17.3.11

Jsem v Praze a je mi pořád fajn

(Tento post přímo navazuje na předcházející post "Jsem v Japonsku a je mi fajn", za jehož každičkým slovem si nadále stoprocentně stojím.)

V Japonsku jsme byli ve třech. Projeli jsme půlku země (od západu ke středu, tedy zcela mimo severovýchodní postižené oblasti) a chtěli jsme výlet završit několika dny v Tokiu. Bohužel, zbývající dva výletníci dospěli k názoru, že se jim do Tokia nechce, protože z důvodů solidarity s obětmi zemětřesení odpadla většina zábavně-společenských akcí, na které se tam těšili, a stejně tak se jim nechce sedět dále v Kjótu, kde jsme poslední 3 dny. Mně je to jedno, neboť jsem se oněch zábavně-společenských akcí stejně zúčastnit nechtěl a značnou část dní musím tak jako tak strávit v hotelu při překládání filmu Paul, ale na druhou stranu se mi dvakrát nezamlouvá představa, že budu v Tokiu (nebo jinde) deset dní sám.

V úterý večer čteme české zprávy a dozvídáme se, že Česká republika chce do Japonska vyslat záchranné letadlo. Připadáme si jako v Matrixu (neboť situace se stále nijak výrazně nezměnila oproti té, kterou jsem popisoval v předchozím článku) a posíláme své osobní údaje na ambasádu, částečně z mladické nerozvážnosti a v opileckém humoru (jejich, ne mém).

Druhý den skutečně přicházejí instrukce, jak se dostat do letadla (které bude na letišti Narita v Tokiu) a my tudíž vyrážíme do Tokia s tím, že se na místě definitivně rozhodneme. Před tím narychlo kupuji dárky, které jsem původně chtěl koupit až v Tokiu.

Do Tokia jedeme normálně šinkansenem (koleje jsou zjevně dost v pořádku na to, aby po nich jel vlak rychlostí 280 km/h) a při bedlivém pozorování z vlaku a po následném vystoupení na hlavním tokijském nádraží konstatujeme, že na ulicích je o něco méně lidí, některé obchody jsou zavřené a na dálnici je krátká zácpa směrem do města. Z Tokia na letiště nejede tradiční expres nýbrž jen normální rychlík. Fronty na nádraží nejsou, před nádražím je dodstatek volných taxíků.

Oba spolucestující se definitivně rozhodují, že nechtějí v Tokiu zůstat a já se s těžkým srdcem nakonec rozhoduji, že sám také nezůstanu a docela se těším, že let vojenským speciálem bude unikátní zážitek. Svou roli hraje i fakt, že vojenské letiště Kbely je za humny od mého domu, na rozdíl od letiště Ruzyně...

Na letišti Narita čeká na evakuaci odhadem okolo stovky čechů (plus pár příslušníků jiných národností). Všichni jsou naprosto v pohodě. Na základě rozhovorů s nimi se hlavním důvodem k využití nabízené "evakuace" zdá být tlak zaměstnavatele nebo rodiny v Čechách (kteří jsou masírování českými sdělovacími prostředky), na druhém místě pak je motivace "ušetřím za zpáteční letenku".

Nástup proběhne ukázněně a v pořádku. Jediná nepříjemná skutečnost spočívá v tom, že jsme na letišti měli být ve čtyři odpoledne a letadlo odlétá až v půl desáté. Dávám si velmi nedobrý letištní buřt s hranolky za 1700 Jenů.

Letadlo je super, s velkými, téměř luxusními sedadly a dostatkem místo na nohy. Neméně super jsou armádní "letušáci" (s dozimetry na krku!!!). Netušil jsem, že v české armádě působí tak sympatičtí lidi (míněno zcela neironicky).



Let probíhá bez problémů, se dvěma mezipřistáními v Rusku. Diskutuji se spolucestující sympatickou Slovenkou, která umí plynně japonsky a sbírá soundtracky.

p_2011-03-17_07-34-22.jpg

Hlavní show začíná po přistání ve Kbelích, kde mě pod schůdky letadla osobně vítá Alexandr Vondra a za ním shodou okolností stojí hlouček fotografů (na fotce nejsou vidět, byli víc nahoře).

p_2011-03-17_14-10-34.jpg

Následuje měření radiace!!! Radiace všech cestujících je v normě, což je logické, neboť žádný z nich nepobýval delší dobu v žádné japonské elektrárně a tudíž se neměli čím ozářit.

p_2011-03-17_14-13-01.jpg

Mluvčí ministerstva vnitra se pak snažil ulovit mezi přítomnými nějaké Slováky, protože po nich prahli slovenští novináři. Přítomné Slovenky takticky mlčely, případně se spolu bavily japonsky, aby nemohly být odhaleny.

