19.1.12

Recenze: Bůh masakru [Carnage] - 70%

Jeden chlapec na dětském hřišti víceméně omylem praští druhého chlapce větví do obličeje. Následně se sejdou jejich rodiče (dva otcové, dvě matky), aby se dohodli, jak se to bude řešit.


Film Romana Polanského Bůh masakru vznikl podle stejnojmenné divadelní hry a vypadá skoro jako zfilmované divadelní představení. Skoro. Samotný "útok" vidíme pod úvodními titulky a dále se celý film odehrává v jednom obýváku, s párminutovými odskočeními si do koupelny a na chodbu. Nehraje v něm nikdo jiný, než Jodie Fosterová, John C. Reilly, Kate Winsletová a Christoph Waltz (občas někdo další zatelefonuje, ale není nikdy rozumět tomu, co říká). Film byl natočen ve studiu, ale díky zvukovým efektům a realistickým trikům to vypadá, jako by za okny byl skutečný živý New York.

Musím říct, že dávám přednost takovýmto filmům před divadlem. Na rozdíl od divadla se mohu těšit na střih a detaily obličejů. Na rozdíl od divadla se mohu spolehnout, že scény byly natáčeny vícekrát a já z každé uvidím tu verzi, ve které herci hráli nejlépe. A samozřejmě ta drobnost, že Johna C. Reillyho a Christophera Waltze v detailním záběru uvidím raději než XXXX a YYYY (dosaďte si nějaká slavná jména, která jsou k vidění v pražských divadlech) z dvaceti metrů.


Herci jsou samozřejmě skvělí, ale samotný scénář (respektive divadelní hra) mi nepřijde dvakrát zajímavý nebo vtipný. Od začátku je nám jasné, že úvodní slušňácká konverzace přeroste nakonec ve verbální a možná i fyzický terorismus, nitra se obnaží a zrcadla budou nastavována. To se skutečně stane, a stane se to způsobem, který sice obsahuje několik desítek příjemných hereckých momentů a vtipných hlášek (z toho asi polovinu má na svědomí Waltzova postava, která je příjemně ironická a nad věcí), ale neřekl bych o něm, že "hladce šlape", nebo něco podobného.

Přestože má film jen asi 75 minut (nebyla divadelní hra delší?), scenáristické triky, potřebné k tomu, aby návštěva neskončila a čtyři hrdinové zůstali spolu ještě aspoň chvíli, jsou až příliš okaté a násilné. A proměna hrdinů je až příliš rychlá. Z distingovaných dospělých se stanou řvoucí zrůdy doslova během pár minut. A opilí jsou asi 30 sekund po prvním loku alkoholu, přestože se celý děj odehrává v reálném čase.

Polanski zřejmě viděl divadelní hru a rozhodl se, že si mezi dalšími dvěma třináctkami střihne tuhle rychlovku. Inu, proč ne... Mohlo to dopadnout mnohem hůř.

36 komentářů:

  1. Franto, ty už jsi někdy byl v divadle?

    OdpovědětVymazat
  2. Ano. Naposled v Londýně na "Spamalot", což bylo super a potom v Praze na "Monty Python", což bylo dost hrozné a způsobilo to, že do českého divadla zase dost dlouho nepůjdu. Mimo jiné autor divadelní adaptace občas nepochopil vtipy z TV show, takže mu v divadelní verzi jaksi zmizela pointa. Vzpomínám si, že v TV show ve skeči "zabijácký vtip" bylo něco jako "tento vtip byl mnohem silnější než vtip, který použila Británie před válkou v Mnichově" a k tomu záběr na Chamberlaina, jak mává Mnichovskou dohodou. V divadelní verzi bylo "tento vtip byl mnohem silnější než ten, který Británie použila před válkou" a k tomu žádný obraz, takže se obávám, že autor adaptace ten vtip ani nepochopil, natož aby ho dobře adaptoval.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Franto, chodíš do divadla také s bílými ponožkami v sandálech?

