13.5.14

Recenze: Godzilla (2014) - 80%

Rok 1999. Joe Brody (Bryan Cranston) pracuje v japonsku a žije s manželkou (Juliette Binocheová) a malým synem Fordem těsně vedle jaderné elektrárny, na nějakém magickém geografickém místě, které je těsně u hory Fudži a současně těsně u moře. Objeví se podivné vibrace a elektrárna se tragicky zřítí, neznámo proč vlastně.

O 15 let později. Z malého Forda vyroste Aaron Taylor-Johnson, který se svou manželkou a pětiletým synkem žijí v USA. Zavolají mu z Japonska, že byl jeho otec zatčen - opět. Ford jede za Joem do Tokia a zjišťuje, že tatínek to v hlavně nemá v pořádku. Pořád mumlá o spiknutí, zachytává divná vlnění a chce se (znovu) dostat do uzavřené oblasti okolo elektrárny.

Ford tam jde s ním (aby už měl od taťky pokoj), a zde zjišťuje, že v tom skutečně je spiknutí, okolo elektrárny není radiace a v jejím nitru probíhají horečné experimenty s probouzením nějakého megamonstra, které vede japonský vědec (Ken Watanabe).

To by o ději prozatím stačilo, ale vězte, že je relativně originální a že Godzilla není jediným megamonstrem v tomto filmu. Což je ostatně vidět už v trailerech, které opět prozrazují více, než by bylo záhodno, a tím diváka připravují o některá příjemná překvapení.



Za zmínku stojí, že přestože jsem Pacific Rim ohodnotil 70 procenty, t.j. skoro stejně jako tuto novou Godzillu, jde výrazně jiný typ filmu. Godzilla je zjevně zaměřená na o něco starší diváky a předpokládá u nich existující lásku ke starým japonským Godzillám - nebo se aspoň snaží nepošlapat jejich radioaktivní památku.

Jde teprve o druhý film režiséra Garetha Edwardse, jehož předchozí snímek, Monsters (2010), vyprávěl také o invazi obřích příšer na Zemi. Přestože to byl film laciný a monstra v něm skoro vůbec nebyla vidět, byl velmi působivý. Z tohoto důvodu jsem tleskal rozhodnutí Warner Bros., kteří mu svěřili tento megaprojekt.

Je nutno říct, že Edwards zvládl šílenou logistickou stránku tohoto projektu bez větších problémů a film "sedí pohromadě" bez větších problémů. Vizuální efekty stojí za to, akční scény jsou přehledné, hudba (Alexandre Desplat) vzdává chvílemi hold staré Godzille, a zvukový mix je skutečně libový - skřeky monster mají téměř hmatatelnou plastičnost, aniž by vám rvaly uši jako efekty v novém Supermanovi.

Z řemeslných aspektů filmu musím trochu zkritizovat jen 3D, které je ve většině filmu zbytečné a v některých scénách dokonce vyloženě tahá za oči a je patrné, že nějaký trojrozměrný objekt je pouze placaté "dioráma", nebo že nějaká část terénu při švenku / zoomu úplně absurdně mění svou trojrozměrnost, jako kdyby se roztékala. Není to tak strašné, jako třeba v novém Souboji titánů, ale u takové megaprodukce je to nepříjemné překvapení.


A teď už k těm zajímavějším elementům filmu:

Obsahuje docela dost zajímavých scenáristicko/dramaturgických nápadů, z nichž některé fungují a jiné méně. Především je výborná postava Bryana Cranstona, která má přesně správnou balanci "něčeho z minulých desetiletí (ať už tím myslíme starého člověka, nebo starší filmy)", aniž by působila směšně.

Bohužel, někdy od třetiny filmu se hlavním hrdinou místo Joeho stane jeho dospělý syn Ford, a Aaron Taylor-Johnson prostě není tak zajímavý (ani nemá tak dobře napsanou postavu). Je shodou okolností voják, miluje pochopitelně svou rodinu, obětuje se pro malé ohrožené děti, a je velmi svalnatý, což mi připadalo v bizarním protikladu s jeho dětským ksichtíkem (je mu teprve 23 let). Prostě, oproti Cranstonovi je to jasný krok zpět.

Další kvalitní herci, jako Ken Watanabe nebo David Strathairn, jsou ve filmu tak málo, že to víceméně nestojí za zmínku.

U podobných filmů jaksi automaticky očekáváme, až konečně monstrum vyleze ze sopky / moře a začne mlátit do baráků / do jiného monstra. V nové Godzille jsou tyto okamžiky hodně dlouho odkládány. I když dojde k epickým monstr střetům, Edwards je záměrně ukazuje jen jako letmé zpravodajské záběry v televizi. Epický CGI-fest vypukne až dlouho po polovině (dvouhodinového) filmu. To samo o sobě neberte jako kritizování - tento přístup se mi líbil! Ale líbil by se mi mnohem víc, kdyby ty "teplé lidské rodinné okamžiky" mezi byly ještě o něco lepší. Ony nejsou špatné (jde tam o paralely vztahu dospělého Forda k jeho synovi a vztahu Joea k malému Fordovi), ale mohly být ještě lepší - a znovu mi to připomnělo, jak výjimečný je James Cameron ve svém zvládnutí teplého lidství i epické akce (viz Titanic, Vetřelci, Avatar)...

A pokud šlo filmařům o realitu, pak poněkud nezvládli reakce statistů, kteří na stometrové monstrum, zjevivší se 50 metrů od nich, reagují vesměs jako na běžnou dopravní nehodu nebo divně oblečenou důchodkyni. Tato ignorance nebezpečí (kdy například dlouho po začátku útoku monstra na město v mrakodrapech normálně pracují úředníci) je roztomile přiblblá ve starém Supermanovi nebo nových Transformers, ale pokud se film snaží o reálnější emoce, je dost na závadu.

