25.1.13

Recenze: Pieta - 40%

Kang-do má zajímavé zaměstnání. Pracuje pro lichváře, kteří půjčují peníze na devětsetprocentní úrok (tzn. půjčíte si 100 Kč, za měsíc musíte vrátit 1000 Kč) a nutí zadlužené, aby uzavřeli pojištění proti zmrzačení. Pokud včas nezaplatí, Kang-do za nimi přijde a zmrzačí je.

Jednoho dne s objeví starší žena, která tvrdí, že je jeho matka (kterou neviděl od raného dětství). Nedá mu pokoj a stále ho sleduje, Kang-do se jí snaží zbavit, psychicky i fyzicky ji terorizuje, ale nakonec začne být nahlodáván...


(V samotném filmu není nic, so by se jakkoliv vzdáleně podobalo akčním scénám nebo hudbě, která je v traileru)

Jde o nejnovější dílo slavného korejského filmaře Kim Ki-duka. Pokud vám toto jméno nic neříká, pak vám doporučuji přečíst si například stránku na Wikipedii, týkající se jeho předposledního filmu (tedy nikoliv Piety), ze které vybírám:

Tento dokument se vyjadřuje k osobní krizi, kterou Kim prošel po natáčení svého předchozího filmu, při kterém se herečka v hlavní roli téměř oběsila a Kima opustilo několik blízkých přátel... V rozhovoru k uvedení filmu v Cannes Kim uvedl, že se nyní cítí lépe a že ho film vyléčil.  V průběhu rozhovoru Kim začal plakat a zpívat... Recenzent Variety napsal, že "Tento film je jako sedět v baru vedle opilce, který vám stále připomíná, že býval slavný, všichni jeho kamarádi jsou hajzlové a on nyní chápe smysl života"... Film získal v Cannes zvláštní cenu poroty.

To myslím docela dost vypovídá o Kim Ki-dukovi (pozor "Kim" je příjmení!) i o současné kinematografii.

Od Kima jsem viděl jeho starší filmy 3-Iron a Luk, které jsou myslím obecně pokládány za jeho lepší kousky. Pokud jste tyto filmy viděli, pak vám asi postačí, když napíšu, že Pieta je stylem něco dost podobného a pokud se vám líbily dva výše zmíněné filmy, bude se vám líbit i Pieta. Nebo (v mém případě) naopak.

Zatímco u Luku, který se celý odehrává na jedné dřevěné loďce na jezeru, kde se hraje na luk a občas se s ním souloží, bylo celkem jasné, do jaké polohy se má divák naladit, u Piety je to trochu komplikovanější, protože místy vypadá jako film, který má lidské postavy, smyslupný děj a podobné propriety, které si spojujeme s normálními neartovými filmy.

Zdání ale klame a brzy nám dojde, že všechno jsou symboly a nic neznamená to, co to znamená, nebo tak nějak. Tohle je film, ve kterém postava X řekne "Co je to smrt?", a postava Y udělá hádejte co?

A) Řekne "Smrt je zastavení životních funkcí v organismu spojené s nevratnými změnami, které obnovení životních funkcí znemožňují, a teď už skoč."
B) Řekne "Ty jsi kretén, že nevíš, co je to smrt?"
C) Odmlčí se, je rozrušená a uvažuje o smyslu života.

Samozřejmě, toto je druh filmu, ve kterém vždy platí C. Toto je film, na jehož začátku je titulek "18. film Kim Ki-duka". Toto je film, ve kterém si něčí pravdomluvnost ověříte tak, že ho znásilníte a očekáváte, že pokud lže, tak vám řekne, abyste ho přestali znásilňovat. Pokud nic neřekne a nechá se znásilnit, pak to opravdu je vaše matka. (Což je ultimativní LOSE/LOSE situace, neboť buď zůstanete bez sexu, nebo je z vás motherfucker.)

(Nic ani vzdáleně podobného tomuto výjevu ve filmu není.)

Za zmínku ale také stojí, že i když se v souvislosti s tímto filmem mluví o "neúprosné brutalitě" a "psychoteroru", nic takového jsem v něm nezaznamenal. Všechny brutálnější zvraty jsou natočeny důsledně tak, aby nebyly vidět, což mi občas přišlo až komické (1. chlapík stojí metr od kraje budovy, 2. následuje střih jinam, k tomu slyšíme zvuk rány, 3. následuje střih na chlapíka, který je úhledně složen na zemi pod budovou) a vzbuzovalo to ve mně dojem, že tvůrce potřeboval, aby film byl za každou cenu co nejlacinější. Nejbrutálnější záběry pozůstávají z toho, že uvidíme trochu umělé krve.

Pokud se mi ve filmu něco líbilo, byly to záběry ze špinavých malých uliček korejské chudinsko-industriálně-podnikatelské čtvrti, které trochu připomínaly mé oblíbené uličky v Tokiu.

Kim Ki-duk, zdá se, zůstává svůj, což bude mít pravděpodobně za následek, že se v kinech už nadále nebudeme setkávat...

