15.5.13

Recenze: Velký Gatsby [The Great Gatsby] - 30%

New York, pár let po první světové válce. Tady to žije.

Mladý Nick Carraway (Tobey Maguire) začal v New Yorku pracovat ve finanční firmě a ubytuje se v malém domku na Long Islandu, ve vesnici West Egg. Těsně vedle stojí obrovský palác záhadného megamilionáře pana Gatsbyho (Leonardo DiCaprio), kterého málokdo viděl a nikdo neví, co je vlastně zač. V paláci se několikrát týdně pořádají megalomanské večírky, na které je zván úplně každý. (Ale ani na nich se Gatsby neobjevuje.)

Přesně naproti přes zátoku je vesnice East Egg a v ní další vila, ve které bydlí Nickova sestřenice Daisy (Carey Mulliganová) se svým manželem Tomem (Joel Edgerton), Nickovým kamarádem z vysoké. Tom je tak trochu hajzl a má milenku, která žije se svým manželem automechanikem v "údolí popela", což je nehostinné obrovské staveniště / chudinská čtvrť mezi Long Islandem a New York City.

Gatsby si nechá k sobě Nicka pozvat, spřátelí se s ním a pak mu vyjeví tajemství: Už dávno miluje Daisy a chce Nicka využít k tomu, aby se s ní dal znovu dohromady.



Dovolte mi nejdříve malou odbočku, která není až tak úplně odbočka, jak se záhy ukáže:

Ve světě (papírových) RPG her existují takzvané "sourcebooky", což jsou knihy (někdy dost tlusté), které detailně popisují svět, jeho obyvatele, jeho klima, jeho sociální a ekonomické fungování, a tak dále. Mám doma například starou RPG hru "The World of Indiana Jones", jejíž základní sourcebook obsahuje nejen detailní životopis Indiany Jonese, ale také nástin geopolitické situace od první do druhé světové války a upozornění na některá zajímavá místa na zeměkouli a některé zásadní historické události - smaozřejmě na ty, které by se nejlépe hodily někomu, kdo bude hrát RPG hru na motivy Indiany Jonese. Očekává se pak, že si "pán jeskyně" vybere nějakou událost, místo a postavy z knihy, a použije je při přípravě scénáře pro své dobrodružství.

Kromě toho existují konkrétní sourcebooky pro konkrétní události. V případě Indiany Jonese jsou to knihy pro jednotlivé celovečerní filmy (přesněji řečeno pro první dva, hra je dost stará), které vám dají nahlédnout do zákulisí Dobyvatel ztracené archy a Chrámu zkázy. Dozvíte se zde, co a jak přesně v těch filmech fungovalo, jaké byly motivace postavy, jaké zajímavé poklady / přístroje / postavy se vyskytovaly v okolí.

Je to úžasné čtení, přestože samotná "The World of Indiana Jones" je spíše slabší a nikdy mě nebavila (i když má skvělý svět, její základní herní mechanismy jsou dost únavné, ale to by bylo na samostatný článek).

No a proč o tom píšu:

Jako tradiční ignorant jsem knihu Velký Gatsby nečetl, neviděl jsem žádnou předchozí filmovou adaptaci a ještě do loňska mi tento příběh nějak splýval se Sunset Boulevardem. (Hlavní protagonista bydlí vedle milionářského sídla, je vydržován majitelem, před sídlem je bazén a v něm mrtvola - vidíte, je to prakticky totéž!).

Po prvních 10-20 minutách Velkého Gatsbyho Baze Luhrmanna jsem si říkal, že tohle je skvělá rozehrávka. Krásně nahozené jeviště, kde se bude odehrávat drama, stručně načrtnuté postavy s jejich základními motivacemi, dokonce nadhozeno pár osudových detailů, které jistě budou časem zúročeny (zelený maják před vilou, starý billboard s obrýlenýma očima v chudinské čtvrti). Vyloženě jsem si představoval, jak by se tato prostředí a tyto postavy daly využít k zajímavé partii "Fiasca" nebo "Universalis" (tedy kooperativních RPG her, ve kterých nejde o vítězství a XP body, ale o zajímavý příběh).

