14.2.12

Recenze: The Artist - 60%

George Valentin je koncem 20. let minulého století velká filmová hvězda. Pak ale přijdou první zvukové filmy, George v nich nechce hrát, ale právě díky nim se stane superhvězda z neznámé Peppy Millerové, kterou George víceméně náhodou dostal k filmu. Karty se obrátí, George je bez peněz a bez přátel, ale je příliš hrdý na to, aby přijal nabízenou pomoc od Peppy...


The Artist je nový francouzský film, který je PŘEVÁŽNĚ natočen tak, jako kdyby vznikl na přelomu 20. a 30. let minulého století. To znamená, že je černobílý a němý. PŘEVÁŽNĚ. A natočený zapoužití dobových postupů a hereckých manýr. PŘEVÁŽNĚ.

Občas ale z těchto kolejí vykolejí, většinou záměrně. Hrdina má strašidelný sen, ve kterém začnou předměty vydávat zvukové efekty. Při závěrečné scéně zní dlouhý hudební úryvek z Hitchcockova Vertiga (natočeného o 30 let později). A úplně na konci uslyšíme dvě věty dialogu. (SPOILER!) Jednu z nich pronese hlavní hrdina a teprve díky jeho strašlivému francouzskému přízvuku pochopíme, proč nechtěl hrát ve zvukových filmech. Nebo možná hledám příliš hluboký smysl tam, kde žádný nebyl?

Slovní spojení "hledat hluboký smysl tam, kde možná žádný nebyl" mě ostatní při sledování The Artisty (nebo The Artista?) napadalo vícekrát. Naladěn trailerem jsem čekal - vlastně nevím co přesně. Různé věci. Ale nedostal jsem žádnou z nich.

Při rozebírání The Artista (nebo The Artisty?) musíme důsledně oddělit dva různé přístupy k filmu:

1) Pokud film bereme jako kopii 80 let starých filmů, pak jde o fail. Přesněji řečeno, jde možná o přesnou kopii špatného filmu, na který před 80 lety nikdo nechodil a dnes nikoho nezajímá, protože prostě není dobrý. Je utahaný, nemá tempo, není dostatečně vtipný ani dostatečně dramatický, místy není pochopitelné, co se děje. Mezi nejoriginálnější nápady patří to, že když končí kariéra hlavního hrdiny, zatímco hvězda hrdinky stoupá, potkají se spolu na schodech, přičemž ona jde nahoru a on dolů...

2) Lepší to je, pokud film bereme jako současný žertík současného režiséra, který paroduje / skládá poctu / parafrázuje 80 let staré filmy, protože je má rád.

Ve filmu je spousta citací různých slavných okamžiků z různých slavných starých filmů. Nejsou to citace, které by nějak sloužily ději nebo emocionální působivosti zápletky. Jsou to citace, které tam jsou proto, aby si u nich fanoušci starých filmů řekli "To je citace z mého oblíbeného filmu X z roku 19YZ, bomba!". Připomínalo mi to sérii Scary Movie nebo film Paul, kde byla spousta citací z hororů / sci-fi také jen proto, aby to fanouškům udělalo dobře, a ne kvůli ději.

Ačkoliv jsem se místy docela kochal těmi citacemi a parafrázemi (a vůbec mi nevadilo, že nějaká o nějaký ten rok/desetiletí nesedí k době, kdy se měl film odehrávat), ani na okamžik mě nezačal zajímat osud hlavního hrdiny nebo hrdinky, nemluvě o ostatních postavách. A nemělo to nic společného s tím, že by herci nebyli dobří. Byli dobří a dělali, co se jen bez hlasu dělat dá! A v roli vetešníka jsem dokonce poznal slavného kazašského producenta Azamata Bagatova!


Čas od času se ve filmu objevil nápad, který byl originální a parafrázoval nějaký historický filmový móres způsobem, který byl sofistikovaný / vtipný / zajímavý pro dnešní diváky - například ten výše zmiňovaný sen se zvukovými efekty, nebo opakované hlášky o "mluvení" v dialozích postav ("Chci abys na mě mluvil" - "Nebudu mluvit"). (Dialogy jsou pochopitelně v 99 procentech filmu pouze v titulcích.) Bylo jich ale hrozně málo, odhadem tak jeden zajímavý nápad každých pět minut. A mezi nimi byla výplň, která trochu připomínala filmy té doby, které byly natáčeny lepšími režiséry, než je Michel Hazanavicius, podle lepších scénářů. A tím nemyslím "sofistikovanějších" nebo "vtipnějších" nebo "logičtějších", ale prostě "lepších".

