28.7.10

Recenze: Kajínek - 30%

Režijní debut Petra Jákla mladšího inspirovaný skutečným příběhem "prvního českého nájemného vraha".



Kajínek není podařený film. Je ale nepodařený způsobem, který je velmi originální, neřku-li unikátní, aspoň v českých podmínkách.

Kajínek totiž vypadá, jako kdyby ho režíroval Michael Bay!

Můžete si myslet, že ať Michael Bay natočí cokoliv, bude to aspoň nějakým způsobem zábavné. Ale obávám se, že kdyby Michael Bay natáčel komorní kriminální drama, zábavné by to nebylo.

A Kajínek má být komorní kriminální drama. To znamená, že v něm nejsou věci, které obvykle bývají ve filmech Michaela Baye, respektive je jich tam velmi málo: Jsou tam celkem tři nebo čtyři smrti zastřelením (nikoliv přestřelky!), jeden pád auta z mostu, jedna rvačka, dvě krátké soulože a pár minut utíkání z vězení, tedy podstatně méně akce, než v libovolném půlhodinovém dílu "Kobry 11". Na Bayův film opravdu málo.

Přesto je celý film, od začátku do konce, natočen jako nejpsychedeličtější scény od Baye nebo Tonyho Scotta. Kamera se neustále pohybuje, i při statických záběrech aspoň skokově zoomuje, filtry se mění každou sekundu a ze střihu přechází zrak. Je zapotřebí toto všechno ocenit (především kameru F.A. Brabce a střih), protože je málo českých filmů, ve kterých jsme něco podobného viděli (Normal, Restart). Ale pokud je takto natočen celý film od začátku do konce, navíc film, který je především konverzační, je to po pár minutách fádní a po hodině nepříjemné. Kajínek je víc michaelbayovský než Michael Bay! I ten Michael Bay ví, kdy se na pár minut utlumit!!!

Ale nezapomínejme, že tato extrémně nadupaná audiovizuální forma v sobě skrývá děj, který není nadupaný ani v nejmenším a neobsahuje akci ani napětí ani "thrills" v jakémkoliv smyslu. Film je totiž o tom, že spolu lidé mluví nebo nedělají nic a přitom ja zabírají naspeedovaní kameramani.

Na začátku Kajínek postřílí jakési Romy, pak je polapen, odsouzen na doživotí a mladá advokátka (Tatiana Vilhelmová) se pokouší dosáhnout toho, aby byl jeho případ znovu projednán. Její motivace přitom jsou buď nejasné nebo naprosto šílené (nejsem si jistý). Myslel jsem si původně, že film záměrně nic nevysvětluje a vyžaduje, aby byl divák dobře obeznámen s pozadím Kajínkova případu (což bych považoval za nešťastnou volbu, ale budiž). Tato domněnka se ovšem záhy ukázala jako mylná, protože hrdinové filmu se jmenují jinak než skuteční účastnici Kajínkova případu a jak bylo na tiskové konferenci zdůrazňováno, nemají odkazovat na skutečné osoby a nechovají se jako žádné skutečné osoby (včetně advokátky v hlavní roli).

A v tom spočívá naprosto největší prohra tohoto filmu: Ani největší šílenec ho nemůže považovat za něco, co má kořeny v realitě. A současně naprosto nefunguje jako fiktivní drama. Několik různých hajzlů prostě hlavní hrdince tvrdí, že některé věci byly jinak, než původně vypovídali někteří jiní hajzlové, a hlavní hrdinka se z nevysvětlitelných důvodů rozhodne některým z těchto hajzlů věřit, aniž by pro to měla jakékoliv důkazy. Soudkyně ve filmu (hraje ji Deana Jakubisková) zamítne obnovu procesu slovy "Kdybychom měli přešetřovat každý případ, ve kterém dodatečně nějaký recidivista změní výpověď, nedělali bychom nic jiného", což je naprosto logické a každý normálně uvažující člověk s tím musí souhlasit. Kupodivu, ve filmu je tato věta prezentována jako důkaz zlé zkorumpované státní moci. Netvrdím, že v reálném Kajínkově případu nedošlo ke korupci na nejvyšších místech. Nicméně z filmu se o takových obviněních nedozvíme naprosto nic, s výjimkou mlhavého náznaku, že jeden z hajzlů je bohatý a občas si telefonuje s anonymními politiky. Hraje ho Vladimír Dlouhý a hraje ho hezky stylově, jako nějakou figurku z Kmotra.