Nicméně, už to, že se o těchto věcech můžu vůbec rozepisovat, znamená, že film je slušný a stojí za to ho vidět.

Druhou - a snadnější - možností, jak film vylepšit, by pak bylo vystříhat asi 30-40 pomalejších minut a udělat z toho 80-90minutovou non-stop jízdu, kdy se jenom producírují příšery a lidé jenom utíkají, křičí, a vyjeveně koukají do monitorů / do děr. Třeba to někdo udělá, až film vyjde na BluRayi...


Víceméně nesouvisející, ale srandovní ukázka z japonského filmu Godzilla: Final Wars, ve kterém pravá japonská Godzilla v Austrálii zabije Emmerichovu CGI Godzillu (kterou Japonci nesnášejí)...

P.S: Film je naštěstí titulkovaný i ve 3D.

P.P.S: Potvrďte mi někdo, nebo vyvraťte mou teorii, že ve filmu nikdo neřekne slovo "Godzilla", jenom správné "Godžira".

21 komentářů:

  1. a jaký rozdíl je mezi Godžirou a divně oblečenou důchodkyní? ale přesně prosím -
    za odpověď předem děkuji

    OdpovědětVymazat
  2. Jde u nás jenom titulkovaná verze? V našem regionálním monokině hlásí dabing u obou dimenzí. K mému velkému zklamání.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Pokud vím tak se pro Godzillu kino dabing nedělal takže jen titulky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík. U nás to asi dabovalo místní šumperské divadlo v rámci akce Z, viz
      http://www.kinosumperk.cz/

      Vymazat
  5. ano. warner asi neveril navstevnosti a zatim je pouze 3D/T a 2D/T. a nebo to podcenil a nebo to odflakl.

    OdpovědětVymazat
  6. Na trailer jsem nekoukal, ale tato recenze mě, jako potencionálního návštěvníka připravila o některá příjemná překvapení!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsi sofistikovaný humorista, nebo jsi tady poprvé? ;-)

      Vymazat
    2. Humorista? Kéž by.. a Frantu stalkuju už nějaký ten čtvrtek a čekám, kdy mu dá Hanka košem.. Franta bude single a otevřen novým zážitkům!

      Vymazat
    3. mažel/přítel/etc. není žádná tělesná vada, aby něčemu vadila..

      Vymazat
  7. nova doba, budeme si muset zvykat, ze se toci filmy pro dospele, v nichz vystupuji goganticke zmutovane jesterky anebo krasni pavouci muzi v prilehavych spandexovych kostymech, co strikaji jesenku dlanemi, anebo nejake jine podobne sragory

    OdpovědětVymazat
  8. Fukův comingout: chce víc teplého lidství. Co na to jeho manželka?

    kua, jakým já bych mohl být bulvárním novinářem...

    OdpovědětVymazat
  9. Ohladom teorie o "godžire" - je nespravna, takto to vyslovuje len ken watanabe, aj to nie vzdy. Vsetci ostatni to vyslovuju typicky [gadzila]. Je mi luto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zpočátku ji párkrát vysloví "godžira", někde od pronásledování jí loďma k pobřeží USA už mluví klasicky o "godzile"

      Vymazat
  10. Potvrzuji dvakrát nebo třikrát to Ken Watanabe řekne pak už je to jen "on" ....no ale i tak je to blbej film s promrhaným potenciálem a velice nesympatickým mladíčkem. BTW film co se jmenuje Godzila a ta tam je cca 15 min ze 123 :-D Ale je pravda že na MUTO by asi nikdo nešel :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Minimalne jednou nejaka vedlejsi vojanda (ci spise namornice) zavola od obrazovky 'Godzilla se pohybuje tam a tam' ..

      Vymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  12. Godzilla je ako menu zo zlého vietnamského bufetu, na ktorom sa omylom ocitol dezert z Michelinovej reštaurácie. Prvých tridsať minút spokojnosť: nápadité titulky, Bryan "Heisenberg"Cranston stojaci pred Sofiinou voľbou, apokalyptické mesto Janjira poteší hráčov Last of Us. A potom prásk: scenáristi usúdia že je lepšie neexperimentovať a na pľac naložia vyčpelé archetypy - krásneho hrdinu z NAVY, nezodpovedného generála, vedca ktorému nikto neverí, rodinu v ohrození... Jeden McGuffin (naháňanie sa kvôli 15 ročným disketám) strieda druhý (nezmyselné presúvanie nukleárnych hlavíc) v márnej snahe odôvodniť bizarné konanie postáv. Škoda, že sa pri $160m rozpočte nenašiel lepší scenár, lebo Edwards robí kopu veci dobre: koncept NEukazovania Godzilly, degradovanie ľudstva do role bezmocných štatistov pri súboji monštier, prehľadná réžia akčných scén, výtvarná a zvuková stránka. Problémom je, že gargantuovská hviezda filmu, ten pomyselný dezert, je na plátne približne 20 minút a celé menu jednoducho nezachráni.

    OdpovědětVymazat
  13. Gojira ho volaju Japonci (teda Watanabe) a Godzilla ho vola Americky Admiral. Je to vcelku usmevne pretoze asi hodinu sa tam hraju "pronoun game" to a on a ono a potom zrazu Watanabe vybafne Gojira a od toho momentu ho Americky admiral vola Godzilla ako keby vedel, ze to je ten spravny emericky preklad :D

    OdpovědětVymazat
  14. Rozbor jak je to s tou Gojirou je na Respektu. http://respekt.ihned.cz/delnici-kultury/c1-62224170-godzilla-jako-trenazer-bezvyznamnosti-a-ztraty-iluzi

    OdpovědětVymazat