18.2.16

Recenze: Rodinný film - 70%

Rodinný film je pravděpodobně tím nejzajímavějším, co za poslední rok v české kinematografii vzniklo (což neznamená nutně "tím nejlepším" a už vůbec ne "tím nejzábavnějším"). Je to film nesporně talentovaného tvůrce (Olmo Olmerzu, věk 31 let), který se vymyká konvenční filmové stavbě, rozhodně je to artfilm, ale přesto jsem ho ve zdraví přežil a přemýšlel o něm.

Bohužel, je to natolik netradičně vystavěný film, že se o něm nedá prakticky nic napsat bez výrazného spoilerování (ani o čem je / co se v něm děje). Pokud chcete být překvapeni, nečtěte dál a vydejte se do kina, ale pozor: Rozhodně vám z tohoto filmu nebude příjemně a pokud nebudete dost odpočatí, je možné, že usnete. A rozhodně bude spousta lidí, očekávajících "rodinnou zábavu s Rodenem" odcházet z kina před koncem filmu a bude vás rušit.

Byli jste varováni...



(NÁSLEDUJÍ SPOILERY)

Film je o čtyřčlenné rodině: Otec (Roden), matka, patnáctiletý syn a o něco starší dcera. Ale už tato první věta není zcela přesná, protože otec s matku brzy po začátku filmu odletí s rodinným psem kamsi na druhou stranu zeměkoule, plavit se na jachtě, a pak se až do poslední třetiny filmu neobjeví (s výjimkou krátkých Skype hovorů). Ano, jde pravděpodobně o bohatou rodinu, ale ani o tom film není.

Zatímco jsou rodiče pryč, děti si ve velkém bytě užívají. Dočasně se sem nastěhuje dceřina kamarádka. Té je něco přes 20, je sexy, a začne víceméně z nudy znásilňovat patnáctiletého syna. Ale ani o tom film není.

Syn je záškolák (možná následkem toho znásilňování) a otcův bratr se to snaží řešit, ale ani o tom film není.

Někdy okolo poloviny filmu jachta rodičů ztroskotá, ale nevidíme z toho ani sekundu. Dozvíme se to tak, že vidíme, jak osamělý pes doplave na osamělý ostrov a následně sledujeme asi dvacet minut (po částech), jak tam umírá velmi naturalisticky hlady a zimou. Ale ani o tom film není. Ani o tom, jak se sourozenci vyrovnávají se zmizením rodičů.

Film dokonce není ani o tom, že se v poslední třetině zjistí, že A) rodiče přežili, B) syn má vážně nemocnou ledvinu, C) Synovým otcem není Roden, nýbrž jeho bratr, se kterým mu manželka kdysi zahnula.

Film není o ničem z toho, ale současně tak trochu o tom všem.



V recenzi režisérova debutu Příliš mladá noc jsem psal, že má "hutnou atmosféru", a totéž platí o Rodinném filmu. V tomto případě je navíc podpořena vyšším rozpočtem a místy skvělou kamerou. Je to ovšem hutná, pomalá atmosféra, která může leckterému divákovi připadat nerozeznatelná od "artové onanistické nudy".

Spousta "zápletek" se ve filmu nijak nevyřeší a nedospěje k žádné katarzi obvyklého typu (proto "zápletek" v uvozovkách). Film je v tomto ohledu vzácně konzistentní a místo příběhu, který bychom očekávali, nám předkládá třeba několik minut nějaké staré televizní pohádky (na kterou se náhodou hrdinové dívají) nebo mnohem více minut osamoceného psa na ostrově. Čeká nás velká spousta scén, které jsou nastíněny, rozehrány, a pak doslova "vyhnijí" a zastaví se, případně jsou ustřihnuty uprostřed a už se v nich nikdy nepokračuje.

Jsem si plně vědom, že takhle napsané to zní nebezpečně podobně jako třeba Decibely lásky, ale po pár desítkách minut není nejmenších pochyb, že v Rodinném filmu je každá sekunda zcela záměrná, precizně vymyšlená a skvěle zahraná. A musím uznat, že na mě film velmi silně emocionálně zapůsobil. Tak silně, že už ho v životě nechci vidět, ale rozhodně nelituju toho, že jsem ho viděl.

