30.11.10

Blood Age: Nejočekávanější film tohoto století

Myslel jsem, že jsem se na těchto stránkách o filmu Blood Age zmiňoval už před pár měsíci, ale nemohu tu zmínku najít. Takže mě omluvte, pokud se budu opakovat.

Tvůrci o svém díle říkají toto: "Právo bylo nahrazeno silou a civilizace byla zdeformována. Evropa je decimovaná a zpustošená předchozí válkou a epidemií. Z našeho světa zbyly střípky. Těm, kdo přežili, vládnou ozbrojené gangy, jejichž vůdcové se rvou o moc. Jan a jeho otec a strýc by se rádi pokusili o znovuzavedení demokracie a pořádku, ale to znamená, že nejdřív musí disponovat dostatečnou mocí, aby takové plány mohli prosadit. Jejich protivníky je jednak podivná synkretická církev se svými ímámy a jednak klany dalších gangů, jejichž vůdcové samozřejmě nemají chuť se své suverenity vzdát. V tomto temném světě plném pustošivých bojů a intrik Jan potkává Elišku - dceru a potenciální dědičku šéfa jednoho z klanů - a během filmu k sobě hledají cestu."

A nyní, trailer!



Bohužel, kýženého data premiéry v září se dosáhnout nepodařilo. Poslední zprávy z oficiálních stránek ovšem vypadají nadějně:

"Po delší době pár letních zpráv.
První dobrá: Postprodukční crew se rozrůstá.
Druhá dobrá: Máme tisíce 3D objektů, ze kterých teď komponujeme. Utekli jsme mnohem dál od reality tohoto světa. Zahodili jsme spoustu materiálu a děláme prostředí, které je mnohem větší úlet, než nás při natáčení vůbec napadlo. Všechny dosavadní trailery a ukázky zapomeňte a těšte se.
Třetí: Na spadnutí je dohoda s významným partnerem."


Takže až bude film hotový, bude ještě mnohem dál od reality, než je trailer!

UPDATE! Režisér břitce bloguje o tom, jak mu na to nechtěli dát grant!

29.11.10

Umíte vymyslet vtipný český název filmu?

Bontonfilm by rád vymyslel nějaký vtipný název pro komedii Your Highness, o které jsem se zmiňoval před pár dny, kdy vyšel první trailer. Zatím nemají žádný dostatečně kvalitní nápad, takže jim můžete pomoci.

Především se podívejte na trailer. Ten celkem vystihuje ducha filmu.

Je to klasická pohádka / fantasy, natočená pro dnešní teenagery, takže je jednak docela drsná, s moderními akčními scénami, a především je hrozně sprostá a plná ujetého humoru (nechybí velký uříznutý penis jako trofej na krku, nahá dívčí prsa [bohužel ne prsa dvou hlavních představitelek], zmínky o vagínách a análním sexu atd...).

Původní název Your Highness znamená jednak klasické "Vaše výsosti", ale slovo "highness" znamená také "stav zhulenosti". Takže nejpřesnější český překlad by byl asi Vaše zhulenosti, ale ve filmu se moc nehulí (víceméně jen scény, které jsou v traileru) a především: Vymýšlení českých filmových názvů není o jejich překládání.

Název filmu může být sprostý a bude dobře, když z něj bude patrné, že to není pohádka pro děti. Míra sprostoty musí být samozřejmě únosná, aby název mohl být uveden na veřejně vylepených plakátech. Bontonfilm sice kdysi přišel s "Prci prci, prcičky", ale všechno má své meze...

Další info pro inspiraci:

Film je o tom, že krásný statečný princ zachrání z vězení zlého čaroděje krásnou pannu (Zooey Deschanelová ve víceméně symbolické roli), kterou hodlá pojmout za manželku. Čaroděj ji ale unese v den svatby zpět do své věže a princ se ji vydává zachránit dříve, než s ní čaroděj provede magický rituál "Fuckening" (narážka na "Quickening" z Highlandera), tzn. opíchá ji. Vhodný překlad tohoto mytického rituálu by mohl být názvem filmu, například.


