19.6.13

Recenze: Muž z oceli (Man of Steel) - 70%

Na planetě Krypton zuří povstání. Velký dobrodince / vědec / bojovník Jor-El (Russell Crowe) vysílá svého novorozeného syna Kal-Ela na planetu Zemi, protože Krypton má brzy zaniknout. Vůdce povstání, generál Zod (Michael Shannon), zabije Jor-Ela a je i se spolupachateli uvězněn ve Fantomové zóně. Načež se Krypton rozpadne.

O 33 let později: Kal-El žija na zemi jako Clark Kent (Henry Cavill), vychovávaný rodiči Kentovými (Diane Laneová, Kevin Costner), když tu společně s novinářkou Lois Laneovou (Amy Adamsová) objeví kosmickou loď uvězněnou v ledu, v ní inteligentní hologram svého otce a sexy trikot s červeným pláštěm.

A mezitím, ve Fantomové zóně...



Warner Bros. si uvědomili, že už skoro sedm let nenatočili žádný reboot Supermana a že by se s tím mělo něco dělat. Takže přichází nový Muž z oceli v režii Zacka Snydera a v produkci (a podle námětu) Christophera Nolana. Což je zajímavá kombinace, protože tvorba těchto pánů je stylově dosti odlišná a každý z nich své zpomalené megavýbuchy koncipuje podstatně jinak.

Singerovův Superman se vrací z roku 2006 byl záměrnou poctou Supermanovi Richarda Donnera ze 70. let. To znamená, že byl tak trochu naivní, retro a gay. A měl dokonce stejný hudební motiv od Johna Williamse!

Muž z oceli se rozhodl vykročit radikálně novým směrem téměř ve všech ohledech, včetně toho, že se pokusil ukázat mladého létajícího muže v přiléhavém trikotu jako heterosexuála. To znamená, že například:
  • Na Kryptonu strávíme téměř 20 minut filmu a Jor-El má v celém filmu výraznou roli.
  • Lois Laneová téměř od počátku ví, že Kal-El == Clark Kent
  • Clark Kent nepracuje v Daily Planet, ale potlouká se světem a občas koná dobro (zarostlý)
  • Žádný Jimmy Olsen
  • Žádný Kryptonit
  • Žádný Lex Luthor (s výjimkou jednou dvousekundového gagu pro fanoušky)
  • Žádné červené spodky
Především se ale tvůrci pokusili dát Supermanovi (kterému během celého filmu nikdo neřekne "Supermane") pořádná traumata. Ta vyplývají především z toho, že celých 33 let svého dospívání na Zemi měl nadpřirozené schopnosti, ale musel je na popud rodičů tajit, aby si pro něj nepřišla FBI / bůhvíkdo. Především Kevin Costner jako tatínek Kent je výborný, ale bohužel - všechny scény dospívání jsou výhradně flashbacky, takže si táty moc neužijeme.

Casting je obecně velmi dobrý a Henry Cavill se do hlavní role hodí lépe, než jsem doufal.

Trauma, spočívající v tom, že Superman musí přihlížet bezpráví a smrti lidí, aniž by jim pomohl (i když by teoreticky mohl), je poměrně zajímavé, ale je v dosti problematickém kontrastu s akčním finále, kdy si Superman a Zod dávají přes držku uprostřed Metropolis (která je v divných českých titulcích přeložena jako "metropole" s malým M), přičemž způsobí mnohem více destrukce, než například první Transformers a zabijí desetitisíce až statisíce lidí - přičemž mhoho tisíc z nich zemře přímým následkem toho, co udělá Superman a jak kam Zoda hodí. Superman se nad tímto vůbec nepozastavuje, ale o pár minut později má trauma z toho, že Zod drží v šachu jakousi anonymní čtyřčlennou rodinu.

Předchozí filmoví Supermani byli tak naivní, že se divák těmito problémy nezabýval. V tomto filmu jsou psychologické aspekty Nadčlověkovy existence rozehrány tak zajímavě, že není možné ignorovat jeho sobeckost / nedovtipnost a nespravedlnost k nic netušícím obětem. Opravdu je ve filmu nepříjemně moc scén ve stylu "Vyhrožuješ mojí adoptivní mámě, a to se lidem nedělá, tak ti za to vrazím takovou ránu, až proletíš skrz tři domy, osídlené lidmi."

K dalším sofistikovanějším aspektům scénáře pak patří rovina "Superman == Ježíš Kristus" (kostel, 33 let!).

Závěrečná čtvrtina filmu je téměř nepřetržitý sled akčních sekvencí, které jsou stále více a více mega, až jsou úplně nejvíce mega. Kvalita triků je v průběhu těchto scén velmi proměnlivá a přísahám Bohu, že v závěru filmu Superman bojuje s nějakou CGI věcí, která vypadá jako obrovský pavouk, což mi přišlo při znalosti jistého kontextu velmi legrační. Především jsem ale měl problém s tím, že podstatná část scén je natočena ruční kamerou (tedy vyrenderována tak, aby to vypadalo jako natočené ruční kamerou), takže přes všechen ten třas, rychlé zoomování a lens flares jsem měl dost problém vychutnat si epičnost toho všeho a design mimozemských věcí. Skoro se mi chtělo křičet: "Rewind, Pause, chci si tu loď trochu prohlédnout!"

