31.1.11

Vzpomínky na Johna Barryho

Dnes zemřel John Barry. Protože je to poměrně běžné jméno, měl bych asi ještě podotknout, že jde o toho Johna Barryho, který vymyslel/nevymyslel hlavní motiv Jamese Bonda a spoustu dalších soundtracků.

O mrtvých jen dobře, ale není žádným tajemstvím, že v 90. letech docházelo poměrně často k tomu, že Barry složil soundtrack, který následně byl tvůrci filmu odmítnut a Barryho musel narychlo nahradit někdo jiný. Jeho poslední použitá hudba byla v roce 2001 ve filmu Enigma.

Ze všech bondovek se mi nejvíc líbila jeho decentní hudba k přehlíženému Moonrakerovi.



Nebudu zde postovat Barryho největší fláky, ale pozastavím se spíše u pár filmečků, které dnes málokdo zná a která mají místo v mém srdci:

Epický sci-fi velkofilm Starcrash. O rok mladší než Star Wars. No comment...



Následují poslední 4 minuty sci-fi filmu Black Hole z roku 1979. SPOILERY SPOILERY SPOILERY! Tento Disneyův film končí tím, že kosmická loď vlétne do černé díry a následuje tato scéna a po ní závěrečné titulky. Bez jakéhokoliv vysvětlování a bez dialogů. Dokážete si představit, že by dneska Disney natočil a uvedl do kin něco podobně ambiciózního?!?! Záhy budeme moci srovnávat, protože Disney připravuje remake...



Jen o pár let později vznikl megaprojekt Howard the Duck, který téměř zruinoval studia Universal a Lucasfilm a dodnes by na jeho existenci kromě Johna Barryho jistě rádi zapomněli i George Lucas, Tim Robbins, Jeffrey Jones, Lea Thompsonová, Phil Tippett nebo Thomas Dolby.

Je to asi jediný velkorozpočtový rodinný film, ve kterém skoro dojde k souloži ženy s kačerem (který s sebou nosí prezervativ).

"The effect of the feathers on Howard's head becoming erect during the love sequence took months to prepare."

Stejně jako u mnoha dalších aspektů tohoto filmu není jasné, nakolik je ta hudba myšlena vážně a nakolik to má být satira na hollywoodské stereotypy.

Konečně film, který má nějaký smysl!

30.1.11

Recenze: 127 hodin [127 Hours] - 80%

Aron Ralston (James Franco) je tak trochu floutek, který má rád extrémní sporty. A tak jednoho dne vyrazí do pouště (americké), aby zde jezdil na kole (což je zakázáno), lezl průrvami, skákal do podzemních jezírek a tak podobně.

No a během jednoho takového prolézání mu spadne na ruku velmi těžký uvolněný balvan a doslova ho "přišpendlí" ke skále. Aron se nejprve snaží dovolat pomoci, ale po pár dnech v průrvě, když se jeho zásoba vody tenčí a smysly ho opuštějí, se rozhodne pro radikální řešení.



Pokud netušíte, o jaké radikální řešení jde, pak vám to závidím a radši ani nečtěte dál.

Aron si totiž - jak je všeobecně známo, protože se to před pár lety doopravdy stalo - upižlá primitivními tupými nástroji vlastní ruku (poté, co si v ní úmyslně zlomí kosti) a pak se, na pokraji vysílení, dobelhá k civilizaci.

Nejméně tři čtvrtiny filmu tudíž sledujeme jednoho člověka, který se - doslova - nehne z místa a nemá s kým jiným komunikovat. Je jasné, že natočit něco podobného je velká výzva pro scenáristu, režiséra a představitele hlavní role. A Danny Boyle s Jamesem Francem se jí odvážně chopili.

Přes prostorové omezení děje je celý film velmi dynamický. Boyle se vyžívá v kamerových filtrech, rychlém střihu a všemožných serepetičkách, které filmařské řemeslo umožňuje. To všechno muselo být velmi náročné a je to zvládnuto velmi profesionálně (s relativně komorním rozpočtem 18 milionů dolarů).

A James Franco je dokonale uvěřitelný a možná i osvěžující jako hrdina, který není idiot, logicky uvažuje a ví, kde jsou jeho hranice.

Bohužel, jakkoliv mnohé z toho obdivuji, film 127 hodin mě téměř v žádném ohledu nijak nepřekvapil a z 95 procent vypadá přesně tak, jak jsem si ho představoval od chvíle, kdy jsem se dozvěděl, že ho má Danny Boyle točit. Tím jediným překvapivým momentem byla sekvence v deliriu, kdy se hrdina rozhodne k radikálnímu řešení proto, že má jistou vizi. Pokud jsem tuto scénu správně pochopil (a možná taky ne, je velmi snová), pak ji pokládám za zbytečnou snahu dávat nějakou psychologickou hloubku příběhu, který je ve své podstatě extrémně jednoduchý.

Takže ano, kvalitní profesionální film. Ale už se mi vykouřil z hlavy a neobdivuji ho. Stejný "problém" jsem měl s Milionářem z chatrče.

28.1.11

Tom Hanks: Actor, Dancer, Rapper...



O Danu Aykroydovi se ani nezmiňuji, protože něco podobného předváděl už v Blues Brothers a Méďovi Béďovi...

P.S: Velmi pravděpodobně to celé nějakým bizarním způsobem souvisí s bizarním filmem Dragnet.

27.1.11

Recenze: Méďa Béďa [Yogi Bear] - 40%

V parku Jellystone žije malý medvěd a velký medvěd. Oba mluví. Strážce Smith je na ně naštvaný, ale když hrozí uzavření parku, hodí se mu jejich pomoc...



