10.10.13

Recenze: Zmizení [Prisoners] - 90%

(Může vám připadat, že o ději prozrazuji příliš, ale schválně se omezím jen na to, co je v traileru. I to je ale celkem dost, takže můžete přeskočit až za trailer...)

Rodiny Doverových a Birchových žijí v malém americkém městečku a kamarádí se. Obě rodiny mají dvě děti. Jednoho dne zmizí oběma rodinám jejich malé holčičky. Jediná stopa: Neznámý karavan, který před zmizením hočiček parkoval na jejich ulici.

Případu se ujímá detektiv Loki (Jake Gyllenhaal). Brzy je polapen řidič karavanu - mentálně postižený mladík Alex (Paul Dano), který moc neví, co se kolem něho děje. Po děvčatech nikde ani stopa. Alex netuší, na co se ho detektivové ptají. Otec Keller Dover (Hugh Jackman) je ale přesvědčen, že Alex něco ví, nebo dokonce své postižení jen hraje.

Alex je propuštěn, po děvčatech pořád ani stopy, Kellerovi a Birchovi jsou zoufalí. Loki pátrá a objevuje bizarní skutečnosti, které ale nevedou k uneseným děvčatům. Keller se dále utvrzuje v tom, že Alex něco ví, jenom to nechce/nemůže říct. Takže se rozhodne Alexe unést a mučit ho tak dlouho, dokud neprozradí, kde jsou děvčata...



Občas se stane (a je to příjemný pocit), že se objeví zničeho nic film, o němž předem nic nevím a od první minuty mě zaujme. To byl případ Zmizení od kanadského režiséra, od kterého jsem nikdy nic neviděl (i když natočil jeden oscarový film). Film začíná scénou, ve které Keller Dover se svým synem loví jelena. Úplně normální scéna, která nám má představit dvě z hlavních postav. Ale v tomto filmu je natočena zlověstným, plíživým způsobem, který by se hodil do hororu nebo do Sedm. A s citováním Otčenáše.

A atmosféra nepolevuje. Film je velmi kvalitně vypilovaný do nejmenších detailů, takže i když měl dvě a půl hodiny (!!!), většinu času jsem byl solidně napnutý, obdivoval jsem sychravou kameru Rogera Deakinse a vynikající herecké výkony všech zúčastněných.

Samozřejmě, nic z toho by nebylo k ničemu, kdyby film neměl kvalitní scénář. Na něm se mi líbilo, že dvě hodiny přináší stále nová a nová bizarní fakta, která spolu zjevně nějak souvisí, ale my dvě hodiny netušíme, jakým způsobem, a přesto jsme téměř neustále napnuti (trochu podobně jako v Nejvyšší nabídce). A otázka "Kde jsou ta dvě děvčata a jsou ještě živá?" zdaleka není jedinou, která musí být zodpovězena.

Každá drobnost může být pro diváka důležitá. Proč se detektiv Loki občas chová tak divně a má tik? Má nějaký význam, že Kellerův otec kdysi spáchal sebevraždu? Nebere Kellerův syn zmizení sestry nějak podezřele na lehkou váhu?? A když to už už vypadá, že to do sebe všechno začíná zapadat, objeví se zcela nový zvrat nebo nová postava, a děj opět odbočí někam jinam. Přičemž divák často má více informací, než hrdinové filmu, a může se tudíž zabývat tím, co zajímavého ta která postava udělá, až zjistí, jak se věci doopravdy mají. A většinou to není příjemné pomyšlení.

Zmizení rozhodně není příjemný film. Kromě pár fyzicky nepříjemných scén je především prostoupen tíživou depresí, neštěstím, traumaty, zoufalstvím a tak dále. V tom se může docela zdatně měřit s nejlepšími kousky Davida Finchera.


Mám jediný drobný problém: Ve filmu se toho hodně stane a hodně je řečeno. V některých scénách dost kulometně. Divák by si to měl všechno pamatovat, aby mu pak do sebe všechno zapadlo v závěrečné půlhodině. Trvalo nám (ve čtyřech lidech) pár minut, než jsme po skončení filmu dali dohromady všechny indicie a došli k názoru, že ten konec dával smysl a žádná podzápletka nezůstala nesmyslně nevyřešená. Rozhodně se ale vyplatí dávat při filmu pozor, protože ledacos důležitého je zmíněno jen v jedné větě a později, když se to stane důležitým, to není znovu opakováno pro sklerotiky...

Zmizení je nečekaně kvalitní detektivka i kvalitní psychothriller a talent kouká z každé jeho sekundy. Skoro jako kdyby šlo o velmi dobrou adaptaci nějakého slavného románu.