Překvapilo mě množství scén, ve kterých si postavy desítky sekund o něčem povídají, my je pochopitelně neslyšíme, NEJSOU U TOHO ŽÁDNÉ TITULKY a my z jejich hereckých výkonu nechápeme, o čem si povídají a co to s námi má dělat. Možná to byl také nějaký sofistikovaný humor, ale spíš se klaním k tomu, že to prostě nebylo dost dobře zahrané a zrežírované.

The Artist by byl úžasný, kdyby měl 20-30 minut (možná by se to stihlo i za 10) a dravé tempo tehdejších filmů (které rozhodně nesouviselo jen s tím, že se při nich jinak rychle točilo klikou). Jako celovečerní film je to spíš smutný příslib toho, co mohlo vzniknout, kdyby se ty krásné kostýmy, dobové stavby a dokonale napomádovaní thymolinoví gentlemani dostali do rukou schopnějšího tvůrce. A rozhodně to není tím, že bych měl něco proti černobílým filmům nebo proti němým filmům.

P.S: Předchozí film téhož režiséra (se stejným hlavním představitelem).

P.P.S: Následující film téhož režiséra (se stejným hlavním představitelem).

36 komentářů:

  1. Manželka s vámi absolutně nesouhlasí, jsa s Artisty nadšena.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkuste se manželky zeptat, zda je nebo není Františkem Fukou. Pokud není, mohlo by to tuto neshodu vysvětlovat. :)

      Vymazat
    2. Manzelka kohokoliv, kdo navstevuje fffilm JE Frantiskem Fukou. Dale bych to radeji nerozvadel.

      Vymazat
    3. Pokud vaše manželka nesouhlasí, jsa nadšena, pak je váš manželka muž.

      Vymazat
    4. Souhlasím a musím přiznat, že vzhledem k výše uvedenému z toho vyplývá. že sám sobě jsem svojí manželkou, neboť jsem z Artisy nadšen.

      Vymazat
    5. Axidente, vaše manželka se ve skutečnosti místo sledování Artist nechává vášnivě ojíždět sousedem, moc se jí totiž líbí, když jí plní vybělený anál, a vám pak věší bulíky na nos. Jste trochu zaostalý, že vám to není jasné...zajeďte si do Lidic

      Vymazat
    6. ad Axident: Naučte se česky, vy vole!

      Vymazat
  2. Odpovědi
    1. "z vami" at je to jasne

      Vymazat
  3. Absolutne s vami nesouhlasim, jsa z Artisty temer nadsen.

    OdpovědětVymazat
  4. Kazach = vetešník, je to rasový stereotyp?

    OdpovědětVymazat
  5. mas pravdu Frantisku...presto 60% si tento nudnej film malinko nadhodnotil..:)

    OdpovědětVymazat
  6. bude v kinech dabovaná kopie?

    OdpovědětVymazat
  7. Mne sa film pacil a myslim ze fandovia starych nemych filmov a cinofilovia (a ze su aj dnes) si Artista budu uzivat este viac a nazor ze tieto filmy su dnes spatne a ze na ne nik nechodil by mu pravdepodobne otrieskali o hlavu. Nehovoriac o jednej zasadnej veci - reziser netitulkuje vsetky dialogy, pretoze to nie je nutne. Pomaha plynulosti diania a nechava to na divacku fantaziu a dojde na ne iba ked chce nejaky dialog alebo scenu zvyraznit a dodat jej nieco naviac

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fuka ale netvrdí, že staré němé filmy jsou špatné. Tvrdí, že ten jeden konkrétní, který by byl předlohou The Artist, by byl špatný. A že už tenkrát by na něj nechodili.
      Duh.

      Vymazat
  8. Ty dialogy jsou v podtitulcích nebo mezititulcích?

    OdpovědětVymazat
  9. Měl bych jednu technickou věc. Nešlo by při rss výstupu dávat pouze třeba do článků pouze první odstavec? Docela mi to zaplňuje čtečku, když se vydá nový článek. Moc moc prosim.. Jirka B.

    OdpovědětVymazat
  10. Není, jen jsi nenakoukal dost filmů.

    OdpovědětVymazat
  11. právě naopak, kdo se trochu vyzná ve filmový historii, zná ty staré němé filmy, tak vytuší, že to s nima Artist až tak mnoho společnýho nemá, navíc bych řekl, že na většinu z nich nemá, je to dost přeceněná a hypovaná záležitost podobně jak Hugo, snaží se to dojmout, ale je to celkem o ničem, strašně to tu dobu zjednodušuje a ještě to mystifikuje...je to prostě mainstream-nemainstream, jsou tam pěkný scénky, ale většina je fakt dost nuda - neni to tim, že by to bylo černobílý a němý..

