28.11.15

Recenze: V srdci moře [In The Heart Of The Sea] - 70%

Nejnovější film Rona Howarda vypráví "pravdivý příběh, který inspiroval slavnou knihu Bílá velryba (neboli Moby Dick)". V praxi to znamená, že film začíná tím, jak Herman Melville (autor Bílé velryby) navštíví v roce 1850 stařičkého rybáře (Brendan Gleeson), který jediný je ještě naživu z posádky tragicky zničené velrybářské lodě Essex. A po krátkém ukecávání a podplácení začne stařec vyprávět, jak se v roce 1820 plavil na lodi s nezkušeným kapitánem a zkušeným prvním důstojníkem (Chris Hemsworth)...


Celá ta struktura mi přišla poněkud zbytečně překombinovaná. Jen proto, abychom mohli vidět Melvilla (fousatý Ben Whishaw), musíme vydržet šedesátiletého mrzouta nad hrobem, který navíc tvrdí, že mu v roce 1820, tedy o 30 let dříve, bylo pouhých 14 let...? A z jeho úst poslouchat příběh, jehož dobrá polovina pozůstává ze scén, u kterých ten stařec (tehdy hoch) vůbec nebyl...? Opravdu mi uniká, proč to tvůrci takhle zbytečně komplikovali a nenatočili prostě story o Hemsworthovi, jeho kapitánovi a spermatické velrybě vorvaňovi.


Pokud jste náhodou Moby Dicka četli, pak vás asi bude zajímat, že tento příběh nemá s knihou skoro nic společného. Což neznamená, že je nezajímavý.



Film je o tom, jak spolu na palubě Essexu soupeří zkušený Hemsworth a nezkušený kapitán, posléze k sobě najdou jakousi vzájemnou úctu, a společně se musejí utkat s nepřízněmi života na moři, což zdaleka není jen naštvaný megasavec, ale také ostré slunce, nedostatek jídla a vody, nedostatek nepotopených lodí a touha vrátit se s dostatečně drahocenným nákladem...

Dozvíte docela slušnou porci faktických informací o tom, jak a proč se tehdy velryby (a spol.) lovily. Dozvíte se, jaké to je, být dlouhé týdny na člunu uprostřed moře bez jídla a pití. A přibližně uprostřed toho všeho zažijete asi 15 minut vzrušujícího, brutálního lovu. To všechno ve velmi slušné výpravě, s velmi slušnými triky, s kvalitními herci a kvalitní hudbou, kvalitně imitující Hanse Zimmera.

Zní to, jako kdybych nebyl příliš nadšený? Správně, nebyl jsem. Je možné, že to takhle nějak doopravdy bylo, ale není to příběh dostatečně filmově dramatický na to, abych se na něj chtěl dvě hodiny dívat, a přitom je plný tolika hollywoodských klišé, že se mi jeho "realističnosti" nechce moc věřit,

A ten melodramatický "obal" (vyprávění starého námořníka) je opravdu zcela zbytečný.

Samozřejmě, pokud vás rajcují věty jako "Napněte druhou kosatku na třetí měchačku a vyštosujte ráhnoví do pudele, ale zadem!", tak budete o dost nadšenější, než já.

14 komentářů:

  1. pořád 7x lepší než Victor Frankenstein, ne?

    OdpovědětVymazat
  2. Máme to chápat tak, že František četl předlohu?! Jdu solit!

    OdpovědětVymazat
  3. "Napněte druhou kosatku na třetí měchačku a vyštosujte ráhnoví do pudele, ale zadem!"

    Konecne zas neco od Master and Commander pro nas, kteri presne toto miluji.
    Huzza!

    OdpovědětVymazat
  4. P.S. Jeste k "Napněte druhou kosatku na třetí měchačku a vyštosujte ráhnoví do pudele, ale zadem!"

    Je fascinujici, ze jsi schopny tohle napsat k tematu, ktery te zjevne nezajima. Kdyz ale dojde na to, o cemz si myslis, ze neco vis, tak pulka recenze vypada takhle. Never mind, ze tomu v knize dali asi jednu vetu a ve filmu tri vteriny...

    Marťan se snaží být realistický, což je zapotřebí trochu dovysvětlit. Nejlépe jedním (mírně spoileroidním) příkladem z první poloviny filmu:
    Mark si zajistil základní životní potřeby a podařilo se mu spojit se Zemí. Problém je v tom, že spojení probíhá pouze jednosměrně, pomocí staré kamery, která je schopna pouze velmi pomalu přenášet statické obrázky z povrchu Marsu. Takže Mark může kolem kamery rozestavit cedule s libovolnými nápisy a v NASA si je za pár minut přečtou. Ovšem komunikace opačným směrem může probíhat pouze prostřednictvím toho, jak se kamera otáčí dokola (v rozsahu 360 stupnů), a to ještě s mnohaminutovým zpožděním. A je zapotřebí hodně komunikovat. Jaký komunikační protokol zvolit?
    Marka nejprve napadne rozdělit 360 stupňů na 27 částí (26 znaků abecedy plus otazník), rozestavit kolem kamery 27 cedulí a sledovat, jak na ně bude kamera ukazovat (pomocí přidělané tyčky). Tento nápad ale záhy zavrhne, protože 360 delěno 27 je pouhých 13 stupňů, což je příliš málo na to, aby bylo možno spolehlivě ověřit, na jaký znak kamera ukazuje.