Zavazadla nám byla přistavena tak, abychom museli projít před hvozdem čekajících novinářů. Na jejich dotazy jsem zadeklamoval "Bylo to peklo!", utekl domů, vyvenčil psy, sepsal tohle a šel do vany...

P.S: Jako zdroj objektivních informací o situaci v Japonsku (která rozhodně JE dramatická a tragická a nikdy jsem netvrdil opak) doporučuji tuto stránku nebo tento Twitter. Japonci bohužel mají dost vlastních starostí na to, aby se dívali, co o nich píše nejaponský tisk a nějak proti tomu protestovali...

92 komentářů:

  1. Tesime sa na titulky ;-)

    OdpovědětVymazat
  2. PRVNI!

    Nemohl jsem si pomoci...

    OdpovědětVymazat
  3. OK, Tento článek prošel proticynickou kontrolou. Popisuje skutečně pouze osobní zážitky a nesnaží se vysvětlit něco co autor stejně má až z druhé či třetí ruky.

    OdpovědětVymazat
  4. Sláva, bude druhé kolo diskuse! Psaní příspěvků o hovnech, narcisech a kokotech nechť započne!

    OdpovědětVymazat
  5. hovna, narcisové, kokoti...

    OdpovědětVymazat
  6. Fasisti!

    (at to urychlime..)

    OdpovědětVymazat
  7. nějak to vázne... oBushku, z pytle ven!

    OdpovědětVymazat
  8. Fukovi je fajn, ale radši se nechal evakuovat. Kolik jsi ušetřil Františku?

    OdpovědětVymazat
  9. Fukovi je fajn, ale radši se nechal evakuovat. Kolik jsi ušetřil Františku?

    OdpovědětVymazat
  10. Ale ale, nezamlčel jsi něco? Podle novinek na vás čekala dekontaminanční komora.
    Jste všichni museli svítit jako radioaktivní vodík. Tak si laskavě nevymýšlej, že tě neškrábali nahého rejžáky na třímetrových násadách!!!

    OdpovědětVymazat
  11. Bylo to peklo...možná by stálo za to si v letadle na záchodě vytvořit nějaké pěkné popáleniny kůže z ozáření...všichni by to ocenili...

    OdpovědětVymazat
  12. Mohl byste prosim rict, jakym telefonem tocite videa? Jsou docela kvalitni. Dekuji.

    OdpovědětVymazat
  13. Co pořád máte s tou mediální masáží, já nic takového nepozoruji.

    OdpovědětVymazat
  14. Ľudia, diskutujte o tomto článku v v diskusii k predchádzajúcemu. Veď takto to k tej 400vke nedotiahneme. A kedy najbližšie bude Fuka v krajine, kde príde ku katastrofe a svojím článkom naserie toľko dementov majúcich problém s pochopením čítaného textu, že sa tu rozvinie taká diskusia? Však majte trochu spoločenskej zodpovednosti!

    OdpovědětVymazat
  15. Mezi evakuovanými občany ČR a SR byl i prestižní překladatel a filmový kritik František Fuka. Při příletu působil ozářen a vládní autobus odmítl slovy "půjdu pěšky".

    OdpovědětVymazat
  16. Doufám, že vám taky prohledali zavazadla, jestli jste si náhodou nezabalili kus radiace na cestu.

    OdpovědětVymazat
  17. Za každý příspěvek v téhle dikusii umře jeden Japonec! Dokážete s tím žít?

    OdpovědětVymazat
  18. (Tento post přímo navazuje na předcházející post "Jsem v Japonsku a je mi fajn", za jehož každičkým slovem si nadále stoprocentně stojím.)

    cynicky kokot u ktoreho absentuje empatia, pokora, sociopat co zamrzol v urazenej puberte, ludia v postihnutych oblastiach mrznu a nemaju co zrat, minimalne 10 000 utopenych chudakov, ubohy cesky svejk sa vsak priplazi domov, aby sa opat raz zahral na hrdinu, JE MI FAJN, matka ta mala vysrat do hajzlu.

    OdpovědětVymazat
  19. Bylo to peklo je super. Doufám, že to najdu v nějakým článku jako citaci.

    OdpovědětVymazat
  20. asi je uz kazdemu jasne, preco mu ta posledna sukacka dala kopacky, neurotik co si honi svoje malicke ego, socialne a osobnostne dorazil po 40 rokoch niekde na uroven 16 rocneho pubertaka, fuka demaskovany ako kokot.