    OdpovědětVymazat
  12. beru to jako takový líbivý retro, nemáme moc extra nápady, co zkusit něco zrecyklovat, natočíme film pro diváky :), němý filmy stejně nikdo moc nezná, vezmem si z toho něco málo, něco málo z historie (stejně nikdo nic neví, hlavně nezatěžovat), poskládáme naprosto předvídatelnej příběh, nic moc komplikovanýho, důležitá je hlavně retroatmosféra, no, to si dám raději třeba Muže, který nebyl (retro film noir), ono by to chtělo víc nápadů, herci typově do tý doby nesedí, film vypadá dobře, černobílost může působit najednou svěže :)

    OdpovědětVymazat
  13. Překvapilo mě množství scén, ve kterých si postavy desítky sekund o něčem povídají, my je pochopitelně neslyšíme, NEJSOU U TOHO ŽÁDNÉ TITULKY a my z jejich hereckých výkonu nechápeme, o čem si povídají a co to s námi má dělat.
    ... A vy jste nepřekvapil mě Františku, že jste tuto v němých filmech běžně užívanou metodu nepochopil. Film The Artist je v těchto pasážích zcela srozumitelný. Domnívám se, že takřka pro každého až na vás.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mě mi příde tenhle humbuk kolem Artisty a Huga dost vyděračskej, nelíbí se vám to = nemáte rádi film, nejste lidi, vždyť se tam přece najde něco pro každého, jo, našlo se tam, ale z celku tak vodvařenej nejsem..

      Vymazat
  14. No je to asi o 40 percent vyššie hodnotenie, ako som tomu dal ja. Ak si toto zaslúži v roku 2012 10 nominácií na Oscara iba preto, lebo sa v 21. storočí niekto rozhodol recyklovať nemý film, tak potom každá druhá snímka z éry nemých filmov si tých Oscarov zaslúži 2x viac. Čím iným je tento film výnimočný? Dejom? Určite nie. Hereckými výkonmi? Možno, ale so zvukom sa to dá lepšie a napríklad taký Bill Nighy v Page Eight alebo Brendan Gleeson v The Guard si to taktiež zaslúžili viac. Score od Ludovita Bourceho? Môžem vymenovať asi 10 ďalších, ktoré si tú nomináciu vyslúžili oveľa viac, napríklad Super 8, Black Gold a podobne. Kamera? Ničím výnimočná. Tak za čo vďačí tento výstrelok desiatim nomináciám? Iba preto, že je to "hipster" "umelecký" film, tak sa z toho idú všetci rozliať na kolomaž? Očakávam argumenty typu "ty tomu nerozumieš" a podobne - a čomu nerozumiem?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nerozumieš ani hovnu...

      Vymazat
    2. Som rád, že si mi tu vyjasnil detaily a ponúkol objektívnu kritiku :) Nabudúce sa neunúvaj, trápny troll.

      Vymazat
  15. O čem je ten první odkaz? Videl jsem akorát trailer na ten příští film. Jak tam furt pichaj ty stetky. To se mi docela líbilo. Je něco podobného i v tom artistovi?

    OdpovědětVymazat
  16. To seth: ty tomu nerozumies !!!!

    OdpovědětVymazat
  17. ještě je dobrý si trohu rýpnout do toho jména Valentino, Rudolph Valentino byl velkej milovník 20. let, akorát umřel dopřekvapivě předčasně v roce 26, myslim, příde mi, že si tvůrci vzali akorát jeho jméno, páč ten s tim sice v tý době módnim knírkem (Rudolph se obávám většinou nepoužíval) jako něco jako film. milovník 20. let, tak to teda ani náhodou...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Áá, zase jeden chytrák. Všichni víme, kdo byl Valentino (a že to nebyl Rudolph, ale Rodolpho, UTFG!) a že umřel velmi mladý. Jenže tento pán se jmenuje Valentin. Bez o(aspoň podle toho, co píše Franta). Myslím, že nám nikdo nevnucuje Rodolpha s knírkem, ale zcela originálního George Valentina :-)

      Vymazat
    2. řek bych, že jsou možné obě varianty jména, ale o to nejde, podle mě mi do tý doby stejně moc nesedí typově a taky, že se měli možná inspirovat víc tim Valentinem s o navíc :), né, prostě mi to stopro nesedlo, originální to trochu je, ale zároveň by se dalo taky říct trošku pitomý :) Ale tak, nemůžu za to, že sem to viděl...

      Vymazat
  18. Doporučuji na film dojít ještě jednou....vážím si Vašich recenzí a většinou se s nimi schoduji....do nedávna jsem si myslel, že se tenhle film může líbit snad úplně každému.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. obavam se, ze jeden divak vam z vasi mnoziny prave vypadl.

      Vymazat
  19. Tak jsem to dílo viděl. Nedokoukal jsem, děsně jsem se nudil. Naštěstí nejsem filmový kritik a dokoukat jsem to nemusel :o) Přenechám takové filmy odborníkům.

    OdpovědětVymazat