Krásný udatný princ (James Franco) je doprovázen svým ne moc krásným a ne moc udatným bratrem (Danny McBride, mimo jiné autor scénáře), který se jen fláká, hulí a souloží s dvorními dámami. V originále se udatný bratr jmenuje "Fabious" a neudatný bratr "Thadeous", což jsou narážky na anglická slova "fabulous" ("úžasný") a "tedious" (únavný, nudný). Protože tak jako tak bude nutno vymyslet vtipná česká jména pro oba prince, mohla by tato být vhodným názvem filmu, například něco jako "Jasoň a Tupoň".

Takže pokud vás něco napadne, napište to do reakcí. Pokud to bude opravdu bombový nápad, zbyl mi tady jako odměna ještě jeden exemplář comicsu Scott Pilgrim.

27.11.10

Recenze: Na vlásku [Tangled] - 60%

Locika (v původním znění Rapunzel) je princezna, která má hrozně dlouhé vlasy (několik desítek metrů) a je vězněna ve vysoké věži zlou čarodějkou jménem Gothel. To je asi tak všechno, co má tato disneyovka společného s klasickou pohádkou.



Je dost problém nějak podrobněji popisovat děj, protože je poměrně složitý, až překombinovaný. Jde o magickou květinu, která původně patřila Gothel, která se s její pomocí udržovala věčně mladá. Pak tuto kytku náhodou našli poddaní, kteří ji odnesli do paláce a uzdravili s její pomocí těhotnou královnu. Té se narodila Locika, kterou Gothel unesla z kolébky a schovala do věže, kde používala její vlasy k témuž účelu jako předtím květinu, tzn. k omlazování. To všechno je pouze "intro". Pak začíná samotný příběh, Locika je pohledná teenagerka a věří, že Gothel je její matka a že musí být (Locika) stále ve věži, protože "venku je nebezpečno". Královští rodiče mezitím na počest zmizelé Lociky každý rok vypouštějí "vznášející se lampióny", které Locika z věže vidí, považuje je za "magické světla" a chce je vidět zblízka.

Jednoho dne se do její věže náhodou dostane zlodějíček Flynn a Locika se s ním dohodne, že když ji bezpečně dovede podívat se na světla a zpět, tak mu vrátí brašnu, kterou mu sebrala (poté co ho zmlátila pánví a svými vlasy) a ve které je korunka, kterou Flynn ukradl na zámku. To ještě nejsme zdaleka v polovině filmu.

Pak nastává putování, sbližování, obelhávání a magické rozuzlení, ale přiznám se, že si to už nepamatuji. Celá story mi přišla naprosto zbytečně překombinovaná (například prvních 10 minut by spolehlivě vydalo na celovečerní film), jako kdyby scenáristé měli problém zkrotit příběh tak, aby do filmu dokázali nacpat všechna povinná sbližování, humor a písničky.

Písničky (asi půl tuctu) jsou od slavného Alana Menkena, ale ani jedna z nich mě nezaujala ani trochu a po zhlédnutí filmu a následném poslechu soundtracku mi stále nezůstala v hlavě ani jedna z nich.

Film má velmi podobné problémy jako poslední disneyovky (nepixarovky). Humor i ostatní emoce jsou generovány "na klíč", aniž by nějak přirozeně vyplynuly z děje. Například aby byl hrdinův kůň humornější, chová se jako pes (sedá si na zadní, čenichá atd.). Nikdo se nezabývá tím, proč tomu tak je a že je to docela divné. Vlasy hlavní hrdinky mají magické propriety, které jsou aktivovány prostřednictvím zpěvu, ale nejsou nijak přesně definovány a fungují tak, jak se zrovna hodí scenáristům. Nemluvě o tom, že když Locika potřebuje, tak své megavlasy splete do tak důmyslného copu, že nikdo nepozná, že má megavlasy...

To, že tyhle věci vyčítám ANIMOVANÉ POHÁDCE, není žádné hnidopišství. Pokud se hrdinové chovají jako Tom a Jerry a nemůže jim ublížit ani pád do hluboké propasti ani banda ozbrojených hrdlořezů, pokud v zásadní chvíli někdo zařve "nedělej X, protože pak kouzlo způsobí Y!" a přitom neexistovala žádná možnost, jak se tuto informaci mohl dozvědět, pak výrazně méně fungují všechny scény, které mají být vážné a dojemné.

