8.7.13

Recenze: Revival - 40%

Před 40 lety byli "Smoke" celkem populární kapela, ale pak upadli v zapomnění.

Dnes už jsou staří páprdové, a když jednomu z nich (Bolek Polívka) umře manželka, přichází slizký producent (Richard Genzer) s nabídkou, aby se dali všichni opět dohromady: Kytarista Bolek Polívka, basák Miroslav Krobot, keyboardista Karel Heřmánek a zpěvák Marián "kdože?" Geišberg. Kapelu doplňuje ještě nový mladý bubeník, který je slepý a existuje jen kvůli tomu, aby se kolem té slepoty udělaly dva vtipy.



Nejnovější film Alice Nellis má být feel good retro komedie s pár vážnějšími motivy.

Obsazení je výborné - přinejmenším čtyři hlavní hrdinové (ale KDO JE TEN GEIŠBERG?) plus překvapivě dobrý vtipně slizký Genzer. Okamžiky, kdy spolu ta stará partička jen tak nějak nezávazně komunikuje (což často vypadá jako improvizace) jsou většinou příjemné, protože ti herci jsou dobří a zřejmě si spolu rozumí i v reálném životě. A nepřipadá mi bůhvíjak závadné, že herci v hlavních rolích zjevně neumějí hrát na své nástroje a zpěvák zpívá podstatně jiným hlasem, než mluví. Tohle není film, který by se nějak moc snažil nastolovat filmovou realitu a dělat z těch herců někoho jiného, než herce. Hudba a texty jsou jinak plně přijatelná imitace "českého anglicky zpívaného rocku ze 70. let" a nemám proti nim námitek.

Narozdíl od většiny předchozích filmů Alice Nellis, které byly především o melancholických pocitech, tento by měl mít i fungující jasně definovanou komediální zápletku. Která bohužel funguje velmi špatně, a je jedno, jestli byla špatně napsaná, nebo špatně zrežírovaná, protože oboje měla na svědomí Alice Nellis.


Začněme hned od prvních minut filmu, ve kterých sledujeme jakoby "dobovou" reportáž o kapele Smoke z roku 1972. Studio Televizního klubu mladých a slovenština moderátora jsou dokonalé, ale:

  • V krátkých záběrech ze "starého videoklipu" vůbec nestačíme pochytit, jak vlastně tehdy hrdinové vypadali, natož si dát dohromady, kdo z nich má být Polívka, kdo Krobot atd...
  • Především ale není z moderátorových tří vět jasné, co se vlastně s kapelou stalo a proč upadla v zapomnění. Moderátor řekne něco o tom, že "naše socialistická společnost nemá zájem o texty v anglickém jazyce", ale hned nato film skočí do současnosti a celý jeho zbytek hlavní hrdinové popírají, že by konec jejich kariéry měl jakékoliv politické důvody (a ohrazují se proti označování za disidenty). Proč tedy skončili?

A jak se vlastně celá kapela dá znovu dohromady: Genzer přijde za Heřmánkem s plánem, který jim pomůže obohatit se za cenu toho, že Heřmánek bude lhát svým starým kamarádům, namluví jim, že Polívkovi zbývá jen měsíc života a pak sám bude na koncertu dělat jako že dostal infarkt, aby jejich kapela získala větší popularitu. Nejen, že je to dost dementní plán (je ještě o dost složitější, než jsem napsal), ale především dělá z Heřmánka pěkného hajzla (který - opakuji - to všechno dělá hlavně pro prachy). A jak už je v českých filmech zvykem, vyřeší se vše tím, že po odhalení svých lží Heřmánek řekne něco jako "sorry" a všichni jsou zase kamarádi, protože je potřeba happy end.

