17.9.14

Recenze: Labyrint: Útěk [The Maze Runner] - 40%

Mladý Thomas se probudí ve výtahu, který ho vyveze na mýtinu, okolo které jsou vysoké skály. Nedá se odsud jít nikam jinam, než do brány, vedoucí do obrovského bludiště, ve kterém pobíhají vraždící robo-mutanti. Kromě Thomase je zde několik desítek dalších mladých hochů, ale žádný z nich si nic nepamatuje. Nevědí, kdo a proč je sem poslal. Nevědí, jaký je jejich úkol (pokud nějaký). Nepamatují si nic víc, než svá jména...


Tento film vznikl podle úspěšného teen románu. Přesněji řečeno, podle první knihy ze série teen románů (která má zatím čtyři díly, tuším). Možná jde o špatnou adaptaci. Možná jde o věrnou adaptaci strašné knihy. Každopádně, zápletka filmu působí dojmem nějaké ne moc povedeného a hodně improvizovaného papírového RPG patnáctiletých nerdů, které probíhalo asi takto:


Pán jeskyně: "Probudili ses na palouku před obrovským bludištěm. Pamatuješ si jenom svoje jméno, nic jiného. Je tady padesát jiných kluků, všichni si pamatují jenom svoje jméno."
Hráč: "Jdu do bludiště."
Pán jeskyně: Jsi si jistý? Nejstarší kluk říká: Pozor, jsou tam zlí robo-mutanti, jmenují se rmutové."
Hráč: "Jak vypadají?"
Pán jeskyně: "Takoví dvoumetroví mechaničtí pavouci s přimontovanou organickou vetřelčí hlavou."
Hráč: "Jaké mají slabiny?"
Pán jeskyně: "To nikdo neví, nikdo nepřežil setkání s nimi."
Hráč: "Když nikdo nepřežil setkání s nimi, tak odkud vím, jak vypadají?"
Pán jeskyně: "No to je fuk. Jednoho z kluků přes noc uštkl rmut, a teď ten kluk umírá!"
Hráč: "Jak se ten rmut mohl dostat k nám na maličký palouk, když sem vede jediný vchod, totiž ten z bludiště, a ten je pořád buď zavřený, nebo ho pořád máme na očích?"
Pán jeskyně: "To neřeš, prostě se tam nějak dostal. Mezitím vyjel další výtah a v něm je děvče. V ruce drží papírek s nápisem TAHLE JE POSLEDNÍ."
Hráč: "To znamená, že si kromě svého jména pamatuju taky abecedu a jak vypadají děvčata?"
Pán jeskyně: "Ano."
Hráč: "A co ještě si pamatuju?"
Pán jeskyně: "Už nic."
Hráč: "Třeba jak vařit jídlo, vyrábět ošacení a zbraně, a jak dělat latrinu a kakat do ní, to si taky pamatuju, ne?"
Pán jeskyně: "To taky."
Hráč: "Pamatuju si, jak se souloží s děvčaty?"
Pán jeskyně: "To rozhodně ne!"
Hráč: "Pamatuju si svoje rodiče?"
Pán jeskyně: "Ne."
Hráč: "Ale vím, co je to 'rodič', znám ten koncept?"
Pán jeskyně: "Ano."
Hráč: "A co si pod tím konceptem představuju, když si ty rodiče nepamatuju?"
Pán jeskyně: "Neser a vlez do toho bludiště, máš dexterity 18!"

A tak dále...

Problém je, že v průběhu filmu žádná z postav neklade logicky se nabízející otázky jako "Hráč" v této ukázce. Všichni jsou stejně dementní jako "Pán jeskyně" a akceptují, že "Je to tak jak říká nejstarší", protože to říká.

  • Nikdo se nediví, jak jak mohlo být na palouku přes 50 kluků (včetně těch, co v minulých letech zemřeli), když výtah přiváží přesně jednoho každý měsíc a prvního přivezl před třemi lety.
  • Nikdo se nediví, že se v maličkém (asi 300 metrovém) lesíku na jejich palouku válí normální zvířecí kostry, když nikde na palouku ani v bludišti normální zvířata nežijí.
  • Osm očíslovaných sekcí bludiště se otvírá stále dokola v nekonečné sekvenci (např. 3 1 8 7 2 6 4 5). V jednu chvíli jde o životy a je nutno někam rychle vložit osmiciferné heslo. Dá rozum, že je to tato sekvence, ale jak mohou kluci vědět, od které z osmi číslic začít, když se ta sekvence opakuje bez konce stále dokola?
  • I když to vypadá, že by mohlo jít o variaci na "Pána much", sociologický aspekt situace je v 99 procentech filmu zcela ignorován. Jen občas někdo něco řekne, někdo jiný s tím z nějakého náhodného důvodu nesouhlasí a všichni hoši se z nějakého náhodného důvodu přikloní na stranu jednoho z těch dvou.

