24.9.14

Recenze: Equalizer [The Equalizer] - 90%

Robert McCall (Denzel Washington) si v Bostonu klidně žije svůj vdovecký, osamělý život. Zodpovědně dělá skladníka v americké verzi Hornbachu, snaží se zůstat tělesně i mentálně fit, snaží se číst hodnotnou literaturu a moc se s lidmi nekamarádí.

Nejlépe si rozumí s mladičkou ruskou prostitutkou Teri (Chloë Grace Moretzová), která chodí na kafe do stejného baru, jako on (přičemž "nejlépe si rozumí" znamená "řekli si spolu více než tři věty"). A když pasák Teri zmlátí, v Robertovi se cosi probudí a po pečlivé přípravě brutálně zlikviduje v nočním klubu asi půl tuctu pasáků. Je jasné, že před Hornbachem musel pracovat na nějaké mnohem zajímavější pozici.

Následně by McCall rád zalezl zpět do své samotářské ulity, ale není mu přáno, protože omylem zlikvidoval celou východoamerickou pobočku ruské mafie. A ta následně do Bostonu vyšle psychopatického Teddyho (Marton Csokas), jenž "řeší problémy"...


"The Equalizer" byl populární televizní seriál v 80. letech. Můžete se na něj pro zábavu podívat na YouTube, ale letošní film s Denzelem Washingtonem s ním nemá vpodstatě nic společného (kromě pár obskurních narážek pro fanoušky).

Nejlepší na tomto filmu je, že si jak scenárista, tak režisér (Antoine Fuqua, který není můj příbuzný) uvědomují, jak obehraný je tento námět a kolikrát už jsme ho na plátnech viděli (v jednu chvíli dokonce ve filmu zazní věta "You must have a death wish", což je možná náhoda, ale spíš ne).

Takže udělali co? Takže se snaží stále být o krok před divákem a být ještě více cool, než divák tohoto žánru standardně očekává. Pár příkladů (bez větších spoilerů):

Když McCall navštíví v nočním klubu hlavního ruského pasáka a jeho poskoky, jsou to velmi cool a velmi strašidelně vyhlížející týpci. Očekáváme, že celý film bude o tom, jak se je McCall snaží zlikvidovat. Ale nikoliv. McCall je zlikviduje během 19 sekund (měří si to) holýma rukama a vývrtkou. Následně do města přijede Teddy, o kterém si nejdříve myslíme, že je vysoce postavený distingovaný agent FBI, nebo něco takového. Až po chvíli nám dojde, že je to psychopatický ruský mafián s hezkým tetováním "терор - смерть - темнота", a je ještě mnohem víc hardcore, než ti týpci v nočním klubu. A Teddy je pouze poskok, neboť dělá pro "nejvyššího šéfa" v Moskvě, který je ještě ultimativnější badass...

Nebo: Teddy po nějaké době zjistí, že McCall byl inkriminované noci v nočním klubu a přijde ho navštívit. Obáváme se, že bude McCall zaskočen a bude se snažit nějakou improvizací vykroutit / utéct. Nikoliv. McCall má připravenu perfektní, do detailů promyšlenou historku, proč v tom klubu byl. Tudíž očekáváme, že mu na ni Teddy skočí. Ale nikoliv, Teddy se vrátí do auta ke kolegům mafiánům, a sdělí jim, že McCall lže. I když se ti dva na chodbě baví jako kdyby běžný policajt vyslýchal běžného návštěvníka nočního klubu / restaurace, po skončení scény jsou nám jasné dvě věci: Teddy ví, že McCall není jen tak normální návštěvník restaurace, a McCall ví, že to Teddy ví. Okamžitě je nám jasné, že oba jsou naprostí top profíci, aniž by po sobě stříleli nebo se kopali do rozkroků.

Nebo: Film obsahuje docela brutální scény, ale jsou pečlivě odměřené, krátké a velmi intenzivní. Nebo je případně vůbec na plátně nevidíme, a o to působivější jsou. Jako když Teddy povolá do Bostonu supermega zabijáka, který má McCalla dostat. Zabiják je Teddym instruován v restauraci, pak si odskočí na záchod, a za chvíli si k Teddymu přisedne McCall se zabijákovými zakrvavenými brýlemi v ruce, aby mu učinil jistou nabídku...

Nebo: Teprve někdy v polovině filmu McCall vyhledá vrchní představitele jisté vládní organizace, aby od nich získal informace, proti komu vlastně stojí. Teprve pak se dozvíme, pro kterou agenturu vlastně dělal. A zazní jedna z cool hlášek, když jeden top agent řekne druhému: "He didn't come for help. He came for permission."

