konzultace "s těmi podvodníky a příživníky".
    Tak fakt nevím...

11. Nejzajímavější na celé této události by mohlo být následné věděcké pojednání s titulem "Jak úspěšně oblbnout masy". P.S. Včera jsem viděl Karanténu (já vím... Španělé to natočili lépe atd atd.) a to byl žůžovej horrůrek!

12. Ale Františku, to mu nezakazovala jenom ona, ale hlavně ten démonolog mu říkal, äby s duchem nekomunikovali. A on si přesto jako trotl pořídí tu tabulku!

13. pred rokmi po zhliadnuti filmu zahada blair witch som bol trosku nasraty preco si o mne mysli tvorca tej hlupej komedie o soploch, baterke a jednej skaredej tupke, ktore neustale smrka a vresti a svieti si do ksichtu, ze som tupec aj ja. Ked som zistoval v okoli nazor na tento "strasidelny" film tak som nasledne zistil, ze naozaj realne existuju skutocny ludia, ktori su bez problemov schopny stratit sa v mestskom parku a zazit infarktovu prihodu ked zacuju v noci v lese suloziacich jezkov. Tento zvlastny druh ludi sa naozaj pri tomto filme bal a vnimal ho ako strasidelny a nie ako neskonale debilny. Tiez som nadobudol dojem, ze tento druh ludi sa limitne blizi k druhu ludi definovanych ako peoples of walmart.
    Takze si myslim ze zahada blair witch je totalna picovina v ktorej sa ludia chovaju ako kreteni a ak je toto podla pana fuku len z polovice, take dobre tak to nestoji ani za hladanie toho torrentu.

14. ach, jak miluji lidi, co vi, co je pro ostatni dobre a co spatne. vis, kamarade, ona vetsina lidi starsich 15 let vi, ze jde o demenci, ale to jim nebrani v tom citit trochu toho napeti a mrazeni v zadech. preju ti ziskat trochu nadhledu do zivota a treba pak nebudes vypadat jako curak, co se nadrazuje nad ostatni.

15. Pokud film o paranormálních jevech, potom prosím takhle: http://www.youtube.com/watch?v=xFwCbpIUX-0

16. Tak jsem si to taky pustil. Zatímco v Blair Witch jsou účastníci tak nějak dohnáni okolnostmi a přimhouřeným okem se to dá skousnout, v tomhle jsou oba aktéři totální idioti, kteří mají milion možností, ale místo toho se jako ovce ženou do neštěstí.

Divák v půlce filmu ví, jak to dopadne, protože holka, která ve spánku něco nevědomky dělá, si může úplně klidně doběhnout do kuchyně.

Kluk pořád démona dráždí a vypráví, jak má všechno pod kontrolou, aniž by měl vůbec nějaký plán, jak s ním bojovat. Nejen že si nevygůgluje základní zásady boje s démony (třeba zkusit kříž a svaté obrázky nad postel), ale když zkusí spiritistickou tabulku, ani nevěnuje rozluštění zprávy dostatečné úsilí.

A když je holka už jasně v moci démona, tak s ní jde v klidu do postele ("já nikam jet nechci" "ok tak dem spát")

Další film, který jsem nemusel vidět...

17. Franto, uz dlho som to nenapisal, ale si asi fakt KOKOT. Tentraz vsak absolutny - vsetko z minulosti by som ti odpustil, vsetko, ale ak ty si schopny dat tomuto filmu 80 per a este tvdit to, co tvrdis v recenzii, tak si KOKOT galaktickych rozmerov. Zahada Blair Witch vychadza z toho ako The Shawshank Redemption v porovnani s tymto nudnym, nudnym, nudnym, zle zahranym, zbytocnym kuskom filmoveho odpadu. Myslim, ze za vsetko hovori fakt, ze film lezal od roku 2007 v trezore a marketingovi magovia nemenovaj filmovej spolocnosti si museli dlho lamat hlavu, ako sa im podari strelit tutu kokotinu.

18. No jo, Zeman, je tam! :O

19. ty jo no osobne kdybych nevedel ze to neni pravda bych se asi fakt bal ... ale vyc se me libi konec s kina lekacka na zaver to nemelo chybu .....byl jsem tam a kamos se bal vyjit s kyna...

20. Mne osobne, sa film páčil. 80% mi príde tak akurát, pretože to síce posobí realisticky, dosť som sa pri tom bála :), ale chovanie oboch je fakt stupídne. Pochybujem, že by si ktokolvek dovolil voči démonovi to čo ten fracek Micah... A s tým ma teda vytáčal v jednom kuse. Ja mať v baráku démona, určite si nejdem v noci kliďánko v pohodičke lahnúť do postele...
    Síce neviem aký je záver v kine, ale ten povodný mi docela sedel.