    Tento plán je pochybný z několika důvodů, a to:
    Původní plán s 27 cedulkami je blbost od samého začátku, už z toho důvodu, že nemyslí na mezeru mezi slovy, číslice a další nezbytné základní znaky. "Správný" plán s ASCII a šestnáctkovou soustavou není nic moc, protože ASCII je jako kanál k přenášení textu značně neefektivní. Z 256 přenesitelných kombinací jen asi 60 odpovídá užitečným / nezbytným znakům (pokud z NASA nechtějí posílat řecká písmena a smajlíky).
    Kromě šestnácti ASCII znaků Mark použije sedmnáctou cedulku pro "otazník", protože je zřejmě příliš cool na to, aby si vystačil s ASCII kódem 3F (i když to je možná jen chyba výpravy, neboť ten otazník sice je vidět na plátně, ale Mark se o něm nezmiňuje).
    Pokud někdo (Mark) ví, co je to šestnáctková soustava a ASCII tabulka, tak se dá reálně předpokládat, že také ví, jaká čísla v ní mají ty nejzákladnější znaky (velká písmena, číslice, mezera) a nemá zapotřebí zoufale hledat, zda někde na základně najde ASCII tabulku.
    A pokud by to nevěděl a tabulku nenašel, není pro něj přece problém napsat na ceduli pro NASA "Posílejte to v hexadecimální soustavě, ale nemůžu tady najít ASCII tabulku, takže řekněme, že 00 bude mezera, 01 bude A, 02 bude B..., 1A bude Z, 1B bude otazník, 20 až 29 budou číslice..."(A také mi přišlo hodně přitažené za vlasy, že když někdo potřebuje oficiálně použít superpočítač NASA k ověření svých matematických hypotéz, jde se s laptopem a termoskou kafe přestěhovat do serverovny.)Jsem si skoro jist, že podobně "nesmyslná" jsou i řešení ostatních Markových problémů ve filmu, a to buď z chemického nebo fyzikálního hlediska. Na druhou stranu jsem si zcela jist, že by 99,99(999) procenta diváků naprosto nechápalo, kdyby Mark řekl:
    "Jejda, ony se mi všechny potřebné znaky (písmena, číslice, interpunkce) naprosto v pohodě vejdou do šesti bitů místo do osmi, a ještě zbyde místo na smajlíky a na jednoznakové tokeny pro často používaná slova ("ano", "ne", "nevíme", "rozumíme", "opakujte"), takže mi můžete poslat vždycky čtyři znaky ve třech bajtech a ušetříme více než čtvrtinu času!!! Stejně se tady většinu času nudím, tak si aspoň procvičím bitshift operace podle téhle hezké tabulky, kterou jsem si během 10 minut napsal na papír!"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tretina divaku martana v usa si myslela, ze je to "film-dokument" dle skutecne udalosti, to vypovida mnoho..

      Vymazat
    2. Ano, a timto rozsahlym vysvetlenim v recenzi o nemoznosti komunikace tak, jak to bylo nadhozene ve filmu Franta ony zabednene Americany presvedcil o tom, ze to "film-dokument" nebyl...

      Vymazat
  5. Pokracovani

    Markovým řešením nakonec je: Hexadecimální soustava! Kolem kamery rozestaví 16 cedulek se znaky 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E, F a pozemšťanům cedulí vysvětlí, že mu mají posílat texty v ASCII (protože v počítači své kolegyně nerdky našel ASCII tabulku). Pomocí takovéto komunikace se záhy NASA podaří poslat Markovi instrukce, jak nahackovat počítač v marsovském vozidle a umožnit komfortnější komunikaci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Never mind, ze tomu v knize dali asi jednu vetu a ve filmu tri vteriny..." A co? Jde o to, jak moc je daná událost důležitá. Nebo jako to znamená, že když něco ve filmu trvá 3 vteřiny, tak recenzent tomu nemůže věnovat víc jak 3 slova?

      Vymazat
    2. Ale jiste, muze.

      Ja urcite chci u kazde filmove recenze cist vycet technickych/ fyzikalnich/ leteckych/ vesmirnych/ matematickych/ zbrojnich/ atd. atd. atd. nesmyslu.

      Vim (doufam!!!) ze "kyslikova bomba", dychani pod vodou z igelitoveho sacku a dychaci pristroj z umele hmoty byl Frantuv metahumor v recenzi Mission Impossible buhvi kolik.

      Vymazat
  6. ja bych jeste dodal, ze herci se na platne neprirozene afektovane ksichti, zadny clovek v realu, kdyz si s nekym povida treba o curlingu, negestikuje tak, aby se mu chvely vsechny svaly kolem drzky a aby odrazely sechny vnitrni emoce, by vypadal jak curak zejo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. De vidět, že nejsi fanoušek curlingu.

      Vymazat
    2. Jde o to, že curling se hraje na ledě a všichni mají držky zmrzlý.

      Vymazat