    OdpovědětVymazat
  21. Všichni tady přehlídli tu nejdůležitější větu, která ještě zamíchá kartami v této reality show:

    Diskutuji se spolucestující sympatickou Slovenkou, která umí plynně japonsky a sbírá soundtracky.

    OdpovědětVymazat
  22. http://farm6.static.flickr.com/5253/5533821417_60de8ea2f2_b.jpg

    foto kokota, treba ho polutovat, bez sa hrajkat na nintendnu a preloz opat raz nejake tituly, south tower- severna veza.

    OdpovědětVymazat
  23. Již druhý dotaz na stejné téma: Čím jsi točil to video? Pokud to teda není tajný :D

    OdpovědětVymazat
  24. Frantisku, pokud kecaji pouze ceska media, z jakeho duvodu v podstate vsechny svetove staty vypravuji do Tokia specialni lety, ktere je stoji miliony, aby od tama odvezly obcany? Pochybuju, ze se armady orientuji podle iDnesu. Pripustils i variantu, ze jsi v Japonsku byl nedostatecne informovan o situaci ty? Je zrejme, ze jsi na vlastni kuzi nic nepocitil. Kdyz bouchl Cernobyl, tak ja byl z matkou v pruvodu a taky jsem ten radioaktivni mrak, ktery byl u nas meritelny, nijak nevnimal. To ale jeste neznamena, ze nebyl. Jak by rekl Bolek: Ja vasi picu taky nevidel a verim, ze ju mate :)) Jinak neni slovo jako slovo: "Na letišti v Tokiu bylo hodně lidí, i Japonci prchají ze země. Je to trochu na způsob - zachraň se, kdo můžeš," řekl Jaroslav Pondělíček z České filharmonie. "V centru Tokia už skoro nikdo není. Kdo mohl ujet, tak už ujel," řekl Miloš Procházka, další z Čechů, kteří se vrátili. Pak se nemuzes divit, ze jsou v Tokiu volne taxiky :)) Potvrzuje se jen to, ze kazdy situaci vnima jinak a pravda je nekde uprostred.

    OdpovědětVymazat
  25. Video je toceno fotoaparatem Panasonic Lumix GF1. Nektera ostatni moje aktualni videa (ta ktera vypadaji mnohem hur) jsou tocena mobilem HTC Desire.

    OdpovědětVymazat
  26. Ahoj, takže zpáteční let byl zcela zdarma ?

    OdpovědětVymazat
  27. Ano. Nicmene meli jsme koupene normalni letenky na konec brezna, jejichz stornovani jiste bude neco stat...

    OdpovědětVymazat
  28. Ano správně každý situaci vnímá jinak. I na záběrech valících se tsunami jsou lidí, kteří se pohybují naprosto v klidu, nepanikaří, nehysterčí jako ti co na ně z kopců něco nesrozumitelného volají. A po pár sekundách je sejme vlna....

    OdpovědětVymazat
  29. hr na ni! http://zpravy.idnes.cz/hostem-idnes-cz-bude-reporterka-ktera-pokryvala-katastrofu-v-japonsku-1m4-/zahranicni.asp?c=A110317_115005_zahranicni_stf

    OdpovědětVymazat
  30. Omlouvám se za svůj úterní příspěvek, způsobený náhodným shlédnutím komentáře pana Fuky na Facebooku.
    Po pochopení souvislostí a zvyklostí toho blogu slibuji, že již žádný příspěvek zde publikovat nebudu.
    Buďte zdráv a vesel Vy i vaši blízcí!
    Ivan Růžička

    OdpovědětVymazat
  31. Teda pane Fuka, jestli jste opravdu, rekl,ze to bylo peklo ceskym "zurnalistum", tak vam dekuji za moje rodice. Jsou v Praze a ja jsem to nemohl stihnout diky nejen pozdni informaci.

    OdpovědětVymazat
  32. Fuko, nelži! Podívej jaká to byla hrůza! Plačící děti v náruči svých milujících rodičů, atd etc bla bla bla

    http://i.idnes.cz/11/032/cl6/KOT39d3c2_a_narita_1.jpg

    http://zpravy.idnes.cz/armadni-special-leti-z-tokia-nenaplneny-v-japonsku-nechal-cecha-pvi-/domaci.asp?c=A110316_182712_domaci_taj

    OdpovědětVymazat
  33. Přesuňte tu diskusi pod předchozí článek, ať trhneme rekord, vy modří/oranžoví/rudí fašisti/odpůrci kofol/cynické hyeny/pravdoláskaři. Zapomněl jsem na něco? Jo, Františku, vítej.

    OdpovědětVymazat
  34. Idiot Fuka nejdřív strašně machruje, jak je v Japonsku těžce v pohodě a pak se předčasně vrátí vojenským speciálem.
    Fuko, prase je chytřejší než ty!

    OdpovědětVymazat
  35. podle novinek tam byla dekontaminační komora a když to psali na novinkách, tak to musí být pravda!

    OdpovědětVymazat
  36. Nejlepší je ta ženská na konci.. :)

    http://www.ceskenoviny.cz/video/detail.php?id=171210

    A Fuka tam vidět není..

    OdpovědětVymazat
  37. Otázka na novinářku: "Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak v Japonsku fungovala spolupráce s českou ambasádou. Zajímala se o české občany na místě? ODPOVĚĎ:....Musím ale říct, že jsem si úlohu ambasády v takové krizové situaci představovala trochu jinak. Češi, včetně nás, neměli tušení o tom, ve kterých oblastech hrozí nebezpečí, kde je nařízená evakuace."

    No tak milá paní novinářko, příště si musíte přečíst tento blok a budete informována skvěle!

    OdpovědětVymazat
  38. Ani zmínka o sympatické Slovence nepomohla, stejně jako u minulého článku i pod tímto jsou ty nejnenávistnější komentáře ve slovenštině.

    OdpovědětVymazat
  39. http://kecy.roumen.cz/roumingShow.php?file=fx3r5x.jpg

    OdpovědětVymazat
  40. cynicky kokot "je mi fajn" sa priplazil naspat do prahy za prachy ostatnych ceskych svejkov.

    OdpovědětVymazat
  41. S Frantiskem ohledne medialni masaze dost souhlasim. Co ovsem nechapu, proc imbecilni internetovi anonymove chodi diskutovat na osobni blogy? Jsem si vzdycky myslel, ze se vyradi na zpravodajskych serverech, ale tohle je snad jeste horsi?!

    OdpovědětVymazat
  42. Ohledně trapných bezpečnostních procedur - kdyby kdokoliv z cestujících vyvodil své obtíže z pobytu v Japonsku, přepravce - v tomto případě AČR udělala maximum - zapípala dozimetry. To samé platí i o personálu. Možná je to komické, ale je to holt právní ochrana provozovatele. Jinak poslední dva články chápu hlavně tak, že média nemaj potřebu informovat, ale spíš děsit, protože to se lépe prodává. A pak taky, že FF je nejlepší na světě, ale kdo sleduje Palce resp. film o páté, má už dávno jasno, že?

    OdpovědětVymazat
  43. prosim ospravedlnte jedneho mentalne menej zdatneho nestastneho slovaka, zopar ich tu takych mame, rovnako ako v kazdom narode. vacsina z nas je ale normalna.

    OdpovědětVymazat
  44. Fuka si hrdě stojí za každým slovem svého předeslého článku, čímž jenom stvrzuje že je vůl.

    OdpovědětVymazat
  45. GF1 je skvely fotak...doufam, ze jsi si poradne precet manual a udelal nejaky pekny fotky :)

    OdpovědětVymazat
  46. Podle mě je to od Fuky blamáž jak hovado - na fotce, kde ho měří dozimetrem je evidentní, že schytal pěknou dávku radiace. Takhle hrozivě nemocně a ztrhaně přece před odletem nevypadal.

    OdpovědětVymazat
  47. ty český media, to je fakt hrůza.... představte si, že tvrděj, že kontrola dozimetrem byla jen dobrovolná tomu, kdo chtěl

    OdpovědětVymazat
  48. Navic koukam Franto ze jsi sedel pred jednou mou japonskou kamaradkou...na videu jsi zachytil jeji oko :))

    OdpovědětVymazat
  49. Petře, vždyť je to pořád ten jeden stejnej mamrd :)

    OdpovědětVymazat
  50. kryptofasista lapen!
    na fotce vidite, jak ho prave vyslycha prislusnice proti kryptofasisticke jednotky, ostatni jednotky (proti kokoti, proti hovni, proti curaci a samozrejme proti narcisistni - vyslane primo z hradu) se na akci podilely.
    budeme vas podrobne informovat
    idashxdyt - rezidentni dopisovatel talibanskeho prava

    OdpovědětVymazat
  51. hm, já chci taky taky takový letušáky, škoda, že jsou jen ve speciálech, kdoví jestli se mi to poštěstí. P.S. Jo, jsem cynik :-)

    OdpovědětVymazat
  52. Možná proto nikdo nepanikaří:
    http://dotsub.com/view/d9184ff5-b755-42d9-ac90-08cd0799987c

    OdpovědětVymazat
  53. Po příletu by se neměla "měřit radiace", ale zjišťovat kontaminace. Implikace "nebyl jsem u elektrárny, proto nemůžu svítit", je mylná, protože nenulová část inventáře reaktorů už krouží nad Japonskem a s deštěm a sněhem může snášet i na významné české filmové kritiky.
    To jen pro upřesnění - naši čactí žurnalisté objevili jednotku Sievert a nebojí se jí použít v míře menší, než malé, takže se nedivím, že i František z toho zblbnul a motá radiaci a kontaminaci.

    OdpovědětVymazat
  54. a to ste nemal gule povedat im to co ste napisal. Za tie prekvapene vyrazy by to stalo, nie? :)

    Takto ste im akurat prihrial polievocku :-/

    OdpovědětVymazat
  55. Fuka nemal gule ostat v japonsku. Nie je o com. ;(

    OdpovědětVymazat
  56. Nejenze nam tu slovensti madari kopou kanaly a sklebi se na me v Bille v lahudkach! Oni kolonizuji uz i nas internet!

    OdpovědětVymazat
  57. pocuj fuka ty si chudak. Zdrhol si z tade co je pre zbabelca tvojeho formatu prirodzene, ale preco machrujes?

    Koho zaujima skutocna situacia v postihnutej oblasti najde si info aj sam. Samozrejme, nie vsade je to taketo, ale ved to je jasne aj dementovy ako je fuka.

    http://www.boston.com/bigpicture/2011/03/japan_-_new_fears_as_the_trage.html

    http://www.boston.com/bigpicture/2011/03/japan_continuing_crisis.html


    http://www.boston.com/bigpicture/

    OdpovědětVymazat
  58. Nejenze nam tu slovensti madari kopou kanaly a sklebi se na me v Bille v lahudkach! Oni kolonizuji uz i nas internet!


    co sa cudujes, tak slabosky narod sa ovlada lahko.

    OdpovědětVymazat
  59. To je tzv. "ovladani odspodu", ze? Desim se dne, kdy mi nebude prodan hajzl papir...

    OdpovědětVymazat
  60. To by som aj ja chcel výlet niekde na opačný koniec sveta a potom sa mi sedláci, ktorí v živote nevytiahli nohy z rodného valalu, zložia na priamy let domov.

    OdpovědětVymazat
  61. Dohrál jsem Fallout a je mi fajn...

    OdpovědětVymazat
  62. kvalitní článek, který je velmi vhodně oštítkován.

    OdpovědětVymazat
  63. U clanku chybi stitky 'Panika' a 'Bylo to peklo'. Toto by se na serioznim mediu stavat nemelo.

    OdpovědětVymazat
  64. Jsem v Japonsku a je mi fajn... a protože jsem machroval ta dlouho, až mi začala cvakat moje čecháčkovská prdel a zjistil jsem, že jsem tentokrát trochu přestřelil, začal jsem přemýšlet, jak z toho ven... Hle, letadlo zdarma! Hurá na něj! Hlavně, aby nepřistálo na jižní (south) ranveji... protože jsem skvělý překladatel, mohl bych ho marně očekávat na severní (north) ranveji... Naštěstí na sebe hážu teplákovku, nasazuji úsměv úchyla (přirozený) a postarší japonka mě správně navede dokonalou angličtinou správným směrem. Teprve teď jsem pochopil, že mně ona japonečka na horské dráze neříkala earth moving, ani art movie, ale arse moving (moje). :-)

    OdpovědětVymazat
  65. Děkuju Franto za konečně první objektivní zprávu z Japonska co jsem četl. Komentáře pod článkem jsou tentokrát velmi zábavné :)

    OdpovědětVymazat
  66. Pozor - dnes venku nepadá sníh, ale radioaktivní spad - jsou teploty nad nulou, tak by nemělo sněžit - nevycházejte ven!

    OdpovědětVymazat
  67. Jelikož jsem nabyl dojmu, že některé poznámky v článku byly reakce na mé komentáře k článku předchozímu, rád bych se k nim vyjádřil:
    Do Tokia jedeme normálně šinkansenem (koleje jsou zjevně dost v pořádku na to, aby po nich jel vlak rychlostí 280 km/h)
    Vy jste jel Tókaidó šinkansenem (Šin-Ósaka - Tokio), který obnovil plný provoz již v sobotu, hned po zemětřesení, jelikož Tokio je stále dost daleko od epicentra, aby došlo k poškození tratě. TÓHOKU šinkansenem na severovýchod byste se ovšem již nikam nedostal, ten nejezdí a ještě dlouho jezdit nebude.
    ..na dálnici je krátká zácpa směrem do města...

    ...Fronty na nádraží nejsou...


    Předpokládám, že jste do Tokia přijel kolem poledního, ale hlavní ranní špička končí okolo 9 - 10, ve 12 už jsou všichni v práci. Je možné, že ta kolona byla ještě zbytek těch, co cestují do práce (jak jinak než do centra, že), což ukazuje na to, že v ní třeba stáli i několik hodin (má domněnka).
    ...před nádražím je dostatek volných taxíků.
    Samozřejmě, má poznámka o nedostatku volných taxíků se vztahovala k pátečnímu večeru po zemětřesení kdy v Tokiu Nejezdily ŽÁDNÉ vlaky. Jak byste asi věděl, kdybyste někdy v Tokiu pracoval, většina lidí tam jezdí do práce vlakem a z nich většina dokonce ani auto nemá.

    OdpovědětVymazat
  68. Ještě slovo závěrem:
    Jestli jste chtěl články říct, že se nejedná o celojaponskou apokalypsu, že většina lidí dál chodí do práce a více či méně normálně žije, souhlasím s vámi.
    Uvědomte si ale, že vy se na celou situaci díváte jako turista, který zdaleka celou zemi neprojel a tak jako tak by za pár týdnů odjel. Jinak se na to dívají Japonci, kteří nemají kam odjet, musí být ráno v práci v pevnou dobu, pokud jim (byť plánovaně) vypnou proud, tak pracovat nemůžou (zatímco vy si stále můžete dopřát třeba procházku po parku).
    Pokud byste napsal článek "Jsem v Japonsku a jsem v pořádku" a popisoval jen vlastní zážitky, nemám jediné námitky, ale to jak usuzujete o ostatních Japoncích bez hlubších znalostí faktů jejich kultury a mentality mě zaráží.
    Dále je mi hrozně líto, že ani autor, ani diskutující nejsou schopni se vyjadřovat bez vulgarismů a hlavně urážek. To je jedním z rozdílů české a japonské kultury.

    OdpovědětVymazat
  69. Dobry den, rad by som sa ospravedlnil za hanlive poznamky ktore pisal moj krajan ako anonym do diskusie. Predpokladam, ze pod viacero prispevkami sa skryva stale ten isty clovek. Je mi to luto a rad by som vas uistil, ze nie kazdy slovak je debil. Dakujem za clanky.
    Richard Glasner

    OdpovědětVymazat
  70. Mackozmesta: Nemá cenu se omlouvat, každý si udělá názor sám. Kokot zůstane kokotem ať mluví akou chce rečou ...

    OdpovědětVymazat
  71. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  72. Co většina... Všichni čobolové jsou podřadná rasa.

    OdpovědětVymazat
  73. Petr:
    Vlastně jste si ve vašem příspěvku odpověděl sám. Jsou některé národy ke kterým máme z nějakých důvodů blíže než k jiným. Ať jsou to kulturní vlivy (a zmiňovat porno je trochu mimo, neb tento zájem je mnohem staší než rozšíření tohoto "průmyslu"), "mentalita", nebo i ten obchod, samozřejmě. Někoho(nějaký národ) zkrátka vnímáme intenzivněji jako "bližního" něž někoho dalšího. Nic se s tím nedá dělat (aktuálně- ale samozřejmě v čase se tyto preference proměňují), a je zbytečné se nad tím rozčilovat, protože je to zcela "přirozené". Vámi zmíněná tsunami z roku 2006 vyvolala stejnou, respektive větší odezvu (zde v Čechách i ve světě) zkrátka proto, že zasáhla oblast ve které mnoho lidí někdy přímo bylo, nebo tam byli jejich přátelé a na naší "mentální mapě" jsou to místa, která si umíme lépe představit a tudíž se nás nějak dotýkají. Pakistán má tu "smůlu", že na této mapě pro drtivou většinu zdejších obyvatel není (na vině není jen současná geopolitická situace, blízkost k Afghánistánu, atp..), ale myslím že například Tibet ve stejné oblasti už ano. Zkrátka to není otázka vzdálenosti, ani mrzkých obchodních zájmů, ale něčeho mnohem komplikovanějšího.

    Mimochodem článek(y) ctěného pana Fuky považuji za poměrně nešťastně formulovanou snahu zmírnit paniku v podstatě stejný mi prostředky jakými byla vyvolávaná- dílčí z kontextu vytržené informace, osobní dojmy zaměňované (spíše čtenáři) za objektivní hodnocení atd. Nešťastnou a v daném kontextu i nepietní.

