7.11.12

Recenze: Záblesky chladné neděle - 10%

(Následuje oficiální text distributora, protože lépe bych to nenapsal)

Po vzrušené hádce s Richardem v autě vyskočí Dora kdesi na severočeské silnici a v náhlém popudu zamává na kolemjedoucí vůz, v němž sedí Adam. Richard je začne sledovat.

Adam si myslí, že Dora je prostitutka a nabídne jí kšeft: má zahrát při rodinné oslavě roli přítelkyně jeho mladšího bratra Martina. Rodina i sousedé se tím mají uvést v domnění, že Martin už se vzpamatoval z deprese a s novým vztahem začíná nový život. Dora nabídku přijme ani ne tak kvůli honoráři, ale hlavně aby unikla Richardovi. Ten ji už delší dobu svým vlastnickým postojem terorizuje. Ani teď se nevzdává. Přestože mu auto s Adamem a Dorou ujede, nakonec s pomocí kamaráda policisty vypátrá Adamovu adresu a pod falešnou záminkou zjistí, kde Dora je.

Klíčové situace se pak odehrávají na samotě uprostřed lesa, kde Martin s Dorou prožívají jakousi variantu hry kočky s myší. Dlouho máme pocit, že jí chce Martin ublížit, ale postupně přicházíme na to, že skutečné nebezpečí číhá jinde.




O filmu jsem předem nevěděl vůbec nic (ani žánr). A neviděl jsem trailer. Takže jsem na něj šel...

A řeknu vám, nebylo to dobré rozhodnutí.

Pokud bych chtěl napsat o filmu Záblesky chladné neděle (jehož název nechápu) něco za každou cenu pozitivního, tak bych napsal, že je skoro tak dobrý jako průměrná historka televizních Bakalářů, ale neuvádí ho Vladimír Menšík a místo 20 minut trvá 92 minut.

Z dílčích kvalitních prvků je zapotřebí upozornit na herce, kteří vypadají, že za jiných okolností v jiných filmech by mohli slušně hrát (myslím hlavní herce, vedlejší role jsou strašlivé). A kameru, která občas někam přejede, vyjede a podobně, což muselo stát nějaké nezanedbatelné peníze.

Upřímně jsem se divil, jak se dobří herci a dobrý kameraman mohli propůjčit do moci režiséra, jehož schopnosti jsou na úrovni Posledního výkřiku.

Jako obzvlášť strašné bych (kromě režie) vypíchl hudbu (dva několikasekundové shluky tónů, jeden na kytaru, jeden na klavír, opakované stále dokola, za všech příležitostí) a střih: Několikrát se tvůrci snažil o prolínání scén, kdy končí poslední záběr scény X, ale při tom už slyšíme dialog ze začátku následující scény Y, a vždy to působilo jako kdyby byl kus zvukové stopy omylem umístěn někam, kde neměl být.

Přehrával jsem si v hlavě různé varianty, jak tento útvar mohl vzniknout (a dostat se do kin), například "bohatý tatínek zasponzoroval svého netalentovaného dvacetiletého synka", ale po skončení filmu přišla beseda a pan režisér osobně. Byl to Ivan Pokorný, kterému je téměř 60 let, režíroval tuny televizních filmů a seriálů (žádný z nich jsem shodou okolností neviděl) a pokud jsem něco nepřehlédl, tímto filmem debutuje v kinech.

Ivan Pokorný dlouze vyprávěl o různých aspektech svého filmu a jeho natáčení, přičemž (zcela neironicky) používal slovní spojení jako "Francouzská nová vlna 70. let". Prostě jednou větou: Ivan Pokorný žije v jiném vesmíru, než já.

Scénář filmu napsala jeho stejně stará manželka, a když jsem si ho zpětně dal dohromady (za pomoci vysvětlivek na besedě po filmu), uvědomil jsem si, že by v rukou hodně zručného režiséra možná mohl fungovat. Vzdáleně připomíná některé slabší kousky, které kdysi točil Hitchcock a později Shyamalan.

Ovšem v rukou Ivana Pokorného vzniklo něco zrůdného.

Tedy, kdyby to aspoň bylo zrůdné, bylo by to možná dobře, protože bych se aspoň nenudil. Ale film je zrůdný tím, jak je po všech stránkách pustý, natahovaný a vyplňovaný výplněmi, které vyplňují jiné výplně. Režisér na konci upozorňoval, jak "schválně začal v pomalém tempu, aby byl divák připraven na to, že jde o film, který si musí pomalu vychutnávat" (opět zcela neironicky). Výsledkem je atmosféra, která ani není nulová, nýbrž má záporné hodnoty.

Díky strašlivé prořídlosti děje (celá zápletka by se bez nejmenších problémů dala natočit jako YouTube video kratší než 10 minut) jsem měl spoustu času přemýšlet o tom, co se na plátně děje, a nebylo to veselé přemýšlení. Velmi brzy bylo jasné, že se postavy chovají jako kreténi a nedělají ty nejprostší, nejlogičtější věci, pouze z toho důvodu, abychom se o hodinu později mohli dozvědět, že všechno je úplně jinak. Že hodná postava je ve skutečnosti zlá, zlá je ve skutečnosti hodná, nepsychopat je ve skutečnosti psychopat a psychopat je ve skutečnosti... vlastně ne, psychopati jsou všichni.

Kdyby se jakákoliv z těch postav zachovala aspoň trochu normálně a položila tu nejlogičtější otázku, jaká se nabízela, film by musel skončit mnohem dřív. Takže se postavy chovají jako kreténi a místo důležitých věcí se ptají na nesmysly. Jen proto, aby na konci mohla přijít šokující odhalení. Šokující odhalení jsem očekával od 20. minuty filmu, ale některá mě šokovala i tak.

