7.10.16

Recenze: Dívka ve vlaku [The Girl On The Train] - 60%

Emily Bluntová jezdí každý den vlakem do města a zpět z města. Cestou vždy pečlivě sleduje domy kolem tratě, a především jeden z nich, kde se dva krásní, relativně mladí a úspěšní lidé zjevně oddávají lásce. A závidí jim.

A jednoho dne uvidí, že se ta krásná mladá dáma na tom samém balkóně olizuje s jiným chlapem, než obvykle. A pak tatáž dáma zmizí...


Zápletka tohoto filmu je opravdu hutně zapletená, ale není to způsobeno ani tak tím, že by byla komplikovaná, nýbrž tím, jak je ve filmu vyprávěná.

Film má totiž tři hlavní ženské představitelky - Emily Bluntovou, Rebeccu Fergusonovou a Haley Bennettovou, a nejméně tři hlavní mužské představitele. Přičemž většina děje je vyprávěna těmti třemi hlavními ženami, ovšem napřeskáčku (každá chvíli) a nikoliv chronologicky!


Dobu "zmizení a těsně po něm" bere film jako "současnost", a z ní si téměř neustále odskakuje do flashbacků, uvozovaných titulky jako "Megan, minulý pátek" nebo "Rachel, před půl rokem" - z nich se pak vrací do "současnosti" (což musíme poznat, neboť u toho většinou už titulky nejsou).

Většina těch flashbacků je dosti chaotická, protože Emily Bluntová hraje ženu, která má problémy s alkoholem, halucinace a vynechává jí paměť. A taky proto, že ty zbývající dvě ženy jsou si hodně podobné - tak hodně, že jsem je zpočátku místy od sebe těžko rozeznával.

První hodinu filmu (nebo možná ještě déle) je nám tudíž napřeskáčku odhalováno, co všechno se vlastně stalo před "současností", a proč jsou na tom hlavní hrdinové filmu nyní tak, jak na tom jsou. A nejde o to, že by hrdinové filmu tuto svou minulost nějak odhalovali. Ne. Hrdinové filmu ji znají od začátku, ale režisér filmu ji divákům odkrývá postupně!

Kdybych vám to vše chronologicky sepsal, nebylo by to nijak příliš komplikované. Ale když nám to režisér na plátně velmi chaoticky dávkuje, trvá hodně dlouho (skoro tu hodinu), než vám začne do sebe pozvolna zapadat, co měly která ty flashbacky znamenat a proč se k sobě postavy chovají tak, jak se chovají. Není to nezajímavé, ale je to tak trochu "rána pod pás", protože tímhle způsobem se dá udělat "zajímavá skládačka" z většiny existujících triviálních zápletek.



Poté, co se konečně dozvíme většinu toho, co se stalo "předtím", začne se rozvíjet "současná" zápletka, během které pochopitelně přijdou ke slovu ty dvě výše zmíněné skutečnosti, tzn. že Bluntová má výpadky paměti a ty zbývající dvě ženy jsou si hodně podobné. Což neberte jako spoiler, protože obojí se dozvíte hned na začátku filmu a je na to následně několikrát upozorňováno. Jenom až do poloviny filmu nemáte k dispozici dostatek informací na to, abyste z toho mohli vyvozovat nějaké konkrétní teorie.

Zatím to všechno možná zní dost kriticky, ale film je naštěstí velice dobře natočen a zahrán. Mnohé z těch flashbacků jsou chaotické záměrně a to, že je nechápete, je zcela v pořádku, protože jsou jejich náznaky vysvětleny až později - a většinou uspokojivě a logicky. Totiž, v rámci "ženské logiky".

A to je jedna z dalších zajímavostí tohoto filmu: I když ho režíroval muž, napsala ho žena podle knihy ženské autorky, a je to na jeho ději hodně vidět. Středem děje jsou bezesporu tři ženy a muži jim jen přicmrndávají a dělají něco jako "životní cíle a Deus ex Machiny". Jde o docela zajímavé nahlédnutí do toho, jak uvažují dnešní ženy, jaké jsou jejich životní cíle a čeho se nejvíc bojí.

Pro ženy je to, řekl bych, ideální podívaná. Ale můžou ji bez problémů vidět i normální lidi.

38 komentářů:

  1. Deus ex machina v množném čísle je buď Di, Dei nebo Dii, ex machina nebo machinis. A tou poslední větou Franta patrně hodlá rozpoutat shitstorm.