"Co když nás sem poslali z nějakého důvodu"? Tak to by mě vskutku nenapadlo, že když někdo postaví mnohakilometrové bludiště a posílá do něj děcka s vymytými mozky, mohlo by to mít nějaký důvod...

Trvá dost dlouho, než se konečně podíváme do bludiště (což je pár metrů betonových kulis s občasnou digitální dokreslovačkou), a trvá ještě déle, než uvidíme první (a jedinou) slušnou bitku s rmuty.

Ve smrti nudou mi bránilo pouze očekávání, jak to tedy nakonec dopadne a co bude odhaleno. A když se konečně někdy po 100 minutách dočkáme, je to odhalení, na které se vskutku nevyplatilo čekat...

Spoilery jsou pod článkem, ale mohu napsat, že vpodstatě celý tento dlouhometrážní film je ekvivalentem takových těch titulků, které diváka pomocí pár vět uvádějí do děje filmu. A samotný děj v tomto filmu vlastně neexistuje a začne až v dalším filmu (pokud bude natočen). Celý tento film je vlastně jen hodně roztažená upoutávka na svoje pokračování...

P.S: Podle Wikipedie je konec knihy výrazně jiný, než konec filmu!

SPOILERY - SPOILERY - SPOILERY

Na konci filmu se většině hochů (i tomu děvčeti) podaří proběhnout bludištěm a dostanou se do laboratoře, kde leží různí postřílení vědci. Thomas zmáčkne největší knoflík na ovládacím panelu (aniž bychom tušili, jestli někdy v životě viděl nějaký knoflík nebo ovládací panel) a spustí se video se starou paní, která vysvětlí následující:

"Slunce sežehlo náš svět, proměnilo ho v poušť a přineslo smrtící virus, napadající mozek. Pak ale přišla generace dětí, které byly proti viru odolné. Ta generace jste vy. Musíme zkoumat vaše mozky, proto vás strkáme na palouk před bludiště a sledujeme, jak se zachováte."

Pak se stará paní na videu zastřelí.

Pak přiběhnou (v reálu, ne na videu) nějací potrhaní zarostlí chlapi se samopaly, naloží všechna děcka do vrtulníků a odlétají s nimi směrem k troskám nějakého města v poušti. Jeden z chlapíků řekne: "Teď bude všechno jiné."

Střih do místnosti, kde sedí důležitě se tvářící, futuristicky oblečení a pečlivě upravení lidé (v kontrastu s těmi divochy z vrtulníků). Je tam také ta stará paní, co se předtím ve videu zastřelila a povídá: "Thomas nadále prokazuje, že má talent. Zahajte druhou fázi."

Konec filmu.

20 komentářů:

  1. Koukam, ze je to něco jako Kostka / Kostka 2 / Kostka 33 a pul
    Btw byt to před 20 lety, bylo by to asi super. V dnesni době to uz clovek videl asi 100x v nejakem jinem, uplne stejnem filmu :-( Desny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak to prrr, nič a nikto nie je ako ja!

      Vymazat
    2. Kostka 33 a pul hrál v Inženýrský odysee, která vznikla před třiceti lety a měla hodně podobný námět, jako Maze Runner.

      Vymazat
  2. Při ztrátě paměti člověk umí souložit, zná děvčata, umí různé dovednosti a chápe koncept rodičovství. Jen si nevybavuje nic ze svého života, kde se ty věci naučil, ani žádné příhody z minulosti.

    Pan Fuka asi též utrpěl ztrátu paměti, protože filmu "Kostka" udělil krásných 80 % v nadšené recenzi. Jestli udělené hodnocení je tolik závislé na filmech, které recenzent v minulosti viděl, pak je v čase nepřenosné a platí jen v daném okamžiku pro čtenáře se stejnou filmovou historií.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jak vypadá v čase přenosné hodnocení, které platí ve všech okamžicích, i pro čtenáře s jinou filmovou minulostí ?

      Vymazat
  3. To je snad normální, že nechci chodit na ten stejnej příběh furt dokola? Co je na tom nelogickýho?

    OdpovědětVymazat
  4. ... a zjistí se tedy, že si správně pamatuje, jak se souloží s děvčaty, nebo si to jenom myslí, ale význam toho slova má posunut, např. na česání vlasů a tudíž je celá kolonie odsouzena k vymření????

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak vzhledem k tomu, že děvče tam mají jen jedno, tak celá kolonie je každopádně odsouzena k demenci.

      Vymazat
    2. Já celkem pravidelně souložím se svým bratrem a nemůžu o tom říci nic špatného. Asi jsem dement.

      Vymazat
  5. Vystrelil jsem si mozek z hlavy (psat porad muzu). Co bude z deti, ktere krmi takohouhle kvalitkou?

