9.12.09

Recenze: Stínu neutečeš - 40%

(Oficiální text distributora) Řehoř si žije spokojeně. Jeho žena Evženie ne. Po šedesáti letech manželství přichází osmdesátiletá Evženie za svou vnučkou – právničkou Katkou, aby jí pomohla rozvést s pětaosmdesátiletým manželem Řehořem. Katka je šokována babiččiným rozhodnutím i její tvrdostí a neústupností. Co se muselo stát ve vztahu prarodičů, že to ani celá desetiletí nezahladila? Katka nechce rozbít svou milovanou rodinu a pokusí se rozluštit babiččin důvod. Odkryje dramatickou minulost vlastní rodiny, ale tajemství prarodičů pro ni zůstane neodhaleno. Babička riskuje ztrátu vnučky a pravdu jí zatají, tíhu dávné viny nechce přenést na další generaci. Sama se pokusí s minulostí vyrovnat a smířit. A Řehoř? Ochrání ho Katka?

Dobrá zpráva: Film Stínu neutečeš není tak špatný, aby se při něm kino smálo nebo usínalo. A to je, bohužel, konec dobrých zpráv. Nejzajímavější je kamera, úspěšně budující hutnou depresivní atmosféru venkovského domku dvou důchodců. I většina ostatních technických aspektů není špatná, obzvlášť na český film.

Bohužel, režisérka (celovečerně debutující Lenka Kny) nedokázala tu hrstku herců ukočírovat a film se jí značně rozpadá pod rukama. Chápu, že je záhodno mít dnes k panu Landovskému úctu, ale jeho výkon - byť místy zajímavý - působí většinou dojmem, jako kdyby improvizoval a nikdo se ho neodvážil nijak usměrnit. Mluví celou dobu velmi podivnou řečí, která zní jako kdyby se někdo, kdo neumí ani slovo rusky, snažil mluvit jako český Rus: "Dóbryj děň, přišól sem vam přiněst slépicu". Zní to skoro jako parodie a pokud to má vyvolávat dojem ruštiny, je to FAIL. Možná to má ale vyvolávat dojem nějakého jiného jazyka, který neznám (ukrajinština?). Většinou je nerudný, přiopilý a sprostý a umí to zahrát docela dobře. Bohužel netušíme proč je takový.

Stejně tak netušíme, jaký problém s ním vlastně jeho stará žena má. V průběhu filmu se dočkáme dvou odhalení. První odhalení spočívá v tom, že Řehoř není Čech, což vzhledem k tomu, jak od první sekundy filmu mluví, opravdu není možné považovat za spoiler (a řekl bych, že ani za "odhalení", i když se tomu všichni ve filmu diví). Druhé odhalení pak přijde ke konci filmu a je značně nezajímavé a nešokující. Především ale toto odhalení dramatických událostí z minulosti, ani film samotný, nedává žádnou odpověď na otázku položenou v úvodu: "Proč se chce Evženie s Řehořem rozvést až teď, po 60 letech manželství?" Během několika posledních desetiletí se totiž na oné dramatické historické skutečnosti vůbec nic nezměnilo.

Další vadou scénáře je vztah Evženie a její vnučky Kateřiny, který by měl být hybatelem celého filmu. Evženie za Katkou přijde s tím, že se chce rozvést, Katka po kratším zdráhání souhlasí, že ji tedy bude zastupovat a požádá ji o potřebné dokumenty a informace. Načež se jí Evženie zbytek filmu víceméně vysmívá, dokumenty a informace před ní zatajuje a mluví výhradně v hádankách a náznacích. Spousta dialogů zní vyloženě dadaisticky: Je jasně položena důležitá otázka, tázaná osoba začne mluvit o něčem úplně jiném, tázající osoba pokorně přikyvuje a pak je konec scény. Je patrné, že za to nemůže stařecká demence Evženie, nýbrž zoufalá snaha natáhnout film na celovečerní stopáž. Jde opět o typicky český problém absence a / nebo neschopnosti dramaturga, který nedokáže lidem, neznajícím tištěnou podobu scénáře (tedy 99,999% diváků) vysvětlit, co je která postava zač a proč dělá to, co dělá (viz např. František Němec v roli souseda, který je pravděpodobně Němec a pravděpodobně doktor, a pravděpodobně s Evženem Řehořem kdysi cosi měl, ale netušíme co s ním měl a proč se ve filmu čas od času objeví).