Hudba Hanse Zimmera je zajímavá tím, jak (stejně jako v předchozích Nolanových filmech) dokonale splývá se zvukovými efekty a často je těžké určit, které rytmické hučení je hudba a které zvukový efekt. Instrumentace jsou skvělé, bubenící si museli otlouct paličky, ve filmu to funguje výborně, ale z čistě hudebního hlediska nejde o žádnou slávu, kterou bych si chtěl pouštět doma. Pokud si chcete zrekonstruovat hlavní motiv doma, tak pravou rukou pomalu cg------ ca------ cg------ cf------ cg------ ca------ ch------ cC------ a levou mlátit celou dobu do c, jenom úplně na konci do g# (a to píšu z hlavy).



P.S: Musím bohužel konstatovat, že sál se zvukovou soustavou Dolby Atmos v kině Hostivař se pro mě stává druhým pražským kinem (po Imaxu na Floře), kam už nebudu chodit, neboť TEN ZVUK STRAŠNĚ ŘVE! Už mnoho let je mi vytýkáno, jak jsem nahluchlý a pouštím si všechno příliš hlasitě, ale na Muži z Oceli jsem si musel párkrát strčit prsty do uší, protože mě bolely bubínky. Jsem si jist, že některé části filmu překračovaly zákonné hlukové limity. Ale i kdyby je nepřekračovaly, je mi to jedno, protože tohle je mi prostě nepříjemné. UPDATE: Možná za to nemohlo kino Hostivař, nýbrž tvůrci!

34 komentářů:

  1. Stojí 3D za to nebo není nutno?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo někde 3D, které stálo za to?
      Snad až na Avatara...

      Vymazat
    2. Ne, ani v tom Avatarovi.

      Vymazat
    3. Díky! "Ne, ani v tom Avatarovi" jsem taky chtěl napsat.

      Vymazat
    4. V Avatarovi v IMAXu rozhodně stálo za to.

      Vymazat
  2. Ad humor s pavoukem: http://www.videacesky.cz/talk-show-rozhovory/neuveritelne-vypraveni-kevina-smithe

    OdpovědětVymazat
  3. Jen malá oprava - generál Zod zabije Jor-Ela, ne Kal-Ela

    OdpovědětVymazat
  4. Jen malá oprava - generál Zod zabije Jor-Ela, ne Kal-Ela

    OdpovědětVymazat
  5. Na ČSKR je 7 kritik. Celkové hodnocení: 76% -> http://www.zk4.cz/2j

    OdpovědětVymazat
  6. a kvuli takovýchto kokotov mame ticho v sálech

    OdpovědětVymazat
  7. Je v Praze nějaké multikino, kde zvuk neřve?

    Já si úplně představuju toho dvacetiletého manažera kina, jak přijde ke zvukařům a řve na ně "kurva tolik peněz to stálo, tak budou všechny tyhle šoupátka úplně kurva nahoře!"

    Protože čím víc nahlas, tím víc Adidas!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatim jsem nemel tyto problemy jinde nez v Imaxu a v tomto Atmos sale. Navic, ve stejnem sale jsem byl na Hobitovi (taky v Atmosu) a zdaleka to takhle nervalo.

      Vymazat
    2. oni za to nemozu, ked dostali ten moderny vykrik techniky, co ide az do 11. http://www.youtube.com/watch?v=EbVKWCpNFhY

      Vymazat
    3. S tim souhlasim.v kine si zacpavam usi, u nekterych scen to jinak nejde.na promitani by k 3D brylim meli davat i spunty do usi nb nejlepe ztlumit zvuk.nejhorsi na toto byl prometheus.

      Vymazat
    4. Většinou to bylo nejlepší v Village Cinema na Andělu. Rozumnější (menší) plátna, ne tak přepálený zvuk. Dokonce tam tehdy měli v jednom sále certifikaci THX.
      I dneska, když už je to Cinestar, tam kvůli tomu chodím nejradši.

      Vymazat
  8. Není mi z recenze moc jasné, za co má ten film 70% teda?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je to jakoze vazny, ne pro deti, resej se brutalne nalehavy lidsky temata, dramata a hlavne ty traumata, brutalni traumata

      Vymazat
    2. Osobně bych dal filmu ještě daleko míň, přestože jsem ho viděl v celkem povedeném 4DX provedení. Film je velmi zdlouhavý, místy nudný, skládající se jen a pouze z akčních scén. Přestože mám akční filmy rád, Man of Steel je zkrátka blbost, kde je obrovské množství scénáristických chyb. Slušná hudba i provedení efektů to ale nezachrání. Osobně 35%

      Vymazat
  9. Diana Laneová dostala tu roli díky tomu, že je příbuzná Lois a ne kvůli několika rokům sexu s Christopherem Lambertem?