Podobně jako u Princezny a žabáka ovšem platí, že z výtvarného hlediska je film ÚŽASNÝ a dosahuje pixarovských kvalit. Stavby a příroda ve mně vyvolávaly touhu podívat se do těch míst v nějaké pokročilé virtuální realitě. Postavičky jsou stylizované a stylizovaně animované, ale přitom mají duši a unikátním způsobem hrají. To ale platí o jednotlivých scénách, nikoliv o filmu jako celku.

P.S: Film jsem viděl ve 2D a v původním znění.

26.11.10

Recenze: Tacho - 30%

(Oficiální nástin děje od tvůrců filmu) "Úspěšný závodník Rally Alex je po havárii postaven před fakt, že má nádor na mozku. Jen díky taky nemocné Lucii se mu podaří získat zdravotní kartu do závodu v Nitře, kde se chce naposled měřit se svým největším konkurentem Němcem Weberem. I další posádky mají Nitru v merku. Slovenský mafián Jožo sní o velké závodnické kariéře a povolá nejlepšího spolujezdce na Slovensku Julu, který zrovna nezávodí, protože se zamotal do kšeftu s lanýži a bojí se o život. Koho chce oloupit posádka anglických mladíků? Jak může mafián Jožo Alexovi pomoct? Co znamená “100 přes dinosaura do levé modré” a kde jsou sakra ty lanýže??"



Z úvodního textu a traileru ve mně (ještě před zhlédnutím filmu) začal klíčit zajímavý WTF pocit, ještě prohloubený tím, že se oficiální stránky filmu nazvaného Tacho nacházejí na doméně www.dotkniseduhy.cz, na které je (šest dní před premiérou) uváděn název filmu Dotkni se duhy, přičemž doména tacho.cz neexistuje.

A málem bych zapomněl na plakát:

Tacho plakát


(Název Tacho pravděpodobně nějak souvisí s tachometrem a tudíž s rychlostí, ale to je pouze domněnka, neboť v rallye se nevyznám a nikde ve filmu slovo "tacho" nezazní.)

Tacho je zvláštní film, na kterém je vidět, že některé jeho aspekty jsou slušně řemeslně zvládnuty, ale celé je to poskládáno dohromady takovým extrémně bizarním způsobem, že jsem se místy bavil (jinak než jsem měl), místy hrozně nudil, určitě jsem si z filmu neodnesl to, co jeho tvůrci chtěli, a především jsem vůbec nevytušil, co že jsem si to z něj vlastně měl odnést. Prostě, pro film samotný u mě platilo totéž, co předtím pro jeho plakát, trailer a webstránky: Jeho tvůrci jsou mentálně někde úplně jinde než já (čímž opravdu myslím "někde jinde než já", nikoliv že jsou to idioti).

UPDATE: Oficiální "oficiální" stránky tohoto českého filmu jsou www.tachomovie.com.

Daniel Landa hraje svého zavilého málomluvného odhodlaného závodníka docela zajímavě. Nebo by se možná lépe hodilo "adekvátně". Díky tomu jeho herecký výkon vyčnívá jako Matterhorn nad strašlivými kreacemi téměř všech ostatních. Skoro to vypadá, jako kdyby Landa byl jediný, koho se režisérka (jeho manželka) neodvážila kočírovat, a proto jeho postava nevyznívá úplně strašlivě.

Problém opravdu není v tom, že by ostatní herci nebyli dobří. Problém je v tom, že jsou tlačeni do křečovitých hereckých poloh, které jsou vzácně jednotné v tom, jak jsou nevtipné (většina postav má být komediální). Některé postavy nemluví česky (jsou otitulkované) a třetí hlavní představitel (Landův manažer) je STRAŠNĚ ŠPATNĚ předabován do češtiny. Zní to jako nejhorší odfláknutý televizní dabing a slova vůbec neodpovídají pohybu jeho úst.

Některé scény, ve kterých se nemluví, jsou poměrně působivé (včetně závěrečného závodu): Akční kamera, řízná hudba (Landa) hbitý střih. Problém je v tom, že ta řízná hudba je ve filmu nonstop od začátku do konce, takže začně záhy být vlezlá, a především v tom, že ve filmu je dost pasáží, ve kterých se mluví a má se odehrávat nějaký děj. A ty jsou vpravdě katastrofální.

