20.1.12

Recenze: Hugo a jeho velký objev [Hugo / Hugo Cabret] - 80%

Malý Hugo žije ve 30. letech minulého století tajně za zdmi pařížského nádraží a stará se zde o hodiny. Jeho otec zemřel a Hugovi po něm zůstal jen automaton - mechanický robot, který nefunguje, ale kdyby fungoval, možná by Hugovi předal vzkaz od otce. Hugo má na nádraží dva nepřátele: Jednak "ochrankáře" (Sacha Baron Cohen) s jeho dobrmanem a jednak starého dědulu (Ben Kingsley), který prodává na nádraží hračky, má sympatickou vnučku (Chloë Grace Moretzová z Kick-Ass) a nutí Huga, aby pro něj pracoval, jinak mu nevrátí deník po tátovi.


Především musím napsat, že tento film Martina Scorseseho (který většinou netočí mládeži přístupné filmy) úchvatně vypadá, a je to jeden z pár filmů, který vám rozhodně DOPORUČUJI vidět ve 3D. Třetí rozměr je zde totiž velmi organicky použit k tomu, aby filmový svět vypadal "nadživotně" a plastičtěji než realita. Samozřejmě za pomoci mnoha a mnoha triků (film rozhodně musel být velmi drahý).

Film je adaptací knihy Briana Selznicka (ano, jde o příbuzného toho Selznicka) a obávám se, že nejde o adaptaci příliš dobrou.

Film, ačkoliv obsahuje některé úžasné scény, působí celkově dosti roztříštěně a rozvlekle. Má přes dvě hodiny a jeho první polovinu se z dějového hlediska nestane téměř nic jiného, než že se seznámíme s hlavními postavami a sledujeme, jak funguje Hugův každodenní život na nádraží. Přitom jediná trochu nepředvídatelná postava je Sacha Baron Cohen, který předvádí opět cosi bizarního, ale opět zcela jiného než ve všech svých ostatních filmech - asi je to opravdu dobrý herec. Ale jeho šílený přednosta (nebo co to je) s temnými traumaty působí mezi okolními černobílými postavami jako pěst na oko.

Pak se film najednou stane výrazně zajímavějším, když vyjde najevo, že onen starý dědula z hračkářství je ve skutečnosti Georges Méliès, slavný průkopník filmu a filmových triků, který jako jeden z prvních přišel s nápadem, že filmy mohou vytvářet nové snové světy, nejen zaznamenávat realitu kolem nás. Pravděpodobně jste od něj viděli přinejmenším tuto pecku, která vznikla před 110 lety:


V tuto chvíli se film, na který se díváme, změní v oslavu kinematografie jako takové a my posloucháme, jak Méliès vzpomíná na mládí a vidíme, jak tehdy vznikaly jeho filmy. Současně se ho všichni snaží přesvědčit, aby přestal být na stará kolena zatrpklý a znovu oživil svou starou slávu tvůrce filmů. Tato část filmu je naprosto super, a jde do značné míry vlastně o hraný dokument, kdy sledujeme přesné rekonstrukce toho, jak Méliès natáčel a dělal triky.

Problém je, že tato úžasná druhá (necelá) polovina, není nijak rozumně skloubena s polovinou první, a celá ústřední zápletka s mrtvým tatínkem a jeho odkazem je vyřešena značně neuspokojivě. Bizarní je ostatně už základní premisa, spočívající v tom, že Hugův tatínek v muzeu najde rozbitého robota, kterého se doma marně snaží opravit (spolu s Hugem) a pak zemře, aniž by robota nějak uvedl do chodu. Načež Hugo žije pouze snahou o opravu robota, protože se domnívá, že pak mu robot předá nějaký vzkaz od otce (nakreslí něco svým mechanickým perem). Jak by se do něj ten vzkaz mohl dostat, když otec nikdy ani nepochopil, jak vlastně robot funguje, natož aby ho uvedl do provozu? Vysvětlena není ani otcova smrt. Nejdříve to vypadá, že "uhořel za zvláštních okolností", ale pak se o tom už nemluví a pouze se konstatuje, že - ano - uhořel.