Bohužel Baz Luhrmann asi nehraje zajímavé RPG hry, protože jeho film neudělá s těmi zajímavými postavami, prostředími a motivacemi skoro nic zajímavého! Předpokládám, že ve Fitzgeraldově knize se něco zajímavého děje, a dokonce mám po Luhrmannově filmu chuť si ji přečíst, abych se dozvěděl, co všechno ve filmu chybí. Dokonce bych se odvážil tvrdit, že Fitzgeraldova kniha se nějak vyjadřuje k tehdejší sociální situaci, ale z toho nezbyl ve filmu ani náznak.



Film je totiž jen o tom, že se několik sociopatů mezi sebou různě hašteří, lžou si a psychicky se hroutí. Hlavní story o Gatsbym a jeho lásce je tak nevýrazná a náhodná, že jsem byl dosti překvapen tím, když se ke konci filmu ukázalo, že to má být hlavní story. Naopak několik podzápletek, které vypadaly jako kdyby měly být důležité (důležitá schůzka s bohatým židem, mladá golfistka která po Nickovi pokukuje), je uprostřed filmu zcela opuštěno.

V tomto filmu je bezvýrazné všechno. Luhrmann opět používá svůj unikátní mix dramatu, parodie na drama a grotesky, takže si divák není jist, jaké emoce má právě prožívat, protože to Luhrmann mixuje bez jakéhokoliv řádu, zcela náhodně. Můžete přemýšlet, jestli například divoký let kamerou dolů podél stěny mrakodrapu na Wall Street má symbolizovat, že tudy budou za pár měsíců skákat dolů bankéři, ale stejně tak můžete přemýšlet, zda je náhoda, že když proházíte písmena v "Lamb Czar Fun Hunk", vyjde vám "Fuck Baz Luhrmann"...

Pokud něco stojí za to, jsou to Luhramnnovy audiovizuální excesy, to znamená občasná megašílená kamera, kulometný střih a hudba Craiga Armstronga a předních současných (tzn. záměrně dobově nevhodných) interpretů. Musím ale zdůraznit, že těchto audiovizuálně opulentních scén je ve skoro dvouapůlhodinovém filmu filmu dost málo a působí velmi uspěchaně, nepromyšleně a... NÁHODNĚ, opět tu máme to slovo! Pro soundtrack získal Luhrmann nové songy nebo remixy nejslavnějších současných interpretů, ale z většiny z nich je nakonec ve filmu jen pár sekund (opravdu SEKUND, nikoliv "desítek sekund") někde v pozadí uprostřed divokého mejdanu.

Ve většině scén si lidé povídají v malých místnostech, nebo nám někdo vypráví, co zažil, nebo co mu vyprávěl někdo jiný. Ty nejzásadnější zvraty jsou nám podávány tak, že Maguire řekne "Pak mi XY řekl, že před 5 lety se stalo to a to." (Celý film je totiž de facto flashback, který vypráví Maguire svému psychiatrovi.) Občas je vidět, že jsou herci dobří, a některé scény (hádka dvou chlapů o to, komu má patřit jedna žena) mají správný emocionální náboj, ale většinou je na nich překvapivé, proč se postavy takhle chovají, neboť v předchozím ději chyběla jakákoliv motivace k tomu, aby se postavy dostaly do stavu, ve kterém v takové scéně jsou.

Z dramaturgického hlediska je film naprostá katastrofa, která možná bude zajímavá pro někoho, kdo zná knižní předlohu, takže se bude moci nechat urážet tím, jak ji tvůrci zprznili a jaké "sofitsikované odkazy" do své verze dovedně skryli.

A ty občasné audiovizuáln excesy (kterých je ale opravdu sotva čtvrtina filmu) způsobují, že při filmu neusnete a občas můžete aspoň nevěřicně kroutit hlavou nebo se unaveně shovívavě pousmát.

P.S: Film se promítá i ve 3D verzi, kterou jsem neviděl.

47 komentářů:

  1. Já bych s tím čtením předlohy nevyhrožoval, ještě se toho někdo chytí a vyčte ti to :-)

    OdpovědětVymazat
  2. "Film je totiž jen o tom, že se několik sociopatů mezi sebou různě hašteří, lžou si a psychicky se hroutí. Hlavní story o Gatsbym a jeho lásce je tak nevýrazná a náhodná, že jsem byl dosti překvapen tím, když se ke konci filmu ukázalo, že to má být hlavní story. Naopak několik podzápletek, které vypadaly jako kdyby měly být důležité (důležitá schůzka s bohatým židem, mladá golfistka která po Nickovi pokukuje), je uprostřed filmu zcela opuštěno."