Méďa Béďa má své místo v srdcích nás "starších", protože jsme vyrůstali na jeho celovečerním filmu od Hanna Barbery, který má i dnes svou nadčasovou poetiku - aspoň mi to tak připadá.

Je nutno upozornit, že pokud má nový Méďa Béďa nějakou poetiku (a netvrdím, že žádnou nemá), je to poetika zcela odlišná od "našeho starého" Médi Bédi. To reflektuje koneckonců i český dabing, ve které se Ďželystoun jmenuje Želéstoun, Bubu se jmenuje Bubík a mluví úplně jinak než Aťka Janoušková.

Kromě toho je děj tak nějak kokotsky předvídatelný a nudný a přiznám se, že se mi nechce ověřovat, zda byl stejně kokotský i děj onoho starého filmu, jenom mi to tehdy tak nepřipadalo, protože jsem byl naivní komunistické děcko...

Musím pochválit technické aspekty filmu, protože zakomponování digitálních medvědů do reálného lesa je zvládnuto velmi dobře (i ve 3D), medvědi jsou legračně animovaní, lesy jsou krásné (i když se myslím natáčelo v Kanadě, ne v USA) a pokud medvědi provádějí grotesková alotria, není nepříjemné se na to koukat.

Bohužel, ve filmu (který rozhodně není nijak dlouhý) je velká spousta scén, ve kterých není žádná groteskovost a žádná animovaná zvířátka, a jenom v nich kují své pikle lidi, a to především:

Jejich scény (kterých je větší polovina) jsou v lepším případě nudné, v horším případě nechtěně strašidelné.

A film končí úplně jinak než vidíte v tomto videu, takže palec dolů:


25.1.11

Recenze: Řetězová zpráva [Chain Letter] - 10%

Student dostane "řetězový dopis", což je takový ten mail s textem "Pokud toto nepošleš pěti dalším, zemřeš hroznou smrtí". Ten začne kolovat, a pokud ho někdo nerozešle pěti dalším, zemře hroznou smrtí - tzn. přijde takový veliký potetovaný ožehnutý chlap s maskou a nějak krvavě ho sejme, většinou za použití řetězů!

Zatímco středoškolští studenti (respektive herci okolo 25 let, hrající studenty) umírají, detektiv pátrá po pachateli  a zjišťuje, že jde o člena extrémní anti-technologické sekty, která se identifikuje vytetovaným čárovým kódem. To je ale jen jednou zmíněno a dále o tom nikdo nemluví a nic z toho nevyplyne, podobně jako u spousty dalších věcí v tomto béčkovém filmu.



Řetězová zpráva je velice špatný film. Je amatérsky režírovaný, obsahuje amatérské herecké výkony (občas je nějaká vyhaslá hvězda v cameu docela vtipná, ale je těžké odhalit, zda je to záměr), a především má neuvěřitelně špatný scénář, sestavený nějakým náhodným generátorem hororových textů.

  • Tvůrci rozumí moderním technologiím ještě méně než Marie Poledňáková. Je jim srdečně jedno, jestli se zpráva přepošle přes SMS, přes mobilní e-mail nebo přes normální e-mail. Prostě je v ní supervirus a kdykoliv ji obdržíte na jakékoliv zařízení, vrah okamžitě ví, kde jste, a jestli jste ji přeposlali dál
  • Hrdinka nechce, aby ji padouch vystopoval, takže odpojí svou tiskárnu.
  • Policista řekne "Přepošlete ten e-mail do laborky, tam se pokusí zjistit, kdo byl odesilatelem". Což se stane a nikdo (na plátně) se tomu nezasměje.
  • Když někdo dostane do e-mailu řetězovou zprávu, jeho počítač místo "máte e-mail" řekne "máte řetězovou zprávu". A nemá to být projev viru, prostě mají toho mailového klienta tak nakonfigurovaného a berou to jako běžnou věc...
  • Film vypadá z hlediska technických reálií jako natočený nejméně před 10 lety, včetně spartánské grafické úpravy webstránek a mobilních rozhraní. (Údajně byl natočen v roce 2007, ale nemohu o tom dohledat dost spolehlivých informací.)
  • Studenta zabije nedbale zavěšený automobilový motor, který mu spadne na hlavu (což byla chytře připravená vražda, ale žádná z postav to neví) a v televizních zprávách se o tom okamžitě mluví jako o vraždě.
  • Chytrá studentka zjistí, že vrah je členem nějaké sekty, která tohle provozuje už 200 let... Co se myslí tím "tohle", když před 200 lety nebyly čárové kódy ani e-mail ani telefony, natož možnost sledovat něčí polohu přes jeho nahackovaný GPS telefon???
Největší WTF ale spočívá v tom, že na konci filmu nejenže vrah není zlikvidován, ale není ani odhalen a vůbec nic se o něm nedozvíme! Na konci filmu prostě proběhne další vražda (shodou okolností je to exaktně zopakovaná scéna, která byla na začátku filmu, zřejmě jako "chytrý flashforward") a pak jdou závěrečné titulky! Není možné, že by si divák v tuto chvíli měl nějak vyvodit, která z postav ve filmu ve skutečnosti byla ten vrah, protože vrah je obrovský, má výrazná tetování a znetvořený obličej - a nikdo jiný podobný ve filmu není. Je tam jeden hubeňour, který je - jak se později ukáže - vrahovým společníkem a vydává se za policejního psychologa, ale není vysvětleno, kdo to byl a proč to dělal. Pokud se to všechno má odhalit v dalších dílech, které budou natočeny po megaúspěchu tohoto filmu, tak good luck with that!