      Vymazat
  3. Nejsem zrovna divadelní turista, ale Boha masakru jsem náhodou viděl, v budějckém divadle, a musím říct, že hra se mi líbila víc než film - právě ta rychlá proměna charakterů a nadsázka mnohem líp vyzní na divadle než ve filmu, kde nepůsobí příliš uvěřitelně. Hlavně Jodie Fosterová zklamala, nezdála se mi v roli moc věrohodná. Kromě toho, pokud sedíte v první řadě, máte šanci, že na Vás přilítnou blitky - zkrátka i divadlo má něco do sebe. Nicméně i tak je film fajnová jednohubka, která dokáže pobavit.

    OdpovědětVymazat
  4. Omluva za off topic...
    Je Londýnský Spamalot jiný, než ten, co se hraje u nás? Já byl na Spamalotu v Plzni a celkem jsem se bavil. (O představení "Monty Python" jsem neslyšel)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Predstaveni "monty python" viz zde: http://www.mestskadivadlaprazska.cz/galerie/fotografie/monty-python-premiera-divadlo-rokoko-65.html - Jsou to scenky z televiznich MP predelane do divadelnich scenek, vcetne (hroznych) ceskych animaci.

      Ad Spamalot: Jsem si na 99% jisty, ze Spamalot v Plzni se bude velmi lisit, protoze v Londyne to melo uzasnou mohutnou vypravu, ktera tomu hodne davala. Napriklad kdyz byla pisnicka o zidech, zacali tam tancovat fousati zidi a od stropu se spustila trimetrova neonova zidovska hvezda. A podobnych drahych vtipku tuny, drahe rekvizity, mnoho kostymu atd...

      Vymazat
  5. Mně se zase líbí fotbal ze záznamu. Nehrozí, že to dopadne jinak než včera psali.
    U filmu se herci klidně mohou koncentrovat na svoji větu a nemusí se nechat znervózňovat partnerem.
    Mají dost času / někdy i několik dní / kdy mohou odpovědět na repliku. Není úplně nutné a často se to stává, aby museli na natáčení být všichni ti, kteří zrovna spolu mluví. Ušetří se emoce a během přesvětlování se lze kouknout do textu. Po takové šichtě, kdy člověk stejnou intonací řekne třicetkrát umírám, se nemusí člověk probírat z žádného zážitku a může jít klidně do divadla, na neopakovatelnou věc. Říká se tomu fotogeničnost. Je to príma, někeré docela šeredné holky vypadají na plátně k sežrání. Film je zkrátka víc, než život.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, že je to míněno ironicky, ale s většinou z toho se ztotožňuji a jsou to pro mě důvody, proč dávám přednost filmu před divadlem.

      A film je opravdu víc než život, proto ho mám rád.

      Vymazat
    2. Jseš holt těžkej intelektuál, no.

      Vymazat
  6. Pokud by to někoho zajímalo, tak můj článek o plzeňském "Spamalotu" je zde: http://www.musical.cz/recenze-reportaze/monty-pythons-spamalot/ Představu si asi uděláte. ABC se mi líbilo tím, že ač některé adaptace vyzněly problematicky, tak aspoň využívaly překlad od Petra Palouše, což se "Spamalotu" poněkud nepoštěstilo.

    OdpovědětVymazat
  7. V divadle už jsem párkrát byl, ale nikdy mě moc nenadchlo. Asi mi vadí obvyklá hyperbola, komedie mi přijdou málo vtipné... ale můžu s klidem doporučit korespondenci V+W v brněnské Redutě. To je pro mě nejsilnější zážitek v divadle ever. Ale to nezfilmuješ... A třeba Saturnin mi přišel v divadle stejně blbej jako film...

    OdpovědětVymazat
  8. Františku, čekám pořád na Hjuga... na předpremiéře jsem tě zmerčil, tak jsem zvědavý na tvůj názor...

    OdpovědětVymazat
  9. ta druha veta recenzie vyznieva akoby fosterova tvorila rodicovsky par s winsletovou a chapi tiez spolu :) je to tak?

    OdpovědětVymazat
  10. Já nevím, raději bych tedy viděl komorní psychologický příběh o myshovi.82 a Zuzce, kteří se dohadují, na který romantický film se večer podívat...nechápu, proč se tohoto zlatého ba dokonce diamantového lana páni scénaristé nechytili a namísto toho přišli s podivnou divadelní adaptací, která zaujme snad jen Petru Polachovou...