    To je i vcelku presny popis knizky, takze konecne verna adaptace!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čtení je dost přeceňovaný. Z toho, co jsem četl, byla valná část dějově vlastně o hovně. Třeba: Kdo chytá v žitě, Petr a Lucie, Šunkový nářez..ale tam je hlavní hrdina aspoň sprostej a poďobanej..snad i Na západní frontě klid bylo o hovně, nebo si děj vůbec nepamatuju. Někde teda děj byl, ale dal by se zestručnit na dva odstavce místo několika set zbytečnejch stran. Prostě na to čtení serte, František ví, co dělá.
      A tohle jsem taky nečet a jsem teda docela rád.

      Vymazat
    2. Já tady musím zastoupit lidi, kteří rádi čtou dobré knihy a nestydí se za to. Čtení je fajn, ale musíte si najít dobrou knihu a autora. Teda Kabukikino, dát do rovnice s těma srágorama knížku od jednoho z nejlepších spisovatelů všech dob Charlese Bukowskiho... je vidět, že jsi zlý literární ignorant, kotě.

      Vymazat
    3. Ty vago, já o zevlování číst nemusím, zevluju si sám.

      Vymazat
    4. navic ze by zrovna Na zapadni fronte bylo kdovico..

      Vymazat
    5. Kdo chytá v žije mi přijde jako totálně přeceňované dílo, rozmazlenej pubertální spratek, který je děsně cool a všichni ostatní jsou podle něj falešní snobi, takže celou dobu, co knížku čtete, si říkáte, že ho doma málo řezali a potřeboval by pár facek.

      Vymazat
    6. Na západní frotně klid je parádní kniha, přečet jsem ji mnohokrát. Ani ne tak o děj (co bys v zákopu chtěl dělat, že jo) tam jde spíš o tu atmosféru.

      Vymazat
    7. a četl jste někdo toho Gatsbyho?

      já totiž jo a pokud si pamatuju tak jsem z toho měl taky takovej nemastnej, neslanej pocit, nějak jsem nenašel co si z toho odnést........ ale už je to dlouho a já mám blbou paměť

      zajímal by mě další názor na tuhle předlohu

      Vymazat
    8. V zákopech by se toho dalo dělat..ale to by hlavní hrdina nesměl být nudný trotl.

      hustotles by se měl podívat o kus níž.

      Vymazat
    9. V zákopech by se toho dalo dělat? A co jako? Třeba z bahna plácat nějakou keramiku, ne? Kimono, ty jsi ale hloupá kikina.

      Vymazat
    10. Podívej třeba na Malýho prince, nebo Markýze de Sade ti by určitě něco dělali. Je vidět, že ty bys taky dělal nezaživný hovno, slořené ze sledování oblohy a kuliček z komisárku, jsi hloupý znalec.

      Vymazat
    11. Ani nevím, jak se tam ten hrdina jmenoval, byl tak nezáživnej, že jestli by na pátý straně umřel, mohlo to klidně pokračovat a ani bych nepostřehl rozdíl.
      Do takové postavy já se vcítit prostě neumím. Trochu problém mi činil třeba i Ferda Mravenec, ale ten byl aspoň výstřední v módě, měl trhlého kámoše a beruška byla mrcha, tak se to dalo.

      Vymazat
    12. No tohle je snad spolčení hlupců....

      Vymazat
    13. presne tak; Frantisek je ignorat a vsichni v tomhle tredu taky, protoze prisli o moznost si precist jedinecny popis dekadentni atmosfery long islandskych vecirku!
      mozna ten nejlepsi!

      Vymazat
    14. Rejže, ty blbý Rejžku, drž hubu a plav!

      A Kabukikomíne, malý Princ ten by dělal, opravdu, ale jen do gatí? Při první dávce kulometu nad jeho hlavou by se posral. A Markýz DeSade? Ten by se posral taky, jenže ten by z toho měl radost... a kuličky by nedělal z komisárku...

      Vymazat
    15. No vidíš, aspoň bych si z toho něco pamatoval, jako beďary ze Šunkovýho nářezu, když už to nemá děj.

      Vymazat
  3. Knihu jsem četla, z jednoho prostého důvodu: potřebovala jsem seznam četby ke zkoušce z angličtiny a The Great Gatsby mi připadala dostatečně tenká. Příběh se mi ani moc nelíbil, nicméně jednu adaptaci jsem shlédla, a to televizní verzi s Tomem Stephensem: http://www.imdb.com/title/tt0210719/?ref_=sr_5
    Tuhle verzi sice neznám jinak než z traileru a pár recenzí, ale připadá mi, že ta předchozí obsahuje minimálně stejně herecké muziky za podstatně míň peněz.