Dávám 10 procent, protože vraždy (celkem asi minuta) jsou slušně krvavé a s překvapivě kvalitními triky, a protože jednomu z děvčat jsou na pár vteřin vidět kozy.

20.1.11

Recenze: Tři dny ke svobodě [The Next Three Days] - 80%

Russell Crowe má milovanou manželku (Elizabeth Banksová, co jako Miri točila Porno se Zackem) a roztomilého synka. Jednoho rána k nim domů vtrhne policie a manželku zatkne za brutální vraždu. Crowe je přesvědčen o její nevině (byť nemá objektivní důkazy) a snaží se ji z vězení dostat. Ale ani po několika letech se mu to nepodaří, tak se odhodlá k zoufalému činu...



Na film jsem šel s tím, že jsem o něm dopředu nic nevěděl, takže jsem byl několikrát příjemně překvapen, jak nepředvídatelně se děj vine. Pokud si tohoto pocitu také ceníte, pak raději nečtěte dál a jděte do kina. Tři dny ke svobodě jsou značně osvěžující film.

OK, teď budu muset trochu spoilerovat, jinak o filmu nemám co psát...

Crowe se rozhodne, že manželku z vězení vysvobodí a že s ní i se synem utečou mimo USA. Vzhledem k tomu, že vězení je uprostřed města a Crowe je bezúhonný občan, nebude to snadné. Je sice inteligentní, ale nemá praxi ve střílení, vyhrožování střelnou zbraní, otvírání zamčených zámků nebo shánění falešných pasů.

Film je osvěžující také v tom, že nám ukazuje, jak moc se toho může podělat při věcech, které jsou zdánlivě mnohem méně napínavé než dostat někoho z vězení - například při věcech jako "sehnat dost peněz na útěk", "sehnat někoho, kdo mi vyrobí pas" nebo "vyrobit si falešný klíč podle návodu z YouTube".

Crowe nehraje žádného Supermana (ani Bournea) a kdyby došlo ke střílení, rvačce nebo plnohodnotné autohoničce, byl by bez šance. Takže musí plánovat tak, aby k podobným věcem došlo s co nejmenší pravděpodobností. A je příjemné, že občas nevíme, jestli právě sledujeme nějakou jeho hroznou botu, nebo naopak něco chytře vymyšleného a pečlivě naplánovaného. Opravdoví lidé se totiž chovají nepředvídatelně a Croweova postava je napsána a zahrána příjemně lidsky.

K samotné útěkové akci dojde až někdy v poslední čtvrtině filmu, ale přesto se do té chvíle nenudíme a zajímají nás odpovědi na některé zajímavé otázky (například jestli je manželka opravdu nevinná).

Asi by neškodilo film trošičku zkrátit a některé "hluboce lidské okamžiky" nefungují tak precizně, jak Paul Haggis (především zkušený scenárista) zamýšlel. Ale celkově jde (já vím, píšu to potřetí) o OSVĚŽUJÍCÍ a chytrý thriller, který odkazuje ke klasice 70. nebo 80. let minulého století.

19.1.11

Recenze: Nevinnost [60%]

[Oficiální text distributora] Cesta z vrcholu na absolutní dno může být velmi rychlá. Někdy stačí jediná věta a všechno, co jste dosud budovali, se zhroutí jako domeček z karet. Uznávaný lékař, milovaný otec a manžel čelí obvinění z velmi těžkého zločinu. Ze dne na den vyměnil dobrou adresu za celu ve vazební věznici, odkud se nevina prokazuje hodně těžko, zvlášť když protistraně pomáhá člověk, který může být motivován osobní pomstou. Pravda prý nakonec vždycky zvítězí nad lží a nenávistí. Někdy ani to ale nemusí znamenat vítězství. Někdy je to jen přestávka před dalším, mnohem náročnějším zápasem. Zvlášť když ve snaze zachránit se obětujete tajemství, která měla zůstat navždy skrytá, protože jsou pro vás i pro vaše okolí příliš nebezpečná...



Takže znovu to, co už jsem napsal několikrát: Hřebejk je výborný režisér. Jím natočené scény jsou působivé. Jarchovský je průměrný až podprůměrný scenárista a brání Hřebejkovi ve vytvoření úžasného filmu. Jím napsané filmy nefungují jako filmy, ale maximálně jako série nepříliš souvisejících scének. Pokud je celý film víceméně sérií scének (U mě dobrý), je to v pohodě. Pokud má mít film nějaký dramatický oblouk a jeho postavy mají prodělat nějaký vývoj směrem k pointě, pak to nefunguje - a to je bohužel případ Nevinnosti.

V traileru nastíněná zápletka s obviněním z pohlavního zneužívání nezletilé zabírá méně než 50 procent filmu (jeho prostředek). Po ní následuje další zápletka, která by měla na ono obvinění dramaticky navazovat, dávat mu pointu a vzbudit v nás dojem osudové odplaty, nebo něčeho na ten způsob (více je vysvětleno dole v sekci "SPOILERY"). To bohužel nefunguje skoro vůbec a působí to jako kusy dvou různých filmů (každý napsaný a natočený někým jiným).