Je to rozhodně artfilm ve všech významech toho slova a od distributora je velmi neuvážené, že ho uvádí do standardní filmové distribuce, navíc s reklamní kampaní, která diváka nijak "nevaruje". Pokud na tento film půjde na základě plakátu a traileru do kina např. fanoušek Viewegha, čeká ho doslova peklo. (A dobře mu tak.)

Jak už jsem psal, Rodinný film je velice zajímavé dílo a jakási plnohodnotná vizitka mladého tvůrce, který vysoko ční nad většinou ostatních českých (resp. v Česku vystudovaných) tvůrců. Je to příslib velkých věcí. Ale nebudu se vůbec divit, když ho někteří kolegové ohodnotí 100% a jiní 20%... Když napíšu, že "je jako to nejlepší od Michaela Hanekeho", někteří z vás to budou brát jako doporučení a jiní ne. Ale v českém rybníčku je to velmi významná událost.

A přesně tak jsem to myslel...

27 komentářů:

  1. Pěkně napsaná a bezchybná recenze, Franto!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Druhá věta prvního odstavce spoilerové sekce ...

      Vymazat
    2. ...co ten "otec s matku"?

      Vymazat
    3. Do pytle, nechte mě aspoň jednou pevně zavřít obě oči a předstírat, že v recenzi nejsou chyby!

      Vymazat
    4. Měl jsem prostě náladu pochválit Fuka, ale vy mi to strašně ztěžujete. Franto, je to pěkná recenze, nichtsdestoweniger!

      Vymazat
    5. Drž fekál ty vaginální smrade!

      Vymazat
  2. Recenze je hezká, navíc spoilerů bych se nebál. Stačí vidět trailer, kde je jak plavající pes, sexy kamarádka hladící syna po ruce, syn v nemocnici a oba rodiče se zcela spálenými obličeji od slunce.

    OdpovědětVymazat
  3. Recenze totalne nahovno kdyz v prvnim odstavci sdeli "nasledovat budou spoilery" a zbyvajicich 80% jdou ty spoilety.. Co si z toho ma asi tak vzit clovek, kterej se rozhoduje, zdali na to pujde.. jen si nakreslete tu hlavu 22

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ... pesimistu většinou poznám podle první věty.

      Vymazat
  4. František, a v čom vás ten film hlboko zasiahol? Na jednej strane vyzdvihujete realističnosť motívov, ktoré sa neuzavreli(podobne ako v skutočnom živote), na druhej strane je vo filme niekoľko umelých náhod (stroskotanie,ľadvina), ktoré podľa mňa poriadne šustia papierom. Z môjho pohľadu je to kombinácia "realizmu" a scenáristického klišé.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkusím pár subjektivních - než zareaguje František: ...celou svou kompozicí? ...otázkami bez odpovědí? ...tím, že ty otázky si pokládá divák - a tedy každý "ty své"? ...citem pro scénu a obrazovou stylizací? ...poselstvím, které je právě tak individuální jako ty otázky? ...tím, že to není "for festival only"?

      Vymazat
    2. Dramaturgickou kompoziciou? A nevadi vam neuveritelnost situacii ako ladvina, stroskotanie lode, zachrana psa - ako z nejakej beckovej americkej komedie a do toho zase realisticka drama, v ktorej sa motivy schvalne neuzatvaraju? Podla coho viete odlisit scenaristicku nemohucnost od strasne sofistikovanej nemohucnosti schvalnej? Mne to prislo ako koncepcny rezijne nezvladnuty bordel. Preco si myslite, ze v pripade tohto filmu cita kazdy divak ine posolstvo a kladie si ine otazky? Mne sa zda, ze tema odcudzenia je dost jasna a nic viac tam nie je. Nerypem a filmu zelam vsetko dobre, len nechapem to nadsenie. Pre mna zacal byt film zaujimavy v okamihu, ked manzelka manzelovi povedala, ze poziada o rozvod. A to sa prave skoncil. Co ale ocenujem, su herecke vykony.