Prostě, kdyby to napsal a režíroval někdo jiný, mohlo z toho být něco dost zajímavého...

16 komentářů:

1. " Většinou je nerudný, přiopilý a sprostý a umí to zahrát docela dobře." Tak to se obávám, že Landovský nic nehrál. Mám ho rád a jako herec býval nedostižný, ale jak se říká- propálil kotel či propil se až na dno. Každý máme tu svou cisternu chlastu a po ní je demence.

2. vůbec netuším, o co jde, ale vsadil bych se, že to bude mít nějaké brutální nečekané rozuzlení typu "děda babičku před šedesáti lety coby voják Rudé armády znásilnil a ona si ho vzala, protože byla gravidní a na vesnici by jako svobodná matka skončila" =)

3. Nebo dokonce vůbec není člověk, ale terminátor vyslaný z budoucnosti, aby "ochránil Katku", ovšem v jeho programu došlo k tiskové chybě, kvůli které "uchvátil babku".
    Ovšem takovou záměrnou parodii bychom asi od českých tvůrců (až na pár výjimek) čekali marně.

4. Proč se na konci v textu objevuje Evžen, když se píše na d tím celou dobu o Řehoři. To je jak z Cimrmana: A Richard? Inu, sami víte jak to s takovými bývá...

5. A je to venku - Evženie je Evžen!

Aubi

6. Nemůže někdo zaspoilovat to ultra odhalení? Zajímá mě to, protože odhalení v českých filmech většinou stojí za to a na film se mi rozhodně nechce. Díky.

7. SPOILER SPOILER
    Pro ty, co nechtějí znát pointu filmu, nečtěte dál!!!
    Nakonec se zjistí, že vše, co se dosud odehrálo je jen počítačová simulace. Lidstvo je drženo v umělém spánku v kójích a vše se jim jen promítá rovnou do mozku. Landovský je Vyvolený, který má lidstvo osvobodit. Babča, pravám jménem Tri niti, je na něj od svatby naštvaná, protože se vykašlal na záchranu světa a dal se na chlast.
    KONEC SPOILERU

8. Dík. Ale na jedno zapomněls - Landovský byl vždycky Vyvolený.

9. skoda, ze jste se na film nedival pecliveji a bez predpojatosti...

falesne papiry-narodnost jina,po II.válce se nesměli vrátit do čech rodiny volyňáků, jen ti, co byli češi a bojovali ve svobodově armádě, takže podvod-za ktery se mohlo do lagru v rusku nebo do dolu v cesku,staré paní došel dech, když alespoň meadile, to, co skoro považovala za svoje ocenění, jí hodil do kýble, babička nechce říct pravdu, protože o tom je film, že jí nemohla říct nikdy, vždycky čekal trest, a nikdy by nepřiznala sobě, natož vnučce, že s dědou ze strachu před prozrazením před banderovci, udusili vlastní novorozeně- až vnučka v babičce vzpomínky vyprovokovala, uvědomila si žena, že se viny nezbaví, když se zbaví muže, bylo to bolestivé přiznání a po něm následovalo odpuštění a rituální koupel. děda umírá smířen a šťastný. babička si nese svou vinu dál,riskuje ztrátu vnučky....možná byste tohle z filmu pochopil, kdybyste se na něj díval...landovský hraje pečlivě napsaný text,nepije a s paní adamovou zkoušeli jako staří profesionálové, ukočírovala jsem je velmi slušně, hráli tak, jak jsem potřebovala. takže chyba ve mně? ve filmu bylo pár drobností, kterých si všimli diváci, které zajímal příběh a ne být nad věcí a lehce odmáznout něco, co se hystericky nesnažilo na sebe v prvních minutách upoutat. tak hodně štěstí při dalších recenzích pane FFfilme.lenka kny

10. Lenka: Bohužel musím konstatovat, že to příliš nechápu ani když mi to takhle napíšete...

11. nechapete ten dej? ci motivace postav? asi jsem byla hodne rozrusena, kdyz jsem psala svuj komentar k vasi recenzi, takze je ponekud heslovity, ale kdyby....muzu vam dovysvetlt nebo, kdyby hodne prselo a vsechno,co mate doma jste uz videl, mrknete na stin jeste jednou,
    mozna ze mu porozumite a najdete v nem veci na prvni pohled pro nepozorneho divaka schovane, a jak rikali kameraman,muzikant i dalsi, cim vickrat film videli, tim vic se jim libil a zaryval pod kuzi. lenka