Úvodní dadaistický odstavec opravdu celkem přesně vystihuje o čem je děj. Landa a jeho partnerka trénují na rallye, což je prokládáno minipříběhy jiných připravujících se závodníků, které NEMAJÍ VŮBEC NIC SPOLEČNÉHO s hlavními hrdiny. Tzn. Landa se až do konce filmu nedozví nic o nějakých britských lupičích nebo lanýžích. Celý námět filmu je jako něco z pera Eda Wooda nebo Lloyda Simandla, což je pěkně akcentováno několika konkrétními WTF dialogy a scénami, jako například:

  • Snová sekvence, ve které se oplzlý Landův manažer muchluje s polonahou Landovou navigátorkou předtím než se s ní poprvé setká.
  • "Geniální plán" dvou lupičů, kteří "neodhalitelně zamaskují" svou loupež tím, že do cíle rallye dorazí ve zcela jiném autě než vystartovali, následkem čehož jim nikdo nemůže dokázat že v průběhu závodu okradli nějaký gang o kterém se nikdo předtím ani potom nezmínil.
  • Posledních třicet sekund filmu, ve kterých se všechno má osudově rozřešit prostřednictvím tří aut, ale jedno z nich najednou někam zmizí.
  • Všechno, co nějak souvisí s lanýži a/nebo Slováky

U předchozího filmu Mirjam Landové Kvaska jsem doufal, že jde o jakousi částečnou parodii á la Rocky Horror Picture Show, protože něco takového přece nemůže myslet vážně. Obávám se, že jsem se mýlil...

22.11.10

Aliens Party

Před pár dny se konala v pražském klubu "La Fabrika" takzvaná "vetřelčí Jameson párty", která se pokusila sdružit do jedné akce to nejlepší, tzn. Vetřelce a alkohol.

Je roztomilé, když si filmoví fanoušci uspořádají "projekci pro sebe", při které do kina přijdou především lidé, kteří vědí na co jdou a těší se na to. Pokud jsou to opravdu velcí fanoušci, přinesou si i speciální výbavu a oblečení.

Alkoholici z Jamesonu se rozhodli zasponzorovat podobnou akci u příležitosti vydání vetřelčí kvadrologie na BluRayi, promítat Cameronovy Vetřelce a proměnit pražský klub v planetu LV-426. Zjevně to bylo inspirováno podobnými akcemi Secret Cinema (viz např. jejich Blade Runner, Vetřelec).

Akce v Praze zřejmě měla výrazně nižší rozpočet (a byla pro méně lidí), takže přesto, že vypadala podstatně komorněji, než to, co znám ze Secret Cinema, byla o něco působivější, než jsem se obával. Viz například tento scary záznam z post-party:



Jako filmový fanoušek jsem ocenil i to, že v kinosále byly před filmem laserové, kouřové a slizové efekty. Méně jsem ocenil to, že v průběhu filmu občas v sále někdo blikal baterkami, střílel z kapslíkovky (HLASITĚ!) a spouštěly se audiovizuální efekty. Nevím, jestli se totéž děje i na projekcích Secret Cinema, ale jako fanouška filmu mě to docela štvalo.

Tato první akce byla údajně zkušební, víceméně jen pro tisk a speciální hosty. Další by měly následovat a budou otevřené i širší veřejnosti.

P.S: Vetřelci na BluRay vypadají a znějí výborně. Dokonce mě příjemně překvapily i české titulky, s výjimkou hlášky "directive dated 6-12-79" přeložené nadčasově jako "rozkaz z 12. 6. 1979"...

18.11.10

Recenze: Benga v záloze [The Other Guys] - 60%

Will Ferrell a Mark Wahlberg hrají dva dementní policajty, kteří se rozhodnou přestat konečně sedět v kanclu a rozkrýt nějaký velký nebezpečný případ. A tím vznikne co? Tím vnikne humor!



(Nedejte se zmást výraznou přítomností The Rocka a Samuela Jacksona v traileru. Jsou ve filmu celkem asi 5 minut.)

Benga v záloze je bláznivá absurdní komedie s důrazem na slovo ABSURDNÍ. Oba hlavní hrdinové mají komediální talent (pokud vás to překvapuje u Marka Wahlberga, podívejte se na jeho úžasný Big Hit) a oba zřejmě mnohé své absurdní hlášky improvizovali. Dívat se na improvizaci dobrých komiků (a že je jich ve filmu dost) je rozhodně zábavné, ale problém je v tom, že to dohromady jaksi nedává fungující film.

