9.2.16

Recenze: Saulův syn [Saul fia] - 70%

Maďarský Žid Saul je členem Sonderkommanda v koncentračním táboře. To znamená, že má na starost uklízení šatů po popravených, odklízení jejich mrtvol, mytí plynových komor a tak dále...

Tento maďarský film nepřekvapivě vypráví o tom, že pracovat v Sonderkommandu v koncentračním táboře nebyl nejpříjemnější zážitek.


Debut mladého maďarského režiséra je velmi silným zážitkem především díky originální zvolené formě vyprávění. Nic není vysvětlováno, nic není zdůvodňováno, o ničem se složitě nediskutuje. Od první sekundy jsme uvrženi do děje a sledujeme "rutinu" hlavního hrdiny, který tu strašnou práci zjevně dělá už delší dobu a přivykl jí (do takové míry, do jaké se dá přivyknout uklízení stovek mrtvol).


Film je velmi úsporný na dialogy a skládá se z dlouhých nepřerušených záběrů, při kterých je kamera většinou pár desítek centimetrů za Saulovou hlavou a vše kolem je rozostřeno, jako kdyby se hrdina chránil před okolními hrůzami tím, že se schová do vlastní hlavy. Schovávání do hlavy mu ale nepomůže splnit životní cíl, který si náhle vytyčí a pro který je schopen udělat cokoliv, bez ohledu na jeho absurdnost.



Schválně jsem to všechno popsal dost nejednoznačne a před dalším čtením vás důrazně varuji: Většina popisů děje tohoto filmu (i těch nejstručnějších) je buď spoileroidní, nebo lživá (asi záměrně, aby nebyla spoileroidní). I když napíšu, co se stane v prvních 15 minutách filmů, někteří to mohou vzhledem k jistým okolnostem a nejednoznačnosti filmu brát jako spoiler. Ale bez spoilerování vám nemohu ani vysvětlit proč. BYLI JSTE VAROVÁNI.

Takže: Krátce po začátku filmu Saul objeví mezi mrtvolami v plynové komoře ještě živého chlapce. Chlapec je ihned poté zabit nacisty, ale Saul si vytyčí cíl: Chce tomu neznámému chlapci zařídit patřičný pohřební obřad (t.j. musí v koncentráku sehnat svolného rabína) a pohřbít ho. Toto lidské gesto se pro něj stane tak fanatickým cílem, že je kvůli němu ochoten riskovat nejen svůj život, ale i životy ostatních spoluvězňů v táboře. Jak se situace stává kritičtější a kritičtější (blíží se Spojenecká armáda a nacisti se chystají celý tábor vyhladit), Saul se začne doslova "chytat stébla" stále absurdnějším způsobem a zachraňovat před smrtí "rabína", který pravděpodobně není rabín, přičemž v pytli na rameni nosí kluka, který skoro určitě není jeho syn. Ale není to stoprocentně jisté.

Film je totiž záměrně natočen značně zmateně a klaustrofobicky (na nejméně široký "televizní" formát). Většina záběrů je rozostřená a nejvíce informací divák získává prostřednictvím okolního křiku a zvukových efektů (sound design je skutečně vynikající, hudba se ve filmu vůbec nevyskytuje), aniž by režisér musel inscenovat bůhvíjak náročné scény.

Přes všechnu tu zmatenost jsem já "zápletku" pochopil tak, že Saul je značně mentálně narušený od prvních sekund filmu, upne se k záchraně duše zcela neznámého mrtvého hocha a za svého syna ho označí jen proto, aby ho spoluvězni nezmlátili (a udělá to poprvé až někdy ve druhé polovině filmu). Tak jsem to pochopil já a dokonale mi do toho zapadly i scény na úplném konci filmu (stodola, úsměv).

K mému překvapení mnoho synopsí a recenzí tohoto filmu hned v prvním odstavci hovoří o tom, že "Saul se snaží pohřbít svého mrtvého syna" a některé pod varováním "spoiler" upozorňují, že jeho syn nemusí být jeho synem. Přičemž já to, jak už jsem psal, pochopil přesně obráceně. Nikdy by mě nenapadlo, že ten kluk je opravdu jeho syn, až na konci se objeví jistý drobný náznak, že teoreticky, možná, skutečně je.