21. a odkud je ten 3. konec? Kde Katie po zabití Micaha spáchá před kamerou sebevraždu?

22. já teda nevim... u filmu sem se teda opravdu nebál... ale určitě konec je lepší když Katie zabije Micaha a pak ji zabijou poldove. a nechápu jak někdo todle může nazvat jako HOROR...
    ostatně kdyby to byla pravda sem posranej ňákejch pár dní :-D a říkal bych si Micah je debil když mu odbornik rika at s duchem nekomunikuje a on přesto koupí kameru a natáčí ho a eště ho vyzívá na souboje... prej chtěl tu holku před nim ochránit ale nakonec to eště zhrošil... že ho ta holka zabije a nakonec ji zabijou poldove

23. Tedy nevím.... jestli je to fakt jen film, tak já budu patřit asi mezi ty lid, kteří tomu věří. Snad proto, že nějaké zážitky z minula byly i když ne tak drastické jako tady. Popravdě řečeno jsem milovník hororů, ovšem tohle když jsem viděl, tak jsem měl úplnou husinu, takovou tu pravou včetně toho, že jsem se bálo, že se v noci mezi 3 a 4 hod ranní vzbudím a bude se to dít u mě doma. Když to vyprávím svým známým, tak už jen při vyprávění mi naskakuje husí kůže...zkrátka dostalo mě to. Honza

24. Ahoj Anonyme. Můj mrtvý dědeček Ludolf si pro tebe přijde dneska v noci ve 3:14. Buď připraven. Není úniku...

25. No nevim jestli je to podle pravdy,ale urcitte mi najela pri vsech tech s cenkach v noci husina za na prdeli.Jak tu pisete je to spis jen lekacka ale zazili jste nekdy neco podobneho na vlastni pest?pak bys te asi psali neco jineho!ja svich noci prozil nebyli az tak drasticke ale zazil...stacilo mi kdyz jsem lezel vedle sve pritelkine doma a slysel jsem nekoho v kuchyni soupat zidlami,hacek byl v tom ze jsme byli jen mi dva doma!a ona spala vedle me,sel jsme se podivat nikdo tam nebyl!ver te mi ze jsem byl posranej a nemohl jsem pak usnout!

26. ta recenze z LN je fakt dost trapna protože jsem si nevšimla že by takove konverzace někdy ve filmu vedli ;) no nic.. ale nechapu takove ty řeči jako "vidim jak by s ni šel normalně spat" jo bylo to nebezpečne vzhledem k situaci ale on ji prostě miloval a stal při ni to se měl sebrat vysrat se na ni odejit z baraku a nechat ji tam samotnou? (odejit do jine mistnosti by sotva pomohlo když v noci chodila po baraku posedla demonem ;)) nebo dalši "nevedou sexualni život" jasnee život jim ohrožuje demon a oni nebudou mit naladu na nic jineho než spolu spat (zničeni nevyspali a vystrašeni) ;) . . "v noci je straši demon a on hraje přes den na kytaru" na kytaru hral pokud vim zezačatku ve dnech kdy se ještě nic moc nedělo ;) potom když to zašlo do extremu už nehral ;) "proč zustavaji v domě" kdybyste pořadně sledovali všimli byste si že chlap jim řikal že by nemělo smysl odchazet z domu protože by to šlo pořad za nimi.. a takove to vidim jak bych šel v klidu v noci spat.. a to nemaji spat vubec? stejně prostě nemaji na vyběr ;) a spat přece někdy musi i když naspi jen par hodin ;) nebo "nenapadlo je zavřit si dveře od ložnice" no tak to by jim bylo to natačeni pak uplně na hovno ;) pokud člověk neni uplny dement mohlo by mu dojit že ty dveře měli otevřene schvalně proto aby mohli kamerou zachytit děni na chodbě ;) bože lidi uvažujte trochu -.-

27. promionte mam blbý dotaz je to podle skutečnosti mislim pochopitleně to na tý kamaře jestli tomu věříte ...já ne ....! :)mnoje možné ž někdo něco natočí na kameru trochu si stm pohraje v kompu počká rok dva dá to réžovi > stoho udělá pobnej film ? může to tak fungovat ? díkkk :D;)

28. ... snad každý si pamatuje, že se někdy v noci probudil a v polospánku slyšel nějaké podezřelé zvuky ...
    - Ehm, no, také mám relativně sexuálně aktivní sousedy a také bydlím v paneláku, kde je v noci za sklepa slyšet myšiprd, ale filmy o tom netočim ... :)