21.11.12

Recenze: Holy Motors - 40%

"Holy Motors" je garáž, ve které přespávají luxusní velké limuzíny a ráno se svými řidiči vyrážejí, aby vyzvedly "herce". Herce pak vozí po Paříži a okolí, kde se účastní "setkání", aby je nakonec odvezly do nějaké rodiny, vrátily se do garáže a druhý den to začíná nanovo.

"Setkání" spočívají v tom, že se herec v limuzíně nalíčí a namaskuje, přečte si informace o příští zakázce a pak někde pár minut nebo hodin sehraje část něčího života (například žebračku, finančního magnáta nebo nebo umírajícího Rusa). Jeho den končí u nějaké rodiny (pokaždé u jiné), pro kterou přes noc sehraje otce.

Film Léose Caraxe vypráví o tom, jak prožívá svůj typický pracovní den v limuzíně (s řidičkou) jeden z herců, pan Oscar (Denis Lavant). Radši výslovně upozorňuji, že film není ani vzdáleně nic jako sci-fi nebo thriller. Otázky "jak vlastně ten systém herců funguje?", "kdo koho jak platí?", nebo "proč se to všechno děje?" nejsou a nemají být nijak řešeny.



Před čtyřmi lety jsem v recenzi filmu Tokio! psal, že "pokud art filmy, pak přesně takto!" Léos Carax tehdy režíroval onu prostřední povídku, tu o zeleném skřetovi. No a tentýž zelený skřet je jedna z "rolí" pana Oscara v Holy Motors (a jde o téhož herce). Carax provedl recyklaci.

Zajímavé je, že v celých Holy Motors se toho stane méně, než v té jedné skřetovské povídce. Uvidíme okolo sedmi epizod, které se všechny vyznačují tím, že je můžeme shrnout jednou nepříliš dlouhou větou. Například ta o skřetovi: Skřet (tedy pan Oscar v roli skřeta) přijde na pařížský hřbitov, unese odtud modelku, která se zde fotí, odnese ji někam do jeskyně a tam ji převlékne do muslimského hávu. Konec.

Nebo jiná: Pan Oscar v trikotu s motion capture tečkami přijde do studia a tam (podle pokynů skrytého režiséra) předvádí různé akční bojové sekvence, pak přijde žena s motion capture tečkami a dělají jako že spolu souloží (pořád v trikotech), což se promítá do bizarních souložících 3D modelů. Konec.

Nebo jiná: Pan Oscar se převlékne za nuzného chlápka z nižší třídy, naloží jakési děvče, v roli otce mu vyčiní za to, jak se chovala na večírku, a zase ho vyloží. Konec.

Většina historek neobsahuje nic, co by se dalo označit slovem "pointa" a naprostá většina je jich velmi rozvláčná a trvající přes čtvrt hodiny (celý film má skoro dvě hodiny). Zaplať pánbůh aspoň za historku se skřetem, který je maniakální, nepředvídatelný a tudíž méně nudný. Zaplať pánbůh za historky, ve kterých se mluví a ve kterých se objeví více než dva lidé.


Je jasné, o co Caraxovi šlo. Chtěl nás upozornit na odcizenost v dnešním světě, na to, jak všichni "hrajeme své role", a tak dále. Dělá to ale způsobem, který je strašlivě naivní, jako kdyby říkal "Heleďtese, děcka, já jsem viděl včera divnej film, normálně tam byla bulva přes celý plátno a rozřízla ji břitva, a já teď natočím něco podobnýho, ale bude to barevný a zazpívá tam Kylie Minogue!"

Že někdo přistupuje v roce 2012 k avantgardnímu filmu tímto způsobem, a ještě je zjevně pyšný na to, jak se mu to povedlo a co hlubokého tím říká, to je skoro tak smutné, jako když to zkoušejí Česi. Caraxovi je překvapivě teprve 52 let. Jeho film ale vypadá spíš jako dílo senilního, kdysi slavného filmaře, kterému dávno ujel vlak a nikdo z jeho spolupracovníků nemá odvahu ho na to upozornit. (Zde bych vypíchl především "Hudební intermezzo", které je k nerozeznání od průměrného hipsterského MTV videoklipu.)

Caraxův film naštěstí má vyšší rozpočet než české filmy a pracovalo na něm mnoho talentovaných lidí (včetně herců), takže se občas je na co koukat a poslouchat, a naprostá náhodnost a fantasknost děje může za to, že výsledek zaplaťpánbůh je o trochu méně nudný, než Cronenbergův film Cosmopolis. Ale opravdu jen o trochu. A vzácně jsem se na tom shodl s nejméně třemi dalšími ostřílenými recenzenty, které nikdo nemůže podezřívat z neerudovanosti.