12. Lenka: Kdybychom si na to spolu sedli, jistě bych časem pochopil, po vašem vysvětlování a mých dotazech, co bylo filmem zamýšleno. Je ale zcela irelevantní, zda někdy budu či nebudu vědět, co tvůrci svým filmem zamýšleli. Relevantní je to, zda to pochopím, když se na film dívám (aniž bych četl presskit a aniž by mi tvůrci něco vysvětlovali u kafe). A musím znovu opakovat, že v případě tohoto filmu jsem u mnoha aspektů děje nepochopil, co jimi vůbec bylo myšleno, tudíž vůbec nepřicházelo v úvahu, abych se zabýval tím, zda byly dobře převedeny na plátno nebo ne - protože mi unikalo, co jimi MĚLO být řečeno. Bohužel už si dnes nepamatuji příliš konkrétních věcí, ale v článku zmiňuji například ten Landovského jazyk: Pokud to měla být ruština, pak bylo jednak patrné, že p. Landovský rusky vůbec neumí, a za druhé mi uniklo, jak se mohli všichni divit, že je Rus, když to každému divákovi je jasné od první minuty. Pokud to ruština být neměla, zajímalo mě, co to mělo být za jazyk a neodvodil jsem si to. Stejně tak jsem ve filmu nezpozoroval ANI NÁZNAK dobré poloviny motivů, o kterých se zmiňujete 20. března.

Znovu zdůrazňuji, že mi vysvětlení psát nemusíte, protože se tím můj názor na tento film nezmění. Pokládám se za dospělého, nadprůměrně inteligentního člověka (trojciferné IQ!) a pokud nepochopím základní dějové prvky jen na základě zhlédnutí filmu, pak jde v mých očích o nepodařený film, tečka.

A to, že jde V MÝCH OČÍCH o nepodařený film, není ani v nejmenším v rozporu s tím, že se jiným lidem tento film může líbit. Tyto stránky píši JÁ, a píši je ze SVÉHO POHLEDU. Proto, aby lidé, kteří na ně chodí, protože mají podobný filmový vkus jako já, věděli, jaké přibližně pocity budou mít z toho kterého filmu.

13. hezky den, dekuju za odpoved.jasně, že film se musí odvyprávět sám a nemůže to za něj dělat nikdo z tvůrcú post...nevynucuju si z vás změnu názoru,jen mi příjde škoda, že jste ve filmu nečetl, že motivace a indicie do sebe zapadaly velmi logicky a bylo jasné,proč postavy jednaly,tak, jak jednaly...jenom aspoň k jedné vaší konkrétní poznámce-jazyk řehoře-evženie byla volyňská češka a její rodina lpěla na mateřštině a udržovala jí a evženie je pyšná na svou češtinu, řehoř byl považován celá léta také za volyňského čecha se špatnou češtinou smíchanou s ukrajinštinou, proto to nikdo neřešil, až jejich vnučka našla dokumenty, z nichž vyplynulo, že ukrajinec ze sebe udělal čecha a mohl jít do svobodovy armády-udělal to ze dvou důvodů, chtěl se zachránit, protože rusové, kdyby přišli na to, že byl banderovec, tak by ho zastřelili a banderovci, kdyby ho vystopovali, udělali by totéž ( je vám jasné, že nenávist mezi rusama a ukrajincema byla převeliká) takže v nemocnici se pak přiznává katce, že by se ichtěl česky naučit, ale neměl na to...takže jazyk, kterým mluví řehoř je špatná čeština ze zbytky ukrajinštiny-rodný jazyk a ruštiny-úřední jazyk)a jelikož má pan landovský předky od krymu (operní pěvkyně teta,praděda důstojník bílé armády )a sám mluví plynně rusky, tak jak mluví on, je přesný obraz toho, jak mluví lidé, kteří po válce přišli z volyně. a kdo byli banderovci určitě při vašem vzdělání víte, takže je vám jasné, že když řehoř s evženií před nimi utíkali, byli hrůzou z dopadení tak paralyzovaní, že před prozrazením pláčem novorozence (narodilo se předčasně na poli při okopávání řepy)ho tišili, až ho vlastníma rukama udusili-a zabité dítě vlastníma rukama je to, co evženie dávala celý život řehořovi za vinu...atd atd. to jen k ději. mám přátele s iQ pravděpodobně i vyšším než vy a i podstatně nižším a film nejen pochopili, ale byli jim nadšeni, takže je to opravdu asi jen vnímáním.prý tenhle film zraje:-)a docení ho lidé později při dalším shlédnutí...protože není vyprávěn tak jednoduše, jak jeho forma klame..."nu vot" řekli by rusové a dali by si vodku a nechali vše už plavat:-)taky bych to ráda někdy uměla :-)).lenka