Bohužel, s hraním to není příliš slavné. Nejvíce se snaží Tatiana Vilhelmová, která své postavě dává něco jako hloubku (byť jí to scénář moc neumožňuje). U mnohých ostatních ale tahají za uši postsynchrony, které znějí jako televizní dabing německé kriminálky, a to kupodivu i u herců, kteří dabovali sami sebe - velmi rušivé je přeskakování ze spisovného do hovorového jazyka náhodně uprostřed věty. To se bohužel týká i titulní postavy. Jako mlčenlivá enigma Kajínek ještě ujde, ale jakmile začne mluvit, jakákoliv atmosféra je pryč.


Znovu se ale musím vrátit k hlavnímu problému filmu, a to je trestuhodná nedotaženost všech postav a jejich chování daleko za hranicí demence. Tedy, podobně dementní chování prokazují postavy například v akčních blbinách Michaela Baye, ale v neakčním krimi trhrilleru na motivy skutečných událostí takové věci opravdu nemají co dělat:

Představte si například, že jste vysoce postavený mafián a máte ve svém držení diktafon, na jehož pásce jsou nahrány naprosto zásadní důkazy, vrhající nové světlo na celý případ. Co vás pak proboha motivuje k tomu, že do svého sejfu uzamknete tento diktafon, avšak bez inkriminující pásky?!? Obávám se, že tvůrci filmu by vám chtěli vnutit odpověď: "Protože by ho tam mohl najít Kajínek, kdyby náhodou uprchl z vězení a pak se ke mně náhodou vloupal a tu pásku tady hledal, tímhle mu udělám hezký žertík OLOL!"

Nebo si představte, že advokátka získá tajnou fotografii, která dokazuje, že Kajínek lhal. Následně se ukáže, že tato fotografie je fotomontáž (z čehož je advokátka naprosto mimo) a advokátka se dozví, že "I když je to padělek, neznamená to ještě, že Kajínek je nevinný". Thank you, Captain Obvious, za přiblížení základů výrokové logiky.

Toto jsou dva nejkřiklavější případy, ale téměř neustále ve filmu někdo říkal nějaká obvinění nějakých lidí, jejichž jména mi nic neříkala, respektive nepamatoval jsem si jestli se o nich ve filmu už mluvilo či jestli se tam objevili, a v jaké roli. Vzhledem k tomu, že postav ve filmu není mnoho (asi půl tuctu), je taková skutečnost na pováženou. Stejně tak je na pováženou, že mi zcela uniklo, proč vlastně Kajínek z těch vězení utíkal a jak si tím chtěl pomoci (ve filmu zjevně měla fungovat ještě nějaká jiná útěková motivace než "nelíbí se mi ve vězení").

Hollywoodská stylizace je místy až vtipná, například když URNA týmy "Bravo a Charlie" (opravdu!!!) dobývají pražský panelák a dívají se přitom na laptopu na jeho 3D animovaný vektorový model. Nebo když při fackování dvou chlapů na vězeňském dvoře hraje zimmertechno, u kterého bych bez problémů uvěřil, že ho skládal Trevor Rabin a nikoliv Noid Bárta (což je myšleno jako chvála Noida Bárty). Ale rozhodně těchto okamžiků není tolik, aby film činily nechtěně zábavným.

Nemohu se zbavit dojmu, že od úplného počátku byla zvolena naprosto nevhodná stylizace naprosto nevhodného námětu, který není ani fungující kriminálkou ani rekonstrukcí historických událostí nabádající k nějakému zamyšlení. No prostě jako kdyby se v nějakém původně rozumném, inteligentním, komorním scénáři povrtal Michael Bay předtím, než ho natočil. Což je opravdu nešťastné, protože si dokážu představit celou řadu scénářů, které mohli tito tvůrci tímto stylem s tímto rozpočtem natočit a výsledek by byl velmi zábavný.

53 komentářů:

  1. Přesně něco takového jsem čekal.

    OdpovědětVymazat
  2. Františku, já čekal nějakej report ohledně vyvádění Fíly ze sálu... Nebo to taky byla jenom nuda? :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jak jsem si přečetl nejvíckrát Michel Bay v recenzi filmu, který s ním nemá nic společného :-D ... hezké, ostatně jako v.ž.d.y.