Některé absurdní pointy jsou tak brutálně vtipné, že jsem se smál nahlas a vzpomínal na Zoolandera nebo Tropickou bouři. Scénář tohoto filmu je ale ještě o něco slabší. A co je nejhorší: Je v něm mnoho scén, které prostě vtipné nejsou, ale tvůrcům to nedošlo a natahují je na mnoho minut, zřejmě v naději, že začnou být vtipné. Málokdy začnou.

Je docela smutné, že za poměrně velký rozpočet byl natočen film, který je vlastně takovým mírně nadprůměrným sitcomem. Jsou v něm drahé akční scény, ale jsou zhola zbytečné a ani zdaleka nedosahují akční šílenosti výše zmiňovaného Big Hitu.

P.S: Zůstaňte přes celé hodně zvláštní politicky angažované vážně míněné závěrečné titulky.

17.11.10

Magic, Motherfucker!


(V našich kinech začátkem léta 2011)

P.S: Hrozně se těším, až na to budou v kinech omylem chodit rodiny s malými dětmi!

12.11.10

Ahoj, Harry Pottere. Nashledanou.

...aneb pár slov o tom, proč zde nenajdete recenzi nejnovějšího Harryho Pottera.

Dnes měl novinářskou projekci nejnovější Harry Potter. Přesněji řečeno, první polovina nejnovějšího a posledního Harry Pottera. Místo kina jsem se šel raději projít se psy podél Rokytky a užil si posledního sluníčka.

Viděl jsem prvních pět filmů o Harrym Potterovi (pátý jsem sledoval s vybranými lidmi a zvířaty na tajném místě). Pak jsem určitě nejméně jeden neviděl (nešťastnou shodou okolností). A nyní jsem neviděl tento (je sedmý, ne?).

Z knih o Harry Potterovi jsem přečetl polovinu první z nich a pak ji znuděně odložil (přesněji řečeno smazal). Nejméně od čtvrtého dílu filmu (a možná už od třetího) byly moje recenze velmi podobné: "Je to slušné řemeslo s kvalitními triky a hudbou, herecké výkony mě neuráží (ani u dětí), jenom mě trochu uráží dabing (především u dětí)."

Hlavně jsem ale přinejmenším od čtvrtého dílu psal, že nechápu co se ve filmech děje, neorientuji se v postavách a nechápu základní dějové zvraty, které bych zřejmě chápal, kdybych knihu četl. Fanouškům knih toto jistě problém nedělá, protože na Harryho Pottera stále chodí. Já fanouškem knih nejsem a tvrdím, že filmy o Harry Potterovi nejsou dobré filmy pro někoho, kdo není fanouškem předlohy.


Jsou filmy, které fungují i pokud neznáte literární předlohu: Namátkou Hvězdná pěchota, Hvězdný prach, Scott Pilgrim, Dějiny násilí... Filmy o Harry Potterovi (přinejmenším čtvrtý a pátý díl) k nim nepatří.

Je možné, že nejnovější Harry Potter takovým filmem je. Ale abych to zjistil, musel bych se nejdřív podívat na předposledního, a to se mi opravdu nechce.

P.S: Pokud mi někdo potvrdí, že Hermiona má v některém z posledních dvou dílů odvážnou erotickou scénu, možná změním názor.

Recenze: Piko - 50%

Tento film má poměrně neobvyklou formu: Pozůstává jednak ze záznamu skutečných (současných) rozhovorů skutečných pamětníků, kteří vzpomínají na to, jak v 70. letech vymysleli Pervitin a co se následně dělo. A jednak z hraných scén (s herci, kteří hrají mladé verze pamětníků), které nám to názorně předvádějí.



Film nic moc nevysvětluje a vyžaduje jistou míru orientace v problematice (já například nevěděl, že "Piko", "Perník" a "Pervitin" jsou tři různé názvy pro stejnou věc, ze které se nedělají pouťová srdce).

Vzpomínky pamětníků rozhodně mají jistou syrovou sílu a je vidět, že vyprávějící vědí, o čem mluví, a že to tenkrát nebyla sranda (z vícerých důvodů). Respektive to byla hodně bizarní sranda.

Hrané scény jsou na tom ovšem o poznání hůře, protože postrádají syrovost a působivost dokumentárního vyprávění. I když se herci snaží, každá herecká etuda na téma "teď jsem úplně strašně sfetofanej" má výrazně menší působivost, než slova starého hipíka "a pak sem se úplně strašně sfetoval". Rekviem za sen rozhodně nečekejte.

