1.6.16

Recenze: Děda - 30%

Film Děda je o tom, jak dvě pražské děti (Anna Čtvrtníčková, Jáchym Dimov) přijíždějí na prázdniny za svým dědou (František Segrado) do valašské vesnice. Zde jsou jim odebrány tablety a mobily, a jsou vystaveni působení přírody, čerstvého vzduchu, divného jazyka a slivovice.


Film Děda je velmi zajímavý tím, že se v něm během téměř dvou hodin nic nestane. Tedy, něco se v něm stane, ale nic z toho bych se neodvážil odznačit slovem "děj", natož "zápletka".


V úvodu děda prohlásí, že má v chalupě "zakázanou místnostů" a chvíli to vypadá, že film bude o jejím tajemství, ale to tajemství je prozrazeno v necelé 30. minutě (tedy, je prozrazeno divákovi, ale dětem nedojde až do konce filmu).

Jako další potenciální podzápletka se jeví to, že děti na dědově půdě najdou staré dopisy, které psala za První světové války jejich pra-pra-pra-prababička jejich pra-pra-pra-pradědečkovi do zahraničního lazaretu. Z těchto dopisů si začnou číst, což je prezentováno ve velmi stylových zpomalených sekvencích bez dialogů, jen s voice-overem. Tyto sekvence vypadají moc hezky (včetně dost dobré hudby), jako kdyby Michael Bay natáčel reklamu na slivovici. Kdyby byl v tomto stylu celý film, měl bych z něj pravděpodobně pozitivní dojem. Ale tyto polosnové atmosférické sekvence zabírají celkem jen asi tak pětinu stopáže, a po pár minutách jsme vždycky zpět v současnosti, která je natočena značně neumětelsky. Nechce se mi vůbec věřit, že tyto dvě části filmu natáčeli stejní tvůrci.

Každopádně, z těchto působivých sekvencí nevyplyne nic jiného, než "Takhle to tehdy bylo a je to náš odkaz, Valašsko FTW".



Tedy, o něco podrobněji k té neumětelskosti: Scény ze současnosti (tzn. 80 procent filmu) taky občas obsahují hezky nasvícený "reklamní" záběr přírody nebo precizní kamerovou jízdu, ale o to hroznější je, jak naprostá většina herců (jsou to vůbec herci?) úplně strašně hraje a jak jsou všechny scény a náznaky podzápletek naprosto o ničem, často na hranici pochopitelnosti nebo za hranicí dadaismu.

Například:

  • Při krátké úvodní scéně v Praze uvidíme na deset sekund Čtvrtníčka, jak řídí auto. Ke konci filmu tentýž Čtvrtníček přijede do valašské vesnice, hledá tam ubytování, protože "čtyři hodiny jedu jako blázen" a pak se ožere v hospodě na vystoupení vesnické agrometalové kapely. Divák nemá tušení, proč tam ten Čtvrtníček přijel a co má společného s dějem filmu nebo s jeho ostatními postavami (hlavní dětskou hrdinku hraje Čtvrtníčkova skutečná dcera, ale jejího otce hraje úplně jiný herec).
  • Malý kluk leze v sadu po stromě, uklouzne a zůstane za ruce viset na větvi. Zoufale se tam houpe a křičí, neboť si nevšimne, že je jen asi metr nad zemí. V tu chvíli náhodou jede prostředkem sadu (mimo cestu) farář na motorce a náhodou do visícího kluka vrazí. Oba se svalí na zem a zaútočí na ně včely, před kterými utečou tím, že se přesunou o dva metry stranou.
  • Nedaleko dědovy chalupy bydlí v jiné chalupě chlapík jménem Štefan Hajdík, kterého hraje Bolek Polívka. Vesničané mu žertovně říkají "Polévka", a posílají mu paštiky a rádiovky, což Hajdík nesnáší. Neustále ho také otravují náhodní kolemjdoucí, kteří po něm chtějí autogramy. Takže Polívka buď hraje sám sebe a snaží se pod pseudonymem "Hajdík" najít klid před svými fanoušky, nebo Polívka hraje Hajdíka, který náhodou vypadá jako Polívka a proto nemá klidu. Do konce filmu se nestane nic, z čeho by se dalo vyvodit, která z těchto zásadně odlišných verzí je pravdivá.

Pokud někdy někdo z tohoto filmu sestříhá 15-20 minut, obsahujících pouze ty historické sekvence, bez dětí a dědy, rozhodně vám doporučuji jejich zhlédnutí.

22 komentářů:

  1. Je tam nějakej full frontal dětí, Polévky nebo Segedína?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A nechceš vyportrétovat lopatou, ty prase?