    OdpovědětVymazat
  4. Wyder: Fíla byl vyveden, nekřičel, nevzpíral se, a na první pohled vypadal psychicky narušený.

    OdpovědětVymazat
  5. Pokud zkousis optimalizovat tuto stranku na vyraz "Michael Bay", tak slusny pokus :D

    OdpovědětVymazat
  6. recenze zda se byti dvakrat zabavnejsi filmecku.

    OdpovědětVymazat
  7. Ale to je přece jasný, proč z vězení utíkal. Protože byl nevinej! :-)

    OdpovědětVymazat
  8. URNA týmy "Bravo a Charlie" dobývají pražský panelák
    mě totálně rozsekalo :D

    OdpovědětVymazat
  9. PNS
    3D animovaný vektorový model pražského paneláku na laptopu týmů Bravo a Charlie!
    OLOL, chtěl jsem se tím nechat minout, ale asi neodolám, díky!

    OdpovědětVymazat
  10. Fuxoft: Proc byl vyveden? :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Protože tvrdil, že ten vektorový model paneláku je jeho práce ukradnutá Jáklem.

    OdpovědětVymazat
  12. A pritom ten vektorovy model je jasna prace URNA tymu

    OdpovědětVymazat
  13. Ne vážně, proč byl Kamil Fila vyveden?

    OdpovědětVymazat
  14. http://kultura.ihned.cz/c1-45296090-z-novinarske-projekce-kajinka-vyvedli-nepratelskeho-rezisera

    OdpovědětVymazat
  15. Františku, za to Kalužovské OLOL palec nahoru!

    OdpovědětVymazat
  16. Nebyl vyveden Kamil Fila (s krátkým i), ale Ivan Fíla.

    OdpovědětVymazat
  17. zasadni otazka je (tedy aspon pro me :D): proc to nekdo tocil? chtel na tom vydelat penize? snazil se o umelecky pocin? mel nejakou zasadni vyhradu k procesu s kajinkem a takhle to potreboval dat najevo?
    opravdu tomu nerozumim :(
    napadlo me, ze to proste nekomu mohlo pripadat jako dobry namet, kdyz lepsi zrovna nemel a tocit chtel ... ale ...

    OdpovědětVymazat
  18. Cela kauza Kajinek je samozrejme vynikajici namet. Nevidel jsem, nemuzu soudit, ale verim, ze by to chtelo jineho scenaristu a rezisera aby se s takovou latkou utkal bez ztraty kyticky.

    OdpovědětVymazat
  19. Hele Fuka byls nekdy v "hlavnim stanu" naky URNA akce?! Asi ne vid a proc ses si tak jistej, ze tam na sebe nehalekaj "Bravo a Charlie" ??
    Ale kdo vi, treba si v tech vysilackach rikaj jako kdysi hlasal Filipovsky v cetnikovi: "Haloooo...tady kuratko, tady kuratko!!!"

    OdpovědětVymazat
  20. 1) cesky zasahovy tym podle mne na sebe krici "pi*o jdeme", "kur*a lehni na zem...."

    2) 3D model panelaku, delal Franta jeste za komunismu na ZX spectru.

    OdpovědětVymazat
  21. Ad 2) Jojo, mohli klidne pouzit nejaky free 3D software - treba Ikea Kitchen builder :-)

    OdpovědětVymazat
  22. A je nějak vysvětlena ta nepodařená paruka Vilhemové? Ta je k nepřežití už v traileru.

    OdpovědětVymazat
  23. teda já to musím zhlédnout, ne že by jsem nevěřil té recenzi, ale chci vidět zdementnělé herce :-) LOL

    OdpovědětVymazat
  24. Ano presne tohle na sebe zasahovy tym krici..to je beze srandy presne.Co jineho taky v takove situaci kricet ze..a vetsinou jsou modry , zluty, cerveny atd..

    OdpovědětVymazat
  25. Pokud na sebe Cesi krici "Bravo Charlie", tak jsou kokoti a ten krik ztraci pointu. Maji kricet "Bozena Cyril", viz http://diverzanti.webdevelopers.cz/cl_010

    OdpovědětVymazat
  26. Tak jsem dneska kouknul na Novinky a co nevidím... Kauza Kájínek znovu otevřena.