Jarchovský ve filmu potřeboval mít zápletku s falešným obviněním a následným prokázáním neviny, aby si tím připravil půdu pro následující druhou zápletku a osudovou pointu. Celé obvinění ale působí neuvěřitelně vykonstruovaně a nesmyslně. Nevím, co dělali ti policejní poradci, uvedení v titulcích, ale ve filmu to vypadá, jako kdyby hlavní hrdina byl obviněn z pohlavního zneužívání a uvězněn jen proto, že matka jeho malé pacientky najde v jejím deníčku milostné básničky a jeho portréty. Tedy, to děvče nejenže doktora neobviní, ale ani nikomu neřekne jediné slovo, její matka najde deníček, odnese ho na policii, načež jde hrdina sedět a píší o něm bulvární noviny. To vše předtím, než je údajná oběť pořádně vyslechnuta (což by mělo probíhat za přítomnosti dětské psycholožky, ale je to natočeno jako hodně strašidelný výslech na Gestapu). Naopak nejsou pořádně vyslechnuti členové doktorovy rodiny, protože kdyby k tomu došlo, okamžitě by se prokázalo, že obvinění je smyšlené - takže scénář nemůže připustit, aby k tomu výslechu došlo...

To je prostě a jednoduše scenáristická lenost. Kdyby tato zápletka byla vystavěna lépe, pak by lépe fungovala poslední třetina, byť je najednou vyprávěna úplně jiným způsobem (scenárista neví, jak nám stručně přiblížit jisté historické události, tak se najednou objeví dlouhatánský flashback s voiceoverem).

A je té scenáristické lenosti velká škoda, protože režie, herecké výkony a technické aspekty filmu jsou vysoce nadprůměrné. Výjimku tvoří poněkud hodně dryáčnická nezneužitá mladá slečna a hudba. Hudbu složila a nahrála Vladivojna La Chia a to, co slyšíte v traileru (ta rozverná pseudoangličtina) je jeden z hlavních hudebních motivů filmu. Možná to byl dramatický záměr, ale hudba mě téměř celý film neskutečně iritovala.

Následují SPOILERY!!!


První dvě třetiny filmu se divíme, proč je ve filmu postava sestry manželky hlavního hrdiny (Geislerová). Poté, co je hlavní hrdina osvobozen (protože se žádného prznění nedopustil ani se o to nesnažil), dozvědí se diváci, že má už mnoho let tajný milostný poměr s Geislerovou (které je ta malá holčička "osudovou shodou okolností" dost podobná). Geislerová to psychicky neunese (tzn. neunese, že se to táhne už tak dlouho a pořád nic z toho) a po další milostné eskapádě se utopí v rybníce.

V průběhu následného vyšetřování se přijde na to, že měla s hrdinou poměr, že s ním těsně před smrtí spala a že ji trochu přiškrtil. Na základě toho policie (mylně) dojde k závěru, že hrdina Geislerovou zabil, a jde za to na mnoho let sedět. Tím se osudový kruh uzavírá. Nebo vlastně možná neuzavírá, ale mělo to asi tak nějak působit...

18.1.11

Recenze: Gulliverovy cesty [Gulliver's Travels] - 60%

Radši si to řekněme rovnou: V tomto filmu není ani stopa po satiře Swiftovy původní knihy. Vlastně, v tomto filmu není ani stopa po ničem ze Swiftovy knihy. Jediné styčné body spočívají v tom, že:
  • Hrdina se jmenuje Lemuel Gulliver
  • Hrdina se dostane na ostrov, obývaný pidilidmi (kteří mluví anglicky a žijí jakoby na přelomu 19. a 20. století)
  • Pidilidé bojují proti ostrovu jiných pidilidí
  • Při požáru Gulliver uhasí královský palác svou močí
  • Gulliver zabrání námořní invazi
To je opravdu kompletní výčet všeho, co má tento film společného s "předlohou" (v hodně velkých uvozovkách).




Pokud ale neočekáváte věrnost předloze, nebo snad nedejbože inteligentní satiru, čeká vás 85 minut docela zábavného a svižného blbnutí á la Monstra versus vetřelci nebo Já, padouch. Gulliver sice není animovaný. Animáky ovšem připomíná nejen stylem humoru, ale také kompozicí záběrů, kdy kameraman věděl, jak dodat scéně humor tím, že někoho zobrazí patřičně monstrózně nebo patřičně pidi. A tím rozhodně nechci tvrdit, že film má bůhvíjak úžasné triky.

Na filmu vlastně není NIC "bůhvíjak úžasného". Je to víceméně série epizodních vtípků, z nichž slušná část vzbuzuje aspoň pousmání, mnohé z nich jsem neočekával, vata je redukována na minimum (k seznámení Gullivera s Liliputány dojde už asi po 15 minutách filmu) a většina scén není vyloženě dementní. Herci jsou sympatičtí a působí dojmem, že se snažili.

Hlavní je, že jsem se neironicky, nečernohumorově, neperverzně, upřímně bavil. Kdyby film neměl 85 minut, ale například 105 minut, pravděpodobně bych se bavil o dost méně.

P.S: Viděl jsem 2D verzi bez dabingu. Ta se bude promítat i v některých našich kinech.

13.1.11

Recenze: Hon na čarodějnice [Season of the Witch] - 40%

Nicolas Cage a Ron Perlman (stárnoucí a kulatící se) jsou dva rytíři z křižáckých výprav, kteří dezertují (protože se jim najednou přestane líbit kuchání pohanů), jsou polapeni (už zpět v Evropě) a za trest musejí eskortovat vůz s domnělou čarodějnicí napříč nebezpečnou krajinou, do dalekého kláštera, kde existuje jediná kopie svaté knihy, jejíž recitace může čarodějku detekovat / zničit.



Tento film dost připomíná nedávného Solomona Kanea. Snaha o podobný audiovizuální styl (v evropských exteriérech), drsný špinavý středověk a dlouhá pouť, vrcholící střetnutím s CGI podivností. A velmi omezený rozpočet.