    OdpovědětVymazat
  2. Kniha je vyprávěna úplně stejným stylem (tři vypravěčky, střídání současnosti a flashbacků). Vlastně jde o velmi věrnou adaptaci. Kromě zbytečného přenesení děje z UK do USA. Tam kde jsou v originále typické britské předměstské pididomky, ve filmu jsou velké americké vily s velkými zahradami. Rachel musí mít zrak jak ostříž.

    OdpovědětVymazat
  3. Poslední větou si Franta koleduje o to, aby si na něj někde v průchodu počkala radikální feministka se značkovou kabelkou nacpanou dlažebními kostkami.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takový Gaspar Noé - Zvrácený - naruby, ale to ženu právě nenapadne, protože nemá tu logiku. Všechno co je složitější než sníst čokoládu je problém. 10 let jim trvá naučit se aspoň nakřivo zaparkovat dvoumetrový auto na místě odkud vyjela tatra.

      Vymazat
    2. Sníst čokoládu je náhodou pěkně složitý proces plný napětí, očekávání, selhání, euforie, viny a sebeobviňování. Parkování v prostoru po tatře nemá dostatečnou emoční linku.

      Vymazat
    3. Ale ty nejsi ženská, tak jak to můžeš vědět?

      Vymazat
    4. No to přece souhlasí, když je to složitý proces v případě čokolády tak pochopit parkování je dramatická událost úplně z jiného šuplíku. Kdyby ženy byly obdařeny logikou potřebnou například pro parkování tak by jim docházely i ostatní věci a zachování kontinuity rozmnožování rodu by bylo ohroženo. Tak to příroda vymyslela.

      Vymazat
    5. Asi ti uniklo, že naprostá většina aut je dneska vybavena parkovacími senzory - proto, jak Anna podotkla, nemá už zaparkování vozu tu emoční linku.
      Jedině, když se na to díváš v televizi v nějakém filmu z osmdesátých let.

      Vymazat
    6. Tím více je to nebezpečné, brzy se ozve: "Už tě nepotřebuju, troubo"

      Vymazat
    7. Takovou hlášku si ovšem nesmíš brát osobně ..

      Vymazat
    8. To bude velice osobní pro každého v budoucnu. Lepší je to tak jak to bylo dříve kdy parkování byl složitý proces s dostatečně emoční linkou. Možná dokonce s úplně stejným průběhem jako u té čokolády...

      Vymazat
    9. Jenže řídit to auto musí furt ten, kdo tam sedi, senzory nesenzory.

      Vymazat
    10. I tu srandu nám chtějí už brzy zkazit....bude stačit se posadit.

      Pak zbyde už jen pár věcí co žena nedokáže. Třeba vysmrkat se bez kapesníku. Ucpat jednu dírku a fouknout, ruku otřít o triko. Tohle jim nepůjde myslím dost dlouho pokud neprojdou nějakou evoluční změnou.

      Vymazat
    11. Jo, a taky dloubání v nose a následné dlouhé studování vydloubnutého holubince, než si ho otřeš o rukáv nebo nohavici. Souhlasím, že v téhle disciplíně většina žen propadá.

      Vymazat
    12. Škrábání se v rozkroku nic? Stejně tak ve vynalezani jsou baby pozadu. Většinu vynálezů maj na svědomí muži. Muži by se zas měli přiučit co se týče rozebírání vztahů, pomlouvání druhých, emoční nevyváženosti, konvenčnosti (lidově stádnosti), módy a dalších veledůležitých věcí.

      Vymazat
    13. Že je FF zamindrákovaný, rozvedený, misogynní oukropek, co se nezmůže navíc, než laciné provokace, to jsou mnozí zvyklí. Feministkám takový člověk nestojí ani za kabelku, ani za Rubikovu kostku. Ať se mu to líbí nebo ne /spíš ne/.
      Myslím, že větině žen je někoho jako FF spíš líto.

      Vymazat
  4. V poslední větě má hlavně Franta chybu. Přebývá mu tam slovo normální.

    OdpovědětVymazat
  5. První byl alláh, minule lidi všech barev a dneska tohle.