21 komentářů:

  1. zatim jsem nevidel cele, jen - cetl jsem reakci alespon jednoho cloveka, jehoz nazory na filmy mi prijdou zajimave, a jeho interpretace byla zcela odlisna od nastavovani zrcadla "hrani svych roli", sam jsem zvedavy
    ad bezpointovost - scenu s motion capturingem jsem videl a dovedu si predstavit, ze cela pointa spociva jen v tom, ze na to s otevrenou hubou budu cumet a hltat - takhle to pusobilo na me
    ad skret - vynechals penis a hodne by me zajimalo, jaky smysl ti davala skretova povidka v Tokio! krom "je to dostatecne bizarni, aby to bylo zabavne"


    OdpovědětVymazat
  2. Doporučil bych všem, aby tuhle "recenzi" plnou spoilerů nečetli a vydali se na film s čistou hlavou. Ale jelikož většina lidí čte komentáře až po přečtení článku, tak už je asi pozdě. Škoda. Pan Fuka píše červeně POZOR SPOILER u kdejaké sračky, ale tady nemá problém vyzradit scény od první do poslední minuty.
    A jména těch "ostřílených recenzentů" by mě zajímala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je protože nikoho z FFFFriends tyhle artovní sračky nezajímaj. Kdokoliv měl intelektuální ambice a srdce ze zlata, ten už dávno utekl před cynismem a lhostejností. Proč se chránit před spoilery na film, kterej bych nechtěl vidět ani kdyby mi Chlebec slíbil, že už za odměnu nenapíše ani řádku?

      Vymazat
    2. Do kina na art film? Potřebuješ na někoho zapůsobit? Nebo sám na sebe? To je ještě horší...

      Vymazat
    3. Iva Hejlíčková, Michael Málek, Milan Šobr a lidi z Filmového přehledu

      Vymazat
    4. Je fakt zvláštní, že jediný film, který dnes (mimo jiné) něco relevantního říká o cinefilii a vztahu k filmovému médiu jako takovému, irituje prakticky všechny naše kritiky starší 40 let. Asi že nejde o bezpečnou poctu kinematografii, ale skutečně originální tvar, nad kterým nestačí jen slzet a vzdychat, ale musí se i přemýšlet, nebo fakt nevím. Tahle recenze je "wrong on so many levels", že snad ani nemá smysl to dále komentovat... hint: odcizenost v dnešním světě je fakt to poslední, co by na tom filmu bylo zajímavé.

      Vymazat
    5. Tomáš Stejskal: Ano, je velmi pravděpodobné, že jsem se na projekci tohoto filmu neskonale nudil i proto, že je především "o cinefilii a vztahu k filmovému médiu jako takovému", tedy o věcech, kterými většinou opovrhuji.

      Vymazat
  3. Z recenzie som mal pocit, že film bude bizarný a zanechá ma v zlej nádeje. Z traileru to vyzerá na niečo čo by mohlo zanechať v človeku podobné pocity ako onehdá film Big Fish. Klame ten trailer?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chlebíčku, dát očekávání na film pološílenýho FRANCOUZE lačnícího po artovním uznání do rovnice s očekáváním na film výstředního amerického outsidera, který dělá bizarní pohádky pro děti s neskrývaným komerčním potenciálem, to může jen člověk, co tvrdí, že nejlepší filmy Curtise Hansona jsou Divoká řeka a 8. míle. Asi tě klame tvůj instinkt na filmy, kotě.

      Vymazat
    2. Co mas furt s tou Divokou Rekou a 8 milou. ... a Curtisom Hansonom. Pozrel som si zoznam. Z tych filmo som videl iba 8. milu, tazko posudit ci je to jeho najlepsi film, ale pozerat sa na to dalo. Moj najoblubenejsi film je GhostBusters, ktory som na rozdiel od teba zazil v kine. *cheshirecatgrin*

      Vymazat
    3. Já jsem viděl v kině nejen Ghostbusters, ale i Dobyvatele ztracené archy, hochu. :)

      Vymazat
    4. Aj Poklad na Striebornom Jazere a Číslo 5 Žije? ;-)))

      Vymazat
    5. Zatim 100% match, vcetne ET, Aliena... U pokladu na stribrnym jezere jsem chcipal zizni a ten pocit mi vydrzel dodnes. Ghostbusters jsem videl v kine Orlik, mozna uz i ve stereu. Dobyvatele byla Alfa, zbytek si nepamatuju kde. Ale vim ze jako jo. Nejlepsi byl stejne 5th Element v Brodwayi se SDDS zvukem.

      Vymazat
    6. Počítá se do soutěže i Gappa?

      Vymazat
    7. Ano, i Číslo 5 žije. Poklad na Stříbrném jezeře jsem viděl jako dětské představení od 15:30 v kině Oko v Sezimově Ústí. :)

      Vymazat
    8. Tak čo potom remcáš. Si odkojený na tom istom mliečku ako ja.

      Vymazat
    9. A heč, já viděl se školou "москва касиопея" :-P

      Vymazat
    10. To si pametnik a co Tarzana z Weissmullerem?Matka mi u nej cetla titulky :)

      Vymazat
  4. Má "neerudovanost" něco společného s (Janem) Neerudou ?

    OdpovědětVymazat