Prostě, scénář je velmi kvalitní. Ani bych nevěřil, co se z takto otřepaného námětu dá vykřesat a jak intenzivně může působit souboj dvou chytrých zabijáků, aniž by se spolu tloukli a stříleli na sebe. Což by samozřejmě nefungovalo, kdyby Washington a Csokas nepodávali velmi kvalitní herecké výkony (Moretzová je ve filmu mnohem méně, než si myslíte). Jasně chápeme, jak těžké rozhodnutí je pro McCalla vystoupit z anonymity a oživit svou zabijáckou minulost. Jasně chápeme, jak velký psychopat je Teddy, i když se chová klidně a distingovaně...



Film má přes dvě hodiny a v jeho první půlhodině neuvidíme nic, co by zavánělo jakýmkoliv násilím nebo akcí. Přesto je film působivý od samotného začátku a je nám jasné, že Denzel není "man to be fucked with".

Teprve ke konci filmu dojde k větším akčním scénám, včetně těch které důvěrně známe odjinud, jako např. zpomalená chůze ke kameře s výbuchem za zády nebo likvidace ozbrojeného komanda jedním mužem ve skladu stavebního materiálu (kde jsou pochopitelně k dispozici vrtačky, zahradní nůžky a ostnatý drát). I tyto scény jsou ale natočeny svěžím způsobem a moc se mi líbilo například použití depresivního songu při scéně v Hornbachu, nebo skutečnost, že šéf zabijáckého komanda měl přibližně takovéto fousy.

Equalizer (ilustrační foto, zdroj: Internet)

Equalizer v ledačems připomíná Muže v ohni, jen není tak videoklipový a psychedelicky sestříhaný (ale je rozhodně dost vizuálně zajímavý a poetický). Vlastně by se nemusel ani nijak příliš upravovat a mohl by se vydávat za jeho přímé pokračování...

Vzhledem k tomu, jak málo se mi líbily poslední Fuquovy filmy, mě velmi příjemně překvapilo, co se mu v Equalizeru povedlo. Opravdu jsem ani nevěřil, jak svěže a brutálně působivě se takový "standardní námět" dá natočit. Už aby tu bylo pokračování, zjevně je zaděláno na nekonečnou sérii...

32 komentářů:

  1. Kolik času cca stráví na plátně postava jménem Vladimir Puškin? Nedělá nám, rodilým Pražanům, ostudu? A umře, jako vždycky? Díky předem za spoiler :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Puškin je ten úplně hlavní boss v Moskvě, který je většinu filmu mimo obraz, jen občas zavolá podřízenému.

      Vymazat
    2. Kulich.
      zděs:
      https://scontent-b-vie.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/1185680_531679680234380_394323328_n.jpg?oh=76a049f1589c1747cbb7d3ac86341067&oe=54C4570C

      Vymazat
    3. Kverulante, zdá se, že DW pracoval ve stejných podmínkách jako ty v Globusu, řešil stejné problémové zákazníky atd. Pokud na to půjdeš, bude to pro tebe přidaná hodnota, kterou my ostatní nemáme. A skutečně to vypadá jako dobrý filmeček.

      Vymazat
    4. Žel, drahý Smrťáku, nesdílím tvé nadšení. DW mi připadá jako typický unavený prodavač v obchoďáku po padesátce, kterého nebaví práce, ale už to musí doklepat do důchodu a nechat si líbit všechny ty zakomplexované vesničany, co chodí vracet do Hornbachu hrabičky a plastové sekačky za 600Kč. Takového člověka si nedovedu představit jako zabijáka, ani když režisér tomu starému muži přitáhne mrtvého až pod nos a poleje ho kečupem, aby DW trochu pookřál a věřil si. Tento film si nepořídím ani z různých nosičů.

      Vymazat
  2. Nešly by přeložit ty angl. vsuvky ?

    OdpovědětVymazat
  3. z traileru DW pusobi jako podstatne mene badass a cool nez T. Cruise v Collateral Damage, coz je asi tim, ze hraje jak zaslouzilej americkej fotr
    PS: Liam Neeson v Taken je pussy a v Taken 2 paroduje sam sebe v jednicce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hrát jako zasloužilej americkej fotr, to je pořád ještě dobré, a Neeson v Taken jedničce byl to samé. PS: Tom Cruise je sráč a nikdy se nevzmůže ani na status zasloužilého amerického fotra.

      Vymazat
    2. T.C. je ve svem veku stale "in game". DW i LN jsou out, pokud vubec kdy meli jiny status (nez ten nindza zedaj s debilnima kecama a presne jednim vyrazem v nejsrackovejsi destrukci kultovni trilogie). Ad "stale jeste dobry ac fotr": https://www.youtube.com/watch?v=-i73XQAeuXI
      Patetismus vomitus, koitus interruptus.

      Vymazat
    3. Jo, je fakt, že současnej Cruise je víc in než byl tak před... patnácti lety? Asi dosáhl vyššího levelu u scientologů a rozjel své schopnosti předtím blokované utrápenými dušemi Thetanů naplno.