Pak tu máme Krobotovu manželku Zuzanu Bydžovskou. Ta je nám na začátku filmu představena jako new age kráva, která potlačuje kreativitu svého manžela a hrdinové musejí provádět složité utajovací akce, aby se Bydžovská nedozvěděla, že Krobot bude hrát něco jiného než new age hudbu. Všechno scenáristicky směřuje k tomu, že Bydžovská časem objeví pravdu a nastane peklo. Je to jediný důvod existence této postavy. No a časem skutečně dojde k tomu, že Bydžovská zjistí pravdu - a neudělá nic. Vůbec nic. Prostě zcela pomine to, že ji její manžel posledních několik týdnů brutálně obelhával. Neřekne k tomu jediné slovy, nijak divně se nezatváří, a začne kapele dělat manažerku...

Opravdu nejsem nijak extra náročný na to, jak má vypadat scénář příjemné retrokomedie. Ale to, jak jsou zásadní zvraty příběhu odbyty, nebo jak nepřirozeně je kvůli mladším divákům do filmu zamontovaná podzápletka Polívkova syna, který má vlastní superslavnou kapelu (hraje ho reálný zpěvák Vojtěch Dyk, který je údajně slavný i v některých hetero kruzích), to je opravdu nepodařené a u Alice Nellis mě to velmi překvapuje - jde o její zatím nejslabší film (z těch čtyř, co jsem viděl), a to zdaleka.

Co v mých očích definitivně překlopilo tento film do kategorie "nedoporučuji", to je jeho TÉMÉŘ DVOUHODINOVÁ DÉLKA, následkem které je v něm ta snesitelná až příjemná hodinka ubita stejným množstvím balastu.

P.S: V zájmu objektivity musím ještě upozornit, že ačkoliv jsem film viděl v kvalitním kině s digitálním zvukem, místy jsem měl problém porozumět dialogům (respektive nebylo mi jasné, kdy jim mám rozumět a kdy jsou záměrně nesrozumitelné) - a nebyl jsem sám. Tudíž je možné, že mi nějaká rychlá vysvětlení některých dějových zvratů zcela unikla, a na vině byl míchač zvuku.

32 komentářů:

  1. pls "ubyta" nahradit "ubita", případně "Iveta"; nedík.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klid, klid, tohle je FFFILM, tady si na nějaký gramatyky nehrajeme!

      Vymazat
    2. Ok, tak já si na oplátku nebudu hrát na platícího diváka:-)

      Vymazat
    3. Důležité je si hrát na platícího čtenáře ;-)

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se bojis? A proc odstranujes konecne uprimny prispevek s odhalenim romantickeho vztahu s Horakem?

      Vymazat
    2. Ještě nenadešel ten pravý čas na odhalení naší lásky:-) And Chrome sucks balls.

      Vymazat
  3. vopakuju to porad dokola; budu dnes kazat plamenneji nez obvykle, mozna dokonce gramaticky nespravne vloudim nejake to vulgarni slovicko, ale - ceskej film by se mel vysrat na tyhle picovinovicky o tech pravejch clovecinou cpicich lidickach a skutecnejch ceskejch charakterech a nabidnout divakovi to, po cem prahne - trebas fadni, avsak remeslne zdatne zmaknutou zapletku tocici se kolem jadra problemu - nechutne perverzniho soustani, ze kteryho budou v kinech explodovat ptaky a tryskat kundy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak je to gramaticky správně - tryskat nebo třískat? A už se našla Iveta?

      Vymazat
    2. Sci-fi. Nizkorozpoctove sci-fi s poradnym nametem. Ale take nevim s jakym.

      Vymazat
    3. A jeste bych rad malou zamenu, tryskajici curaky a explodujici kundy. To mi nezpusobuje tolik uzkosti.

      Vymazat
    4. Meli by se na to vysrat a proste se na to vysrat a nedelat to vubec ...

      Vymazat
    5. To už českej film má, podívej se na Playgirls II a z ukrajince Slávka a bejvaláho manžela Barošový ti pervezitou zaručeně čůrák praskne, když po tom tak toužíš.