Bohužel, Nicolas Cage opět podává herecký výkon, vzbuzující spoustu otázek, namátkou: "Proč tam proboha obsazovali Nicolase Cage?" Následkem toho nefungují téměř žádné scény, ve kterých by měl Cage s půl tuctem doprovázejících postav diskutovat o podstatě dobra a zla, života a duše, červené a černé... Je jich dost, některé jsou trochu vtipné tím, jak špatně Cage hraje, ale většina je jich pouze nudná.

Některé scény jsou přitom poměrně zručně natočené (napínavý přejezd přes rozpadající se most, úvodní flashbacky do bitev ve Svaté zemi) a i když jejich triky nejsou dvakrát přesvědčivé, mají jistou roztomilost například filmů Karla Zemana (možná je to tím, že většinu triků dělala česká společnost UPP) a působí zábavněji, než námětem podobný (a mnohem dražší) Van Helsing.

Na Honu na čarodějnice je toho hodně nepodařeného. Občas baví, občas nudí, ale bohužel málokdy funguje tím způsobem, jak tvůrci zamýšleli.

The Revenge of The Červená Karkulka

11.1.11

Recenze: Zelený sršeň [Green Hornet] - 30%

Britt Reid (Seth Rogen) je nechopný playboyský synek novinářského magnáta. Když tatínek nečekaně zemře, Britt nejdříve neví co se životem, ale pak zmoudří a vezme do svých rukou nejen noviny, ale také spravedlnost: S bývalým otcovým sluhou Katóem (který je také šíleným a geniálním vynálezcem) vyráží do ulic jako "Zelený sršeň" - zdánlivý padouch, který ve skutečnosti bojuje ve službách dobra.



Green Hornet je původně rozhlasový seriál z 30. let minuláho století, později několik televizních seriálů, comicsy, atd., atd... V USA něco velmi populárního (Cato v Růžovém panterovi je například inspirován Katóem ze "Zeleného sršně"). Nápad natočit updatovanou verzi této story pro dnešní diváky tedy není tak debilní, jak by se mohlo z traileru zdát.

Bohužel, film je PŘESNĚ tak debilní, jak se zdá z traileru. To znamená, že je v něm trocha akčních scén, trocha poučení ("musím se přestat flákat a ctít odkaz svého otce") a především by v něm měla být hromada humoru, který bohužel ve většině scén působí dojmem, že režisér řekl "a teď dělejte pár minut nějaké humory, já to natočím". Nezachrání to ani Christoph Waltz (je ho tam málo) ani Cameron Diazová (je jí tam ještěm méně).

Občas to vypadá, jako kdyby došlo při natáčení k nějakému konfliktu názorů, např. mezi režisérem a producenty: Třeba když v jedné z úvodních scén má Waltz proslov k jinému zločinci, který by měl připomínat nějaký suchý hardcore monolog z Pulp Fiction, ovšem hraje k tomu "standardní napínavá hollywoodská hudba", která potenciální atmosféru zcela ničí. Ale převážně je to jenom nuda.

Nejzajímavější je, že se na filmu NAPROSTO NIJAK neprojevuje skutečnost, že ho režíroval Michel Gondry. Věčný svit neposkvrněný mysli byl úžasný. Nauka o snech, Prosíme přetočte nebo Slez ze stromu byly aspoň zajímavé tím, že nějak vybočovaly nebo byly unikátně vizuální. Zelený sršeň není nic z toho. Kdyby mi někdo tvrdil, že ho režíroval Brett Ratner nebo Andrzej Bartkowiak, bez problémů bych mu to uvěřil.

P.S: Viděl jsem 2D verzi.

10.1.11

Konečně pořádný český remake!

První teaser na novou verzi Lovců mamutů (oficiální stránky)!



Režie Karel Janák, rozpočet přes 5 milionů Euro.

Nezapomeňte, že toto je pouze teaser, takže výsledný film bude pravděpodobně ještě lepší.

UPDATE: Na YouTube kdosi tvrdí, že jde ve skutečnosti o záběry z několik let starého německého dokumentu! To u nich ovšem na www.lovcimamutu.cz zmíněno není.

...and the motherfucking winner is...

definitivně schválený český název filmu Your Highness je...

portman.jpg

*** PRINC A PRUĎAS ***

Jakékoliv vaše další námitky nebo WTFování jsou bezpředmětné.

Pachatelem tohoto návrhu byl Martin Pecina a upřímně doufám, že je to jen shoda jmen. Pokud se mi ozve, dostane comics Scott Pilgrim. Pokud to není shoda jmen, nedostane nic.

9.1.11

Mizející zadek Natalie Portmanové

Jako další příklad úpadku českého zahraničního zpravodajství jsem si vybral zprávu "Natalii Portmanové ve filmu virtuálně zakryli pozadí, bylo příliš erotické", která je opět na Novinky.cz (což je skutečně jen náhoda, neznamená to, že by Novinky.cz byly řádově horší než jiné servery). Tato alarmující zpráva se na FFILMu řešila už v diskusi před několika týdny, ale stojí za to uvést ji definitivně na pravou míru.

Nejprve si přečtěte, co Jakub Kynčl na Novinkách píše a shrňme si, co se podle něj stalo: V traileru na film Your Highness je vidět Natalie Portmanová v tangách, ale v samotném filmu jí byl zadeček zakryt většími bikinami, aby film mohl být mládeži přístupný. (Aspoň doufám, že toto je zamýšlený význam, protože v jednom odstavci se píše "tanga byla nahrazena bikinami" a v následujícím odstavci je tatáž událost popisována slovy "bikiny byly nahrazeny plavkami").