    OdpovědětVymazat
  11. Jodie Foster je krasna zena a neni ani treba videt jeji FF. navic ani nehraje uplne spatne.
    Jsem pro divadlo uplne nejlepsi divak. Kdyz uz me tak nekdo dotahne, libi se mi vsechno. nejvic pak to lidske snazeni.

    OdpovědětVymazat
  12. Myslím, že to není o tom, zda je film lepší než divadlo nebo divadlo lepší než film.
    Důležité je, jaká témata to které médium nabízí a jak je schopno je zpracovat vzhledem k formě, kterou disponuje. Tady by měl být současný film více ve výhodě, protože má mnohem širší možnosti.
    Proto, když si Polanský vybere ke zfilmování konverzačku, která nabízí jen jednu ubohoučkou myšlenku o tenkém nátěru civilizace a zvířatech v nás, tak je to akorát trestuhodné plýtvání filmovým materiálem.

    OdpovědětVymazat
  13. Anonymní Jan 19, 2012 08:56 AM

    Pokud jde o druhou větu, tak souhlas.

    Ale trestat někoho za to, že natočí film s myšlenkou (byť jednoduchou)? Jak by se mělo zacházet s těmi, co točí sračky za 200 milionů USD?

    Dá se dneska mluvit o plýtvání filmovým materiálem, když se vesměs točí na digitál?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. vtip je v tom, jestli sracka za 200 mil. USD vydela investorum a tvurcum 500 mil. USD.
      Pak je asi vse v poradku. mozna se vam to nelibi, ale to se vam taky nemusi libit, ze si lidi kupujou oblecene Versace a drahy vonafky. tedy, libit se vam to nemusi, ale je lepsi se s tim smirit, protoze s tim nic neudelate :)

      Vymazat
  14. David: Blokbustery za 200 a více milionů jsou, nebo by měly být, především zábavné. Tam je myšlenka - bohužel - jen dobrovolnou přidanou hodnotou.
    Výraz plýtvání filmovým materiálem byl míněn obrazně.

    OdpovědětVymazat
  15. Jsem pro film. Do divadla chodim akorát na balety na balkón. Jednak spíš než nějakou slovní improvizaci oceňuju daleko víc vydřenou choreografii. A když mě příběhem nezaujmou, nebo jsou špatní, můžu aspoň sledovat orchestr. V činohrách mě většinou rušilo, jak se tam místo chození dupe a místo mluvení křičí. Vůbec nejhorší zážitek pak byly muzikály. Naposled jsem byl nucen jít na Jesus Christ a zpěvní neumětelství toho Noida Bárty mi skoro roztrhalo uši. Jak může tohle vůbec zpívat veřejně? Střihavka taky hrůza a tak je všechny profesionálně přejela stará Basiková.

    OdpovědětVymazat
  16. v divadle neprodávají popcorn ani nachos !

    OdpovědětVymazat
  17. já jsem byl jednou v divadle na Izerovi a jednou na Krampolovi s Paroubkem ...

    OdpovědětVymazat
  18. AnonymníJan 19, 2012 07:56 AM
    ta druha veta recenzie "Následně se sejdou jejich rodiče (dva otcové, dvě matky), aby se dohodli, jak se to bude řešit"
    vyznieva akoby fosterova tvorila rodicovsky par s winsletovou a chapi tiez spolu :) je to tak?
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
    To v každém případě! Už jen ten plakát, kdy Fosterka mlsně hledí po Winsletovce a Reylli chlípným pohledem hypnotizuje Walčíka, v jehož výrazu se zračí nekompatibilita (ba přímo rezistence) k pohlaví Winsletky. A proto se sejdou, aby se dohodli jak tenhle nesoulad budou řešit. A proto jsou okaté a násilné scénáristické triky, páč jim hrdinové odcházejí furt tak nějak blbě... :-)

    OdpovědětVymazat
  19. Jo, jo, mě líbilo moc, ale je pravda, že Kate Winslet je nametená po prvním loku a ten konec mi přišel hodně ustřihlý, ale jinak velmi příjemná konverzačka...