    OdpovědětVymazat
  6. Tohle je bohužel problém většiny young adult knih. Tenhle žánr je v USA nesmírně populární, takže ty knihy jsou nepokrytě psané na kšeft a nepíše je jeden autor, ale velké autorské týmy, nad kterými dohlíží supervizor. Ty vydavatelské domy v podstatě pracují spíše jako televizní producenti, akorát, že výsledným produktem není seriál, ale kniha, která dopředu počítá s několika pokračováními (samozřejmě s vyhlídkou, že pokud přijde úspěch, tak z ní film nebo seriál potencionálně být může). Výsledkem je, že většina úvodních knih působí jako typický pilot, kde se máte zamilovat do postav, poznat pár základních vztahů, a na konci přijde nějaký šokující zvrat, mající Vás nalákat na další díl. Ty knihy/filmy vůbec nejsou psané jako samostatně fungující celky.

    OdpovědětVymazat
  7. "Nikdo se nediví, jak jak mohlo být na palouku přes 50 kluků"
    Tam někdo vážně řekl, že jich je padesát? Na imdb.com jsem napočítal 35 herců - placerů. Což odpovídá.
    "...sociologický aspekt situace je v 99 procentech filmu zcela ignorován. "
    Ale tan tam je a docela slušný - konflikt mezi myšlením "Pravidla jsou mi zákonem, díky nim se jsem si tu zvykl a mám se dobře - tady je můj domov" (Gally) a "Přece tady neshniju na jednom palouku, kde jsem uvězněn. Chci pryč. Chci mít možnost odejít." (Thomas).
    Co se týká tříletého pobytu několika desítek kluků na palouku (ve filmu těžko odhadnutelných rozměrů), souhlasím, že nebylo vidět, jak mají vyřešené odpadové hospodářství včetně fekálií, hospodaření s vodou atd. Ale nemyslím si, že by to bylo tak podstatné pro děj. V jiných filmech (téměř ve všech) se to taky obvykle nedozvíme.
    V závěru byly opravdu trochu neuvěřitelné zvraty, přesněji bylo jich možná moc.

    Připadá mi, pane Fuko, že jste ten film neměl rád už před projekcí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tech kluku je tam v masove scene videt aspon 45 plus dost dalsich umrelo pred zacatkem filmu (preskrtana jmena na zdi).

      Cely palouk je tam krasne videt v celkovem zaberu na bludiste shora.

      A ano, nemel jsem ten film rad uz pred projekci, videl jsem ho nekolikrat predtim :)

      Vymazat
    2. Ja zapomnel, ze jste prekladal titulky. V tom pripade musite byt v tech detailech nutne napred. :)

      Ale ten sociologicky aspekt, o kterem jsem psal tam byl, ne? Sice az pozdeji, ale byl.

      Stejne jste ho nemel rad uz pred prvnim shlednutim. Pak uz se ta nenavist jen utvrdila...:) Ja to chapu, uz jsem si doma parkrat jen editoval titulky kvuli casovani a film pomalu ztracel kouzlo...

      Vymazat
    3. To se mi u porna stává taky, i bez editování titulků.

      Vymazat
    4. videl jsem ho nekolikrat??? vazne ale nudou jste spal CO? protoze jinak si nedovedu vysvetlit to co pisete: "Thomas zmáčkne největší knoflík na ovládacím panelu (aniž bychom tušili, jestli někdy v životě viděl nějaký knoflík nebo ovládací panel)"...
      Kdyz nekolikrat ve filmu zazni ze Thomas (nez ho poslaly s vygumovanym mozkem na palouk) PRACOVAL V TOM VELINE A dokonce si myslim, ze v jedne z jeho vzpominek sedel prave PRED tim konkretnim ovladacim panelem....

      Vymazat
    5. jako nez takoveto recenze to radsi MLCTE

      Vymazat
    6. ...nebo se stane NECO HROZNEHO!!!

      Vymazat
  8. Líbil se mi komentář na čsfd: "Kostka zkřížená s Peter Panem." Jinak podobné filmy jsou na nás chrleny ze všech stran a čeho je moc, toho je příliš. Kdyby si dali aspoň trochu práce se scénářem.

    OdpovědětVymazat
  9. Začínám mít poměrně dost všech filmů PODLE SÉRIE KNIH. Bez ohledu na kvalitu těch knih, tvůrci se už dnes jaksi nesnaží nabídnou film plnohodnotný, který na normální stopáž nabídne plně využitý potenciál, všechny nápady, myšlenky na dané téma. Mám pocit, že dneska, namíst aby do filmu naprali maximum, ve snaze aby měl co říct i za 10 let, mají tendenci ředit, šetřit, hlavně aby jim z toho vznikl opakující se příjem. Proč kurňa rovnou netočí seriál? Seriály filmové stejně potřebují rozestup minimálně rok, a i kdyby se do toho prvního vrazilo 100 procent nápadů, během dalšího roku by měla přijít další evoluce. To by se ale museli najímat lidi skutečně kreativní scénáristi, a ne ti dnešní přepisovatelé z knižního formátu do scénáře. Ještě, že máme knihy, že.................

    OdpovědětVymazat