Úplně zcestné pak jsou abstraktní sekvence, ve kterých vidíme hrdinu například běhat pekelně ozářenými vězeňskými (?) chodbami a řvát, což symbolizuje, že drogy jsou špatné, áno. Tyto mají bohužel leckdy blízko k nechtěné parodii.

Podstatně raději bych tento film poslouchal jako rozhlasový záznam, pozůstávající POUZE z vyprávění oněch pamětníků. Většina toho, co ho dělá filmem, je v lepším případě průměrná. Na nedostižnou Katku nemá ani náhodou.

10.11.10

Trailer: Uwe Boll's Blubberella!

Jak vidíte, Uwe bez problémů zvládá humor, akci i tuk. Dohromady = Holocaust!

Recenze: Ďábel [Devil] - 40%

Ve výtahu ve filadelfském mrakodrapu uvízne pět lidí. Záhy vyjde najevo, že jeden z nich je Ďábel, který má ty ostatní svést na scestí / potrestat za jejich hříchy / bůhvíco... Kdo to je? Podaří se chytrému detektivovi, který vše sleduje bezpečnostní kamerou, Ďábla zatknout a rozbít mu hubu?



Jako zajímavost bych uvedl, že jde o první film ze zamýšleného volného hororového cyklu, jehož námět vymyslel M. Night Shyamalan. To je ale jen taková perlička, protože námět rozhodně není ani tak debilní ani tak geniální, jak by se odpůrci / příznivci Skymalana mohli obávat / těšit.

Je důležité zmínit, že film je velmi komorní a většina se ho odehrává uvnitř kabiny výtahu a na dvou - třech jiných místech v mrakodrapu, jen s malou hrstkou triků. Takový film rozhodně může fungovat, ale musí být působivě zahrán a natočen (viz třeba Telefonní budka). Ďábel je v obou těchto aspektech zpočátku "adekvátní", tzn. jako televizní seriál bych ho možná označil i za "bezva napínák", ale postupně začne být blbější a nudnější.

Shyamalan se totiž snaží příběh pojmout jako detektivku a chce po nás, abychom se snažili odhalit, kdo z těch pěti je Ďábel a jak udělal to, co udělal. Což mi přišlo jako velmi dementní nápad, protože Ďábel přece může dělat nadpřirozené věci (z nichž k těm nejjednodušším patří teleportace a ovládání živých i neživých věcí), tak proč bych se měl jakkoliv zabývat nějakými detektivními indicemi (ve filmu se řeší například kdo se jak podepsal v recepci a co je na bezpečnostních kamerách)??

Obecně Ďábel v tomto filmu působí jako ještě mnohem větší lama než Bůh Otec, a to je co říct. Proč to proboha všechno dělá tak složitě a zdlouhavě? Nojo, já vím, aby toho bylo dost na celovečerní film...

Lidé na tom ale nejsou o mnoho lépe: Osádka výtahu se například zoufale potřebuje spojit s velínem. Všichni vědí, že na střeše jejich výtahu leží vysílačka, která funguje a umožnuje spojení s velínem. Současně vědí, že se na střechu výtahu mohou snadno dostat, protože tam před chvíli byli. Myslíte, že si vysílačku vezmou? Nikoliv. Leží tam do konce filmu.

To, co začíná jako příjemná televizní inscenace nakonec degraduje do téměř směšné polohy. Bohužel za to můžou i nevýrazní až slabí herci, kteří nezachrání to, co by teoreticky zachránit mohli...

5.11.10

Stayin' Alive in the Wall

Já k tomu snad nebudu radši ani nic psát, jenom to sem takhle prdnu...

Recenze: Babička aneb jak to bylo doopravdy - 0%

Tento (polo)amatérský film je komedie založená na tom, že Babička, která přijela na Staré bělidlo, nebyla ve skutečnosti stará žena, ale převlečený relativně mladý chlap, soused "správné" babičky.



Celým tímto filmem se jako červená stuha (respektive Bílá stuha) prolíná jediná zásadní otázka:

"CO TO MÁ KURVA BEJT?"