Nejen, že to není pravda, ale ani se mi nepodařilo najít žádný anglický server, který by něco takového tvrdil, takže se obávám, že si to pan Kynčl prostě celé vycucal z prstu na základě toho, že viděl dva různé trailery a nepochopil, že v USA má každý trailer svou přístupnost, která nemusí souviset s přístupností avizovaného filmu. Teď už ale k podrobnějšímu rozboru, aby bylo vidět, jak je pan Kynčl špatný vycucávač:

Předně je nutno poopravit několikrát použité slovní spojení "mládeži přístupný / mládeži nepřístupný". Mládeži nepřístupné filmy v USA existují, mají rating "NC-17" ("do kina nesmí nikdo pod 17 let") a je jich naprosté minimum. Rozhodně mezi ně nepatří a nikdy nepatřil film Your Highness. Řeč je pravděpodobně o rozdílu mezi hodnocením "R" (mladší sedmnácti let mohou do kina jen v doprovodu rodičů nebo zákonných zástupců) a hodnocením "PG-13" (do kina může kdokoliv, ale rodiče by měli mít na paměti, že film nemusí být vhodný pro děti do 13 let, takže by jim kino případně měli zakázat).

Pravidla pro určování přístupnosti filmů jsou v USA možná debilní, ale poměrně objektivní. Film Your Highness jsem narozdíl od pana Kynčla viděl. Má přístupnost R a je v něm Natalie Portmanová v tangách. Kdyby měla místo tang bikiny nebo tepláky, nemohlo by to nic změnit na přístupnosti R, protože ve filmu zazní několikrát za minutu "Fuck", případně "Buttfuck", případně "Motherfucker", objeví se v něm mnoho párů obnažených dámských ňader (bohužel nikoliv ňader Natalie Portmanové) a je v něm několik scén, ve kterých se objevuje uříznutý realistický penis (minotauří). Mimo jiné. Aby měl film přístupnost nižší než "R", musel by se zkrátit nejméně na polovinu, takže by pak nebyl celovečerní.

Veřejnost se s filmem nejprve seznámila prostřednictvím "sprostého traileru", který je k vidění například zde. Tento trailer obsahuje mnoho sprostých slov, Portmanovou v tangách a začíná tímto obrázkem, obsahujícím srozumitelnou angličtinu:


Pokud neumíte anglicky, nebo máte špatný zrak, píše se tom, že "Tento TRAILER má přístupnost R", včetně přesně vyjmenovaných důvodů, proč tomu tak je. O přístupnosti samotného filmu se nápis nijak nezmiňuje. Potud vše OK.

O pár týdnů později byl zveřejněn druhý trailer, ve kterém má Portmanová bikiny a nejsou v něm sprostá slova. Tento druhý trailer začíná tímto obrázkem:


Zde se jasně píše, že "Tento TRAILER je přístupný podle uvážení", zatímco "Inzerovaný FILM má přístupnost R", a opět je vyjmenováno proč. Všímáte si? Trailer, ve kterém jsou bikiny, které tam podle p. Kynčla byly přidány proto, aby film mohl být přístupný, explicitně zmiňuje, že film má omezenou přístupnost R (tedy stejnou, jakou měl ten první, "sprostý" trailer).

Pro úplnost dodávám, že s výjimkou tohoto druhého, "slušného", traileru se nikde (na žádné fotce, traileru, ani v samotném filmu) Natalie Portmanové v bikinách nevyskytuje. Všude má tanga. "Slušný" trailer byl vytvořen pouze proto, aby mohl být promítán před přístupnými představeními. (Protože i děti na tento film mohou jít, pokud je doprovodí rodič.) Celá tato strategie a její načasování byla pečlivě připravena předem.

Někoho z vás možná může překvapit, že:
  • Trailery mají svou přístupnost, nezávislou na přístupnosti avizovaného filmu
  • Na jeden film může existovat několik trailerů, každý s jinou přístupností
  • V zájmu širší přístupnosti mohou být záběry v trailerech zásadně upravovány a lišit se od záběrů v samotném filmu
Všechny tyto věci jsou ale v Hollywoodu běžné už mnoho desetiletí.

Nemohu dokázat, jak Jakub Kynčl přišel na to, co ve svém článku tvrdí, ale domnívám se, že si přečetl tuto zprávu, nebo jí podobnou a špatně jí porozuměl (píše se tam zkráceně to, co jsem obšírně rozepsal v předchozích odstavcích).

Prohřešek pana Kynčla ale nespočívá v tom, že špatně přeložil cizí článek, nýbrž v tom, že si z nějakého důvodu do svého článku vymyslel "fakta", která se nestala a stát nemohla, konrétně větu "Změna byla podle tvůrců nezbytná, jinak by nemohl být snímek určen i malým dětem a promítán bez věkových omezení."

Pokud to náhodou pořád nechápete: Je velmi nepravděpodobné, že by tvůrci tvrdili "Museli jsme provést tuto změnu, aby film neměl omezenou přístupnost", když žádnou změnu neprovedli a film omezenou přístupnost...

A hned následující věta: "I tak by se však měla v některých kinech objevit také necenzurovaná verze, kde si budou moci diváci vychutnat pozadí Natalie Portmanové nezahalené virtuální mravnostní rouškou, stejně tak jako snůšku nemravných vtípků." Zde tedy pan Kynčl tvrdí "Kromě verze X bude existovat i verze Y, nebojte se", přičemž verze X ve skutečnosti neexistuje a nikdy nikdo netvrdil, že by existovala.

