24.1.15

Recenze: Slídil [Nightcrawler] - 60%

Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) je na mizině, krade pletivo a marně se snaží získat zaměstnání.

Pak se náhodou připlete k dopravní nehodě a zjistí, že má talent pořizovat efektní videa dramatických událostí. Začne pomocí policejního scanneru sledovat, co se ve městě děje, nahrávat to a prodávat televizní stanici, které šéfuje starší, ale dravá Nina (Rene Russoová).


Jde o režijní debut Dana Gilroye, zkušeného scenáristy. Tudíž mě poněkud překvapilo, že jeho režie je atmosférická a není jí skoro co vytknout, zatímco scénář by si zasloužil ještě řádně dopilovat!


Celý film je především o nahlédnutí do složitého Louova nitra - a tady film dost selhává od samého začátku.

Lou je totiž podle filmu naprostý génius, stratég a mistr přetvářky, takže mu bez problémů procházejí stále složitější a složitější akce, které při filmování provádí - a vyvrcholí to až tím, že aktivně inscenuje co nejbrutálnější zločiny, aby je mohl natočit.

Pokud je takovýmto úžasným géniem, pak je dost nepochopitelné, že je na začátku filmu nezaměstnaný, bez peněz, a nedokáže sehnat jakoukoliv práci.

Dlužno podotknout, že tento problém není patrný hned od začátku. Zpočátku jsem si velmi dobře užíval atmosféru nočního Los Angeles, která je za podkresu hudby Jamese Newtona Howarda skutečně působivá a připomíná nějaký "best of" noční sestřih z "Grand Theft Auto V". :)

Lou je od začátku zjevný psychopat, zjevný génius a současně téměř žebrák, takže jsem pořád čekal, jak se tato nesrovnalost vysvětlí. Někdy od poloviny filmu bylo jasné, že se nevysvětlí nijak, a že je to jen jeden z několika problémů, které film má v samotném základě.



Zpočátku totiž film působí ultradepresivním dojmem (psychopat, dopravní nehody, téměř pořád noc), skoro jako Cronenbergův Crash, Maniak, nebo něco od Finchera.

Od poloviny filmu ale tato atmosféra začne mizet a film se stává spíše černou komedií a satirou na média, kterou vůbec nezajímají logické lapsy v ději (vypadá to, že v L.A. prostě nikde nejsou žádné pouliční bezpečnostní kamery a policie je zcela debilní). A především se film stává velmi předvídatelným, v ostrém kontrastu se svým plíživě tajemným úvodem. Když se v něm pak objeví i akční automobilová honička, působí to, jako kdybychom se najednou dívali na úplně jiný film. Oba ty filmy by teoreticky mohly být velmi dobré, ale takto slepené dohromady jejich dvě poloviny nefungují.

Gyllenhaal film koprodukoval, takže si dává na svém hereckém výkonu záležet a velmi se snaží. Ale jeho postava není dostatečně dobře napsaná na to, abychom si k ní našli nějaký hlubší vztah (jakýkoliv). Každou chvíli se chová jinak, nevěříme mu jeho motivaci ("všechno to dělam jen kvůli kariéře a slávě") a hlavně něvěříme, že by mohl být tak úžasně geniální a přitom vypouštět z úst tak brutální necitlivé věty, které z něj musí dělat zrůdu v očích všech kolem (včetně těch, na kterých je závislá jeho kariéra). Je to jako kdyby nás tvůrci podceňovali a obávali se, že z filmu nepochopíme, jak hlavní hrdina uvažuje - takže ty úvahy musí někomu pořád říkat nahlas (což je při vší jeho genialitě značně nestrategické).

14 komentářů:

  1. keď Equalizer a John Wick dostali 90%, tomuto by som dal tak 160%

    OdpovědětVymazat
  2. Mohla bych vedet kdo si k tobe po zacatku filmu prisednul? Zpocatku jsi si velmi dobre uzival atmosferu, ale pak jste se najednou divali na uplne jiny film a k postave jste si nenasli nejaky hlubsi vztah.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl to někdo s hlubokým hlasem, který řekl: "Pokud tomu dáš víc, než 60%, tví psi se nedožijí rána". Naštěstí Fukovi "něvěříme" a vlastní názor si uděláme sami.

      Vymazat
  3. každý film je pro Fuku předvídatelný, začíná to být poněkud předvídatelné. Fuka je asi génius

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A psychopat. Přesto si musí přivydělávat solením bulvám.

      Vymazat
  4. Ne všichni géniové jsou zaměstnaný, obzvlášť pokud trpí autismem.

    Film nic moc, kromě konečný scény a mimo mísu zakřičení do zrcadla je to celkem normální hoch. Hoch se vůbec nevyvíjí, takže jsem po poslední scéně trochu čekal ještě něco dalšího, to nepřišlo a tak to vyznělo jako každej "vole čum jak je divnej" film (není to Gyllenhaalův první), místo třeba jako v Taxikáři náhled na něj, nebo proč.

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Ja byl spokojenej. Napětí když Jake jenom mluví, bylo místy k nepreziti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tenhle film celý místy k nepřežití.

      Vymazat
  7. Mě to bavilo,pozorovat jak se z totálního lůzra stává vychcanej,slizkej, psychouš byla zábava,Jake si stím poradil výborně.

    OdpovědětVymazat
  8. Myslim ze todle tema ztvarnil v Natural Born Killers Oliver Stone tak nejak lepe.

    OdpovědětVymazat
  9. asi jsem videl jinej film
    resp. kdyby všechna slova "genialni" byla v recenzi nahrazena "sociopaticky" a odstraneno diveni se dusledkum (nestrategicke při vsi sociopati, "ozřejmující" promluvy - fakt te netrklo, jak často jsou pronaseny, jakym jazykem (jak ze zkm brožurky) a v jak nevhodných situacích (tam, kde by měly nastoupit nejake city napr.)?)..
    film imho dava smysl a uplne jiny, nez jak je v recenzi popisovano, autori rozhodne neprezentuji Loua jako genia (konfrontace s policistkou, která mu jeho masku neveri) a rozhodne ve filmu nefunguje jako bezchybny konstrukter udalosti (mmch. "vykonstruovane" se odehraje pouze jedna jedina událost ve filmu a Lou je v ni ucastnik jako všichni ostatní, zadna Deus Ex machina v pozadi)

    OdpovědětVymazat
  10. mne se tenhle film moc libi, 60 je rozhodne malo... ze je genialni, ale nema praci, no a co? ve filmu v jednom dialogu jasne rikal, ze nema vzdelani, ale vzdelava se na internetu

    navic tato vytka napsana genialnim clovekem, kterej mel v zivote jedinej pracovni pomer trvajici zhruba jeden rok je diky tomu trosku i vtipna :D

    OdpovědětVymazat
  11. S recenzí taky nesouhlasím a dávám vyšší hodnocení.
    Od začátku mě Lou sral, pak se z něj stal čurák a nakonec jsem zůstal zírat s otevřenou pusou. Za mě působivé.

    OdpovědětVymazat