Jako sekundární otázky se pak nabízejí například tyto:
  • Proč se hlavní hrdina vydává za babičku?
  • Proč někteří herci chvílemi dělají, že mají různé náhodné přízvuky?
  • Opravdu Viktorka v prvních minutách filmu předvedla full frontal, nebo se mi to zdálo?
  • What is The Matrix?
Herci jsou povětšinou neuvěřitelně strašní (obávám se, že většina z nich nejsou "herci"). Technické aspekty nejsou úplně strašné, ale v žádném případě nejsou dobré. Jediným objektivně kvalitním prvkem filmu je původní hudba, která je dobře složená, ale naprosto strašně zasazená do filmu. Aspoň tedy doufám, že je původní, protože v jednu chvíli jsem si byl téměř jistý, že slyším hudbu z Vinnetoua (aniž by se dělo na plátně něco, co by zavdávalo důvod k tomu, aby byl vytvářen humor pomocí hudby z Vinnetoua).

Také absence byť jen pokusu o historickou věrnost se nedá filmu dost dobře vyčítat, protože nerez nádobí v chalupě se dá brát jako humor jistého druhu a navíc tvůrci neměli peníze, žeano...

Nejstrašnější je ale scénář a režie, respektive naprostá absence obojího. Nepochybuji o tom, že kdyby tvůrci měli peníze, tak by natočili něco jako Děsnej doják nebo Děsnej biják a měli by z toho velkou radost. Ale neměli je, takže výsledek je série scén, které buď nejsou vůbec o ničem, nebo neuvěřitelně zdlouhavě směřují k nějaké neuvěřitelně trapné a špatně provedené jednovětné pointě. Ještě lépe než v traileru je to vidět v desetiminutovém filmu o filmu, který - nezapomeňte - je natočen a sestříhán tak, aby přilákal do kina co nejvíce diváků! Scény, které v něm vidíte, jsou defitinitivní - přesně takto sestříhané a ozvučené je uvidíte v samotném filmu (který má okolo 100 minut!!!).

Naprostá zmatečnost je ještě umocněna skutečností, že celý příběh je rámován tím, jak o tom všem Němcová píše a přepisuje to, takže v některých okamžicích pravděpodobně vidíme jednu scénu vícekrát v různých variantách. Píšu "pravděpodobně", protože jsem si opravdu nebyl jistý, na co se to dívám.

Důvod, proč je tento film o tolik bolestnější než ostatní, spočívá především v tom, že se jeho nepodařenosti nemůžete dost dobře smát, protože jde o komedii, a kdybyste se jí smáli, mohlo by to vypadat, že schvalujete počínání tvůrců.

Souhlasím, že je mnoho různých druhů humoru, ale v případě Babičky jsem byl téměř neustále na vážkách, zda se dívám na prvoplánový vtip, nebo na scénu, která má být vtipná tím, jak je záměrně špatná, nebo dokonce na něco, co má být myšleno vážně. A to platí nejen pro film. Například na oficiálních stránkách v sekci "herci a tvůrci" vůbec nenacházím představitele hlavní role (tj. chlapa, který hraje "falešnou" babičku). Nebo ho hrál někdo z tvůrců a je to schválně zamlčeno? Plakát k filmu (vystavený na oficiálních stránkách jako "Plagát" [sic]) tvrdí, že název filmu je "Aneb jak to bylo doopravdy babička". Když ve filmu mluví někdo německy, jsou k tomu české podtitulky s pravopisnými chybami. Jsou to všechno lajdácké chyby? Je to absurdní humor? Pokud ano, jde to zcela mimo mne...

Babička plakát

Babička je nejhorší film, jaký jsem kdy viděl v českých kinech. Je pravda, že na FFFILMu recenzovaná Čepel smrti byla ještě o něco horší, ale ta nebyla distribuována v kinech.



P.S: Podívejte se taky na dva teasery na novou politickou komedii Sametový let č. 89 od stejných tvůrců. Ten chlapík v prvním videu je myslím tentýž co hraje babičku. Samozřejmě, že tyto "teasery" připadají někomu vtipné (například asi jejich autorům), ale opět - pokud vůbec mají být vtipné (a snad mají, nebo ne? Ne????), pro mě je to něco zcela neuchopitelného, jako z cizí planety.

Recenze: Poznáš muže svých snů [You Will Meet A tall Dark Stranger] - 60%

Hořká story o lásce a životě. Nebo spíš proplénátí se dvou až tří příběhů, ve kterých figuruje především Josh Brolin, který si přestává rozumět se svou ženou Naomi Wattsovou a Anthony Hopkins, který si na stará kolena nabalí mladou hloupou kurvičku.



