11.1.10

Recenze: Pouta - 100%

Československo, počátek 80. let minulého století. Antonín (Ondřej Malý) je estébák. Je mu něco přes čtyřicet, začíná plešatět, manželství ho neuspokojuje, život jako takový ho neuspokojuje, ale neví přesně, co by vlastně chtěl. Začne ho fascinovat sedmadvacetiletá slovenská jeřábnice Klára (Kristína Farkašová), která je milenkou jedné ze "sledovaných osob". Antonín začne být Klárou více a více posedlý a je nakonec odhodlán obětovat všechno (ale opravdu úplně všechno), aby se s ní seznámil a... co vlastně?



To nám ten rok 2010 hezky začíná! Před pár dny jsme tu měli revoluční kinematografický počin Herkules 3D. A o pár dní později další revoluce: Český film, který je nejen nejlepším filmem roku (což zase není 11. ledna takové umění), ale také nejlepším českým filmem za několik posledních let a možná nejlepším českým porevolučním filmem. Je mi jasné, že takovou chválou není radno mrhat, takže jsem raději opatrný, protože si v tuto chvíli nemůžu spolehlivě vybavit všechny české filmy, které jsem od revoluce viděl. Rozhodně jsou ale Pouta Radima Špačka nejlepším českým filmem, jaký jsem viděl od února 2007, tzn. od chvíle, kdy má FFFILM vlastní doménu a jeho recenze se dají snadno prohledávat.

Film Pouta (z neznámého důvodu psáno "PO UTA" s mezerou) je směs Životů těch druhých, Zemského ráje to na pohled a Kawasakiho růže, přičemž je lepší než všechny tři zmíněné. Nesnaží se prvoplánovitě soudit události tehdejší doby, natož aby někomu dával za něco rozhřešení. Místo toho ho zajímají lidské příběhy. A protože jsou hrdinové vykresleni naprosto uvěřitelně, vyplyne nám z toho samo od sebe možná i nějaké to hlubší poselství, aniž by nám ho někdo musel prvoplánovitě cpát do chřtánu.

Výborným tahem bylo obsadit do filmu téměř neznámé herce (s výjimkou Oldřicha Kaisera v menší roli démonického oblastního náčelníka StB, nebo co to bylo) a ukotvit film tak trochu "mimo reálný prostor" - důsledně se v něm mluví o "našem městě", aniž by to město bylo jmenováno (natáčelo se na několika různých, od sebe značně vzdálených místech).

Základní postavou je pochopitelně Antonín, plešatějící skřet, který - jak je nám poměrně záhy odhaleno - trpí objektivními psychickými problémy. Jeho následné činy, stále více a více vybočující z normálu (dokonce z normálu tehdejší doby), tudíž mají ve filmu své dokonale odůvodněné místo, stejně jako jeho občasné filosofování, které je stále psychopatičtější, nebo stále esoteričtější - to už si přeberte sami.

Na dvou nebo třech místech filmu dojde k tomu, že Antonín vede s někým dialog a je nám jasné, že chybí jen velmi málo, aby to v něm prasklo, vybublalo, Antonín toho druhého zabil, rozčtvrtil a vykoupal se v jeho vnitřnostech, nebo něco podobného. Jeden z plusů filmu spočívá v tom, že se nic tak explicitního nestane a nám je jasně zřejmé, jaký přetlak v sobě hrdina dusí a co to s ním následně dělá. K tomu je samozřejmě nezbytné, aby Ondřej Malý dobře hrál dobře napsané scény, což dělá naprosto beze zbytku, stejně jako všichni ostatní. Díky tomu, že všichni hrdinové jsou uvěřitelní, je uvěřitelné i jejich nelogické, často šílené chování. Nikdo není svatý, nikdo není svině jen proto, aby byl svině, nikdo není deus ex machina, který se objeví aby vše vysvětlil a poskytl rozhřešení. Přesto film má jasný dramatický oblouk, který hladce pokračuje a graduje ještě půl hodiny poté, kdy jsem očekával závěrečné titulky (film má přes 140 minut!).

Také jsem dlouho neviděl jinou českou nekomedii, ve které by bylo tolik citovatelných cool hlášek ("Chovej se rozumně!" - "Vypadám snad rozumně?" / "Blbě se oblíkáš a určitě posloucháš blbý písničky"). Takhle na obrazovce a bez detailního popisu situace vám jistě moc cool nepřijdou, ale jejich zasazení do děje a jejich přednes jsou dokonalé a vyvolávaly ve mně příjemné vlny extrémně černého humoru, který mi učaroval třeba ve Spalovači mrtvol nebo Klubu rváčů a nedoufal jsem, že se ho ještě někdy dočkám v českém filmu.