Myslím, že Hugo není vhodný film pro malé diváky. Obávám se, že by se při něm ukrutně nudili, protože občasná honička po nádraží nebo strašidelný sen jim stačit nebudou a úžasnou výtvarnou podobu filmu neocení. Z trailerů by se mohlo zdát, že ve filmu dojde ke spektakulární vlakové nehodě nebo že mechanická figurka začne pohádkově létat, ale ani jedno z toho není to až tak úplně pravda.

Film se mi velmi líbil, ale líbil se mi způsobem "To je krásné, jak ten Scorsese umí svoje řemeslo, jak cituje různé slavné filmové věci a prostě má rád film". Nikoliv způsobem "To je ale úžasný magický svět, ve kterém jsem se na dvě hodiny ocitl". Je vám ten mírný rozdíl jasný?

P.S: Filmový "Georges Méliès" má podstatně jiný osud, než jeho skutečná předloha. Přejímá z ní opravdu jen to nejzákladnější a rozhodně nejde o životopisný film. Něco podobného byl Burtonův Ed Wood, který se mi líbil o dost víc a je to asi nejlepší film Burtonovy kariéry.

P.P.S: Nevím jakou náhodou / šťastným rozhodnutím k tomu došlo, ale film je TITULKOVANÝ, nikoliv dabovaný!

29 komentářů:

  1. Takže buď vám Scorseseho filmová řeč chutná (proto vysoké hodnocení) nebo nechutná (proto nízké hodnocení a tržby).Já Huga rozhodně vyhledám.

    OdpovědětVymazat
  2. ja vyhledam zuzanu od mysh.82 a udelam se ji do jejiho vybeleneho analu.

    OdpovědětVymazat
  3. Františku - mám poznámku/dotaz k tomu filmečku A Trip to the Moon z roku 1902. Ta hudba, která pod ním hraje je původní ? Totiž - někde kolem času 3:30 a pak ještě jednou před pátou minutou se tam mihne na cca 10 vteřin něco, co mi silně připomíná jeden motiv z Indiana Jonese.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Původní" soundtracky v té době vypadaly tak, že vedle plátna seděl chlapík a hrál na klavír! Ne, není to původní hudba. Je to novější hudba z jiných filmů (přidaná k tomu obrazu pravděpodobně neautorizovaně). Konkrétně to zmiňované "podezřelé" místo je z televizního seriálu "Kroniky mladého Indiana Jonese", složil Laurence Rosenthal.

      Vymazat
    2. Nechci to tu zanášet děkovačkami - přesto Thx za bleskovou reakci a jako obvykle smekám :)

      Vymazat
    3. No, Franta takhle bleskove nereaguje pokazdy. Kdyz jse se ho nekde minule 2x ptal, co znamena ten "body artist" v jeho profilu, tak se na me stejne vysral.

      Otazka nabyla myslena nijak zle, proste to tam ma a jen me zajimalo, jestli je to nakej matahumor, nebo jestli se za tim fuck neco skrejva.

      Joooo, zeptat se na posranej full frontal, odpoved bych mel hned. No nic, fuck it.

      Vymazat
  4. (Ben Kinglsey) nutí Huga, aby pro něj pracoval, jinak mu nevrátí deník po tátovi.

    Tyvole tak presne takhle se dela propaganda. V podstate se jakoby nelze, jen se prekrouti fakta a vsecko pak vypada uplne jinak.

    Hugo Kingsleymu slohnul v jeho stanku hracky, on ho nacapal a pritom objevil a zabavil mu denik, kterej Hugo desne chtel zpatky. Nacez mu Kingsley rekl, ze musi ty ukradeny hracky odpracovat a pak mu ten denik vrati.

    OdpovědětVymazat
  5. Je mi 35, a ještě jsem neměl ženu. Co s tím?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Počkaj ďalších 35 rokov. Potom sa uvidí.

      Vymazat
    2. skus zuzanu ta dala mysh.82 ta da kazdemu.

