30.8.13

Recenze: Riddick - 40%

Richard B. Riddick (Vin Diesel) se nedobrovolně ocitá na pekelné planetě a jediný způsob, jak se odtud dostat, spočívá v tom, že ze zdejší opuštěné stanice zavolá nouzovým majákem námezdní lovce a následně získá raketu (jejich). Všichni námezdní lovci ovšem chtějí Riddickovu hlavu...



Po podivném Riddickovi: Kronice temna, ve kterém se tvůrci pokoušeli vytvořit fantasy ságu ve stylu Star Wars nebo Duny, se třetí film vrací ke stylu první Černočerné tmy - jen malá stanice na opuštěné planetě, Riddick, parta drsňáků a hromada příšer venku. Film ovšem je propojen s oběma předcházejícími díly, takže je dobré si osvěžit kdo je čí otec a co znamenají ty tři vyholené ženské (asi 30 sekund) a nevyholený Karl Urban (asi dvě minuty).

První tři čtvrtiny filmu připomínají ze všeho nejvíc Robinsona Crusoea. Scény, které vidíme v traileru, pocházejí vesměs z poslední čtvrtiny filmu a v první polovině filmu vidíme pouze Riddicka, jak se sám samotinký (a později s ochočeným zvířátkem) snaží přežít na vskutku nehostinné planetě.

A hned od začátku to není moc vydařená zábava.

Hlavním problémem je to, že většina triků je nepřijatelně odbytá a ve většině scén je jasné, že byly natáčeny na malém kousku kulis ve studiu, kde se vyskytoval jenom Vin Diesel. Až dodatečně bylo přiděláno mimozemské pozadí a různé digitální příšery. Je opravdu bolestně patrné, že ty příšery nejsou nic, co by existovalo ve skutečném prostoru, po boku Vina Diesela. A kdykoliv Vin skáče, je opět bolestně patrné, že je na špagátech. A není to jen neschopností animátorů, ale divně nerealisticky vypadá i osvětlení, ostrost obrazu, perspektiva (Riddick se občas dívá jinam, než se nachází jeho digitální protivník) atd... Film měl údajně rozpočet "pouhých" 38 milionů dolarů a vypadá snad ještě laciněji.

Riddick se tedy skamarádí z gepardopsem, objeví opuštěnou základnu a zavolá námezdní lovce. Ti záhy přiletí - dokonce dvě konkurenční party, celkem asi tucet lidí. A začne lov na Riddicka, který se posléze změní v boj o přežití (když přijde déšť a s ní záplavy příšerek). To vše prošpikováno vzájemnou nevraživostí a nedůvěrou mezi oběma týmy.

Scénář Davida Twohyho (který film také režíroval, stejně jako oba předchozí), je ve svém základě velmi standardní, předvídatelný atd. Většina postav jsou jednorozměrné archetypy, jejichž osud je nám jasný minutu poté, co se objeví na plátně. Zajímavé jsou občasné drobnosti, minizápletky a hlášky, kterými to Twohy prošpikoval, a kterým jsem se občas zasmál.


Vůbec jsem se ale nesmál tomu, jak je celá zápletka (tzn. přežití Riddicka) závislá na tom, že všichni ti špičkoví lovci lidí s dokonalou výzbrojí jsou naprosto neschopní a chovají se jako kreténi, přesně tak, aby Riddick nejen mohl přežít, ale mohl jich většinu zlikvidovat. Jeden příklad z několika: Lovci mají ve skříni na základně zamčeno něco, co je pro ně životně důležité a hlavně se k tomu nesmí dostat Riddick. Obávají se, že Riddick už je na základně a že se možná už do té skříně dostal. Takže otevřou výbušný megazámek, přesvědčí se, že ta důležitá věc je stále uvnitř, a spokojeně se rozejdou, přičemž SKŘÍŇ NECHAJÍ OTEVŘENOU - což se shodou okolností hodí Riddickovi, který se právě shodou okolností schovává tři metry od skříně!

Vin Diesel v hlavní roli je stále Übermensch, ale scénář jeho glorifikaci místy už opravdu přehání, takže to vypadá spíš jako parodie na původní Černočernou tmu - třeba když se Riddick pomalým krokem projde tři metry od lovce se samopalem, spoléhaje na to, že lovec bude tak překvapen, že ten samopal nepoužije (což mu kupodivu vyjde).

Opravdu mě překvapilo, jak špatně film tento funguje ve srovnání s prvním dílem, vzhledem k tomu, že má stejného scenáristu i režiséra a velmi podobnou zápletku.

P.S: Film je mládeži nepřístupný, což není využito k ničemu víc, než k pár rozprsknutým hlavám a dvěma krátkým ženským full frontalům.

P.P.S: Hudba Graeme Revella je sice hlasitá, ale vrcholně nezajímavá, až otravná.

14 komentářů:

  1. tak to je fakt skoda .. tesil jsem se na to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těšil ses na to? Vole, jsi 10 leté děcko?

      Vymazat
    2. Já se těšil taky, a to už jsem dědek. :-) Ony ty první dva filmy tak krásně odkazovaly na space opery z padesátých a šedesátých let. Pravda, Harrisonovy Planety smrti to nebyly, ale blízko to mělo.

      Fakt je, že když třetí díl vznikne devět let po dílu druhém, mělo by to člověka varovat. :-P

      Vymazat
  2. Jenom bych upresnil, ze tenhle film je v poradi 4.
    Nesmite zapominat na Temnou hrozbu, ktera spojuje Cernocernou tmu a Kroniku. Nikomu vam neprislo divne jak se Riddick ocitnul na zamrzle planete, kde zacina Kronika?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na těhle filmech mi přišlo divných spousta věcí a tak mě ocitnutí se někde nepřekvapilo. Nicméně počítat do téhle série půlhodinovej animák, no nevím.

      Vymazat
    2. Ahá! Tak tim se vysvětluje to, co mi připadalo tolik WTF. Nicméně Tma dobrá a bavila mě, Kronika byla neskutečná píčovina a tenhle názor to stejně nezmění...

      Vymazat
  3. Patri nektery z onech full frontalu Katee Sackhoff?

    OdpovědětVymazat
  4. Menší technikcá poznámka - tvůrce se jmenuje David Twohy, ne Richard. :)

    OdpovědětVymazat
  5. ak sa "Riddick" odohrava v rovnakom vesmíre ako film "Idiocracy", tak to, že vacsina postav su naprosto neschopní a chovají se jako kreténi dáva celkom zmysel, nie?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A techniku jim dělá kdo, soběstační roboti?
      (vlastně to myslím nebylo vysvětlený ani v tý Idiokracii)

      Vymazat
  6. Nejhorsi na tom celym je, ze film je pristupny od dvanacti, takze vsechny ty potencialni gay porn sceny (a ze jich tam je), nemohly byt detailne rozvedeny.

    OdpovědětVymazat
  7. Ja som bol s Riddickom veľmi spokojný. Dokonca sa mi páčila aj Katee Sackhoff aj keď je na môj vkus moc chudá..Pre mňa minimálne 70%

    OdpovědětVymazat