V neposlední řadě je nutno pochválit také všechny technické aspekty filmu, především svícení a decentní tónování scén, díky kterému téměř každý záběr působil zajímavě (nikoliv rušivě exoticky jako v Normalu). A také polosyntetickou hudbu, na kterou jsem si musel chvíli zvykat, ale pak mi došlo, proč se k filmu tak hodí: Dávala mu totiž atmosféru ne nepodobnou "Třiceti případům majora Zemana". Nevím, jestli to byl záměr, ale ty syntezátory a oscilátory na mě působily podobně, jako před mnoha lety Liškovy geniální kompozice. Pokud by opravdu mělo něco být z toho dlouho avizovaného remaku / sequelu Třiceti případů, pak ho rozhodně musí natáčet tento tým! :)

Čímž se dostávám k tomu, že historická věrnost je také téměř dokonalá, obzvlášť s ohledem na to, že režisér je o pět let mladší než já (ročník 1973) a nemůže si tudíž tuto dobu dost dobře pamatovat (OK, scenárista Ondřej Štindl je o dva roky starší než já). Nicméně nejen kulisy, rekvizity a kostýmy, nýbrž i chování a mluva lidí silně připomínají počátek osmdesátých let tak, jak si ho pamatuji. Včetně oné bizarní atmosféry, kdy ze Státní bezpečnosti měli všichni strach a současně legraci.

Pouta nejsou bezchybný film (a co kromě Nightmare Before Christmas je bezchybný film, že ano...). Jsem ale rád, že jsem se "držel zpátky" a posledních několik let jsem žádnému českému filmu nedal "čistých" 100 procent. Teď ta chvíle přišla a mé srdce plesá. Pánové, díky. Je vidět, že to jde i v česko-slovenských podmínkách.

P.S: Ještě si uvědomuji, že jsem snad dosud nikdy neviděl český film, u kterého by mi závěrečné titulky přišly cool a úderné (a tím myslím titulky ještě před tím, než začal zpěv rap)!

37 komentářů:

  1. Ok Franto, takže ještě víc best, než
    http://fffilm.fuxoft.cz/2008/02/venkovsk-uitel-100.html

    každopádně i vzhledem k tvému nadšení si to nenechám ujít. Že by Nová Česká vlna - Protektor, 3 sezóny, Dvojka, Pouta....

    OdpovědětVymazat
  2. "Venkovskeho ucitele" jsem psal v dobe, kdy jsem hodnotil po 20 procentech. Dnes bych mu dal 90%. Vsimni si taky, ze nema tag "super".

    OdpovědětVymazat
  3. Frato, naprostý souhlas. Pouta mě dostala, jako asi žádný novodobý český film. Přesně souhlasím i s těmi titulky a závěrčným songem... všechno je ve filmu na místě, prostě naprosto nevídaný počin...
    Veronika

    OdpovědětVymazat
  4. Nejaka moje znama Veronika nebo obecna Veronika? :)

    OdpovědětVymazat
  5. František Fuka 100%, Kamil Fila 5/5, Matěj Svoboda 5/5, Martin Pomothy 5/5. Tak na to musím jít.

    OdpovědětVymazat
  6. jeden z tech neznamych hercu je martin finger, pilir divadla komedie..

    OdpovědětVymazat
  7. Aha! A Divadlo Komedie je zrejme... nejake divadlo kam lidi chodi na divadelni hry!!!

    OdpovědětVymazat
  8. Já chodím do Divadla komedie na divadelní hry!!! prý tam bude mít koncert LuŠtěLa.

    OdpovědětVymazat
  9. OK, to bych mozna zasel, ale nesmeji zpivat!

    OdpovědětVymazat
  10. Nechápu, že i tak jasná symbolika, jako mezera ve slově "pouta", Fukovi nedochází.

    OdpovědětVymazat
  11. 1) Po_uta me teda nedochazi taky (i kdyz film sem nevidel).

    2) Jedinym lepsim (/nejlepsim) porevolucnim filmem jsou pro me Pelisky. Tohle je lepsi?

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Franto, mohl bys mi, prosím Tě, říct, jaké hlubší poselství ten film zanechal zrovna v tobě? Rád bych se zasmál. Díky.

    OdpovědětVymazat
  13. ufff - to vypadá na dobrej českej začátek roku (premiéra 4. února )

    OdpovědětVymazat
  14. Ondřej Malý je - alespoň pro hradečáka (ovšem chápu, že pro Prahu je to venkov:)) - dost známým členem souboru Klicperova divadla. A pokud to někomu přijde zajímavější, tak i manželem Pavly Tomicové. Každopádně díky za recenzi, zdá se to být "a must-see".

    OdpovědětVymazat
  15. Martina

    Zajímalo by mě, jak jste vy dva na blogu s filmovými recenzemi přišli na to, že se František zajímá o divadlo. Nehrají ve filmech = nejsou slavní (i kdyby byli). Jasně, Farkašová byla (nebo je?) v Ordinaci, ale ani tak mi vyloženě slavná nepřijde. Pavla Bláhu tady taky nikdo nikomu necpe. Pokud jdete na blog s filmovými recenzemi, čekejte filmové recenze, jinak se zklamete.