      Vymazat
    6. Oprava..i příslušník národu, kterým tu všeobecně bývá lehce opovrhováno, kterým velmi opovrhujeme..tím konkrétním příslušníkem..by se měl podle pravidel psát s velkým...Ukrajince Slávka....

      Vymazat
  4. že sa nehanbíte, nepoznať Mariána Geišberga :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To byste chtel od Frantiska prilis, na to je potreba alespon minimalni kulturni rozhled. Je to jenom prosty filmovy "recenzent". Ale Pokemony vyjmenuje vsechny.

      Vymazat
  5. Proč se kapela rozpadla? ty vole Franto tak do toho kina nelez, když ve filmu nepobereš základní informace....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Legrační je, že jsem k filmu dostal jeho scénář v knižní podobě, tam jsem si to intro znovu četl a stejně tam není vysvětlené, proč (a kdy) se rozpadli.

      Vymazat
    2. Ano, to je velmi legrační, že to není v intru. Důvod rozpadu kapely tam nikdo neřekne natvrdo, ale je zřejmý z jedné z klíčových scén Geišberg/Krobot na hajzlíku ve studiu, když si vyřizujou 30 let starý účty.

      Vymazat
    3. Tam si teda pamatuju jenom na hádku kvůli tomu, kdo se vyspal s Bydžovskou. Ale možná to byl jeden z těch okamžiků, kdy jsem nerozuměl, co přesně říkají.

      Vymazat
  6. Kurvadrát. A Spáčilka přitom slibuje kvalitu a já už pomalu začínal věřit, že se v Českým rybníce blejskne na lepší časy. Nebo že budeme mít aspoň jednu režisérku, která udrží jakoustakous kvalitu.

    OdpovědětVymazat
  7. Na film mě nalákala cena diváků ve Varech, ale po recenzi si teda nejsem moc jist.

    Btw. neplánuje FFFILM i recenzi dalšího vychváleného filmu z festivalu "Velká nádhera/La Grande bellezza" - 2,5 hodinové pompézní dílo o římské smetánce, kterému dává většina recenzí 9/10, ale mě přišlo tak nějak o ničem?

    OdpovědětVymazat
  8. Tak tedy hodnotit film zaporne podle toho, ze nevim ja vypadali protagonisti v roce 1972 a ze jsem nepochopil proc se vlastne kapela rozpadla ???
    Mne ten kratky shot stacil k tomu, ze jsem poznal kdo byl kdo...
    A z filmu zcela jasne vyplynulo, proc se kapela rozpadla.
    Podle mne dobre napsana a odehrana cerna komedie nemuze byt umeleckym veledilem. Ja jsem se dobre pobavil a zasmal asi proto, ze jsem ve veku tech starych pardalu.
    Michal

