2.3.12

Recenze: Zkrat [Haywire] - 60%

Mallory (Gina Caranová) je bývalý Navy Seal nebo něco podobného, a nyní úspěšná superelitní tajná agentka. Něco se ovšem podělá při poslední akci a ona se stává lovnou zvěří na útěku, toužící po pomstě, štvanou přes hory doly atd...

Zkrat (což je dost zvláštní překlad původního názvu "Haywire", obzvlášť vzhledem k tomu, že hrdinka ve filmu nejedná zkratovitě, spíš naopak) je jeden z těch mála filmů, u kterých je zajímavé přihlédnout k osobě jeho režiséra, což byl Steven Soderbergh. Kdybych si jména režiséra nevšiml, prostě bych napsal "Film celkem ujde, ale značné množství scén takovým zvláštním neobvyklým způsobem nefunguje" a přičetl to na vrub nezkušenosti režiséra.

Soderbergh ovšem rozhodně je zkušený režisér (i když ne režisér akčních filmů) a rád provokuje a přichází s originálními nápady.

Do hlavní role svého filmu obsadil slečnu, která nemá přílišné herecké zkušenosti (hrála ve třetím díle videohry "Command & Conquer"), ale zato je zápasnice. Kromě toho, že je hezká, také docela slušně hraje (rozhodně není ve Zkratu nechtěně směšná jako někteří nejmenovaní Van Dammeové nebo Seagalové).

Je to nejen hlavní, ale vpodstatě jediná významná role ve filmu. Všichni ostatní věhlasní herci (Ewan McGregor, Channing Tatum, Michael Fassbender, Michael Douglas, Antonio Banderas, Bill Paxton) jsou buď vedlejší postavy nebo trošku větší camea. Hlavní a jedinou hrdinkou filmu je Mallory, která prchá, prchá a prchá, kuje pomstu a mezitím flashbackuje do posledních dvou misí.

Sluší se také upozornit, že Zkrat se rozhodně ani v nejmenším nesnaží být realistickým špionážním dramatem (jako třeba Jeden musí z kola ven), nýbrž něčím mezi Jasonem Bournem a Jamesem Bondem. Většina úniků je jen o fous (protože se náhodou zrovna nikdo netrefil při střelbě z automatické zbraně) a GPS v nahackovaném telefonu, fungující s přesností na metr uvnitř kamenné budovy, je samozřejmou rekvizitou.

Scénář není nijak příliš zajímavý a je snadno zaměnitelný s mnoha jinými špionážně-akčními filmy.

Zajímavé jsou akční scény, které vypadají jako kdyby herci měli za sebou opravdu pečlivý bojový výcvik (čemuž nasvědčuje i skutečnost, že nikdo z těch "slavnějších" herců se v průběhu filmu s Mallory nepere, pouze Tatum a Fassbender mají po jedné rvačce a zbytek oddřou řadoví poskoci). A v tom je ta zvláštnost: Mallory se s ostatními pere jako kdyby šlo o televizní wrestling. Tím chci říct, že to nevypadá jako skutečná rvačka a nevypadá to ani jako filmové souboje v žádném filmu, který si z nedávné doby pamatuji. Střih není kulometný, herci mají evidentně přesně nacvičenou choreografii, ale je dost jasně vidět, že ve skutečnosti do sebe nijak moc nemlátí a "drsnost" obstarávají především zvukové efekty (dojem je podstatně jiný než to, co vidíme akčně sestříhané v traileru na tento film).

Občas potěší nějaký originální kamerový / kompoziční nápad, ale není možné si nevšimnout, že všechny originální nápady jsou přesně takové nápady, které nebylo příliš drahé natočit. Za 23 milionů (údajný rozpočet) jde o slušnou práci, ale například "nebezpečná jednotka SWAT" vypadá jako kdyby to byli tři režisérovi kamarádi s vypůjčenými SWAT mundúry a "útok jednotky SWAT" vypadá tak, že tito tři kamarádi vběhnou do budovy (aniž bychom viděli, čím přijeli), a o chvíli později, po zlikvidování prvních tří, vběhnou další tři, což jsou pravděpodobně titíž herci.

S myšlenkou, že to všechno je nějaká sofistikovaná dekonstrukce hollywoodského akčního mýtu, se zásadně neztotožňuji. Občasné záchvěvy ironie a dada humoru (náhodná srna v zadním skle auta) jsou opravdu velmi řídké.

Jako experiment "za jaké nejlacinější peníze se dá natočit akční film v tradičním stylu" je Zkrat celkem poučná podívaná. Ale nemohu si pomoci: Když za stejné vstupné mohu vidět třeba nejnovější Mission: Impossible, tak proč bych chodil na Soderberghův film, který působí po všech stránkách jako velmi kvalitní pilot televizního seriálu?