      Vymazat
  6. Asi na case zkusit to s muzem...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. není žena jako žena. třeba taková kráva.. ale už jsem se moc rozepsal

      Vymazat
  7. a co 3D? stoji za to jit na 3D?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Schválně si zkus přečíst první větu pod trailerem...

      Vymazat
    2. sorry, článek jsem jen projel :D a tmavost obrazu nevadi?

      Vymazat
  8. druha polovica Cesty na Mesiac mi dost pripominala Avatara. Nahoda? :)

    OdpovědětVymazat
  9. Že se dosud nikdo nezeptal na full frontal...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No na full frontal Chloe M. si ještě budeš muset pár let počkat, prase! :-)

      Vymazat
  10. takze tento maly sympatak by mal hrat endera? ak sa este potvrdi harrison ford ako hyrum graff, tak ma hobbit vaznu konkurenciu :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Nemůžete k sakru srovnávat velkýho průkopníka, inovátora Meliése s Woodem, Meliése znaj všude, je zásadní postavou dějin kinematografie, natočil tisíce filmů, v předminulym století dělal věci, který některý amátéři nezvládnou dneska ani se současnejma možnostma...ach jo..Jinak mám pocit, že Hugo je trochu kýč, ale tak v pohodě, pocta Meliésovi neni od věci, asi budou i jiný filmy a tak, jinak jasně, filmově Ed Wood je menší genialitka, bohužel reálný Woodovy věci jsou v podstatě nekoukatelný a ani mi nepřišly úsměvný....

    OdpovědětVymazat
  12. ale usmevny trochu jsou, nebud labut

    OdpovědětVymazat
  13. ty jo, do Čech to asi nepůjde v 3D, co? No, beztak se tu a tam píše a mluví o tom, že 3D je jednak celkově na nic a hlavně, že není vhodné pro děti (ehm, IMAX...) a velmi malým může dost škodit..ale tak pokud Hugo není pro děti, stejně jako Meliés nebyl žádnej dětskej tvůrce..
    http://www.ddworld.cz/aktuality/periferie/3d-obraz-poskozuje-zrak-deti-dalsi-problemy-3d-o-kterych-se-mlci-2.html

    OdpovědětVymazat
  14. Skvělé články (+ video) o natáčení filmu Hugo. Spíše z technické stránky.

    http://www.fxguide.com/fxguidetv/fxguidetv-128-hugo-and-new-deal-studios/

    http://www.fxguide.com/featured/hugo-a-study-of-modern-inventive-visual-effects/

    OdpovědětVymazat
  15. Georges Melies filmy:

    http://www.archive.org/search.php?query=melies

    OdpovědětVymazat
  16. Film jsme viděl (ve 2D) a překvapil mě - z trailerů jsem byl přesvědčen, že to budě taková "Narnie" a robot otevře přístup do nějakého "kouzelného" světa, ale vše bylo jinak ;). Oceňuji propracovanost scén do detailů jako trouby tehdejších hlásících repoduktorů na nádraží, nebo staré typy žárovek, osvětlujících hodiny, to se málokdy vidí. Postavy byly také velmi výrazné a zajímavé.
    Každopádně film měl úžasnou atmosféru i když jsem si občas přál, aby se děj už konečně výrazněji posunul (zvláště kolem začátku druhé poloviny filmu). Taktéž Hugo mohl být trochu aktivnější, například když zmíněný "přednosta" chytil jiného kluka na nádraží a chtěl ho nechat odvézt do sirotčince, byl jsem přesvědčen, že Hugo zasáhne a osvobodí ho, leč zůstal v roli pozorovatele.
    Po delší době jsem viděl zase něco výjimečného (před tím mě podobně nadchl animovaný film Jak vycvičit draka). Mám v úmyslu na to zajít ještě jednou ve 3D..

    OdpovědětVymazat
  17. Hodně se tu píše o vizuální stránce filmu, ale co děj ? Je to na Oskara ?

    OdpovědětVymazat
  18. Podle mě ano, ale to je věc názoru. Každopádně film má úžasou atmosféru, považuji jeji za výjimečný.

    OdpovědětVymazat