    To si někdo dělá prdel ne? Nebo to snad točil nějakej jeho mecenáš bo co? :)

    OdpovědětVymazat
  27. Spis krici...cervena-jedna kontakt pi*o bacha!..:)

    OdpovědětVymazat
  28. Předpokládám tedy, že ve filmu není vidět vražda za kterou byl Kajínek odsouzen?
    Jestli ne, tak to je malinko problém, protože to je jedinej moment z případu, co by se do akčního filmu hodil.

    OdpovědětVymazat
  29. Aha... jsem idiot a až teď jsem si pustil trailer. Ta scéna tam je, ale pachatel není poznat.

    OdpovědětVymazat
  30. milox: Paruka Vilhelmove byla take vytvorena v Ikea Kitchen Builderu

    OdpovědětVymazat
  31. program Ikea Kitchen Builderu použil Kájínek při plánování útěku z vězení...

    OdpovědětVymazat
  32. Anonymní 29. července 2010 10:10
    !!@!!@!

    OdpovědětVymazat
  33. dozvim se uz konecne jak se Kajinek dostal z Mirova do Prahy a jeste si sebou poceste pobral arsenal?

    OdpovědětVymazat
  34. Nevim jak URNA, ale kdyby ceska armada na misi na sebe pokrikovala bozena, cyril, ..., melo by to pro ostatni jednotky opravdu velikou hodnotu. Tam je to samozrejme Alfa, Bravo, Charlie,...

    OdpovědětVymazat
  35. kdo jsou "kameramané"? takové slovo neznám, OLOL.

    OdpovědětVymazat
  36. Akorát jsem dorazil z kina a coby člověka, kterého živí mobilní komunikace a oblibuje hokej mě obzvlášť pobavil fakt, že:

    Útěk z Mírova (který ve skutečnosti proběhl v říjnu - prosinci 2000) se odehrává při oslavách dovršení "Zlatého hattricku" (ve skutečnosti 13.5.2001) a postavy ve stejnou dobu používají 3G telefony (3G síť právě slaví 6let od spuštění v ČR) představené v srpnu 2007 (HTC TyTN II) a květ...nu 2007 (Motorola RaZR Z8)

    OdpovědětVymazat
  37. A nebyla to jen ta Motorola, na začátku mají na počítačích Visty, jezdí v A8, která se začala prodávat až roku 2002, poznávací značky aut byly tehdy také jiné atd.. Mohli si dát víc záležet..

    OdpovědětVymazat
  38. Pan recenzor je zrejme zakomplexovany chudak a vubec nepochopil a o co Jaklovi slo. Dle me to bylo udelane pekne a splnilo to ucel. Ukazalo to na bordel, ktery v nasi maticce zemi vladne a o to slo.
    Kdyz to podle Tebe, mily recenzore, mohlo natocit plno lidi lip. Proc si to nenatocis sam? Kritizovat a hledat chyby umi kazdy. Tess

    OdpovědětVymazat
  39. Co se týče faktů, které nekorespondují s tehdejší dobou, to je opravdu amatérská chyba filmařů. Nicméně musím uznat, že na první Jáklův film, který odvedl kus nové práce v našich filmařských vodách, je na co koukat. Brabcova kamera, střihy a konečně herci se pod režisérovým vedením nesnaží za každou cenu "hrát". Jsou přirození a pravdiví a ne jako v našich televizních seriálech a ostatních filmech.

    OdpovědětVymazat
  40. ten product placement byl hodne prehnanej... hlavne kvuli tomu ze to kazilo umisteni pribehu na pocatek roku 2001. to opravdu jeste nejezdily volva S80, audi A8 a nebyly takove notebooky a lcd televize sony...

    OdpovědětVymazat
  41. Dyk je to hezký a navíc to drží prst na tepu doby :-) (http://zpravy.idnes.cz/o-kajinkovi-vznika-vedle-filmu-take-kniha-obnovi-se-diky-ni-soud-psr-/domaci.asp?c=A100711_212002_domaci_iky)

    OdpovědětVymazat
  42. ... a navíc je tam vtipná citace z "Chytťe doktora" s těma dvouma vilhelmovejma v jednom obraze.

    OdpovědětVymazat
  43. A recenze na tuto Tvoji recenzi?
    -30%, film byl super, a pokud v něm ty hledáš nějakou složitou filosofii, tvůj problém ty chudáku :-DDD

    OdpovědětVymazat
  44. Anonym 8. srpna 2010 23:22

    Pan Jákl mladší osobně?

