10.7.13

Recenze: Pacific Rim - Útok na Zemi [Pacific Rim] - 70%

Hluboko v Pacifiku se objevila dimenzionální trhlina, ze které vylézají mimozemské příšery. Čím dál častěji a čím dál větší. Lidstvo se rozhodne proti nim bojovat tím, že postaví "Jaegery", tzn. obrovské bojové roboty, z nichž každý je pilotován dvěma lidmi, kteří jsou mentálně propojeni spolu navzájem i se svým strojem. Byrokrati ale rozhodnou, že se Jaeger program ruší a odvážní muži a ženy mají jen krátký čas na to, aby s pár zbývajícími stroji dokázali, co v nich je.



Trailery dělají nejnovějšímu 3D velkofilmu Guillerma del Tora poněkud medvědí službu, protože obsahují polovinu nejlepších hlášek a dvě třetiny nejlepších akčních záběrů, které v celém filmu jsou. Neznamená to, že by toho ve filmu bylo málo, ale pokud se na trailery nebudete dívat, budete mít v kině výrazně lepší zábavu. Ještě že je aspoň ve filmu jedna menší zábavná podzápletka, která je v trailerech důsledně zatajována.

A "zábava" je při hodnocení tohoto filmu to nejdůležitější slovo. Existují filmy, ve kterých do sebe buší velcí roboti a ještě větší monstra, a při jejich sledování můžete prožívat nějaké komplexnější emoce, nebo jste dokonce místy upřímně dojati. Existují dokonce i takové videohry. Pacific Rim rozhodně takovým filmem není a nechce jím být! Pacific Rim je zábava pro děti (a je mládeži přístupný, bez sprostých slov a bez krve). Ovšem pro děti každého věku!

To znamená, že desetiletí caparti to celé budou velice hltat a hrát si na robopiloty. A starší diváci nostalgicky zavzpomínají (podle věku) na Emmerichovu Godzillu nebo na Gappu, ti nejstarší možná i na původní Godzillu.

Triky jsou velmi kvalitní a obzvlášť se mi líbilo, že se monstra i roboti většinou pohybují správně majestátně pomalu. Naopak se mi nelíbilo, že v některých detailních záběrech nebylo pořádně patrné, kdo co komu do čeho právě vráží - viz také P.S. na konci recenze.

Potěšil úvodní sestřih toho, jak začala válka lidí s monstry. Bohužel je to tak nadupadný sled rychlých záběrů, že jsem je nestihl všechny pořádně vstřebat (zaznamenal jsem i něco jako titulek "Tokio zavaleno výkaly monstra").


Nemyslete si ale, že bojoví roboti jsou na plátně od začátku do konce filmu. Jsou tak ve třetině filmu (to by pořád celkem stačilo), a není jich bůhvíjaká armáda: Ve filmu se vyskytují celkem čtyři, a dva z nich jsou na plátně jen pár minut. Obzvlášť mi bylo líto, že jsem se nedozvěděl více o cool ruské posádce, která jako by vypadla z nějakého filmu z 80. let.

V Pacific Rimu je vůbec hodně věcí, které jako by vypadly z filmů 80. a 90. let. Týká se to především mezilidských zápletek, traumat, komických postaviček atd... Většina z toho je jako ze Dne nezávislosti, případně nové Godzilly. Je to roztomilé retro, ale není to tak úžasné jako první Transformers, kteří byli tak krásně konzistentně seriózně blbí, až to bylo okouzlující. V del Torově filmu je jasně patrné, že z toho všeho měl pan režisér / producent především legraci. Většina postav je stoprocentně archetypální a zaplaťpánbůh téměř polovina z nich ví, že svou roli nesmí brát příliš vážně.

A konečně, hudba Ramina Djawadiho není ani hudebně zajímavá, ani dostatečně absurdně bombastická, jako v Transformers. Většina motivů je rockové mlácení do kytar, což mi opět evokovalo spíše dětský televizní seriál, než epickou anime podívanou - a opět je to zcela jistě záměr.



P.S: Prozradím vám tajemství. CGI scény se vždy snáze renderují, pokud je v nich tma a prší. Proto ve většině bojových scén v Pacific Rimu je tma a prší. A proto jsou ve 3D hodně tmavé a málo přehledné. Ve scénách v traileru na začátku tohoto článku jsem viděl více detailů, než ve špičkovém pražském kině s 3D brýlemi. Vřele doporučuji vyhledat 2D kopii (a samozřejmě titulkovanou).

P.P.S: Český dabing jsem naštěstí neslyšel, ale v českých titulcích jsou brutální překladové chyby na úrovni gymnazijní angličtiny. Například věta "My arm is shot" ("Mám pohmožděnou ruku") je přeložena "mám postřelenou ruku" (ačkoliv ho do ní nikdo nestřelil, jenom se do ní praštil). Nebo hláška "That's cold" (něco jako "To je drsný" - odsuzující reakce na něčí nehumánní rozkaz) je zcela absurdně přeložena "Je mi zima".

