14.6.10

Recenze: Shrek: Zvonec a konec [Shrek Forever After] - 60%

Čtvrtý (a údajně opravdu, určitě, na sto procent poslední, aspoň pokud nevydělá spoustu prachů) Shrek se odehrává v alternativní historii: Titulní hrdina se ocitne (jako dospělý a pamatující si vše, co se stalo v předchozích dílech) ve světě, ve kterém se nikdy nenarodil! To znamená, že neosvobodil Fionu ze zakletí (a ona ho vůbec nezná), neseznámil se s Oslíkem ani s Kocourem v botách, nemá dům ani děti, atd. atd. atd... Pokud se Shrekovi nepodaří do příštího dne získat polibek z čisté lásky, přestane navždy existovat. Navíc celému království vládne zlý skrček Rampelník s armádou čarodějnic, který po Shrekovi jde.

Hned v prvních sekundách filmu jsem se kysele zatvářil při nesmyslném "za každou cenu vtipném ale spíš nevtipném" popkulturním odkazu na slavné banjo a byl jsem připraven na nejhorší: T.j. na další náhodnou snůšku pubertálních vtípků a popkulturních odkazů. Ze začátku tomu tak skutečně bylo (shrečátka i dračátka jsou opravdu k nepřežití), ale přibližně po dvaceti minutách dojde k výše naznačenému zvratu a příběh se stává značně temnějším. Možná až moc temným (v obou smyslech slova), protože jeho většinu jsou všichni nešťastní a odehrává se v noci nebo v podzemí (což nedělá při 3D projekci dobrotu). Jakýchkoliv vtipů je v něm překvapivě málo, což není na závadu v mém případě, ale obávám se, že to bude na závadu v očích dětských diváků.

Dětští diváci budou mít asi taky problém s celou tou alternativní realitou a pravidly, která řídí její existenci a její případné zrušení (a jsou vysvětlována celkem asi čtvrt hodiny): Všechno to je podstatně složitější než třeba alternativní historie ve Star Treku. Například mi nebylo jasné, proč v alternativní verzi království najednou existují zástupy zlobrů, když v "normální historii" byl Shrek jeden z hrstky. Skoro to na mě působilo dojmem, že šlo původně o nějaký zcela nesouvisející originální námět, který byl poněkud násilně a nepříliš elegantně dodatečně napasován na Shreka.

Přes to všechno jsem byl víceméně příjemně překvapen - ale bylo to především proto, že jsem se po opravdu nevydařené trojce bál nejhoršího. Z technického hlediska víceméně není filmu co vytknout a je vidět, že stál majlant. Hlavní problém je v tom, že i když se tvůrci (poněkud zoufale) snažili přijít s něčím novým, všechno zábavné ve Shrekově vesmíru bylo už dávno vytěženo až na dřeň a ještě dál.

P.S: Film je ve 3D (a pořádně širokoúhlý!) a dabovaný.