5.6.10

Recenze: Muž ve stínu [The Ghost Writer / The Ghost] - 70%

Hlavní hrdina, jehož jméno se během celého filmu nedozvíme (Ewan McGregor) je štědře zaplacen, aby pomohl bývalému britskému ministerskému předsedovi (Pierce Brosnan) dopsat jeho autobiografii. Protože její obsah je velmi explozivní, dopisování probíhá v přísně střežené předsedově vile na americkém ostrově.

Předchozí "pomocný spisovatel" zemřel za poněkud podivných okolností a náš hrdina brzy začne zjišťovat, že Brosnan, jeho žena, jeho sekretářka a pravděpodobně mnoho dalších lidí tají něco zásadního a nebezpečného...



Jde o filmovou verzi knihy reportéra BBC, který ji napsal jako nepříliš dobře maskovanou alegorii na osud Tonyho Blaira, a občas je to divákovi cpáno do hlavy až příliš násilně. Nejlépe je úplně ignorovat, že by mohlo jít o chatrnou politickou agitku a brát celý film jako čistě smyšlený thriller.

A je to pořádný thriller!

Film má dvě hodiny a Polanski přesto dokáže udržet napětí téměř nepřetržitě, přičemž ve filmu není jediná akční scéna (respektive je tam jeden výstřel a jedno přeskočení plotu)! Kompozice záběrů, herecké výkony (včetně Kim Cattrallová a Olivie Williamsové, které před nějakou tou desítkou lety byly sex symboly a v tomto filmu jim to stále překvapivě sekne), bleskové dialogy i hudba (Alexander Desplat) navozují atmosféru, která je vyloženě libová a připomíná když ne Hitchcocka, tak aspoň lepší kousky Briana De Palmy.

Funguje to velmi dobře nejméně devadesát minut, během kterých je nám sice jasné, že se děje cosi nekalého, ale nemáme vpodstatě nejmenší tušení co a proč. Natočit něco podobného bez berliček v podobě akčních scén opravdu vyžaduje mistra svého řemesla.

Bohužel, ve třech čtvrtinách filmu by to všechno mělo do sebe pozvolna začít zapadat a v tu chvíli to začne skřípat, případně to začne místy být k smíchu, protože se dosud inteligentní a lstivé postavy začnou chovat jako kokoti, tj. přesně tak, aby si co nejvíce zkomplikovaly svou situaci a případně ohrozily svůj život. Opravdu si nepamatuji všechny kličky, které v průběhu filmu proběhnou, ale když jsem si po odhalení závěrečné pointy zpětně promítal to, co jsem viděl, nemohl jsem se ubránit dojmu, že ti "hlavní zlí", co od počátku "tahali za nitky", se od první minuty filmu chovali naprosto nelogicky a tak, aby si nadělali co nejvíce problémů (a aby z toho byl provoplánovitě napínavý film dvouhodinový film, ehm).

Scénář je tedy hlavní slabinou filmu (menší slabinou pak je, že scény "z USA" se ve skutečnosti natáčely v Evropě a občas je to dost patrné). Ale co, útočit na osamělého chlapa uprostřed pole práškovacím dvojplošníkem taky není úplně nejlogičtější a bylo to napínavé dost...

Stříbrného medvěda udělila Polanskému berlínská festivalová porota naprosto zaslouženě!

(Tento obrázek je pouze ilustrační fotomontáž, protože Polanski si pro medvěda z nějakého důvodu nemohl osobně přijet)

5 komentářů:

  1. S kým asi spí teď... Elle Fanningová?

    OdpovědětVymazat
  2. stribrnej medved jako fakt dobreh

    OdpovědětVymazat
  3. Jaka scena s dvojplosnikem???...vcera jsem to videl ale scenu ne..pak jsem si to tady precetl a teda jsem uprimne zmaten..

    OdpovědětVymazat
  4. Scéna s dvojplošníkem je zmíněna jako srovnávací - jedná se o slavnou scénu z Hitchcockova klasického filmu Na sever severozápadní linkou.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak tohle mě fakt dostalo!

    OdpovědětVymazat