P.P.P.S: Vzpomínáte na první trailery, ve kterých měl palubní počítač stejný hlas, jako GLaDOS z Portalu? V hotovém filmu se tento hlas vůbec nevyskytuje!

31 komentářů:

  1. That's cold - Je mi zima :-)

    Vždycky se mi u takových hlášek vybaví ta stará recenze na Civilizaci v jednom z prvních čísel Score, kde legendární Andrej Anastasov pojal celou stránku jako parodii s fiktivním rozhovorem a schválně přeložil "bulls..t" jako "býčí bobky" a "That's cool" jako "To je chladné".

    Jenomže tohle bylo vtipné před těmi dvaceti lety, kdy byla rozšířenost angličtiny dost malá a tyhle otrocké překlady se opravdu někde objevily, protože někteří překladatelé došli pouze k učebnicím pro mírně pokročilé. Dnes je to opravdu pouze ostuda.

    P.S. Byla by to poněkud menší ostuda, pokud překladatel film nemohl vidět a překládal pouze z dialogové listiny. Tuším, že i Ty, Františku, jsi tu jednou psal, že jsi požádal o neuvedení v creditech, protože jsi nemohl dodat obvyklý standard překladu na film, který Ti neumožnili vidět.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Legendární AA byl ovšem v tomto případě legedární FF... ;)

      http://img245.imagevenue.com/img.php?image=22174_civnet_122_83lo.jpg

      Vymazat
    2. "Ta grafika dost saje."

      Že ty jsi překládal i Office Space? :P

      Vymazat
    3. Mea Culpa! Porotu bych rád požádal o shovívavost, je to přeci jen dvacet let, pamět je zamžena a vtipných i úchylných recenzí ICEho, Andrewa i FF jaksi ubylo.

      Autorství FF jen potvrzuje, že kruh se uzavírá (byť to může trvat dvě dekády)

      Díky za scan, je zajímavé, že předvčerejší noviny si nepamatuju, ale takové věci ze začátku devadesátých let v hlavě uvízly.

      Vymazat
    4. Jo, to bylo moc vtipné, taky jsem si tehdy kupoval jak Score tak i Cinemu... lezlo to dost do peněz, ale bylo to nad (v originále "super") chladné (v originále "cool").

      Vymazat
  2. How 'GLaDOS' is GLaDOS In Pacific Rim? Pretty GLaDOS. - Kotaku
    http://kotaku.com/how-glad0s-is-glad0s-in-pacific-rim-pretty-glad0s-636252650

    OdpovědětVymazat
  3. František samozřejmě v každém filmu také vždy nasekal pár podobných chyb, chybí mu ke stáru shovívavost.
    Zrovna tyhle chyby vypadají opravdu na to, že překladatel neviděl obrázky a pracoval jen s textem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Frantisek je gigant a od tebe se ocekava ze budes solit bulvam, jasne?

      Vymazat
  4. Na GLaDOS som dával v kine veľký pozor a je pravda, že väčšinou ten hlas vo filme znie inak, ale miestami znie podobne ako v Portale. Odkaz vyššie od Filipa to vystihuje najlepšie.

    OdpovědětVymazat
  5. Odpovědi
    1. Jasne. S tim rozdilem, ze Evangelion mel poutave, vyvijejici se charaktery, netrivialni dej a fascinujici presah.

      Vymazat
    2. tak ty vis o Evangelionu naprosty kulovy -_-

      Vymazat
    3. Evangelion měl stereotypní a hysterické charaktery, nesmyslný děj a spoustu nicneříkajících odkazů na různá náboženství svědčících o scénaristově bezradnosti. Onanující Shinji byl třešnička na dortu.

      Vymazat
    4. Taky jsem se dodíval prakticky z povinnosti, že když to má takové hodnocení, tak to bude mít minimálně dobrý konec - což byl teda z mého pohledu hluboký omyl. No původní nápad nebyl úplně blbý, takže nějaká komercializovaná filmová verze by u mě mohla mít i úspěch.

      Vymazat
  6. Oni někde psali, že nepoužívali motion capture právě aby vynikla ta velikost.

    Jsem jediný komu to přijde jako přerostlý ironman?:D

    OdpovědětVymazat
  7. Casto se mi stava, ze vidim podobnou prekladatelskou blbost v ceskych titulkach a pak je na konci podepsany Fuka, takze byt jim, tak jsem s tou kritikou opatrnejsi.
    Kdo vi, v jakych podminkach ten preklad vznikal.

    OdpovědětVymazat
  8. Opravdu nechapu, co Fantiska fascinuje na Transformers. Normalne se s nim na vsem shodnu, ale Transformers jednicka je nudny fail. A tohle ma byt horsi ?

    OdpovědětVymazat
  9. Vřele doporučuji vyhledat 2D kopii (a samozřejmě titulkovanou). Kdyby existovala, tak jo. Bohužel na 3D jim seru, takže musím skousnout ten dabing.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. asi sem z Marsu protoze takovyhle komercni blockbustery jsou presne ten hlavni duvod pro navstevu 3d imax nebo 4d. jooo mohli by tam davat ruzny artovy veci kde je zajimavej vizual (a nemyslim tim hra svetlo a stin) ale co to co to (nejen) v Cechach nedavaj ze ? mam rad treba i neuveritelne ukecanej DEN KOBYLEK ale i kdyby ho nakrasne v jakymkoli kine davali tak finalni hlavni emocni scenu neuvidim neb budu davno chrapat a vetsina odvazlivcu (jakozeby jich moc nebylo) taky...