25 komentářů:

  1. Následují spoilery! Osobně by se mi líbilo, kdyby Zmizení bylo spíš komornější a soustředilo se to na otázky kolem toho mučení - má Keller pravdu nebo je blázen? je to správné? udělal bych to taky, kdybych musel? takhle je to jenom rozdrobený do policejního vyšetřování, kde jsem několikrát musel čekat, než Lokimu něco dojde (viz. ten amulet na mrtvole, kterej ve filmu musí něco znamenat, stejně jako ta píšťalka). Zahraný je to super, natočený je to super, má to i super soundtrack, ale ten scénář to u mě osobně táhne trochu dolů...

    OdpovědětVymazat
  2. "řidič karavanu - mentálně postižený mladík Alex"..a tady se lidi na novinkách rozčilují, že může řídit epileptic, co rok neměl záchvat.

    OdpovědětVymazat
  3. Františku, úplne sa zhodujeme v názore na film. Úžasný! Ale pár vecí som nepochopila (alebo pochopila zle) a zaujíma ma váš pohľad. POZOR SPOILERY Nie je mi jasné prepojenie oboch mladíkov so zločinmi tety. Chlapec Alex jej asistoval pri únose dievčat? Alebo len bol v dome keď ich tam držala, preto poznal pesničku o Batmanovi? A čo ten druhý (kedysi unesený) mladík, ktorý sa zabil pri výsluchu? Ako sa dostal k šatám dievčatiek a ako participoval na únosoch on? A ešte niečo: unášala teta deti náhodne, alebo premyslene brala deti z hlboko religióznych rodín ako bola tá Doverova (aby rodičov odviedla od viery)? Vopred ďakujm:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alex pomáhal při únosu, sám byl navíc unesenej jako malej (byl to ten Barry, u jehož matky se Loki během pátrání jednou zastaví). Bába to na sebe práskne těsně před koncem, když Kellera nutí jít do díry. Alex ty holčičky pozval k sobě do auta, ale bába řekla, že si je vezmou domů.

      Ten druhej byl jenom psychicky labilní, protože ho bába ještě se svym mužem unesli, ale jemu se podařilo dostat pryč. V rámci únosu ho taky nadopovali tim hroznym drijákem, což ho trochu poznamenalo. Zároveň se zbláznil do únosů a hlavně do svýho věznitele, kterej měl amulet s bludištěm a slabost pro hady. Oblečení bylo většinou nakoupený v obchodě (přes to se k němu taky dostali), případně se ho snažil ukrást v domech rodičů unesených dětí (proto Loki najde za Kellerovym domem jednu ponožku).

      Pokud jde o motivaci tý baby, hlavním spouštěčem byla smrt jejich vlastního dítěte. Jestli byla rodina pobožná nebo ne, to tam, alespoň myslim, nehrálo roli.

      Vymazat
    2. Ve filmu mám pár nejasností. Proč "Alex" odpoví, že jsou děvčata v bludišti? A jaká je přesně tedy spojitost mezi amuletem, posedlostí vyšinutého mladíka hlavolamy a právě Alexovou odpovědí? Jestli si to dobře pamatuji, tak když se ta mladá černoška rozpomíná na to co se ji stalo, je tam věta, že když vyřeší hádanku bude volná, nebo tak něco.

      Mně se film moc líbil. Bohužel jsem do kina, šel již dost unavenej, tka moje koncentrace nebyla asi uplne dobra...

      Vymazat
  4. Lukáš, veľké ďakujem! Teraz mi všetko do seba zapadá. (Aha, napríklad to nájdenie detskej ponožky v kríkoch som nechápala - lebo mi ušlo, že je to pri dome Kellerovcov! V lokáciách som mala trošku zmätok, tie kľúčové domy boli také podobné). Ako pozerám, Wikipédia uvádza, že crazy teta unášala deti preto, aby zlomila vieru rodičov. Takže asi fakt išla cielene po deťoch z nábožných rodín (a religiozita Dovera Kellera bola vo filme pár krát jasne tématizovaná). Ešte raz vďaka!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fakt bába unášela děti aby zlomila víru rodičů? vždyť tam jasně říká, že bez víry se z lidí stávají monstra bez citu... podle mně byli spíš prostě jenom pošahaný, ono do "víry v boha" se v Americe schová - vzhledem k obrovské náboženské diverzitě - ledacos. Mně zas nebylo jasný, jak zemřel ten týpek u padreho ve sklepě.

      Vymazat
    2. Jo a těch 90% mi připadá hodně přepálených, je to takový sterilní, jako kdyby to někdo točil podle příručky "hollywoodský trhák snadno a rychle"....