    OdpovědětVymazat
  45. Film mě celkem překvapil, jednoduché zpracování, tak aby každý pochopil o co šlo. Ale ta recenze... vydržela jem u ní ani né minutu, to se fakt nedá číst. Nechápu proč jsou lidi tak urýpaní. Co jste dokázali vy, že jen ktitizujete a odsuzujete???

    OdpovědětVymazat
  46. Jenom 30%?? Nechápu proč tady srovnáváte například Kobru 11 s filmem Kajínek. Vám asi nedošlo, že to má být reálný, prostě tak jak to Jiří Kajínek sám prožíval a stále prožívá. V tomto filmu nejde o akci nebo o různý přestřelky. Je to prostě příběh, kterej se nějak takhle asi stal. Takže proč čekat nějakej akčňák?? Tady jsme v ČR, tady se běžně během jednoho dne nerozflákaj desítky aut jako v Kobře... Tak by možná bylo dobrý na to myslet a neschazovat dobře natočenej film...

    OdpovědětVymazat
  47. Slovo "neschazovat" se píše jinak...

    OdpovědětVymazat
  48. Všichni ale hodnocení 30 % nesdílejí (T. Spáčilová 60 %) - je dobře že kritika není jednotná, stejně jako diváci, na tom filmu evidentně něco zajímavého bude.

    PS - I když František si to nemysli :)

    OdpovědětVymazat
  49. Pan Jakl cita Fukov blog:

    http://koktail.pravda.sk/reziser-kajinka-tesim-sa-ze-slovaci-budu-film-vnimat-bez-predsudkov-1ph-/sk-kkoktail.asp?c=A100812_173306_sk-kkoktail_p20

    OdpovědětVymazat
  50. super recenze :)

    a nejvíce se mi líbí, jak když novináři píší o kajínkovi např. dnes na novinkách, tak pozapomenou připomenout jeho historii, tj. zlodějství, loupeže, nedovolené ozbrojování, útěky a brutalitu...

    je dobře, že sedí

    OdpovědětVymazat
  51. "Nemohu se zbavit dojmu, že.." že autor sám neví, co vlastně touto pseudorecenzí chtěl říct.. Film se mi líbil, doporučuji. Hezký večer. R.U.

    OdpovědětVymazat
  52. Říkal jsem si během filmu, že jestli k hodnocení budu psát komentář na čsfd, určitě se vyhnu výtkám typu: v té době přece TV Nova měla jiné logo, apod.

    Ale vidím, že i taková intelektuální kapacita, jakou je Fuka, se k tomu snížila (bravo a charlie - vždyť je to, kurva, všem fuk, Fuko : ) - přemýšlej nad tím jako nad filmem pro masy, ne jako nad Vesmírnou odyseou, kde ve vakuu není slyšet zvuk a funguje to, protože to není pro masy; božena a cyril, to by se asi při projekci smíchem počůral nejeden divák)

    Jinak v zásadě máš pravdu. Film se nerovná pravdě, není se čeho chytnout (aspoň to platí pro mě, který po projekci čekal, že si projde zprávy a bude srovnávat jména). Kdo to bere jako dokument, nemůže se mu to líbit. Kdo ví, jak to bylo. Jákl to taky neví, jen nám skrz svůj film, k jehož režii se dostal docela nechtěně, podsunuje názor, že Kajínek - byť je to zlodějské prase - je obětí ještě větších prasat, bohatých prasat, kteří jsou minimálně stejně tak špatní, jako sám člověk, který je schopen spáchat vraždu. (velice smutné na tom všem je, že i kdyby to udělal Kajínek, pořád tam nahoře - nějaké to velké prase - zůstane)

    Já osobně jsem se o případ nikdy moc nezajímal (taky vzhledem k mému věku), ale teď začnu. Je tohle snad účelem toho filmu? Asi jo... Díky bohu. Působí na city a to opravdu velice silně. A já se nechal ovlivnit, fakt že jo...

    OdpovědětVymazat
  53. Náhodou,mě uz tak dlouho film nezaujal,po té co jsem na tom poprvé byla v kině jsem na něm byla jeste dvakrát a netrpělivě jsem čekala,kdy uz konečně vyjde DVD.Myslím že to moc kritizujete na to,že film režíroval začínající borec,na české poměry je to trhák jako hrom.Podívejte se na film o filmu a potom uvidíte sami.Lucka

    OdpovědětVymazat