Po skončení filmu jsem se upřímně domníval, že jedno z odhalení mělo spočívat v tom, že hrdina souložil se svým mrtvým psem, ale režisér vysvětlil, že ve skutečnosti souložil jen se svou mrtvou manželkou (ale zato tři dny a na zahradě). Takže film nebyl zdaleka tak avantgardní, jak jsem si myslel.


Bohužel film neobsahuje příliš mnoho objektivně šílených momentů, při kterých by se divák mohl bavit  neschopností tvůrců. Svitla mi naděje, když hrdinka potřebovala ukrýt svůj bicykl, takže ho položila 20 centimetrů od silnice, po které měl co chvíli přijet psychopat, a hodila na něj dvě hrsti trávy (což není eufemismus pro "nedostatečnou kamufláž", ale skutečně dvě hrsti trávy).

Bohužel pro mě, v diskusi po filmu Ivan Pokorný tvrdil, že některé filmové okamžiky měly být záměrně humorné, ale lišácky neřekl, které přesně. Takže jsem se možná smál přesně tam, kde režisér chtěl, abych se smál, z čehož nemám radost, protože tím mě dostal.

Já totiž měl radost, že se můžu občas zasmát tomu, jak je film hrozný.

18 komentářů:

  1. Tyhle recenze na filmy nula az dvacet procent jsou proste top.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "...ale lišácky neřekl, které přesně. Takže jsem se možná smál přesně tam, kde režisér chtěl, abych se smál, z čehož nemám radost, protože tím mě dostal." - buhahahhahah ;-)

      Vymazat
    2. Chleby, tebe je tak snadné rozesmát. Díky, že jsi nám řekl, která věta z recenze to byla.

      Vymazat
    3. Mám samozrejme rád aj sofistikovanejší humor, trebárs schizofrenický príspevok promeseusa z dnešnej noci (3:41) je dosť hustý.

      Vymazat
  2. Konečně je tady ta recenze od toho chlápka, kterej se celou dobu významně mračil na režiséra a něco si tam ťukal na netu. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, jak si na mikofon postěžoval pan režisér a Pomo hned Františka veřejně naprášil. :-)

      Vymazat
  3. Manželka byla tedy nejen nahá, ale taky mrtvá ... konečně :-)

    OdpovědětVymazat
  4. A v temném podsvětí se mezitím šikují davy všech českých Frantou uražených režisérů a připravují divoký a zničující nájezd na Vysočany. Bohdan Sláma stojí v čele této temné armády a myšlenky na pomstu jej činí nepříčetným... Bude to surové, krvavé, apokalyptické... Den D se blíží.
    BTW, zkoušel jsem ve Vysočanech na nádraží ve vlaku, jestli náhodou není v Elephantech wifi (není). Nicméně našlo mi to wifi s názvem Fuxoft. Jsem ti v patách Františku. A jestli mě Sláma nabídne dost prachů, klidně mu řeknu, kde to nádraží ve Vysočanech je...! Pak budeš muset nabádnout víc...

    OdpovědětVymazat
  5. Frantisku, veta "prolínání scén, kdy končí poslední záběr scény X, ale při tom už slyšíme dialog ze začátku následující scény Y" te usvedcuje z toho, ze o filmu nevis naprosto nic. Chybi ti i nejzakladnejsi minimum filmove historie, zakladni povedomi o rezii a strihu. To, ze sve amaterstvi jenom zakryvas jizlivymi postrehy (casto velmi vtipnymi) uz musi dochazet i tvym nejvetsim obdivovatelum. Skoda talentu promrhaneho kvuli nedostatku pokory.

    Podotykam, ze nemam nic spolecneho s nikym z tvurcu 'recenzovaneho' filmu, akorat muj pohar trpelivosti uz asi pretekl.

    Budu te cist dal, ale tvym nazorum prikladam stejnou vahu jako nazorum Tomia Okamury na fungovani vsehomira.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jak je to tedy s tím všehomírem, docela by mě to zajímalo!

      Vymazat
    2. Predpokladam ze Fuko to vi, ale musi se to umet nastrihnout, jinak je to vyzni dementne. A nenavazej se do rudyho Okamury, jinak posle tvuj vybelenej anal na dovolenou s Horakovo plysovym medvidkem ...

      Vymazat
  6. Název filmu mi připadá dost poetický. Film s poetickým názvem bývá obyčejně buď nějaký to šílený umění, nebo blbost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu to tak, že neděle nebyla chladná, ale teplá, jen občas se objevil nějaký záblesk chladna. Název zřejmě symbolizuje přicházející podzim, něco jako když si při souložení s mrtvou manželkou stáhnete kalhoty a po chvilce si řeknete: "Sakra, chvílema už je docela chladno, že, má drahá?"

      Vymazat
    2. Mně to teda evokuje spíš pondělní ráno a příkop a omrzlé prsty a pořádnou kocovinu.

      Vymazat
  7. Ten film je poněkud strašidelný nebo dokonce vystrašující! Hlavně proto, že jsme ho částečně zaplatili všichni z fondu české kinematografie.

    OdpovědětVymazat
  8. Hm, jediný, co jsem od tohohle pána viděl, byla Válka ve třetím poschodí. Nebylo to špatný... minimálně jsme na to nesolili tolik, jako na tohle zásadní dílo.

    OdpovědětVymazat
  9. Chudák Jašków... takové peklo neměl zapotřebí

    OdpovědětVymazat