      Vymazat
    3. Toho umlátil sám Padre, protože neustál jeho hříchy - únosy a vraždy cca 16ti dětí. Mě spíš baví, že se k němu Loki dostal tak, že měl seznam pederastů v blízkém okolí, takže s padreho logikou je klácení dětí ok, ale zabíjení už přes čáru...

      Vymazat
    4. A mně bavilo jak je Loki nejlepší z nejlepších co vyřeší každý případ, ale medailonku s bludištěm si všiml až když si v afektu v práci efektně rozšmelcoval stůl. Jinak padre ví že je v seznamu a nechá si ve sklepě vysušenou mumii chlápka kterýho zabil, taky dobrý.

      Vymazat
    5. Myslím, že tam je jasně řečeno, že bába (kdysi i s dědkem) dělá ten koníček s dětma, protože se mstí Bohu za smrt svýho vlastního dítěte.

      Vymazat
  5. Pani Spacilova zdaleka tak nadsena nebyla, navic uhodla zapletku po nekolika minutach (a zrejme sama!)
    Jste si jist, pane Teplaku, ze filmum opravdu rozumite??

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Franto,

    diky, dobra recenze, jdu na to, diky moc, Majkl

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímalo by mne, jestli nakonci Jackmana najde nebo jestli odejde s tím, že má halušky. :-D

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to Jiri Homola: To podle me melo zustat nedorecene, jako otevreny konec.

      Vymazat
  9. Mohu mit take par doplnujicich dotazu ( a zaroven i spoileru):
    - Jak souvisi s celym dejem sebevrazda otce Kellera Dovera (Hugh Jackman)? Tusim, ze to byl take byvaly policista. Hraje to v deji nejakou roli?

    - Take mi neni zcela jasny rozhovor v nemocnici s prvni nalezenou holcickou (Joyce). Proc Joyce Kellerovi rikala, ze "ji dal pasku pres usta"?

    OdpovědětVymazat
  10. SPOILERY. Já mám teda problém s následujícím: Retardovaný kluk dvakrát pustí informaci. Jenom otci holčičky. Jednou, když je chycen pod krkem na parkovišti, a jednou po x dnech mučení. To jako proč? To nedává smysl. Jaktože necekne po psychickém nátlaku, po citovém vydírání, během bití, během x dní mučení? Vypadá to nejdřív, jakoby všechno zosnoval, svoji malomyslnost předstíral, a nějak si ďábelsky pohrával s otcem. Ale nakonec vyjde najevo, že to byl opravdu jenom chudák, kolem kterého to vše probíhalo. Potom ale nechápu, proč promluví zrovna v těch dvou navzájem naprosto nesouvisejících a protikladných situacích. Jednou na veřejnosti mezi lidmi, po lehkém tlaku a jednou o samotě s otcem po mučení, které ale už takhle probíhá dlouho. Trochu mi to kazí celkový zážitek. Protože, buď by neřekl nikdy nic nikomu, a otec neskončil tam, kde skončil. Anebo by se nechal zlomit detektivem nebo oběma chlapama už mnohem dřív.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No myslim, ze je to prave proto, ze je retardovany. Nic netaji. Jen mu na mysli zcela nahodne vytanou nejake vzpominky ci asociace. Zlomit jde cloveka, ktery cosi zamlcuje a chape smysl otazek. To nebyl jeho pripad.

      Vymazat
  11. Film je úžasný, ale chyběl mi tam ten konec. Na 90% si myslím že ten táta zemřel, ale pořád existuje možnost, že by to mohl prezit...tyhle otevřeny konce nemam zrovna rád

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přikláním se k tomu,že ho spíše našli,když detektiv slyšel píšťalku,hledali ho a píšťalka tam hrála roli.Ale otevřený konec to je.

      Vymazat
  12. Film je nadprůměrně dobrý(v porovnání s tím,co běžně vidíme).Nesoustředím se na vyhledávání malých nesrovnalostí.Však také nemá 100%.To nemá ani Fincherových Seven.

    OdpovědětVymazat
  13. Nemám ráda filmy,ve kterých jsou nedokončené děje příběhů kazí to celkový dojem filmů a člověk má hned po náladě u tak zvláště napínavého filmu tohle mě fakt dokáže vytočit na max. a určitě takový nepotřebuji vidět víc než jednou..

    OdpovědětVymazat
  14. Nemám ráda filmy,ve kterých jsou nedokončené děje příběhů kazí to celkový dojem filmů a člověk má hned po náladě u tak zvláště napínavého filmu tohle mě fakt dokáže vytočit na max. a určitě takový nepotřebuji vidět víc než jednou..

    OdpovědětVymazat
  15. Nejden z nejdebilnějších filmů, jaké jsem kdy viděl.

    OdpovědětVymazat