20.5.15

Recenze: Země zítřka [Tomorrowland] - 40%

Představte si, že v jiném rozměru existuje dokonalý svět bez válek, znečištění, korporátní chamtivosti, Leo Beránka atd...

Založili ho společně Edison, Tesla, Eiffel a Verne a žijí v něm od té doby ti lidští jedinci, kteří byli vybráni jako vhodní kandidáti. Zde se věnují pokročilé vědě, zkoumání vesmíru, dlouhověkosti, atd...

Mladá Casey (Britt Robertsonová) se (zdánlivě náhodou) dostane k podivnému odznaku, kterého se stačí dotknout a on ji virtuálně (dočasně) přenese do této "Země zítřka". Chce vědět víc, takže vypátrá jistého Franka Walkera (George Clooney), který o Tomorrowlandu cosi ví.


Země zítřka režiséra Brada Birda je film s chvályhodnou ústřední myšlenkou, který se snaží vzbuzovat v divákovi optimismus a nadšení jako v nejlepších kouscích ze staré Spielbergovy produkce.


Hodně jsem mu fandil a chtěl jsem, aby se mi líbil. Ale bohužel... Lindelof.

Lindelof... Damon Lindelof.
Scenárista Damon Lindelof napsal například Kovboje vs. vetřelce nebo Promethea a začínám mít dojem, že ten člověk doslova ničí potenciálně kvalitní filmové náměty.

Začněme tím, že se podíváte na trailer.



Odvážím se tvrdit, že pokud jste trailer viděli, pak vůbec nemusíte vidět první polovinu (dvouhodinového) filmu! Není v ní totiž skoro vůbec nic navíc, a už vůbec ne něco, co by ve vás nějak emocionálně (nebo jinak) rezonovalo. Seznámíme se s Casey, zjistíme, že je zvídavá, chvíli sledujeme její pátrání (opravdu ne moc zajímavé) a dostaneme se do Frankova venkovského domu, kde následuje první pořádná akční scéna, kterou téměř kompletní vidíme v traileru! Jinak se opravdu první hodinu téměř nic neděje, jen je omíláno, jak je Casey chytrá a zvídavá, jak jí většina okolí nerozumí, a jak po ní jdou nějací usměvaví androidi (kteří bez mrknutí oka zabíjejí lidi, což je v divném kontrastu s jejich komickým chováním). Kromě toho vidíme znovu a znovu náznaky toho, jak je dnešní svět zkažený a bezcitný a mohou za to velké hamižné korporace, což je v divném kontrastu se skutečností, že se díváme na film od Disney Studios s rozpočtem 190 milionů dolarů, který má především natahat nové návštěvníky do sekce "Tomorrowland" v Disneylandu.

Nad tím vším by se ale daly zamhouřit oči, kdyby se po té hodině film konečně nějak pořádně rozjel a začal působit tím okouzlujícím, magickým dojmem, který se snaží vzbuzovat trailer. Což se ale nestane.

Tedy, dočkáme se epických scén, jako je létání na jetpacku, skrytá kosmická loď pod Eiffelovkou nebo boj s robotem, ale ani u jedné z nich to se mnou nic nedělalo a ani k jedné z postav jsem nic necítil. (BTW, záběrů z té úžasné Země zítřka vidíme jen několik krátkých minut!) Kupodivu, nejzajímavější mi přišel padouch Nix (Hugh Laurie), který to vlastně jako dlouholetý vládce Země zítřka myslí dobře, ale jeho představa se neslučuje s představami dvou hlavních hrdinů, tudíž je prostě padouch a zasluhuje být zničen.

V druhé polovině opakovaně dochází k tomu, že někdo řekne "A co když je to tak, že ... (půl minuty složitých, ničím nepodložených dohadů)", a pak se vždycky ukáže, že to opravdu tak je. A finále pochopitelně spočívá v tom, že šťastná budoucnost celého světa musí být zachráněna tím, že je něco velkého vyhozeno do vzduchu dříve, než vyprší časový limit.

Brad Bird režíroval třeba Železného obra, Úžasňákovy nebo Ratatouille, což všechno jsou filmy, které měly srdce a nestydím se za to, že jsem u nich byl dojat.

V Zemi zítřka se herci snaží, triky jsou kvalitní, výprava je drahá, akční scény jsou správně akční, ale celé to téměř vůbec nedrží pohromadě, postavy jsou střídavě geniální a dementní, sympatické a nesnesitelné, to vše zcela náhodně. A to je u tohoto filmu zásadní problém.

P.S: Je zajímavé, že jsem viděl trailer, ve kterém se říkalo "Walt [Disney] was one of them". Přitom ve filmu, který jsem viděl, není o Disneyovi jakákoliv zmínka a pokud neznáte "It's a Small World After All" a nevíte, jak vypadá Space Mountain, nebudete mít tušení, že film jakkoliv souvisí s Disneylandem.

P.P.S: Je docela dobře možné, že ty emoce nefungovaly částečně i následkem českého dabingu, protože se většinu filmu hodně mluví. Původní znění jsem neslyšel.

10 komentářů:

  1. Lindelof je rozhodně pohroma Hollywoodu. Kdykoliv se jeho jméno objeví v souvislosti s nějakým projektem, je dopředu jasné, že to bude slátanina.

    OdpovědětVymazat
  2. Čí je ten Lindelof parchant, že pořád píše? Už za Promésea:The Slůně si zasloužil provaz.

    OdpovědětVymazat
  3. Lindelof je bezesporu žijící důkaz existence židozednářského spiknutí, ale ta neschopnost umístit do nového atraktivního světa smysluplnou zápletku se netýká jen jeho, ta je bohužel v holyvůdu rozšířenější než chlamydie.
    Kolikrát už jsme viděli nějaký vizuálně zajímavý fikční svět (napadá mě třeba Asgard nebo ty obydlené planety z Guardians ofG), ale místo aby nás tam blbec scénarista vzal na prohlídku, vytáhne z mrazáku polotovarů to nejožvejkanější klišé aka nájezd emzáků a myslí si, jak nás bezva nakrmil.

    OdpovědětVymazat
  4. Omílat, nikoliv omýlat! Strašná hrubka, měl by ses stydět! :D

    OdpovědětVymazat
  5. Omýlat je podle mě Frantův metahumor spočívající v tom, že je ve stejné větě použito i slov "chytrý" a "zvídavý", měl by ses stydět, žes to nepochopil...

    OdpovědětVymazat
  6. Omýlat je nové fukuslovo. Jeho web, jeho čeština. Pokud jde o význam, snad je příbuzné s "omyl, mýlit se", ale to už hádám.

    OdpovědětVymazat
  7. No tak tam měl Franta hrubku no. Musíte to omejlat pořád dokola?

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat