5.4.11

Recenze: Odcházení - 40%

Filmová adaptace divadelní hry Václava Havla, napsaná a režírovaná samotným Havlem (jako jeho filmový debut). Jde o frašku (což není myšleno nijak urážlivě, to je prostě definice) o "Kancléři Riegerovi" (Josef Abrhám), který přestal být kancléřem a má vyklidit sídlo, ve kterém dosud existoval se svou "dlouholetou milenkou" (Dagmar Havlová), její přítelkyní, svou matkou, zahradníkem, sluhou, poradcem a dalšími.



Nejdříve bych upozornil, že trailer příliš nevystihuje atmosféru filmu, protože jsou v něm převážně ukázky z dvou krátkých "divočejších, masovějších" scén (kočár, šílený sen u bazénu), přičemž 95 procent filmu samotného spočívá v tom, že dva až šest lidí sedí / stojí u stolu před vilou (stále u stejného stolu) a povídají si.

To je velmi často prokládáno krátkými (např. jednovteřinovými) střihy někam jinam, na něco, co s dějem u stolu zdánlivě nesouvisí, a po skončení filmu zjistíme, že to s ním opravdu nesouviselo. Například několikrát během filmu přijdou za ex-kancléřem dva novináři, a několikrát v průběhu filmu (na jiných místech) vidíme, jak jdou oba novináři otráveně polem. Z podobného soudku jsou opakované záběry na kámen před domem, o který neustále zakopává sluha. Nebo opakované záběry na kaluž před domem, kterou všechny příchozí a odcházející postavy musejí nějak překonat, a každá to dělá jinak.

Tyto scény (a mnohé další podobné) působí jako nějaký "running gag", který není gagem, nebo jako předzvěst něčeho, co se až do konce filmu nestane. Má ale smysl vyčítat takové "prohřešky" absurdní frašce?

Odcházení totiž zcela jednoznačně je absurdní fraškou. Někteří tvrdí, že autobiografickou fraškou, ale s tím se neztotožňuji, protože nevím nic o tom, že skutečný Václav Havel na stará kolena neměl kde bydlet a byl kretén. Můžeme stejně tak dobře tvrdit, že jde o frašku ze života Adolfa Hitlera, protože i Hitler psal knihy a i on jednoho dne přišel o vysokou politickou funkci, úplně stejně jako hrdina tohoto filmu, OMG to je ale náhoda!!!


Absurdita politiky a moci je, obávám se, prezentována asi stejně sofistikovaně jako v průměrné pohádkové fantasy pro mírně starší děti (např. v Burtonově Alence v říši divů) nebo v několikastránkové povídce Werichova "Fimfára". Zde by ovšem měla tvořit základní pilíř filmu, poněvadž se nedočkáme digitálního Tlachapouda ani cool čerta. Typologie postav je naprosto jasná od prvních minut (zmatený stárnoucí hrdina s komplexy, jeho stárnoucí milenka s komplexy, jeho slizký poradce s komplexy, mlčenlivý sluha bez komplexů atd...) a nijak příliš mě nelákala představa, že se budu dalších 90 minut dívat, jak se všechny postavy úspěšně drží své typologie a nic víc (což se stalo).

Účinnost vší té absurdity je do značné míry podkopávána tím, že je na ni prvoplánovitě upozorňováno: Po některých větách se ozve legrační houknutí sovy (nebo co to je za lesního ptáka) a následuje střih na někoho, kdo se pitvoří. Jako kdyby tvůrci nevěřili divákovi, že pochopí absurditu toho, co bylo proneseno, a museli ho na to explicitně upozornit, aby mu to došlo.

Z technického hlediska je Odcházení silně nadprůměrné. Kameraman dělá doslova divy, aby ozvláštnil skutečnost, že se všechno odehrává u jednoho stolu. Atmosférická hudba funguje přesně jak má a patřičně bizarně obsahuje variace na "Ódu na radost" nebo "Měsíčku na nebi hlubokém". I střihač se snažil svým řemeslem něco říct, i když jsem nepochopil co a nestydím se za to (Miroslav Krobot v epizodní roli zahradníka je z nějakého důvodu ve všech svých scénách zabírán jako kdyby měl být nějakým Deus ex machinou, hybatelem celého představovaného mikrosvěta).

Problém vidím v tom, že všechny tyto postupy a grify byly originální v roce 1955, běžné v roce 1975 a dneska si při nich řeknu "no a co?". Kdybych chtěl vidět artfilm ze 70. let, podívám se na něj a nikoliv na jeho letošní kopii. Ale je docela možné, že Havla a jeho cílové publikum filmy natočené po roce 1975 nezajímají, což není problém Havla, ale můj a případně těch, kteří by na tomto filmu chtěli vydělat nějaké peníze...

Viděl jsem argumenty ve smyslu "Havel tam obsadil své známé, všichni mu šli na ruku, fuj!". K těm jen tolik, že Václav Havel rozhodně má právo obsazovat do filmu své známé, kteří mu jdou na ruku, fuj, pokud tito známí jsou dobří herci. Což v tomto případě jsou a díky nim film není katastrofou, jakou mohl být.

Viděl jsem také otázky ve smyslu "Má Václav Havel právo dostat státní peníze (z fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie) na zfilmování své divadelní hry?" Na to odpovídám: "Má na to rozhodně větší právo než tvůrci Ulovit miliardáře".

Naopak, pokud někdo z vás hodlá tvrdit, že "Abych Odcházení docenil, musím znát původní divadelní představení a / nebo různé slavné artfilmy z minulého století", rozhodně s ním nesouhlasím. Je možné, že jde o velmi dobrou adaptaci divadelní hry, a že je Václav Havel dobrým producentem, který fanouškům divadelní hry dá to, co chtějí. Není ale dobrým filmovým scenáristou a režisérem.

Pokud je jeho film něčím zajímavý, je tomu tak především díky faktu, že ho natočil on, a díky souvislostem, které z tohoto faktu vyplývají. A které mě ani v nejmenším nezajímají.

42 komentářů:

  1. Pokud to spravne chapu, tak ten film je zajimavy v tom, ze neni zajimavy :)

    OdpovědětVymazat
  2. 40 je moc. Ten film je blbej jako rozlepená židle. Herci se sice snaží, ale jako u všeho co Havel napsal to nedává příliš smysl (střihač a kamera dělají co můžou to je fakt). 20 a to jen proto, že to nehrajou ochotníci.

    OdpovědětVymazat
  3. A co od VH nekdy smysl davalo?

    OdpovědětVymazat
  4. A nebuďte smutnej. Já nejsem smutný.

    OdpovědětVymazat
  5. Recenze hezká, ale není zde zmíněna nejdůležitější věc - co full frontal? :D

    OdpovědětVymazat
  6. Jiste, Chramostova.

    OdpovědětVymazat
  7. Super recenze. 10 minut na začátku plytce nemusíš osvětlovat (omlouvat, atd.) svůj vztah k V.Havlovi tak jako všichni ostatní. Naopak, jsou tu výborné postřehy, které souvisí a jsou přesně řečené.

    Ne jako bizarní situace, kdy v předposledních palcích Vosmík omlouváí/vysvětluje svůj vztah k V.Havlovi a když ho na to Irena upozorní, klasicky se kroutí, že to říká proto, aby to vysvětlil - další bizarní Vosmíkovina, brr.

    OdpovědětVymazat
  8. a co bára seidlová?

    OdpovědětVymazat
  9. Poví mi už konečně někdo, kdo je vrah ve filmu "Vem si mou duši" ?

    Je to sice OT, ale tenhle film je stejně nezajímavý a navíc ještě nikdo nezačal mluvit o kryptofašistech a teplácích, což mi dává šanci na odpověď.

    Díky předem.

    P.S. Vlastně jsem tu první, kdo mluví o kryptofašistech a teplácích.

    399

    OdpovědětVymazat
  10. Já chci taky vědět, kdo je ten vrah, do prdele!!!

    OdpovědětVymazat
  11. Vrahem je zahradník

    OdpovědětVymazat
  12. Čiže Danny Trejo.

    OdpovědětVymazat
  13. Mně se líbí, že i když z tebe táhne pravdoláska, tak hodnotíš film s nadhledem. Aspoň tak soudím, zatím jsem neviděl.

    OdpovědětVymazat
  14. Opovažte se prozradit vraha z "My soul to take",kryptofašistický kokoti v teplákách s kopačkama.jinak recenze dobrá.stejně na to nepůjdu.

    OdpovědětVymazat
  15. Hlavně se nikdo nebojte výhrůžek a už konečně někdo zaspoilerujte.

    Kdo je vrah ve filmu "Vem si mou duši" ?

    Jako autor vševysvětlujícího výroku "399" a člověk se kterým z nerozvážnosti hodlal mít díky pořadí v komentářích Franta dítě zaručuju bezpečí každému spoilerujícímu.

    Díky!!!!

    OdpovědětVymazat
  16. Tieto dve posledné recenzie boli opäť plné sviežich vtípkov, to asi tá jar alebo čo, len tak ďalej, dobre sa to čítalo. :-)

    OdpovědětVymazat
  17. Pripominam,ze stale mluvime o nasem nejslavnejsim dramatikovi. Havel je uspesny a jeho hry se i ve svete hraji za A] Proto, ze se vsichni se chteji zalibit ex-prezidentovi jedne male zemicky za B} Hry stale maji co rict. Jestli vam jeho hry nedavaji smysl, pak je otazka, jestli jste je vubec pochopili. K Odchazeni, je to slabsi text nez jeho nejlespi dila, ale ruku na srdce, ktery autor ve veku VH prekona sva nejlepsi dila? TV inscenace mi stale prisla lepsi nez vetsina ceskych filmu o nicem.

    OdpovědětVymazat
  18. Posledni anonym: Netusim o cem mluvite. O smysluplnosti Havlovych her jsem se v recenzi ani slovem nezminil, protoze jsem nikdy zadnou nevidel a videt nehodlam.

    OdpovědětVymazat
  19. "Pripominam,ze stale mluvime o nasem nejslavnejsim dramatikovi."

    No toto.

    OdpovědětVymazat
  20. Připadám si úplně mimo mísu, protože jsem osobně byla z filmu nadšená. Popravdě jsem totiž nečekala žádnou akci - PROBOHA, JE TO ABSURDNÍ DRAMA, viděli jste v absurdním dramatu někdy nějaký velký děj, popř. vzrušující akci?
    Sama si myslím, že divadelní hra by se měla zdržovat na papíře nebo na divadelních prknech, ale konečná verze filmu je dobrá. Tohle prostě jinak ani lépe zfilmovat nejde.

    OdpovědětVymazat
  21. "Tohle ani lepe zfilmovat nejde" - děkuji, přesně to jsem si myslel :-) Takže těch 40% bude odpovídat.

    OdpovědětVymazat
  22. "...protože nevím nic o tom, že skutečný Václav Havel na stará kolena neměl kde bydlet a byl kretén".
    Druhé tvrzení je velmi relativní!

    OdpovědětVymazat
  23. To poslední anonym:
    Takže když nazvu svůj film "hovno", žánrem bude hovno a film bude tvořen jedním devadesátiminutovým záběrem na hovno, budete z něj taky nadšená? Je to přece HOVNO, PROBOHA! O toho taky nemůžete očekávat žádný děj blablabla

    RubensBagr

    OdpovědětVymazat
  24. Ve skutečnosti Adolf Hitler nepřišel o funkci říšského kancléře, ona spíš ta funkce přišla o něj, Františku.

    OdpovědětVymazat
  25. Fuxoft: fakt úplně vůbec žádnou? Ani ty co šly v televici, Audience s Landovským, Asanace, Vernisáž a tak?

    OdpovědětVymazat
  26. Zadnou. Na ceskou TV skoro nekoukam

    OdpovědětVymazat
  27. Vernisaz jsem videl jako maly v roce 1992 v televizi. Poznamenalo me to na cely zivot... Uz tehdy me zarazilo, ze nas nejlepsi dramatik dokazal spachat takovou sragoru...

    OdpovědětVymazat
  28. Průzkumný předvoj armády věrných, zadupávající do země každý náznak recensentského odporu se tu už objevil, schválně jestli přivolá hlavní voj. Bylo by jistě pěkné překonat komentářové skóre "Jsem v Japonsku a je mi fajn", možná by se po pětistovce konečně otevřela brána do jiné dimense nebo aspoň do nějaké ucházející hospody.

    Krígl

    OdpovědětVymazat
  29. Ja videl Audienci a Vernizas a dodnes tomu nemohu uverit.

    OdpovědětVymazat
  30. To, že se Františkovi nebude film líbit jsem čekal už od první zmínky, že se točí (ano napadlo mě, co na to asi řekne?) - a nemyslím to nijak ve zlém. Těch 40% mě naopak velmi mile překvapilo a beru je jako doporučení, protože pokud se statické zpracování absurdního dramatu natočené sedmdesátiletým debutantem Franiškovi líbilo na 40%, tak pro fanoušky absurdního dramatu to musí být 100% nářez ;-)

    OdpovědětVymazat
  31. co narez, to musi byt rozhicovane peklo! :)

    OdpovědětVymazat
  32. A SMSky v Odcházení v pohodě?

    OdpovědětVymazat
  33. uplne nerozumim tomu, co je divneho na tom, ze nekomu film libi a nekomu ne. Hvezdne valky taky nenadchnou kazdeho, podobne jako stare filmy od Woodyho Allena. Stejne tak absurni drama od Havla. Nekoho nadchne, jineho znechuti. Z meho pohledu je to rozhodne zajimavy pocin, jako je zajimava i osoba Havla a hercu, kteri v tom hraji. Co si budeme nahlavat - Cekani na Godota by jako film asi taky melo sve velke odpurce a par priznivcu :) Je dobre, ze ten film vznikl.

    OdpovědětVymazat
  34. SPOILER tepláci!!!!

    Jsem si našel spoilery k filmu My soul to take a vrah je:








    ALEX


    Konec SPOILERU


    Jen nějak nevím proč.

    OdpovědětVymazat
  35. who is fukin alex?

    OdpovědětVymazat
  36. sociopaticke sukaci teplaky

    OdpovědětVymazat
  37. ja videl jenom tuhle audienci :)
    http://www.youtube.com/watch?v=-IF4P7RueZk

    ben

    OdpovědětVymazat
  38. sociopatickych flanelek je po kokot, ale teplaky nejsou ani pod pultem

    http://www.youtube.com/watch?v=yVpo3cbRrAs&feature=related

    tak trochu prispevek do sukanice.

    OdpovědětVymazat
  39. - nahodou na tom obrazku nadchla havlova, ze vzhladom na to ze ma 70 tak celkom ok.

    OdpovědětVymazat
  40. Havel že je náš nejznámější/nelepší dramatik? Havel je ve světě známý jako prezident a Čapek se obrací v hrobě.

    OdpovědětVymazat
  41. Myslím, že je (nejen u tohoto filmu) důležité sledovat ho nepředpojatě. Šel jsem na něj s tím, že jistě neuvidím žádné automobilové honičky s motorovou pilou v pozadí s výbuchy, stejně jako když jsem šel na Jarmuschovo Kafe a cigára, ale zároveň jsem se i pokusil vymazat, čím byl režisér v minulosti. Když člověk přistoupí na hru a poddá se tomuto uchopení filmu, a v duchu neopravuje autora jak to měl udělat lépe, ten dojem z filmu vůbec špatný není a pocit existenciální absurdity navozuje skvěle. Ta (neoccamovskobřitevní) analogie s realitou, kdy to trochu je i není ten či onen známý politik je zábavná. Mě třeba jen trochu vadilo přílišné pitvoření se herců, resp. nekonzistenčnost jednotlivých hereckýh přístupů. Kamera a hudba je báječná.

    OdpovědětVymazat
  42. Shrňme to milý Františku tak,
    že ty recenze píšeš spíš o sobě; o jiných věcech víš prd, a jsi na to hrdý. To by u řekněme patnáctiletého bylo normální.

    OdpovědětVymazat