    OdpovědětVymazat
  10. Vaclav Kosan - jo toto je epic, by the way Kevin Smith favoritnul jeden muj tweet, fck yea!

    OdpovědětVymazat
  11. Jooo, obří pavouk Jona Peterse:)
    http://www.videacesky.cz/talk-show-rozhovory/neuveritelne-vypraveni-kevina-smithe

    OdpovědětVymazat
  12. Ad "[většina scén je] vyrenderována tak, aby to vypadalo jako natočené ruční kamerou" - nechci nějak rýpat, ale renderování přece nemá nic společného s navozením dojmu ruční kamery, ne? Nejdřív ten efekt vytvořím a vyrenderuju ho proto, abych ho mohl prohlížet v plné kvalitě a v reálném čase. Proces renderování přece nijak neovlivňuje obsah a formu toho efektu (to už je daný předtím, ne?). Občas taky v různých recenzich narážím na zvláštní frázi, že "efekty jsou krásně vyrenderované" (to je jako bych řekl, že "ta knížka je krásně vytištěná" nebo že "film má záběry krásně vyvolané ve filmové laboratoři"). Hm? :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no, renderovani se dela v uplnym zaveru celyho procesu, renderujou se uz hotovy snimky, tzn. pokud to vypada jako roztresena kamera, bylo to tak i renderovany

      a ta kosmicka lod/obri pavouk/atd. nikde neexistuje v takovy forme, aby si to clovek mohl v plny kvalite a v realnem case nejak prohlizet.

      Vymazat
    2. tak to se samozřejmě nedělá tedy pokud nechcete aby výsledný film místo realisticky vypadal jak animák. Filmové efekty se dodělávají až na vyrendrované scény film pak působí konzistentně a ne uměle...např. ve filmu Loopr vytvořili detailní 3D modely ze kterých pak ve výsledném filmu byly vidět jen siluety...

      Vymazat
  13. Byl jsem na stejne projekci jako Franta a můžu potvrdit, že zvuk řval jak kráva. Bubínky jsem si nezakrýval, páč nejsem tak gay, ale iritovalo mě to stejně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lepší být nedoslýchavý hetero, než opatrný gay, wtz.

      Vymazat
  14. trosku me stve, ze se franta zase zabejva hudbou a podstrkuje nam nejake ty toniny nebo co to je, ja bych radeji, kdyby tam byla zminka o tom, jestli je Shannon dobrej zaporak, protoze na nej se z novyho supermana tesim asi nejvic

    OdpovědětVymazat
  15. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  16. Byl jsem na stejný projekci a zvuk byl podle mě úplně o.k.:-)

    OdpovědětVymazat
  17. Na filmu jsem byl včera a musím nesouhlasit s několika Frantovými výroky [SPOILER ALERT]:
    - jméno Superman ve filmu zaznělo, poprvý jen náznak, podruhý už kompletně
    - Kryptonit ve filmu sice nebyl, ale loď z Kryptonu na Kal-Ela "kryptonitsky" působila
    - Clark na konci filmu začne pracovat v Daily Planet a nosí brýle
    [/SPOILER ALERT]

    Zvuk mi taky místy přišel zbytečně hlučnej.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jméno "Superman" ve filmu zaznělo, ale já napsal, že (hrdinovi) nikdo neřekne "Supermane", což je pravda. Pracovat v Daily Planet a nosit brýle začne 30 sekund před koncem filmu.

      Vymazat
  18. Ten film je příšernej, nudnej, otravnej a hloupej. Akční sekvence jsou absolutně bez invence a zhovadile natočený. V zásadě se tam neděje nic jinýho, než že jeden trotl vezme druhýho a praští s ním o zeď. Vzhledem k tomu, že tímhle způsobem si nemůžou ani zlomit nehet, to pochopitelně postrádá jakýkoliv napětí - ke konci jsem málem usnul. Shannon je dobrej až vynikající, casting a hudba skvělá, ale nejlepší jsou pasáže z dětství, který jediný působěj filmově a jsou přibližně tři, zbytek filmu působí dojmem cutscény z béčkový hry. Vypadlo to jako báječný léto, ale hrne se na nás jedna sračka za druhou. Dej bůh, ať klapne alespoň Pacific Rim.

    OdpovědětVymazat
  19. Při oné závěrečné scéně kdy se Superman pere s tou zajímavou věcí která má několik paží/chapadel jsem si vzpomněl na video Kevina Smitha kde líčí zážitky s psaní scénáře na Supermana. Kdo zná jistě si vzpomene na větu: "Big fucking spider"

    OdpovědětVymazat