    OdpovědětVymazat
  74. (zkorektovaný repost předchozího komentu, omlouvám se martinovi za přeházenou kontinuitu)

    Každý zmařený život je jistě do určité míry tragická událost.

    Jenže to je zároveň dost relativní.

    Celkem jednoduše teď dokáži, že naprostá většina lidí, i těch rádoby spořádaných, uvědomělých, morálních a altruistických, hodnotí cenu lidského života na základě takových hodnot jako jsou foťáky Nikon, Playstation, Pokémoni nebo hentai.

    Dejme tomu, že 10 000 mrtvých Japonců a spousta jejich zničených budov je skutečně ohromná tregédie a že je to něco, co by nás do nějaké rozumné míry mělo zarmoutit. Myslím, že míra zármutku se dá měřit tím, do jaké míry si človek danou událost vryje do paměti. Takže když se za pět let řekne Japonsko 2011, tak by si hypoteticky "slušný" člověk měl zhruba vybavit "jo, to někdy tou dobou kolem toho roku dva deset, to tam bylo strašný zemětřesení, ze kterýho mi nebylo zrovna veselo".

    A teď si představte všechny ty mrtvé a celou tu zkázu v Japonsku. Máte? Tak teď si představte zemětřesení dvakrát ničivějši. Třikrát. Čtyřikrát (odhadovaná hranice, kdy i Fukovi dochází sarkasmus).Šestkrát. Osmkrát horší škody na životech! A ještě by se to stalo o "polovinu" zeměkoule blíž k ČR než je Japonsko!

    Jak moc vás zarmoutilo zemětřesení v Pákistánu z 2005?

    Bohužel pravda je asi taková, že s Pákistánem příliš neobchodujeme, moc porna se tam netočí, žadný hustý samurajové ani sexy gejši, jejich styl oblečení je příliš jiný od našeho evropskýho a beztak by se určitě jen navzájem zterorizovali.

    Nebo máte nějaké lepší vysvětlení, že když se zeptáte kolem, proč si jednu z největších živelných katastrof za poslední půlstoletí, která se stala teprve před šesti lety, skoro nikdo nepamatuje?

    OdpovědětVymazat
  75. To Martin:

    Jen se mi nelíbí, že tolik rozumně působících lidí vidí takovou ctnost v soustrasti s Japonskem, docela evidentně jen proto, že má takový sympatický mediální obraz.

    Nad Fukovým tónem jsem se nejdříve taky mírně pozastavil. Jenže to je jen jeho propracovaný Verfremdungseffekt, který čtenáře "zcizí" s obsahem článku, což paradoxně vede k tomu, že se čtenář nad článkem či celou problematikou více zamyslí a článek tak má mnohem větší účinnost. Kdyby hned napsal "já jsem v pohodě, chudáci Japonci", tak si každej řekne "to je jasný" a ňáký Japonsko, natož takovej Pákistán, jsou každýmu hned ukradený...

    Na Facebooku už zapálili přes 10 000 svíček, takže o pietu online je snad postaráno.

    OdpovědětVymazat
  76. Jděte už s tou Fukovou kritikou do někam. Zemětřesení v Japonsku je mi U PRDELE! Tak a je to venku..radost z něho nemám, ale v zásadě je mi to úplně jedno..Mnohem důležitější pro mě je to, že jsem stihl dokončit projekty v práci, nerozešla se se mnou přítelkyně a koupil jsem lístky na Gumu na Febiofestu - ano, budu tam, tak mi můžete klidně rozbít hubu. Ve světle tohoto mě zemětřesení v Japonsku nezajímá. Nezajímají mě fotografie brečících Japonek před polorozpadlými chatrčemi, ozářené bazény v JE Fukušima, stejně se dneska dobře najím, dám si pivo a užiju si víkend (pokud mě nespláchne tsunami - a pokud mě spláchne, bude mi úplně jedno, že mě má u prdele nějakej Japonec nebo Laponec nebo Ostravák..neboť budu mít úplně jiné starosti..vlastně by mě to dost sralo, kdyby nad fotkou mojí mrtvoly pobrekával nějakej Newyorčan v BK s hranolkama a doublewhopperem v puse)

