15.2.12

Recenze: Meruňkový ostrov [Marhuľový ostrov] - 80%

Žena ve středním věku (odhadem tak čtyřicetiletá?) se vášnivě a bezhlavě zamiluje do staršího nákladního řidiče. Mají spolu románek (pravidelně jednou týdně), ale on pak beze slova vysvětlení přestane jezdit. Hrdinka je zdrcená, ale po nějaké době náhodou najde v autobazaru milencův náklaďák a přes něj vypátrá adresu. Dojede na malou vesnici a najde dům dvou synů svého milence (který mezitím zemřel - což není spoiler, protože jsme pořád na začátku filmu). A začne s nimi žít...

Hlavní hrdinka, která předtím žila ve městě, je nejdříve z té líné venkovské jihoslovenské atmosféry poněkud mimo, ale časem se jí začne dostávat pod kůži, což - spojeno se ztrátou milého a odhalením pár nových skutečností - s ní cloumá hormonálně i jinak. Na tomto místě dlužno podotknout, že ve filmu je mimo jiné dost erotiky, která rozhodně je působivá, ale ne zrovna vzrušující tím způsobem jako jsou vzrušující videa z Playboy Channel (a jistě záměrně).

Každý má asi občas takovou iracionální touhu zapomenout na město, zaměstnání a internet, a jet se válet někam mimo telefonní signál, do polorozpadlé chalupy, jezdit ve starém náklaďáku sklízet meruňky a lovit holýma rukama metrové sumce. Bylo o tom i pár českých filmů, většinou debilních. Tento slovenský funguje dokonale, a má působivou atmosféru a skvělé herecké výkony, díky kterým chápeme, proč hrdinové dělají to, co dělají, i když je to z racionálního hlediska chování velmi nezodpovědné.

Film vypadá jako by byl velmi laciný, natočený povětšinou v chalupě a okolí, s pár herci a bez viditelných triků nebo jiných náročných scén. A bez nějakých zásadnějších dějových linií a zvratů. Ale talent režiséra Petera Bebjaka (celovečerně debutujícího) je značný a nevěřil bych, že se dá z tak mála vymačkat tak hodně (po všech stránkách, včetně vizuální).

Meruňkový ostrov je magický film. Nepamatuju si, že by v Česku nebo Slovensku v posledních letech něco podobně magického vzniklo. Ta atmosféra je tak působivá, že nepřemýšlíme nad tím, že se všichni zúčastnění (tedy de facto jen tři lidi, skoro nikdo další ve filmu nehraje) chovají jako idioti. Tenhle film se totiž odehrává v universu, ve kterém je takové chování normální. A vzbuzení takového pocitu je ultimativní filmové kouzlo.

P.S: A také si nepamatuji, že by se mi v posledním roce v českém nebo slovenském filmu takhle líbila hudba (viz trailer, to je ona).

34 komentářů:

1. hmmm...i ten trailer vypadá dobře a hned mě nenas*al, což se u českých věcí stává dost často. A film, který má v názvu marhuľa si nemůžu nechat ujít.

2. Kvůli tomu názvu se musím zeptat - doufám, že nějaký inteligent tam nahoře neřekl pádné slovo a film není dabovaný?

3. takze se tam mluvi madarsky jak je bezne na jiznim slovensku :-)))

4. Vím, že Cesta z města má velký počet odpůrců, ale i fanoušků a já patřím k fanouškům. Je to prostě komedie (o tom stejném, co řeší Meruňkový ostrov), nehraje si to na žádné umění, ale Hanák jako ajťák utíkající z města mě baví, stejně jako ves. buran, kterého hrál Polívka (nejspíš ani nemusel moc hrát). Pochybuju, že by tenhle film podobné téma dokázal ztvrátnit líp, mám totiž rád peotiku divadla Sklep a sklepácké hlášky a tady se bude asi víc hrát jako že na umění. Ale tak dám to šanci, to zase jo.

1. koho zajímá co máš rád nebo co tě baví ?

2. O tomtéž. O tomtéž, ne "o tom stejném." "To stejné" je hovadný brnismus a jeho užívání na veřejnosti nelze omluvit ani láskou k divadlu Sklep. :-P

5. Cim dalej je beznejsie na juznom slovensku hovorit po slovensky :-)))

6. Takže chcete říct, že marhuľa není slovensky marihuana? Já si celou dobu říkal, proč jsem u bratislavských dealerů nepochodil.

1. Misto rause kompot?

2. alespoň jsi něco udělal pro své zdraví!

7. Podle jmen ve traileru to vypada spis na tu madarstinu. ;)
    A jinak Szidi Tobias bude letos tusim 45 let.

1. Jako jak, - "tusim"??!! Jako vopravdu hned vis, kdo je Szidi Tobias a proste hned vis, ze tyhle zensky bude letos 45, nebo sis to vygugloval a ted tady desne chytre jen tak mimochodem "tusis"?

2. Kouknul na ni a z jejiho vzezreni to vytusil ... co se ti na tom nezda? :P

3. No ona je Szidi na Slovensku dost známá(spíš jako hudebnice) a nepochybuju, že fanoušky má i v Čechách,takže klid :-)

4. Já znal akorát to jméno a dodneška jsem si myslel, že je to chlap. No pořád se člověk učí něco nového, žejo...

8. Naladou mi to trochu pripomina Sulikovu Zahradu (coz je muj zamilovany film). Takze jde se do kina.

9. a kde se to válí? sice nevím co je apríl, ale už to bude jistě venku, ne?