Vlastně mě nejvíc štve, že jsem psaním tohoto elaborátu ztratil pravděpodobně více času, než pan Kynčl psaním toho svého, a on za to dostal na rozdíl ode mne zaplaceno. Ale někdo tu špinavou práci udělat musí...


P.S: Definitivní český název filmu ještě nebyl vybrán, ale brzy bude.

Proč u nás nemáme takové sexuální přednášky jako v Ugandě?

No human right to eat the poo poo! Problém s homosexualitou: Vyřešen!

Hádanka pro chytré hlavičky

Máme herce A a herečku B. Ve filmu X byla herečka B dcerou herce A. Ve filmu Y byla herečka B milenkou herce A. X i Y jsou velkorozpočtové hollywoodské filmy, které běžely v našich kinech a v obou hráli A i B významné role.

Kdo jsou A a B?

8.1.11

To jsou mi Novinky.cz...

Nechce se mi (aspoň zatím) zakládat další blog s názvem "Mediální mrdky", tak to hodím sem: V posledních několika letech s úžasem pozoruji degradaci českého zahraničního zpravodajství (a nejen toho online), které vzniká tím, že je naprosto překroucena, nebo prostě špatně přeložena nějaká původní zpráva (během pár sekund dohledatelná na internetu). A nejedná se rozhodně jen o Blesk (který má zásadní problémy i s pravopisem), ale i o "serióznější média".

Například dnes jsem si přečetl na Novinky.cz zprávu "USA chtějí po Twitteru údaje o lidech z WikiLeaks, včetně islandské poslankyně". Aniž bych četl její původní (anglickou nebo islandskou) verzi, zarazil mě v ní údajný citát té sledované poslaňkyně:
"Myslím, že jsem psala vzkazy, jako když někdo dýchá do telefonu."
Ten citát je divný a nedával mi logický smysl (ani samostatně ani v rámci článku). Takže jsem si našel anglickou verzi tohot citátu (5 sekund na Googlu) a jak byste řekli, že zněl?
"I think I am being given a message, almost like someone breathing in a phone."
Tedy něco jako "Myslím, že mi tím chtějí něco vzkázat, skoro jako kdyby mi někdo dýchal do telefonu". Mám dojem, že obrat "I am being given something" je probírán už v prvním roce výuky angličtiny kdekoliv. Tohle není nějaký "překlep" nebo "přehlédnutí", to je doklad toho, že zprávu z angličtiny přebíral někdo, kdo nemá základní znalosti angličtiny.

Je to směšné, protože mám smysl pro černý humor. Ale když uvážíte, že to vyplodil někdo, kdo je za to placený, a že si to následně přečtou tisíce lidí, kteří to považují za zpravodajství, tak je to docela alarmující... Kdo ví, kolik dalších podobných nepřesností je v tom článku? (To je řečnická otázka, protože já ho celý nečetl a originály nesrovnával, a ani to dělat nehodlám...)

Tebaatusasula!!! TEBAATUSASULA, Motherfuckers!!!

7.1.11

Recenze: Poznáš, až to přijde? [How Do You Know] - 40%

Reese Witherspoonová je třicetiletá hráčka softballu, které se tak nějak zhroutil život (nebyla vybrána do olympijského týmu) a váhá co dál. Téměř současně se objeví v jejím milostném životě dva muži: Owen Wilson jako chlapík, který se nechce vázat, je free and cool, má spoustu milenek a nestydí se za to. A Paul Rudd jako syn velkopodnikatele (Jack Nicholson), který se snaží bojovat se svou nerozhodností a vymanit se z otcova stínu.



Tato romantická hořká komedie Jamese L. Brookse patří k jeho slabším hořkým romantickým komediím.

Je to především tím, že dilema hlavní hrdinky prostě není dostatečně zajímavé. Chtěli by ji dva chlapi, oba jsou celkem fajn, ale každý z nich je jiný. Hrdinka tedy váhá, váhá a nakonec se pro jednoho z nich rozhodne. To by měl být hlavní silný příběh, ale není.

Film má dvě hodiny a aby se v něm něco dělo, jsou do něj přidány podpříběhy, z nichž některé jsou mírně zajímavé (podvod, do kterého se Rudd nevědomky namočí a musí ho řešit za pomoci otce), jiné naprosto zbytečné a nefungující (hysterická Ruddova těhotná sekretářka).

Herci hrají povětšinou na autopilotu, rutinně, ale bez nějaké zajímavé jiskry. Scénář ani dialogy nejsou nic moc (nejlepší hláška je ten dialog Wilsona s jeho spoluhráčem, viz trailer) a prostě to celé "nešlape". Ti lidé jsou sice pohlední, ale nejsou zajímaví ani jako lidé ani jako filmové romantické karikatury. Chvilku jsou jedno, chvilku druhé, a jejich osudy jsou jen zbytečně překombinované scenáristovy konstrukce.

Slibuju, že tohle je poslední Trololo na FFFILMu

Aspoň doufám...



Jak je vidno z komentářů, někteří z vás jsou ještě nepolíbení. V tom případě klikněte sem a na příštích několik hodin máte vystaráno...

2.1.11

Retro recenze: Princezna nevěsta [The Princess Bride] - 100%

První záběr této pohádky z roku 1987 je poněkud nepohádkový: Obrazovka Commodore 64, na které někdo hraje baseball. "Někdo" se ukáže být malý kluk (Fred Savage), který je nemocný a nudí se doma v posteli (v současnosti, tzn. v roce 1987). Přijde za ním na návštěvu dědeček (Peter Falk alias poručík Columbo), který mu začne (poněkud proti jeho vůli) předčítat pohádku, nazvanou "Princezna nevěsta".