16 komentářů:

  1. Ten film se nadá dokoukat, ale u prvních pěti minut jsem si uvědomil, jaké asi situace potkávají Horák Chlebcem, zrovna takové ultimativní "LOSE/LOSE situace" (díky, Františku, za super hlášku). Chlebec ovšem neznásilňuje svou matku (na rozdíl od Honzy), ale buď ženu nebo méně chlupaté domácí zvířectvo.
    Třeba: Horák - probudí se a už je tu LOSE/LOSE situace - má si píchnout vidličku do krku nebo dál dýchat? A tak to jde celý den. A Roman Chlebec, ráno se probudí vedle své chlupaté ženy, má ji otrávit nebo počkat, až otráví dříve nebo později ona jeho? Má odpoledne zase znásilnit Horáka nebo se nechat ojet od něho? Má zatrolovat FFFilm nebo si má srát na vlastní hlavu? To jsou ta jejich věčná LOSE/LOSE dilemata...
    Proto jsou tyhle podělané filmy tak cenné, byť na 5 minut. Dávají nám, kurevsky úspěšným zámožných inteligentním heterosexuálním hezkým vtipným mužům, možnost podívat se na ten odvrácený, horákochlebcový svět. I když pociťujeme odpor, hnus a falešný soucit zároveń, pomysleme i ne to, že i tito tvorové mají své podělané právo na život, v těch jejich ghettech a špinavých dírách...
    Nebuďme tedy na ně krutí, sám život se na nich neblaze podepsal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Má zatrolovat FFFilm nebo si má srát na vlastní hlavu?" - Tahle otázka očividně trápí víc lidí...

      Vymazat
    2. Jo, Gunny, taky mám ten pocit.

      Vymazat
    3. i kdyz jsem tam zahledl sve jmeno, tu blitku na tri stranky cist nebudu, beztak nejsi dostatecne inteligentni na to, aby to bylo vtipny, urcite v tom bude hodne homofobnich kecu latentniho gaye, ktery nejenze neni vtipny, ale on je jeste k tomu uplne blby

      Vymazat
    4. Chtěl jsem být na tebe jen trochu hodný Honzíku, kurvafix, ale ty mi tu lžeš. Vidím, že za dobrotu na žebrotu, samozřejmě kdybych neměl chechtáků jako sraček. Jak ti to říká ta tvá podělaná maminka před spaním? Jestli ses vyčůral, jistě, kurva a pak taky: kdo lže, ten krade, do pekla se hrabe. To si pamatuj, ty malý šulínku.

      Vymazat
    5. Znalče, jsi skutečný literární virtuóz a psycholog, trefil ses do puntíku, snad jen ten falešný soucit se musím někde naučit. :-)

      Vymazat
    6. Až na to, že u Filmového Savce alias čokotváře, nie je možné rozoznať či si práve rozmazáva hovienka po tvári, alebo troluje. To sú tie rozmary nás bohatých...

      Vymazat
    7. 26. ledna - jedna hodina rano. Znalec doonanoval, rozloucil se s imaginarnimi kamarady, sel se vykakat na zachod a vyblinkat na fffilm a sel spat. celkem smutnej zivot. Jestli Frantoj chodi na mejl kazdej prispevek, tak ten z nas musi mit ale radost...

      Vymazat
  2. Jaro, leto, podzim, zima je rekl bych zajimavejsi nez ty dva, co jsi Frantisku videl. Ma to i naznak deje, sice se to zase odehrava hlavne na vode, ale mimo lod a sex probiha standardne mezi muzem a zenou (pozn. oba jsou heterosexualove; pozn. pro homoduo: ano, trpke). Vydava se to imho podobnym smerem, i kdyz tim vychodnim, o zivote premyslivym, stylem, jako dejme tomu Novy svet od Malicka. Chci rict - stoji za to to videt.

    OdpovědětVymazat
  3. Tam tam jsou doby, kdy stálo u Franty číst nejen články a recenze, ale i zajímavé a vtipné diskuze... škoda.

    OdpovědětVymazat
  4. @Čačaný Okamihu - Ahá, Kim je autorem "Jaro, léto, podzim, zima... a jaro". Tak to je asi jediné, co jsem od něj viděl a líbilo se mi. Bohužel moc na tenhle "ultra-art" nebudu, dle popisu bych tenhle film nevydržel. Mám to stejně asi jako s Malickem. Od něj se mi líbil jen "Nový svět".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kim Ki-duk je pro...rekneme ne-posuka rozhodne koukatelnejsi nez Malick, pokud to nekomu pomuze.

      Vymazat
    2. Malick je imho o neco zabavnejsi, Kim je takovej hrozne pozvolnej. Totalni megatrip musi bejt Novy svet na nejake zajimave droze s nejakou zajimavou samici.

      Vymazat
    3. jo to "musi" - tu nejakou zajimavou samici si ale muzes jen predstavovat :/

      Vymazat
  5. Franta kecá, že se s Kim Ki-dukem nebude v kinech setkávat. Pokud bude nějaká premiéra, tak si v rámci Odvážných palců, nebo FFfilmu půjde do kina sednout.

    OdpovědětVymazat