      Vymazat
  2. To vypadá na nevydařený pokus a la http://www.csfd.cz/film/350367-moje-leto-v-provence/komentare/ , což je jinak docela fajn film.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobře, že sem chodí i důchodci. Big up & drž se - jsme s tebou.

      Vymazat
  3. Film jsem neviděl a neuvidím, ale něco mi říká, že kdyby se Franta ožral jako Čtvrtníček, lépe by ten film chápal. Btw, je něco vytěženo z toho, že se v sadu válí na zemi farář s malým klukem? Nebo je tam prudký střih a jede další scéna?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to trestuhodně zanedbali, ale abys spravil chuť, tak tady si dovolím nabídnout švestičku z mé zahrádky, která tvé choutky snad aspoň částečně uspokojí.
      http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=468597

      Vymazat
  4. Nevím, jestli někde František Segrado hrál, ale nazpíval tohle:
    https://www.youtube.com/watch?v=YbCj3zkCywo

    OdpovědětVymazat
  5. Takže když si to shrneme, tak filmy odehrávající se na Moravě jsou buďto sračky, anebo jsou sice kvalitní ale depresivní. To možná o něčem vypovídá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    2. Ano jsem a samozřejmě že to vypovídá - o tom, že mě sere to neustálý debilní a zbytečný vymezování se Moraváků vůči Pražanům (nebo dokonce vůči všem Čechům, u těch debilnějších).
      Takže kdykoliv mám příležitost, rád si rejpnu.

      Vymazat
    3. Trošku je mi líto toho , že si "rejpneš". Zřejmě kvůli tomu Moraváci nemají rádi Pražáky!! Hlavně ty , co si rádi "rejpnou". Myslím si , že u nás na Moravě žádný problém nemáme s dobrými lidmi , ať jsou odkudkoliv , pokud se chovají slušně.

      Vymazat
  6. "Malý kluk leze v sadu po stromě, uklouzne a zůstane za ruce viset na větvi. Zoufale se tam houpe a křičí, neboť si nevšimne, že je jen asi metr nad zemí. V tu chvíli náhodou jede prostředkem sadu (mimo cestu) farář na motorce a náhodou do visícího kluka vrazí. Oba se svalí na zem a zaútočí na ně včely, před kterými utečou tím, že se přesunou o dva metry stranou." :-))) To vypadá dobře...

    Ale teď vážně. Nevím, co je zajímavého na filmu, ve kterém se nic nestane. V Čechách je toto již staré a zcela nezajímavé status quo. Jediný fascinující fakt na celé věci je, že na to někdo do kina vůbec leze - natož pak kritik monster formátu Františka Fuky. Fila tam nebyl?

    OdpovědětVymazat
  7. Mladá Čtvrtníčková vystavená působení slivovice... no... pokud má holka aspoň trochu talent po tátovi, mohla by z toho být docela veselá hodinka a půl. Dejte jí demižon a nechte běžet kameru. :P

    OdpovědětVymazat
  8. Mám pocit, že podobným způsobem by se dal strhat třeba Dobrý voják Švejk.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Že zabili následníka trůnu a vypukla světová válka ti snad přijde jako nedosatečná zápletka?

      Vymazat
  9. Další umění ve stylu nemám scénář, peníze, herce ani diváky. To je nějaké rozkrádání státních dotací nebo jak to může pořád vznikat? Kdo na takovou kravinu půjde? Pražákům je Morava úplně u prdele, moraváci se snaží co nejdřív z tý díry dostat a odříznout od sebe to o čem je ten film a důchodci nemají na drahý vstupenky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, ne, tam bude určitě nějaké hluboké poučení, které Franta minul.
      Nebohé děti na začátku odevzdaly svoje tablety a mobily, seznamují se s historií svých předků a žijí na vesnici v souladu s přírodou. Tudíž: na konci bude logicky poučení o tom, jak moc je to obohatilo a dalo jim to nový smysl života, na který budou vzpomínat až do smrti.

      Vymazat
    2. s přírodou se v souladu žít nedá, a už vůbec ne na Moravě. Ta kurva Natura je samý alergen. Kdo to zkusil, umřel. Ostatní zdrhli do práglu.

      Vymazat
  10. Ze stránek distributora:
    Režie: Mejla Basel; režie historické linie: Marta Santovjáková Gerlíková a Jiří Novotný – tedy ty scény, co se Frantovi líbily, točili jiní lidé, než zbytek filmu.

    OdpovědětVymazat
  11. Náhodou, mě se film docela líbil....hlavně ty odkazy na rok 1915, kde bylo hezky ukázáno, jak se těžko žilo na valašsku....a také valašské nářečí , které předváděla skvěle s úžasnou barvou hlasu paní Gerlíková starší....byl to hezký zážitek....

    OdpovědětVymazat