V Princezně nevěstě je všechno, takže je v ní například i:
  • Princezna
  • Souboje
  • Pomsta
  • Pirát
  • Zápasy
  • Tajná mučírna
  • Šestiprstý hrabě
  • Zabijáčtí úhoři
  • Ohnivá bažina
  • Čaroděj Max
  • Rodents of Unusual Size (R.O.U.S.)
...a kromě toho Pravá láska, svatba a líbání. Takže není divu, že kluk svého dědečka (a nás, diváky) čas od času přerušuje skeptickými poznámkami.



Kromě toho je v Princezně nevěstě neuvěřitelné množství kultovních hlášek, kterými jsem si dovolil tuto recenzi proložit a tím poněkud spoilerovat, což snad u 23 let staré pohádky nevadí... Například:
"Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die."
Princezna nevěsta je, pokud byste ji sledovali například na půl oka s českým dabingem, na první pohled standardní pohádka. Výjimečná by vám mohla připadat snad jen tím, jak lacině vypadá většina kulis a triků. Nezapomínejme, že v té době už vznikaly spektákly jako Hensonův Labyrint, Scottova Legenda nebo Lucasův Willow. Princezna nevěsta ve srovnání s nimi vypadá jako televizní inscenace.
"She is alive, or was an hour ago. If she is otherwise when I find her I shall be very put out."
Kdybyste se navíc dívali na nedabovanou verzi, pravděpodobně by vás po chvíli trklo, že některé ty hlášky znějí na pohádku dost absurdně a že některé postavy mají trochu podivnou slovní zásobu, nemluvě o trochu podivných přízvucích.
"There's a shortage of perfect breasts in this world. It would be a pity to damage yours."
Skoro by se mohlo zdát, že film je tak trochu nepodařený a nechtěně vtipný. Mohli bychom si to myslet, pokud bychom nevěděli, že ho režíroval Rob Reiner, tvůrce mistrovských komedií jako Spinal Tap nebo Když Harry potkal Sally a dalších ne-špatných filmů jako Stand By Me nebo Misery (i když, pravda, v pozdějších letech natočil značnou porci shitů).
"It just so happens that your friend here is only MOSTLY dead. There's a big difference between mostly dead and all dead. Mostly dead is slightly alive. With all dead, well, with all dead there's usually only one thing you can do. Go through his clothes and look for loose change."
Genialita Princezny nevěsty spočívá v tom, že zatímco děti si ji budou užívat jako úplně normální pohádku s princeznami, piráty a čaroději, jejich rodiče si všimnou, že si tvůrci dělají z klasických pohádek tak trochu (nebo dost) legraci. Velmi důležité ovšem je zdůraznit, že tyto dva přístupy spolu nijak nekolidují, takže se můžete dojímat tou romantikou a pohádkovostí, zatímco se bavíte tím, jak si z romantiky a pohádek tvůrci dělají legraci.
Fezzik: "Why do you wear a mask? Were you burned by acid, or something like that?"  
Man in Black: "Oh no, it's just that they're terribly comfortable. I think everyone will be wearing them in the future."
Důležité je také upozornit, že v Princezně nevěstě není mnoho vtipů, při kterých byste se vyloženě váleli smíchy po zemi (i když, když se objeví první Hlodavec Neobvyklé Velikosti...). Jde spíše o jemná pousmání a pomrkávání, která nenarušují fungující pohádkovou logiku, ale jejich přísun je velmi konzistentní.
"Life is pain, Highness. Anyone who says differently is selling something."
Obsazení dominuje tehdy neznámá Robin Wrightová (později manželka Seana Penna) a superhezoun Cary Elwes (Top Gun Žhavé výstřely), ale zajímavější jsou špičkoví herci (a nejen komici) ve vedlejších rolích: Mandy Patinkin, Wallace Shawn, Christopher Guest nebo Billy Crystal (schválně jestli ho poznáte v traileru). Mimochodem, pokud je vám povědomý hlas toho prince v 1:22, může to být tím, že stejný herec mluví Jacka Skellingtona v Nightmare Before Christmas (Danny Elfman ho pouze zpívá).
"As you know, the concept of the suction pump is centuries old. Really that's all this is except that instead of sucking water, I'm sucking life. I've just sucked one year of your life away. I might one day go as high as five, but I really don't know what that would do to you. So, let's just start with what we have. What did this do to you? Tell me. And remember, this is for posterity so be honest. How do you feel?"

Když si to tak po sobě čtu, tak mi připadá, že jsem vás vlastně moc nenavnadil a že budete váhat, zda se na Princeznu nevěstu podívat (hlavně ale v původním znění, proboha!!!). Jenom jsem vás chtěl upozornit na tenhle filmeček, o jehož existenci možná víte, ale při letmém zhlédnutí jeho pár dabovaných minut jste ho navždycky odložili k ledu. Tohle je film, který dokazuje, že se dá multigenerační nadčasová pohádka natočit i za vcelku mizivé peníze. Tak snad jenom uzavřu tím, že má v pokrokových kapitalistických zemích podobný status jako u nás Mrazík (tzn. za kultovní ji mají mladí i dospělí) a že na DVD je spousta zajímavých bonusů. Máte ještě celý dnešek, abyste si s ním prodloužili svátky...
Since the invention of the kiss, there have been five kisses rated the most passionate, the most pure. This one left them all behind. The end.