10. april je o mesiac a pol.

11. Přesně tak! Záhrada a Cesta z města se mi vybalily při tom trajleru. A oba dva jmenované mě vždy uchvátnou. A dím povděk, že i takový zvrhlík formátu Franty na rovinu použije slova jako "magický" a tímpádem "působivý" a dovede ocenit přiznanou láci ne na úkor atmosféry toho celého! K Záhradě a Cestě patří ze stejného soudku (atmoška, příroda, správě potrefení lidi) islandská Svatba za bílé noci. Tak snad Meruňkový ostrov z toho udělá boží kvartet.
    Szidi Tobias je jedna z mála ženských po čtyřicítce do které bych se z fleku zaljúbil, jen by to mlasklo... :-)
    A nakonec jsem i rád, že tu máme echt slovenský film bez přítomnosti všech těch Polívků, Mádlů nebo (nedejbohajeho) Vondráčkových.

1. Taky doufám, že mě jednou něco uchvátne.

12. Extasy Of St. Theresa16. února 2012 v 15:55

OMG, György Cserhalmi ze Želar! To su zvědavá...

13. Triky tam su, ak ich nie je vidiet, o to viac som poteseny :)))

Ondro, Studio 727

14. Extasy Of St. Theresa16. února 2012 v 16:30

No, Ondro,tak to blahopřeji :-)

15. Jsa análně vybělen, jsem z tohoto filmu nadšen a zásadně nesouhlasím s plnočelnou nahotou

1. Ale pokud by to bylo umělecky hodnotné...

16. Nedá mi to nezeptat se ... je tam full frontal?

17. Full frontal tam je včetně ochlupení.... Po delší době ale nemůžu s Frantovým názorem souhlasit a můj pohled na film se diametrálně liší. Podle mě je to sračka nehorázných rozměrů a může za to hlavně scénář. Taky se mi zdálo to vesnické prostředí hodně pěkné. Všechno hrálo takovými oranžovými barvami a hned jsem měl chuť vyrazit někam do podobného prostředí. To ale ještě přece nedělá kvalitní film s dobrým příběhem. A příběh je u Meruňkovýho ostrova totálně stupidní, plný logických chyb. Co vede po zmizení milence hlavní hrdinku do autobazaru? Ćo vede hlavní hrdinku k tomu koupit rezivějící náklaďák? Jak se dozví, kde bydlej ty její synové? To ve filmu není ani náznakem řečeno!

A Františku, ty máš nějaké vysvětlení toho, co znamenal ten úchylák, který v jeden moment filmu vyběhl z pole, ukázal na kameru péro a pak zase zmizel? Ve filmu se už nikdy po tomto bizarním výstupu neobjevil, tak vůbec nechápu, co tam dělal a jaký byl význam této scény.

1. No syny vypátrá podle techničáku, protože mají stejné bydliště jako milenec, ne?

2. No jo, ale ve filmu neni zadny zaber, jak si prohlizi nejaky technicak - proste zenska prijde do autobazaru (proc tam zrovna jde???), pak uvidi nahodou ten nakladak, pak si ho koupi (proc si ho do prdele kupuje nejakej nepraktickej obrovskej kus srotu????), pak je strih, pak baba dojede na misto, kde typek pracoval, nikoliv na vesnici podle technicaku.... tam se dozvi ze chcipnul a az pak jede na vesnici (zrejme ji to rekli v te praci, ale zadny dialog, ani scena, ktera by ji navedla do ty vesnice tam proste NENI)... a pak cestou na tu vesnici potka uchylaka, kterej na ni vytasi pero a ten uchylak uz ve filmu ani jednou neucinkuje, takze WTF???? to nemluvim o tom, ze ten dej je celkove stupidni a ten zaver je spis k smichu, nez aby byl dojemnej.

18. "Bylo o tom i pár českých filmů, většinou debilních." Františku, doufám, že to je narážka na Cestu z města! A rovněž doufám, že se moc těšíš na druhý díl tohoto výzvratku.

19. Tu tusim 45 letou Marhulenu a jeji broskvicku bych si nechal libit a to je mi jen 23.

Vlastne tady je rec o merunkach, tak nic...

20. Zdeno: Film stoji na dobrych hereckych vykonoch muzskych predstavitelov. Najma Atilla MOkos by mal hrat co najviac. Asi len vdaka nemu sa dalo pozerat na pokoj v dusi a v Marhulovom ostrove bol este vyraznejsi a lepsi. Hudba je fajn, ale bola podla mna dost naduzivana a boli momenty, ked mi zacala vyslovene prekazat. Najviac ma ale prekvapuje (samozrejme, kolko ludi, tolko pohladov), ze povazujete atmosferu za taku magicku, ze sa divak nesustredi na to, ako sa hlavni hrdinovia spravaju. Lebo to bol moj najvacsi problem s filmom. Ze vsetci sa chovali ako idioti a nedalo sa to prehliadnut. Mam rad robotu Petra Bebjaka, ale toto je pre mna tak na 60. pri dobrej voli.

21. Připomíná mi to tou zmíněnou magičností Záhradu.

22. Szidi Tobias je zpěvačka parádních šansonů a jistě bude pokračovatelkou Hany Hegerové. Její koncerty v Česku jsou pravidelně vyprodané.