    OdpovědětVymazat
  9. pánové, pánové....já se fakt bavím :-D lepší než samotný film je většinou
    recenze a komenty k ní. Franta Fuka je jedním z nejvíc komediálních lidí co znám! pusťte si na Radiu 1 film o Páté a můžu vám zaručit, že 30 minut se budete jen smát :-))) 30 minut tam 2-3 cápci rozebírají nové filmy a hodnotí je, dle svého (podle mě) uchylného náhledu na dnešní, hlavně českou kinematografii. Musím říct, že jsem na některé filmy šel po jejich
    recenzi a fakt mě ku.va mrzelo, že jsem si tím ten film od začátku trochu zkazil! to se týká i Revivalu...v Karlíně v letním kině sedělo v
    sobotu tedy 500 debilů, co se luxusní!2 hodiny smáli strašnýmu, trapnýmu a nehumornýmu filmu....co je to za povolání recenzista? rozebírání přiběhu, pokud to není po technické stránce, není de facto možné. Každý máme na věc jiný a osobitý názor. Takže když jsem tady viděl 40%, tak jsem si říkal, co je to za blba!?? To sis musel dát Franto před tím filmem pořádný brko, protože jinak nechápu tvůj koment...neslyšel jsem nikoho, že ve filmu nechytil nějaké souvislosti aj. Ty podle mě, po tý době co jsi v branži, už asi nechápeš, že smysl pro humor normálního človíčka z týhle prapodivný kotliny, nemusí být zákonitě na takovým levelu jako máte vy lidi, co žerete Tarantina a jiné pro normální lidi uchylné režiséry...Chápu, že
    sračky typu Babovřesky, ničí lidské chápání, ale Revival je dle mého libová, lehká a odpočinková komedie, nad kterou by nikdo neměl moc hloubat, jen si ji na pohodu užít. Víc takových "normálních komedií". Smutné na tom všem je jen to, že komedií je tak proklatě málo!! Už se těším na čtvrteční Film o 5té! i když já ho poslouchám již jen jako zábavný pořad, kde si občas vjedete do vlasů :-) pěkný den všem Kalda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recenzista je tu od toho, aby ses nemusel s 500 debily v Karlíně smát strašnýmu, trapnýmu, nehumornýmu filmu, jako je Revival nebo Babovřesky...

      Vymazat
  10. Jenže potom bych přišel o pěkný páteční zážitek - Revival :-) pořád s tou vaší prací musím polemizovat...stejně si myslím, že ses sekl :-D

    OdpovědětVymazat
  11. Já myslim, že Františku Fukovi nezní v srdci bigbít, takže se nelze divit, že to podstatné z filmu buď neocenil nebo nepochopil. A pak je to hodnocení asi subjektivně v pořádku. Lidé, kteří bigbít rádi mají, si dle mého názoru mohou přidat dalších 40% a u filmu se budou dobře bavit.

    OdpovědětVymazat
  12. Mě se to fakt líbilo.
    Totalitu jsem nezažil, takže nemám ponětí na kolik byly nebo nebyly úvodní zprávy over the top, ale jinak mi to přišlo přišlo hrozně milý a organický. A moc navíc to mělo moc pěknej sixties soundtrack :)

    OdpovědětVymazat
  13. Když už jsme u těch detailů - sestava muzikantů/nástrojů jak ji tady recenzent uvádí je naprosto chybná - Polívka byla basista a Krobot kytarista, Polívka nezklamal a nenaučil se ani tón, pana Krobota bych pochválil - měl tam jednu uvěřitelnou kytarovou frázi (sólo), takže s tím nástrojem musel nějaký čas strávit.

    OdpovědětVymazat
  14. Většinou mám Fukovy recenze rád, ale tohle? Dát verdikt 40% a zčásti to odůvodnit špatným zvukem, i když to skoro jistě nebyla chyba filmu... Stejně jako chybějící odůvodnění rozpadů kapely, nebo že Bydžovská neudělá nic - celá recenze tak nějak vypadá, jako by autor viděl sotva půlku filmu.

    OdpovědětVymazat
  15. Viděl sem film až teď a popravdě sem od něj nic moc nečekal. A byl sem mile překvapenej, bavilo mě to skoro celou dobu. Nejvíc mě překvapila muzika Honzy "Ponorky" Ponocnýho, kterej si tam zahrál slepýho bubeníka. Byla vlastně až moc dobrá, takhle u nás tehdy žádná kapela nehrála. Většina chyb vytýkaných tady i jinde mi buďto nevadila, nebo nepřišla jako chyby. Co mě ale trklo hned v úvodu a vadilo celou dobu, je název filmu. Proč se to sakra jmenuje Revival??? Jestli se jednalo o návrat kapely Smoke, tak to byl comeback. Revival je termín nechvalně provařený jako doprovodný název hromady kapel v našich zábavových luzích a hájích, ale ve filmu sem žádnej revival nezaregistroval...

    OdpovědětVymazat