    OdpovědětVymazat
  77. Petr:
    Chápu. Co jsem se snažil ukázat, bylo naopak to, že tato soustrast snad není pouze pokryteckým mediálním produktem, ale její příčiny lze nalézt i jinde. Když už jsme u té medializace, informace o Pakistánu medii proběhly i v Čechách, pouze to nebyla taková "masáž" a například v Británii-což je logické- bylo mediální pokrytí této události ještě větší: BBC ještě nedávno vysílala dlouhý dokument o celé katastrofě.
    Samozřejmě jsem si vědom plytkosti mnoha soustrastných výkřiků (o svíčkách na FB ani nemluvě- to tam opravdu je?), zejména pokud zůstává pouze u nich , stejně tak senzacechtivosti médií, nicméně bych minimálně od pana Fuky očekával takovou míru mediální vzdělanosti, aby na tyto věci nemusel reagovat tak podrážděně a kontroverzně. Že to celé byl "umělecký" záměr pochybuji a ono to vlastně vůbec není podstatné. Podstatné by snad mohlo být určení hranic, za nimiž je soustrast a soucit vyprázdněným gestem, podmíněným reflexem či pouhou manýrou, zároveň s vědomím, že o tom budeme sami schopni jen stěží rozhodnout.

    OdpovědětVymazat
  78. Škoda, že není zmíněno, že jsme též v letadle dostali igelitové modré návleky na boty, abychom snad něco nepřenesli na podrážce... Smysl tohoto opatření nechápu, krom toho hned po dosednutí v Praze plno lidí ještě na sedadle v letadle hned návleky sundalo:-) Zdraví spolucestující (oldsoft).

    OdpovědětVymazat
  79. "radiace u nás byla v normě ,nebyli jsme v elektrárně takže nás nemělo co ozářit..."/// ..lol...tak tuhle kktinu slyším prvně..odkdy se radiace nešíří vzduchem ...XD...v Černobylu jsme taky nebyli a dodnes je tu naměřena radiace a nemocnice jsou plné onkologických pacientů.....omg..

    OdpovědětVymazat
  80. Richard Glasner = kus kokota.

    OdpovědětVymazat
  81. fuka je chuj, mysli si, ze rdioaktivne ziarenie je iba ZIARENIE, nikdy nepocul o radiokativnych casticiach, ktore sa po vetru dostanu aj do vzdialenosti 20 000+ kilometrov, je to ubohy CHUJ !!!, ale co cakat od kokota, co nedokoncil ziadnu skolu s vyssim stupnom vzdelania, curak co prvy utiekol z japonska.

    OdpovědětVymazat
  82. vsetci slovaci sa hanbia za Richarda Glasnera, ktory s chutou olizuje anal toho cynickeho kokota v puberta.

    OdpovědětVymazat
  83. Toto je po prvý raz čo sa *naozaj* hanbím za Slovákov.... počkať, hmm: nie, takýchto situácií bolo žiaľ viac...

    Odporúčam si pozrieť aj "prídavné články" prípadne "Japonské *vládne* spravodajstvo" a *možno* (ale naozaj len *možno*) vám - tí čo tu píšu vulgarizmy - aj dôjde že tento článok má v sebe viac pravdy ako ktorékoľvek iné spravodajstvo z médií...

    Školami by som sa moc nerozhadzoval: väčšina našich "vyškolených občanov" nemá vyššie IQ ako moja 5 ročná neter (+ nevedia ani anglicky) ... poznám osobu čo študuje s excelentnými výsledkami na vysokej škole medicíny a jediné na čo sa zmohla pri diskusii o Uránových elektrárňach bolo štiepenie atómu, "jadrový mrak" (na tom som sa trhal najviac) a vulgarizmy.

    Správy zo zásady nesledujem a o tejto katastrofe som sa dozvedel pomocou stránky "SankakuComplex" (články od zakladateľa: "Artefakt" - lebo sú tam aj články od Amíkov a tie sú zväčša o ničom) ktorá bola napojená na dianie presne 5 článkov z toho boli dva o tom ako JP-Unicef chce použiť dotácie určené postihnutým katastrofou na pomoc deťom v Afrike...

    Takže áno: "Bylo to peklo"... pozerať sa ako Česká a Slovenská mediálna úchylka rastie do paniky, nenávisti a rasizmu nevídaných rozmerov...

    OdpovědětVymazat
  84. Dik za fajn clanek a zprostredkovani vlastni zkusenosti. Prosim nenech se zdeptat tou sebrankou, co se tu az na cestne vyjimky ukaji v diskuzi :)

    OdpovědětVymazat
  85. Kakusei Ky Kiske12. dubna 2011 v 11:01

    Tak som šiel dnes von že podojím "Brahmina" a pozdravím "Radoškorpióny" a koho nevidím... zvýšená radiácia, tak ju pozdravím že "ahoj" a ona že "niesom tu", chápete to?! Tak všetky tie nasolené ryby a mlieko v prášku si môžem zožrať sám!!

    OdpovědětVymazat
  86. neplánujem kandidovať do žiadnej politickej funckie a na ovlyvnenie výsledkov vyhľadávania to stačiť imho nebude.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.