    OdpovědětVymazat
  4. Taky se hodi dodat, ze Gatsby patri k Americkemu literarnimu odkazu (povinna cetba na stredni) jako Chytani v Zite nebo Huckleberry Finn. Byl jiz 4x zfilmovan, poprve jako nemy film. Osobne mi prijde jako dalsi v soucasne rade Faux intelektualnich pocinu, ktere vemou nejake klasicke dilo a preprasi ho do audiovisualne epicke slataniny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tyvole ty obvious kotyzotku, ty budes asi peknej sberatel hovnofaktu; pro koho se to jako hodi dodat asi tak? kolik, si myslis, tu lidi neabsolovovalo tu stredni, na ktery to bylo povinna cetba? nebo nema aspon tuseni o tom, ze tohle neni prvni dojeni stokrat vylouhovanyho caje? he
      sedni si zpet na hrach a opovaz se znovu samovzrusovat ty uchylny prase

      Vymazat
  5. Ano, minule jsem se taky "schovívavě pousmál". Byl jsem opět za vola.

    OdpovědětVymazat
  6. Franto, jako taky-ignorant jsem knihu téže nečetl, ale za to jsem viděl předchozí filmové zprcování s Robertem Redfordem (1974). A podle toho, co jsi teď napsal o Luhrmannově zpracování, je to naprosto na chluip to stejné (zbytečná schůzka s bohatým asi židem, nastíněná minulost postav, která se nikam pořádně neodvíjí, divné chování postav...), čímžto si mě od dalšího DiCapriova filmu úspěšně odradil (ale nemohu tvrdit, že jsem to nečekal - protože ani předchozí zpracování s Redfordem mě nebavilo).

    Navíc jsem už slyšel onen moderní soundtrack a do oné doby a dění, jaké si z "Redforda" pamatuji, to absolutně nesedělo. Mám to chápat, že tam tedy skutečně tahle moderna pořádně nezazní a je tam nějaká dobovější orchestrální něco?

    OdpovědětVymazat
  7. Najlepšia pasáž knihy je prvá tretina BEZ Gatsbyho, kde Fitzgerald úžasne popisuje dekadentnú povrchnú atmosféru longislandských večierkov (“And I like large parties. They're so intimate. At small parties there isn't any privacy.”), ktoré organizuje tajomný "Veľký Gatsby". Záver s "príbehom o láske" mi prišiel slabší a ak má vo filme menej priestoru, nevadí mi to, práve naopak. No spracovať to ako digitálne orgie, so soundtrackom od Jay-Z, Fergie, či Will.I.Am a dokonca v 3D - to mi príde ako úplne fascinujúci nápad ako preniesť atmosféru a pointu knihy do súčasnosti. Každopádne to sa vyjadrujem len na základe trailerov, v pondelok uvidím, či sa to Luhrmanovi vydarilo.

    OdpovědětVymazat
  8. Co si pamatuju z povinneho precteni knihy na vysoke, je to přesně tak, hašteření sociapatů bez děje.

    OdpovědětVymazat
  9. je to jednoduché děti - knihy s dějem se nazývají klasika, knihy bez děje moderna

    (a pro blbečky, američany a bukvikikinu existují stručná shrnutí zásadních literárních děl v několika odstavcích)

    OdpovědětVymazat
  10. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  11. Mě napadlo pro pána Fuku, další finanční podník, že by zde jako "PJ" založil RPG, a ti kteří by ten horor chtěli zažít by se mohli (za registrační poplatek)toho účastnit.

    I když je to vlastně blbost, lidi co sem chodí, nejsou nachylní k sebepoškozovaní jako některe celé-brity.

    OdpovědětVymazat
  12. Od Fitzgeralda jsem cetl skoro vsechno a prave Gatzby mi prisel skoro jeho nejslabsi vec. Super jsou prakticky nezname pribehy Pata Hobbyho - kdysi uspesneho Hollywoodskeho scenaristy filmu neme ery, kteremu ujel vlak a pokousi se vegetovat dal v tovarne na sny. Vtipne, ironicke, super atmosfera filmoveho prumyslu - ale to samozrejme nikdo nezfilmuje.