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    4. ledvina je neuvěřitelná? tak to já na sci-fi chodím někam jinam. Problém s žánrem? OK, potřebujete-li škatulky, Olmo Omerzu má svou vlastní. Je scéna v CARGO na letišti obrazem deziluze, totálního zmaru anebo naděje? Mě tam napětí a prostor pro vlastní výklad neschází. Ale film není od toho, aby se na jeho interpretaci všichni shodli. A nakonec poznámka: nepamatuji, kdy naposled dostal "dosud neherec" (zde filmový Erik) takovou šanci se ukázat. talentovaný Dan Kadlec ji kompletně zhodnotil: upřímný kompliment pro něj a bravo odvaze režiséra!

      Vymazat
    5. Samotna ladvina mozno nie, ale kombo stroskotanie+ladvina+psik na ostrove+zachrana psika+vdaka ladvine zistenie, ze matrikovy otec nie je skutocny otec... Mozem dumat nad tym, ci je bludenie psika po ostrove symoblickym zobrazenim straty civilizacnych istot, alebo rozpadu rodiny, ale pride mi to, ze to chce divaka, ktory sa zo vsetkych sil snazo v tom filme najst nieco viac, nez reziser ukazuje. Beriem argument, ze film nie je od toho, aby sme sa na nom vsetci zhodli. Prispel som z cirej zvedavosti, co v tom filme vidia ludia, ktorym sa paci. Diky za vysvetlenie a odpoved.

      Vymazat
    6. chlapci, chlapci, takze se uklidnime jo; hlavnim problemem je, ze SE TAM TOHO DEJE MOC MALO; ze NENI MOC ZAJIMAVY CUMET 20 MINUT NA COKLA, ABYSME 20 MINUT VSTREBAVALI NEJAKEJ POCIT; ledaze by ten pocit melo bejt utrpeni; souhlasim s tim, ze to ma jinak vsechno dobry; ale na tu stopaz je to prilis primitivni a neambiciozni (tozn. co chtej rict, vicemene explicitne vyblejou, veskerou artovost zastupuje cokl, udit se tam toho 10x vice, Fuka o zadnym artu nepise..)

      Vymazat
    7. Presne. V recenziach sa pise, ze rodinny film nepodcenuje divaka, ale na vstrebanie nejakeho pocitu, alebo pochopenie symbolickeho vyznamu utrapeneho psika, normalny divak 20 minut nepotrebuje. Frantiska som podozrieval, ze snad ho film oslovil kvoli psovi (50% prispevkov na google + ma so svojimi psikmi, ale vacsina recenzii je pozitivna, takze v tom uspech filmu nebude. Cital som rozhovor s reziserom, kde pise, ze striedanim zanrov chcel divaka vytrhavat z divackeho bezpecia, mna tym ale vytrhaval z prezivania pribehu. nie som spravny artovy divak, ale ak postavam a pribehu prestanem verit (prestanu byt vierohodne v ramci logiky ich sveta), film ma prestane zaujimat. Cely film pre mna posobi ako nevierohodny konstrukt.

      Vymazat
    8. Este by som dodal, ze mlademu reziserovi drzim palce. Z mojej strany nejde o nejaky hejt. Mozno by som v dalsom filme hladal vacsiu harmoniu medzi divackym zazitkom - rozpravanim nejakeho zaujimaveho pribehu a ideovym konceptom na druhej strane. Som ale ocividne v mensine, takze si mozem svoje rady rovno strcit za klobuk.

      Vymazat
  5. Takže Ztraceni v Mnichově už není nejlepší český film za poslední rok?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prvni veta recenze:

      Rodinný film je pravděpodobně tím nejzajímavějším, co za poslední rok v české kinematografii vzniklo (což neznamená nutně "tím nejlepším" a už vůbec ne "tím nejzábavnějším").

      Vymazat
    2. ztraceni v Mnichove je film nabusenej od zacatku do konce bez hluchyho mista; tohle je desetiminutovej usek kvality vystrizenej z neceho takovyho precizne vyskejlovanej (bez ztraty detailu) na hodinu a pul nebo kolik; to je hlavni problem RF

      Vymazat
  6. Fotka je z Příliš Mladé Noci, to schválně?

    OdpovědětVymazat
  7. Opravdu to nebylo špatný a to FF zamlčel FF. (FF může být zkratka pro full frontal nebo také samozvaného kritika filmů)

    Nicméně to co se tam stalo už bylo v bakalářích a v podání Menšíka to zanechalo výraznější stopu.

    OdpovědětVymazat