      Vymazat
  4. Takže nejen Neeson (Taken etc), Keanu (Wick), ale už i Denzel se na starý kolena stane bad ass action heroem ? To mi vůbec nevadí. Začínám se těšit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nestane. Nikdy. Od těch dob, co Tony Scott hodil šipku z Vincent Thomas Bridge, už Denzelovo unylé herectví pravého afroamerického slušňáka prolezlého desetiletou kapavkou zpomalující mozek nikdo nebude oživovat epileptickými střihy a zběsilou kamerou, aby to vypadalo, že Denzel žije.

      Vymazat
  5. Františku, tvůj názor, hodnocení na Training Day od Fuquy? Tehdy sem z něho byl uchvácený, pecka film a i dnes je to pro mě jeden z těch nejlepších filmů.

    OdpovědětVymazat
  6. Taková trapná nuda, kurva. By bylo zajímavé, kdyby toho negra šikanovali nadřízení v Hornbachu, což by odpovídalo víc běžné realitě. A Ruská prostitutka, která ho potkala v kavárně a které by ho bylo líto, by je všechny nakazila ajcem na který bystejně chcípala, protože v USA by neměla pojištění. Oni by na ní poslali policajty a ona by Hornbach podpálila. Bylo by to i gendrově vyvážené a negr by byl gej samozřejmě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ..nějaké ty vynechané čarky, mezery a tak přehlédněte.

      Vymazat
    2. To není jen tím, co hulíš, Kokinomikino, ale to už bude trvale zkurvaná vada charakteru...

      Vymazat
    3. Čárku vynechá občas každej. Bych to jako brutální vadu charakteru neviděl.

      Vymazat
    4. Tyhle akční filmy jsou stejně trapný, jako romantický sračky typu Stmívání. Jedinej rozdíl je v tom, že už to některým je samotným tak strašně trapné to točit, že si z toho sami dělají občas legraci, která už je vlastně v těhle filmech taky skoro šablona, jen Fuka jim to furt žere - viz Fukovo áchání nad ftipností. Ale vlastně je to stejný, jako kdyby trapka ve Stmívání remake číslo 558 pronesla něco jako a teď určitě dojde na polibek, jak to bývá a pak by se s Patyzéonem začali olemcávat při západu naší nejbližší hvězdy.
      Jo a spousta teček....................................................

      Vymazat
    5. Věř mi, že to není zkurveně stejné. Pokud ti echtovní badass film (třeba jako Taken nebo Man on Fire) přijde to samé jako Stmívání... no ty píco, ty jsi vážně úplně, ale úplně totálně mimo....
      Tak si vole dej zase svůj oblbený rozostřený islandský umělecký posraný film o bezútěšném životě manželek a kurev rybářů a vychladni.

      Vymazat
    6. Tak si to rozebereme: Máme tu týpka, co vypadá a chová se nenápadně, ale je to drsoň v utajení, toužící po lísce a duze. Něco ho namíchne, vykílí všechno zlo, ať ho je kolik chce a ještě to většinou přežije. Prostě pohádka pro tuponě, co tu byla už snad miliardkrát. Jen někdy je víc tatatata a jindy zas je to trochu vylepšeno o kopačky, roznožky, a odhalené hrudníky, nebo drsné pohledy a hlášky.

      Vymazat
    7. Moc bych nedal za to, že vás to furt dokola baví jen kvůli těm odhaleným bradavkám a pořádným bicákům.
      Hlavně nebreč, Znalče.

      Vymazat
    8. Taken a kultovni? Tam tak leda kultovne rupla ocelova trubka ve chvili, kdy mel hlavni kladas chcipnout, cimz mu zachranila zivot a on potom zabil zbytek lidi, jak to mel ve scenari (tozn. nekde dole pod carou byla poznamka u hvezdicky: hlavne nehraj)

      Vymazat
    9. Milovníci podobných filmů potřebují k životu hlavně jednu opravdu zásadní informaci: Do sprchy se může čůrat, ale fakt se tam nekadí!

      Vymazat
  7. Full frontal prostitutky Moretzové?

    OdpovědětVymazat
  8. Když v Premier League komentátoři řvou, že někdo "scores equalizer", tak to znamená, že někdo "střelil vyrovnávací gól". Nevím, jestli místo ilustračního obrázku ekvalizéru by tu nebyla lepší třeba ilustrační grafika ve smyslu
    1 ruská mafie vs. 1 Denzel = vyrovnáno.

    OdpovědětVymazat
  9. Fukovi se líbí Fuquovy [fukovy] filmy. Normální tlačenka.

    OdpovědětVymazat
  10. Potvrdzujem 90% (minimálne). Správny obsah old-school drsnej akcie, skvelá kamera,... Matematicky vyjadrené: (Leon + GTA IV) / 2 + 0,05 Nid de Guepes + 0,02 Sám doma znásobené Nail Gunom z Quake :)

    OdpovědětVymazat