    OdpovědětVymazat
  13. GG je kniha o dekadentních 20. letech, kdy se jistá část společnosti utrhla ze řetězu v domnění, že to takhle bude pořád. Asi něco jako doba před pádem LB.

    OdpovědětVymazat
  14. Na ČSKR je 9 kritik k filmu Velký Gatsby - hodnocení: 62.7778%-> http://www.zk4.cz/1O

    OdpovědětVymazat
  15. Co taky čekat od homoušskýho režiséra, tohle bude právem totální propadák.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak například Babovřesky propadák nejsou.

      Vymazat
  16. hmmm, takže kniha je starší Dallas a film je Dallas v novém kabátě, tj. II.
    :-)

    jinak Gatsbyho jsem nedočetl, je to dávno a už nevím proč...
    Bukowski je přežitek (i když jsem čekal na každý další překlad)
    Kdo chytá je dobrý akorát pro pamětníky doby

    Dnes už je out i Emil Hakl (o Vieweghovi ani nemluvě)
    A ten bludnej Nesbo co frčí zase nemá celkem literární hodnotu...

    Takže nevím, achjo

    OdpovědětVymazat
  17. PS. lepší je podívat se na celou serii Mafie v Atlantic City - to je výpověď a ještě se pobavíte

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. YES SIR ! (ale na divadle bych u toho asi umrel ! velkej rozpocet vylozene tek z obrazovky ale jinej rejza by to treba zvlad za 1/5 vic na syrovo a smrskly do 1 serie) + zde trailer k nepreziti nuda tak snad leda ty 3d kamerovy excesy (+ uz aby na dvd cele souvisle pribehy ATLASu MRAKu - to filmove prehazeni je fakt na silu)

      Vymazat
  18. Mně ten Fitzgerald vůbec přijde nějak na hlavu, to už nemůže být náhoda - četl jsem Diamant velký jako Ritz v češtině a v originále (protože jsem nemohl uvěřit, že to opravdu tak napsal) a byl to naprostý nesmysl podobného ražení jako tohle. Rodina žijící v paláci na obrovském diamantu, která je na konci knihy kýmsi vybombardovaná, to je zápletka jako hrom. Navíc 80% knihy je jenom v popis toho, co všechno si mohli dovolit (věci na hranici duševního zdraví), nechápu, v čem tkví ta nesmírná hodnota knihy, bylo to o ničem :( A Velký Gatsby bude zřejmě podobný, soudě dle filmu...

    OdpovědětVymazat
  19. Naprosto stejný pocit z tohoto filmu - po pro mě nepochopitelném hodnocení na imdb radost, že to někdo vidí podobně. Myšlenka po shlédnutí : Velký Gatsby je trochu zdlouhavý trailer po kterém člověk dostane chuť přečíst si originál, aby věděl, o čem vlastně příběh je. Velký potenciál na dobrý film je z tohoto víc jak dvouhodinového traileru zjevný...

    OdpovědětVymazat
  20. Franto díky za tuhle recenzi. Jsme na CSFD v externích jediní, kdo tomu nedal víc než dvě. Sice, jak je vidět, každý z jiného důvodu, ale přesto. Já jsem předlohu četl a před tímto filmem viděl i 2x verzi ze sedmdesátých a jednou stařičkou adaptaci z 1949, takže nemůžu souhlasit s tvým odhadem, jak je to všechno jinak než v knize, Luhrmann je asi nejvěrnější literární předloze ze všech filmových adaptací, ale... To přehnaný audiovideo mi zkazilo film, na který jsem se kvůli retrostylizaci těšil. Když tak o tom přemýšlím, Fitzgeraldova kniha je vlastně rozsáhlá, navzdory tomu dosáhla úspěchu, a nudná (a navzdory tomu dosáhla velkého úspěchu)!

    OdpovědětVymazat
  21. Tak jsem to o víkendu shlédla, s velkým zpožděním oproti načančané premiéře. Nemohla jsem se zbavit jistého nutkání, pan Gatsby mi připomínal Talentovaného pana Ripleyho, ale to je asi v pořádku, oba psycho :) Dále jsem se nemohla zbavit dojmu, že to bylo natočeno ze zcela pragmatických důvodů: vydělat fakt hodně peněz na velkým comebacku módy 30. let. Marketingovej kousek na zakázku Prady a Miu Miu? Maybe ...

    OdpovědětVymazat