    OdpovědětVymazat
  16. Jsem hradečák a tuším, že Klicperovo divadlo je taková ta budova u Starého náměstí, kam chodí lidi na divadelní hry. Slavné jméno Ondřej Malý taky slyším poprvé v životě. Z členů ansámblu jsem jednou viděl jednu herečku, co prý hrála sestřičku v Ordinaci v růžové zahradě. Přišla k nám na fakultu , když jsme měli poslední přednášku a natočila scénku s šéfem patologie.

    OdpovědětVymazat
  17. Martino, ty budeš trošku kravka, viď?

    OdpovědětVymazat
  18. Uz i nazev webu k filmu navozuje prijemnou dobovou atmosferu: http://www.ukazobcankusracko.cz/

    OdpovědětVymazat
  19. Anonymní je blb. Nadávej si sobě!!!!

    OdpovědětVymazat
  20. jednomu z anonymních: jsem si vědom, že i spousta hradečáků o klicperáku nic neví a nikdy v něm nebyla (ale možná zaregistrovala, že se jednou do roka divadlo rozlije kolem starého města do "cirkusových stanů"), proto jsem to napsal tak, abych přiblížil, kde se ten Ondřej Malý vlastně vzal, a že to není nějaký ochotník z oblasti.

    OdpovědětVymazat
  21. Jediny, k cemu se cesky filmy hodej je, ukazat full frontal hlavni herecky.

    Z tohoto hlediska je recenze dost nedostatecna.

    OdpovědětVymazat
  22. ma se soundtrackem neco spolecneho formace WWW?
    a muze nekdo vysvetlit tu "jasnou symboliku" (PO UTA)?

    OdpovědětVymazat
  23. _já mylsím, že si nás UTA-hují!

    OdpovědětVymazat
  24. Od full-frontal byly vždycky francouzský filmy. Každopádně v poslední době měním na české filmy názor. Líbil se mi Protektor a 3 sezóny... asi vyrazím i na POU T A

    OdpovědětVymazat
  25. Martina

    @Anonym 12.1.9:21
    Jo, co do počtu končetin jsem tak trochu kravka, ale ocas máš jen ty.

    Na soundtrack bych se taky chtěla zeptat, kdo ho dělal? A co to PO UTA, už nám to anonym z 12.1. 1:45 vysvětlí nebo si spíš dělal legraci a nikdo to tu nepoznal?

    OdpovědětVymazat
  26. Nechápu, na základě čeho usuzuješ, že bych měla mít ocas, kravko.

    OdpovědětVymazat
  27. Nevim jak soundtrack, ale ta pisnicka je od WWW.

    OdpovědětVymazat
  28. Je od WWW? Nebo jste ji našel na WWW?

    OdpovědětVymazat
  29. Nevi nekdo prosim, bude se to davat nekde s eng titulky?

    OdpovědětVymazat
  30. Svetozor bych mel bliz ,)

    OdpovědětVymazat
  31. Hudbu k Poutům složil TOMÁŠ VTÍPIL
    (http://www.vtipil.cz)

    Titulkový val PIKOLA
    WWW
    (Ondřej Anděra & Lubomír Typlt)

    Převzaté skladby:
    Lou Reed & Velvet Underground
    Plastic People of the Universe
    Oldřich Janota
    Jiří Malásek
    Marika Gombitová
    Blondie (Věra Špinarová)
    Charlie Soukup

    OdpovědětVymazat
  32. pro včechny jeden spoiler - pouta poutají, když nepoutají, jsou to po uta s pauzou ... ehm. :-)

    OdpovědětVymazat
  33. NO to mě po... dobrý český film, to tady nebylo už ...no, snad od pelíšků nikdy :) Na to půjdu už jen proto abych si byla svědek toho, že taková realita je tu možná :))

    OdpovědětVymazat
  34. To se na mě nezlobte , ale ten film rozhodně žádný zázrak neni. Nechci se rozepisovat, protože bych psal dlouho.
    Jen... "Životy těch druhých" - mnohem lepší

    OdpovědětVymazat
  35. Zlobit se nebudu, ale velmi se mylis, ten film rozhodne zazrak JE. Skoda, ze je tak strasne zastrceny. Jak mi u jinych filmu vadi PR masirky, tady by troska vubec neskodila, ale tvurci to bohuzel naprosto podcenili. Uvidime pristi rok po Ceskych lvech, budou 3-4 a pak bude opet nasazen do kin.

    OdpovědětVymazat
  36. Naprostej souhlas s Fuxoftem a diky Odvaznym palcum za tip odkud jsem na POUTA prisel.

    Ale musim reagovat na kolegu anonyma. Jako napsal, ze Pelisky jsou lepsi jak POUTA, to snad neeeeee.:)

    Pelisky povazuju za mozna dokonaly kalkul s inteligenci ceskeho divaka, ale ne za hyper luxusni dilo jakym jsou POUTA. Jde naprosto mimo me, jak nekdo muze natocit takhle dobrej film od A do Z, az me to sere:).

    Jinak ospobne si myslim ze PO UTA. Je graficky zamer, leva ruka prava ruka a nebo jako piktogram neklidu:)

    OdpovědětVymazat