Ať už ale platí kterákoliv z těchto variant (a věřil bych i tomu, že to režisér záměrně natočil nejednoznačně), pointa filmu je jasná: Člověk může přežít v pekle jen tehdy, pokud si vytyčí nějaký aspoň zdánlivě "lidský" cíl, který se pro něj stane jediným smyslem existence.

Oceňuji odvahu režiséra a jeho řemeslné schopnosti, ale nejsem z filmu zcela bezmezně nadšen a po jeho první půlhodině mi bylo celkem přesně jasné, jakým směrem se bude dále ubírat. Brutalita (nahá těla, křik zabíjených) na mě po pár desítkách minut přestala působit a byl jsem jí spíše otupen, trochu podobně jako v Gibsonově Umučení Krista.

Nebo jako ve filmech od Alejandra Gonzáleze Iñárritua. Což je vlastně docela pro maďarského debutanta docela velká pochvala...

P.S: Ve filmu je pár full frontalů, ale obávám se, že se u nich nevzrušíte, bez ohledu na orientaci. Tedy, vlastně...

12 komentářů:

  1. Madarska verze The Grey Zone v odstinu holubici sedi...

    OdpovědětVymazat
  2. Franto, dobrý, i na ta velká písmena za dvojtečkou jsem si už zvykl, ale fakt ne "Spojenecká armáda".

    OdpovědětVymazat
  3. Je večer, máme tu multikino, popcorn... A výběr mezi tímhle filmem a Agenty dementy. Trýznivá představa.

    OdpovědětVymazat
  4. Kdyz uz jsme u Auschwitzu...
    Technicka otazka pro teplakovou komunitu: jak ve filmu Seda zona (The Grey Zone, 2001) tak v Schindlerove seznamu jsou ukazane kominy krematoria, ktere chrli husty cerny dym a zaroven z nich slehaji plameny. Neni to fyzicky nesmysl? Slehal by ohen z 8 m vysokych kominu, soucasne dusen hustym kourem?
    V Schindlerove seznamu si k tomu Spielberg jeste pridal z kominu padajici popel jak huste snehove vlocky, ze by cely koncentrak byl za dva dny pohrbeny jak Pompeje.
    Food for thought for a scientifically minded community.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako bacha s takovejma otázkama, už není první polovina devadesátých let... dneska se chodí k soudu i za míň. :)

      Když šlehá oheň z komína, znamená to, že se v něm vzňaly reziduální saze a nespálené zbytky. Oheň tedy nejde až z topeniště, ale vzniká přímo v komíně. Tam, kde topič topí jako prase (což v koncentráku nelze vyloučit), to není úplně ojedinělý jev. Ovšem za takových okolností by se na tábor nesnášel popel jako sníh, ale spíš hořící černé kousky.

      V Auschwitzu se tuším jelo na koks. Dneska už jsou krematorní pece pochopitelně elektrické, potažmo plynové, takže tam tohle všechno odpadá.

      Vymazat
    2. No nerekl bych, ze psat o krematornich pecich (byt soudobych), ze jsou plynove by rovnez zapadalo do ramce dnesni politicke korektnosti :) Snad nepujde sedet ani jeden z nas.

      Dik za odpoved. Zajimalo me, jestli si oba reziseri nevydupali totalni nesmysl jen proto, ze to vizualne vypada velmi dramaticky, byt se jedna o Auschwitz.

      I kdyz, ten snezici popel...

      Vymazat
  5. "Brutalita na mě po pár desítkách minut přestala působit a byl jsem jí spíše otupen"
    Nebyl to úmysl?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslel, že je Fuka otupen brutalitou koncentračních táborů již od časů SS-man.cz...

      Vymazat
  6. Prilis mnoho filmu se dned toci jako rebusy v nejakem iq testu, zda se..

    OdpovědětVymazat
  7. kolik synů Bohdana Slámy zemřelo při natáčení?

    OdpovědětVymazat
  8. Já to neviděl,ale ta otupělost klidně mohla bejt rejžův záměr.

    OdpovědětVymazat
  9. https://www.youtube.com/watch?v=_NUcMT7HOIY

    OdpovědětVymazat