    OdpovědětVymazat
  6. No, FF docela přesně vystihl, jak působila i kniha; časoprostorové kontinuum silně vychýleno...
    Jako femina (nikoli feministka) chci poznamenat, že jsem na tom příběhu nic ideálního neshledala. Jako normální člověk dodávám, že jako teda fajn, ale nemám vůbec žádný důvod podstoupit tuhle historku podruhé.
    V tom příběhu není nikdo, s kým by se člověk mohl nebo chtěl ztotožnit.

    FF, což takhle konečně navštívit festival hollywoodského filmu? Příští týden! Bajirao Mastani, Sultan i Fan jsou perly žánru, a v žádném z nich se netančí a nezpívá nad únosnou mez!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proc by mel chodit na nejaky festival hollywoodskeho filmu? Franta chodi na hollywoodske filmy porad.

      Vymazat
    2. Beztak by ho tam ani nepustili, všechno by jim zkritizoval.

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    4. Bollywood! Já bloud. Jako kdybych nevěděla, že tu všichni hltají každou hlásku.
      Ale vážně; vidět bollywood v kině je totální guilty pleasure. Obzvlášť filmy s Shahrukh Khanem.

      Vymazat
    5. Bollywood! Já bloud. Jako kdybych nevěděla, že tu všichni hltají každou hlásku.
      Ale vážně; vidět bollywood v kině je totální guilty pleasure. Obzvlášť filmy s Shahrukh Khanem.

      Vymazat
    6. Hrithik Roshan is my homeboy.

      Vymazat
    7. I like this.

      https://www.youtube.com/watch?v=iLHUFxlAVNM

      Vymazat
  7. Mozna sem to prehledl, ale chybi mi v recenzi hlaska ze celou pravdu odhalime asi az na konci, ale ze Frantovi to bylo jasne uz po pulhodine, jak to casto u podobnych autorovych textu byva..

    OdpovědětVymazat
  8. Tak team Hritik! Jodhaa Akbar a jeho krocení divokého slona? Krrish a jeho vinylový kostýmek? Nebo záliba v šesti prstech na ruce?
    Nu dobrá. Já si ponechám svého Kabira Bedi.

    OdpovědětVymazat
  9. Viděl jsem jenom zběžně trailer, ale... není to především reklama na vlaky? Protože tak nudný, běžný a šedivý příběh by hrdinka mohla zažít, i kdyby kolem jezdila s žebřiňákem (kdyby byla Amishka) nebo na Harleyi (a smrkala by přitom bez kapesníku, jak by rád viděl Aristokles). Neexistuje důvod na to chodit. Ale vlaků se v amerických filmech všech žánrů v poslední době objevuje stále víc: v thrillerech, v komediích, v pornu... Myslím, že v tom filmu jde hlavně o ty vlaky; jiný smysl to nedává.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však to také financoval Amtrak a CSX.

      Vymazat
  10. Pravda. Vlak a Hrithik v jednom:
    https://www.youtube.com/watch?v=fmKWuAVt1vI

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nádhera, už jen kousek od Torque: Ohnivá kola

      Vymazat
  11. "Jde o docela zajímavé nahlédnutí do toho, jak uvažují dnešní ženy, jaké jsou jejich životní cíle a čeho se nejvíc bojí."

    to tezko. to uz tomu byla blizsi ta Gone Girl.

    tohle je tak maximalne utrpne nahlednuti do toho jak se jedna scenaristka a jedna spisovatelka rozhodly vypravet pribeh skrze tri (ruzne) poskozene zeny.

    pokud by tohle skutecne bylo odrazem toho "jak uvazuji dnesni zeny" nebylo by homosexualu procent 5 ale aspon 90. nebo by vyrazne stoupla trestna cinnost v oblasti vrazed. zen. a jejich vrahy by byla radost u soudu zastupovat.

    tak pitome vypravenej film s tak pitomejma postavama fakt aby clovek pohledal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jde o docela zajimave nahlednuti, jak si Fuka predstavuje, ze uvazuji dnesni zeny, jake jsou jejich cile, ceho se boji.

      Vymazat
    2. Obávám se, že skutečnost je ještě mnohem horší. Proč myslíte, že je 50% rozvodovost. Těch druhých 50% je spolu proto, že žádný z těch dvou by to sám o sobě neutáh. I proto taky dochází k excesům kdy třeba někdo někoho zbije, manžel manželku, manželka manžela, rodič dítě, dítě rodiče..

      Vymazat