Nejnovější film Woodyho Allena mě bavil o něco více, než Užívej si, co to jde, a to především proto, že se toho v něm o něco víc děje.

Jinak jsem ale měl stejný problém s tím, že se toho v něm děje příliš málo, jednotlivé epizody spolu často vůbec nesouvisí (jako kdybychom se dívali na tři promíchané díly "Bakalářů") a "sofostikované druhé plány" (spočívající především v tom, že všichni jsou hrozně nešťastní, ale nedávají to na sobě znát) mi přišly nesofistikované až triviální. Herci jsou povětšinou výborní a dávají grády i scénám, které nejsou nijak zajímavě napsané.

Kdybych nevěděl, že to natočil Allen, pomyslel bych si, že to je nemastná - neslaná komedie a jenom bych se podivil, co v ní dělá taková spousta slavných a dobrých herců.

4.11.10

GoldenEye... S Danielem Craigem!

Spousta z vás je na to už asi příliš mladá, ale GoldenEye je pro mnoho lidí nejen "první bondovka po mnoha letech, která byla fakt dobrá", ale také "první konzolová FPS střílečka, která byla fakt dobrá" (jak by ne, když ji dělali ti samí lidé, kteří si kdysi na ZX Spectru říkali ULTIMATE):



(To bylo v roce 1997. Jak ten čas letí...)

V těchto dnech vychází videohra GoldenEye 007 pro Nintendo Wii a i když nevím, jestli je opravdu tak dobrá, jak se píše (zatím jsem ji nehrál), zalíbil se mi nápad tvůrců pojmout ji nejen jako remake z technického hlediska (tzn. lepší grafika, zvuk atd...), ale také jako remake v klasickém filmovém stylu.

To znamená, že se GoldenEye nyní odehrává v současnosti, v hlavní roli vystupuje Daniel Craig a zápletka byla (původním filmovým scenáristou!) upravena pro současnou dobu a současného Bonda. To mi připadá jako hezký nápad. A nové intro funguje i bez Tiny:



A ještě krátká ukázka ze hry:

3.11.10

Recenze: Přežít svůj život - 60%

(oficiální text distributora) Evžen, stárnoucí muž, žije dvojí život. Jeden v realitě a druhý ve svých snech. Chodí za psychoanalytičkou, která se mu pokouší vykládat, co jeho sny znamenají. Přijde na určitý rituál, který mu umožňuje kdykoliv navštěvovat své sny. Z nich se dozvídá o svém raném dětství, o vztahu k otci a matce. Když je pak svojí manželkou postaven před rozhodnutí mezi realitou a snem, odchází definitivně do svého snu.



Co se týče technického zpracování, téměř celý film je plošková animace jako od Terryho Gilliama s tím rozdílem, že téměř vše jsou fotografie a jejich části, nic není ručně kreslené.

Co se týče námětu, je to něco jako Inception, kdyby šlo o absurdní komedii.

Mnohé animované sekvence jsou zábavné - například running gag s fotografiemi dvou psychoanalytiků na zdi, kteří se hádají - ale jde převážně o sekvence typu "pár vteřin se uchechtnu a hned na to zapomenu".

Celkový dějový oblouk je podstatně slabší. Jednak je vlastně úplně jedno, jak to nakonec dopadne (kdo je čí otec a čí projekce), protože realita neexistuje. A hlavně má Švankmajer veliký problém s dialogy a jejich přednesem. Ty působí většinou těžkopádně a nepříjemně teatrálně. Ať už to byl záměr nebo ne, mnohem více oceňuji Švankmajerovo umění vyprávět beze slov a bez hereckých výkonů.

1.11.10

Tintin - První fotografie!

V novém čísle britského filmového časopisu Empire je velký článek o Spielbergově a Jacksonově Tintinovi, včetně prvních fotek (přesněji vzato renderů) z filmu. Pár je jich i na stránkách časopisu.


Musím přiznat, že zájem o tento projekt u mně okamžitě ještě stoupl, protože je jasně vidět, jakou práci si výtvarníci dali s podobou postav: Jsou hyperrealistické, ale přitom je jasně vidět, že to nejsou lidi, nýbrž karikatury.

To by mohlo fungovat...