    OdpovědětVymazat
  20. lze ocekavat pokracovani natocenem tandemem PolednakovaPolanski "Libas jako buh masakru" ?

    OdpovědětVymazat
  21. Trochu nekorektní ta předposlední věta, ne? Ale možná proto je Franta tak populární...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. taky mi to přijde moc.. kdyby to řekl před 30 lety, tak dobře, ale teď je to trochu vyčpěle vulgární:)

      Vymazat
  22. "Na rozdíl od divadla se mohu spolehnout, že scény byly natáčeny vícekrát a já z každé uvidím tu verzi, ve které herci hráli nejlépe."

    OLOL

    "The film was shot in real time, without breaks and, with the exception of the park scenes, in a single location."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To neni mozne, protoze ve filmu je (hodne) strihu, a detailni zabery, takze kdyby to bylo toceno v realnem case bez breaku, byli by ve vetsine zaberu videt ostatni kamaramani, stojici v ruznych koutech bytu.

      Vymazat
    2. ?

      "Shooting the film in real time is the great challenge," says Foster. "Whatever transitions are being made they’re not being made off camera, they have to be made right then and there, and I think that the play is so beautifully drawn that it’s kind of been easy to go from one feeling to the next."

      Jinak pokud to nebyly velké kamery, tak se tam dva kameramani IMHO vejít mohli a pohybovat se tak, aby si nelezli navzájem do záběrů. Taky mi to přijde dost krkolomné, ale nevím, proč by pak říkala tohle.

      Vymazat
    3. + "It’s a challenge to make a film in real-time," Polanski expounded further in a Le Figaro interview (translated by indiewire.com) that, "I can’t think of an example where the director has not cheated. Like in Hitchcock’s Rope. Not here. There is no blackout."

      Vymazat
    4. Ted jsem se namatkou podival na par scen a je tam znovu a znovu spousta scen, kde je strih, a hned po strihu je zabirano presne misto, na kterem by tesne pred strihem musela stat kamera, ktera snimala predchozi zaber. Napriklad hned prvni dva zabery, kdy stoji vsichni pred pocitacem (zaber hercu zepredu, zpoza monitoru), a pak je strih na kameru, ktera je za nimi a snima ten pocitac, vcetne prostoru za monitorem (kde by musela byt ta prvni kamera). Pokud je to opravdu tocene realtime, tak tam muselo byt vic digitalnich triku nez v novych Star Wars.

      V recenzich filmu nachazim "shot in real-time" v tom smyslu, ze (s vyjimkou scen v parku) film trva X minut a zachycuje casove obdobi, ktere presne odpovida X minutam, coz je ponekud jine "real time".

      Krome toho, v rozhovoru, ktery citujes, se na zacatku pise "All of the actors were required to be on set all day, every day, throughout the shoot, as they all feature in every scene." Pokud by byl film natacen skutecne v realnem case, tak by "shoot" trval pouze osmdesat minut celkem, tak jake "all day every day"?

      Vymazat
    5. Presne to si myslím aj ja. Polanski tým myslel, že to chcel natočiť tak, aby to vyzeralo, že sa to celé odohráva len v tom časovom úseku 80tich minút. Je tomu podriadený celý zvuk vo filme.. zatiaľčo babena nalieva vodu do pohára v kuchynke, ľudia konverzujú ďalej a usádzajú sa v obývačke.. ak je na to človek upozornený, asi to aj ocení. Budem sa to snažiť takto pozerať keď sa k tomu konečne dostanem.

      Vymazat
    6. Čo sa týka Hitchcockovho "Rope", tu je od 2:45 ukážka. Išlo mu o to natočiť film v jednom zábere, ale keďže to technicky nebolo možné, kvôli obmedzenej dĺžke materiálu na filmový záber, tak si pomáhal zaujímavým trikom. Tam zjavne mieril aj Polanski, len mám pocit, že úplne ten Hitchckockov zámer vizuálne nedotiahol. Ak to tak chcel, mal to spraviť úplne bez strihov.

      Vymazat