      Vymazat
    2. Oni to opravdu nikde nedavaj 2D v originale? Takze diky Bohu za BD, projektor a velke platno doma.

      Vymazat
    3. ehm to ma jako nahradit imax ?

      Vymazat
  10. A kde je Robot Jox? Tady! http://www.youtube.com/watch?v=jZXWHswqCQo

    OdpovědětVymazat
  11. recenze:
    http://dokina.tiscali.cz/clanek/pacific-rim-utok-na-zemi-recenze-215523

    OdpovědětVymazat
  12. 3d bylo nahodou v tomhle pripade dobry.
    2d saje.

    OdpovědětVymazat
  13. "...CGI scény se vždy snáze renderují, pokud je v nich tma a prší..."
    To je hloupost. Pro renderování efektů ve filmech se používá Ray Tracing (nebo spíše Path Tracing) a ten je extrémně náročný právě ve tmavých scénách. A kdybych zmínil na nějém CG fóru, že scéna s deštěm je jednodušší na render, tak by mě pravděpodobně zabanovali.
    Je ale pravda, že návrh scény ve tmě a v dešti je jednodušší. Méně starostí s pozadím a detaily (něco jako účelově přepálené záběry v District 9). Na druhou stranu přibude hodně problému právě se simulací deště (simulace žerou obrovský kus výkonu renderfarem a paměti. Kromě toho se ukládají do souboru, kde 20 sekundová animace může mít sim. soubor velikosti 100GB. Stačí si na youtube zadat něco jako "RealFlow test" a v popisku určitě bude napsán čas simulace a velikost sim. souboru). Co se týče compositingu, tak některé věci jsou jednodušší (srovnávání osvětlení) a některé jsou obtížnější (např. rotoscoping).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ad 100GB - to je v ramci filmu dost nezajimavej objem.
      ad Path Tracing - tmavy sceny jsou pro nej lepsi, nepotrebujes tak dlouhy cesty (kazdy dalsi bounce uz ma jen malej prispevek). Navic Arnold ma na tohle spoustu hezkejch triku (jako na vsechno).

      Vymazat
  14. Poslušně hlásím že v dabované verzi zní palubní počítač přesně jako Glados.

    OdpovědětVymazat
  15. Byl jsem na filmu vcera a kupodivu jsem si ho uzil. Byl jsem na 3d verzi a narozdil od FF bych ji doporucil dale (prijde mi, ze presne pro takovydle film vznikly 3d kina). Tmavych a malo prehlednych scen jsem si nevsiml za cely film (jsou daleko horsi, kde clovek nevidi vazne nic cely film, nejaky dil z tech novejsich vetrelcu tusim napriklad), mozna nove bryle? :-)

    Jediny, co mi tam pripadlo vic nelogicke nez zbytek, je, ze po velke bitce robota s monstrem, kdy robot vyplytval vsechny finty a strely, si jeden z pilotu vsimne "Hele co nam to tu blika". A robot vytahne naprosto ultimatni zbran na blizko: mec a jedinym sekem rozsekne priseru vejpul. Stejne jako ostatni souboje, kdy se tam mlati pestma, strileji neucinne plasma kanony, misto aby vytahl mec a bylo vyreseno za chvili.
    Je to obdoba mecu v transfomers, ktery mel optimus prime (jako jediny) a sekal tam zly deceptikony na maly kousky.
    70% sedi.

    OdpovědětVymazat
  16. joj .. pod tohle bych se podepsal. Naprosto nelogicky vystrili v predposledni bitve druhy plazmovy kanon do mrtveho tela. wtf ?

    OdpovědětVymazat
  17. Nechal som doma mobil na nabíjačke, hodinky žiadne, takže absolútne som nemal možnosť sledovať ako ubieha čas, iba si užívať tú neskutočnú nakladačku ktorá na plátne bežala. V kine na 2D verzii s titulkami nás bolo presne 5 a ja sám s lístkom "do stredu, do stredu", takže som si v tom božskom tichu užíval každý úder do tlamy kozmických potvor, každý pád na zem či do vody a hlavne sa neskutočne som bavil! +1 za takmer dokonalý hudobný motív ktorý sprevádzal nástup Jaegerov. Naposledy som sa takto *SKVELE* bavil na GhostBusters a to už je pekne dávno. Vyzerá to na box office *flop* což je trochu škoda. P.S.: huncútske žmurknutie (ak som ten vtip pochopil správne) smerom na "Wachovski Brothers" pobavilo. A záverečný žartík po titulkoch tiež. Charlie Hunman bol doteraz pre mňa neznámy herec a teraz mi dal o dôvod viac pozrieť si Children of Men. ....a Transformers nech už prosím idú doriti. Ďakujem za pozornosť.

    OdpovědětVymazat