24.2.10

Recenze: Nine - 60%

60. léta, Itálie. Slavný režisér Guido Contini (Daniel Day-Lewis) má za pár dní začít natáčet velkofilm. Všichni jsou připraveni, včetně zahraniční hvězdy (Nicole Kidmanová), ale je tu menší problém: Guido stále netuší, o čem film bude.

Má tvůrčí krizi, utíká z Říma do luxusního hotelu na venkově a zde se snaží získat inspiraci, ukočírovat svou milenku (Penélope Cruzová) i manželku (Marion Cotillardová) a tak nějak celkově se (pomocí flashbacků) vyrovnat se svým životem a odkazem své (zřejmě mrtvé) matky (Sophia Lorenová).



Nejprve ta jednodušší varianta: Dejme tomu, že vám nic neříkají slovní spojení "Osm a půl", "Federico Fellini", "Italský postneorealismus" atd...

V tom případě je Nine celkem ucházející muzikál s takřka nulovým dějem, pár hezkými obrázky a zajímavými / pohlednými herci. Hudebně taneční čísla bohužel nejsou příliš zajímavá (půl hodiny po skončení filmu jsem si matně pamatoval jedno z nich) a choreografie také není nic extra, protože se všechna čísla odehrávají ve stejné velké poloabstraktní kulise, což pravděpodobně souvisí s tím, že jde o filmovou verzi divadelního muzikálu z roku 1982.

A teď ta komplikovanější varianta: Dejme tomu, že vám ta výše zmíněná slovní spojení něco říkají. Pak vám nebude dlouho trvat, než vám dojde, že Nine je jakousi variací / alegorií / reimaginací Felliniho filmu Osm a půl a že jednak dekonstruuje a remixuje scény tohoto filmu a navíc k tomu míchá původní názory muzikálových tvůrců na Felliniho život. Pravděpodobně. Nejsem dostatečným znalcem Felliniho, abych to mohl podrobně rozebírat - film Osm a půl jsem viděl strašlivě dávno, obávám se, že ani ne celý, a rozhodně mě nijak výrazně neoslovil.

Přesto si ale pamatuji třeba tu scénu (z Osm a půl), kdy hrdina vzpomíná na své dětství, kdy se se s chlapci složili a zaplatili tlusté ošklivé kurvě, aby jim na pláži eroticky zatančila. Je to pitoreskní, bizarní, trochu vtipná a trochu mrazivá scéna. V Nine je tato scéna citována s tou úpravou, že ta ošklivá tlustá kurva má být ztělesněním sexuální dravosti (hraje ji zpěvačka Fergie), je perfektně nalíčená, zpívá při tom a celé je to natočeno MTV stylem. A to platí pro vícero scén tohoto filmu. Jejich pointa je posunuta někam úplně jinam, případně zcela zničena, a zůstane z nich jen záminka k tomu, aby někdo něco zazpíval nebo se eroticky svíjel. Je ale bez diskusí, že není nezajímavé dívat se, jak Judi Denchová zpívá, Penélope Cruzová eroticky svíjí a Sophia Lorenová je živá.

Opakovaně jsem si v průběhu filmu kladl otázku: "Pro koho je tento film určen?" Většina dnešních diváků (myslím "většina lidí, kteří dnes chodí do kina") nebude mít nejmenší tušení, že tento film nějak souvisí se skutečným režisérem a jeho 50 let starým filmem. A ta menšina, která to bude vědět, dle mého názoru nemůže ocenit to, co autořil muzikálu a režisér Rob Marshall (Chicago) s jejich legendou provedli. I mně, jako člověku, který rozhodně není skalním fanouškem Felliniho, připadal výsledek jakýmsi neodbytným způsobem nevkusný a buranský - asi jako kdyby Dan Brown vysvětloval Umberta Eca nebo kdyby Eva a Vašek hráli na pohřbu Freddieho Mercuryho. Nudné by to ani v jednom případě nebylo, ale dalo by se očekávat, že při tom někdo vstane z hrobu...

14 komentářů:

  1. To vážně vypadá na hezký příklad kulturního terorismu.

    OdpovědětVymazat
  2. sofia lorrenová je živá... nebo je to metafora?

    OdpovědětVymazat
  3. ano, mrtvý je pouze Mercury a Eva a Vašek

    OdpovědětVymazat
  4. Největší utrpení by bylo, kdyby se Umberta Eca snažil vysvětlovat Fuka.

    OdpovědětVymazat
  5. To bych klidně mohl, když Eco vysvětloval moje kyvadlo...

    OdpovědětVymazat
  6. ty vole, to kyvadlo vůbec nebylo tvoje, zase si to nepochopil :)

    OdpovědětVymazat
  7. spravne, kyvadlo bylo prilis kratke na to aby mohlo byt frantiskovo

    OdpovědětVymazat
  8. Hehe, dobrá recenze a to srovnání Browna s Ecem je excelentní a naprosto jí rozumím, když toho pána Browna v roce 2010 vidím, jak říká Czechoslovakia, všechny jeho knihy mají úplně stejnou strukturu a hloupý jazyk a navíc se (v některých) rozhovorech opravdu snaží s Ecem srovnávat.

    OdpovědětVymazat
  9. kdo by vstal z hrobu, kdyby Brown vysvěloval Eca?

    OdpovědětVymazat
  10. Na to jsem právě narážel. Asi Freddie Mercury :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Minem isemem Bulat kdyz uz

    OdpovědětVymazat
  12. To s tim "Bulatem" je tady jako nejaky running joke? F.M. byl puvodnim jmenem "Farrokh Bulsara"

    OdpovědětVymazat