17.10.13

Recenze: Carrie - 30%

Carrie Whiteová (Chloë Grace Moretzová) je zakřiknuté introvertní děvče, kterému jeho nábožensky fanatická psychopatická matka (Julianne Mooreová) nikdy nevysvětlila, co je to menstruace. Natož aby jí vysvětlila, co si má Carrie počít s darem telekineze, který získá přávě v den své první menstruace ve školních sprchách.

Nová adaptace knihy Stephena Kinga (která už byla několikrát zfilmována a adaptována pro kino i televizi).



Nečetl jsem předlohu Stephena Kinga, ale viděl jsem DePalmův film z roku 1976 a musím konstatovat, že nová Carrie se ho poměrně věrně drží, přesněji řečeno, snaží se budovat v divákovi podobné emoce podobnými prostředky - ovšem s tím rozdílem, že většina toho, co fungovalo DePalmovi před 37 lety, v nové verzi nefunguje.

Je zapotřebí si uvědomit, že i kdyby dnes Carrii někdo natočil stejně kvalitně jako DePalma před 37 lety, nebyl by to dobrý film, protože to, co tehdy šokovalo, je dne úvavné / směšné. Tvůrci nové Carrie se ale nesnaží přijít téměř s ničím novým a většinou jen kopírují to, co se tehdy povedlo DePalmovi, a navíc to nekopírují dobře! (Budou následovat nějaké spoilery ohledně staré verze, takže pokud jste ji neviděli a uvažujete o návštěvě nové verze, nejdříve své pochybení napravte.)

Základní otázka je, proč si vlastně někdo v Sony myslel, že je dobrý nápad Carrii znovu zfilmovovat. Jde o příběh, kde je minimum prostoru pro triky (takže ho moderní CGI efekty nemohou příliš vylepšit, i kdyby byly skvělé, což nejsou) a který se nedá nijak zásadně "updatovat" pro dnešní dobu. Samozřejmě, že v nové verzi nechybí SMSkování a umísťování zesměšňujícího videa na YouTube, ale jsou to jen kosmetické úpravy, které příběh nečiní nijak aktuálnějším. K vyloženým chybám patří to, že zatímco spolužáci ve starém filmu vypadali jako reální američtí školáci, v nové verzi vypadají všichni jako supermodelové a chovají se nikoliv jako puberťáci, ale jako frackové z telenovely (nejsviňáčtější spolužačka vypadá trochu jako mladá Agáta Hanychová!). Za zmínku také stojí, že zatímco starý film byl dosti odvážný ve svém zobrazování nahoty, v nové verzi se ničeho takového nedočkáte, natož v podání Moretzové, chlíváci.

Působivost celého příběhu samozřejmě stojí hlavně na výkonu titulní představitelky a jakkoliv je mi Moretzová sympatická (a sexy a vtipná) a jakkoliv ji oceňuji v jiných filmech, tahle role se jí prostě moc nepodařila. Carrie má být na počátku filmu zranitelná a nesmělá a na konci se proměnit v anděla zkázy. Moretzové se pořádně nepodaří ani jedno. Na počátku filmu je spíš otravná a na konci nechtěně směšná.



Herecky nejzajímavější (nebo spíš "nejzábavnější") je Julianne Mooreová, která si svou matku psychopatku docela užívá, ale hraje ji mnohem jednorozměrněji, než Piper Laurieová ve starém filmu. V nové verzi je paní Whiteová prostě jenom šílený psychopat a není schopna zákeřného plánování a přetvářky jako v DePalmově filmu.

Zatímco většina filmu je "nic moc, ale dá se přežít", jeho finále, které má být brutální, krvavé a šokující, je naprosto nepodařené, nudné a ničí i ten mizivý potenciál, který film do té doby měl.

Posledními hřebíčky do rakve pak je celková lacinost a odbytost filmu, včetně občas velmi nepodařeného střihu (několikrát jsem zaznamenal chyby v kontinuitě a závěrečný souboj Carrie s její matkou působí dojmem jako by se při jeho natáčení obě herečky vůbec nesešly v jednu chvíli v jednom studiu).

Všechno to vypadá, jako kdyby film režíroval nějaký naprosto netalentovaný debutant. Přitom ho ale natočila Kimberly Peirceová, která natočila Kluci nepláčou. Curiouser and curiouser...

2 komentáře:

  1. Tady je kdyztak pouzitelny trailer, s cernou, bilou, zvukem a rozlisenim. Ta recenzentska bukvice tomu venuje vdycky tak 3 sekundy...

    http://youtu.be/3CM0nyc5mf4

    OdpovědětVymazat
  2. Franto, jediný důvod, proč film vznikl, je, že dnešní teenagery nějaké 40 let staré filmy vůbec nezajímají. Se stim smiř.

    OdpovědětVymazat