1. Paní Lenko, jste dyslektička nebo opilá? Obhajovat stavbu filmového příběhu dlouhým textem bez smyluplného větného dělení, chybějící diakritiky a vadné interpunkce není nejlepší nápad. Jaký asi mohl takový člověk natočit film - říká si potenciální divák. A Fuka má pravdu, je to jeho recenze a film musí dávat smysl při sledování v kině.

14. Přidávám se do diskuse až po nynějším shlédnutí filmu na ČT: doufám, že to je ještě relevantní:-)
    Režisér filmu diskutuje o svém filmu s recenzentem online, úžasné, to se často nevidí. Jiná věc už je, že se nedohodli, ale to vlastně nevadí.
    Vyprovokovalo mě to k přidání své trošky. Musím říct, že při čtení recenzí se málokdy přesně shodnu s recenzentem, buď je na mě příliš měkký nebo naopak tvrdý. Tady došlo k pro mě vzácné shodě: až na pár věcí bych jeho slova podepsal téměř stoprocentně.
    Na druhou stranu paní režisérka reagovala opravdu - dle mého názoru - nanejvýš nezrale, velmi ublíženě, neobjektivně a především neskromně. Na to, že film je její prvotina, hýří sebevědomými až vůči kritikovi shazujícími hláškami jako "... motivace a indicie [filmu] do sebe zapadaly velmi logicky a bylo jasné,proč postavy jednaly,tak, jak jednaly..." nebo "...možná byste tohle [předchozí vysvětlování] z filmu pochopil, kdybyste se na něj díval..." až po "...mám přátele s iQ pravděpodobně i vyšším než vy a i podstatně nižším a film nejen pochopili, ale byli jim nadšeni, takže je to opravdu asi jen vnímáním.prý tenhle film zraje:-)a docení ho lidé později při dalším shlédnutí..."
    Paní režisérka - opět dle mého názoru (větička která by jí při vyjadřování svých přesvědčení vůbec neškodila) - by udělala lépe, kdyby místo hltání pochval svého štábu (který ani při 100% upřímnosti - o níž lehce pochybuji - po dlouhém natáčení už asi nebude schopen být zcela objektivní) si třeba pročetla kritiky diváků na filmových fórech. Názor pana kritika (potažmo i můj) rozhodně není ojedinělý. Více skromnosti, paní Lenko, a schopnosti vzít si kritiku trochu k srdci - a váš příští film, na který se již těším, jistě bude mnohem lepší. Jiří Sedláček

15. dobrý den, pane sedláčku. jak se můžete těšit na můj další film, když tento se vám pranic nelíbil? když jdu do hospody, kde se mi nelíbilo, podruhé do ní přece nevlezu. jedině, že mě v ní přeci jen něco zaujalo a zkusím další návštěvou zjistit co? podle vás a některých recenzentů je ale stín tak špatný...
    nejsem ani neskromná, ani sebejistá,kdybyste věděl, za jakých pochybností a s jakou pečlivostí film vznikal...pan ondříček mi po jedné z projekcí mimo jiné řekl:"...udělala jste výborný film, je těžký, ale připravte se, málokdo ho přijme..."a také mám radost, že se mi po televizním vysílání ozvalo spousta i úplně cizích lidí, kterým film zarezonoval, které přiměl k přemýšlení, které potěšil svou neobvyklostí, které dokonce nadchl hereckými výkony apod. halt každý má jiné chutě. ať se vám daří.lenka