30.11.16

Recenze: Anděl Páně 2 - 60%

Anděl Petronel (Ivan Trojan) a čert Uriáš (Jiří Dvořák) svou blbostí způsobí, že jablko ze Stromu poznání spadne z nebe dolů na Zem. Pán Bůh (Jiří Bartoška) tam oba provinilce vysílá, aby do příštího rána jablko našli a vrátili (i když není specifikováno, co přesně by se stalo, kdyby ho nenašli nebo kdyby ho nějaký člověk snědl).

Mezitím se na Zemi krásná vdova Magdalena (Vica Kerekesová) snaží uživit svou dceru Anežku (Anna Čtvrtníčková) a dře se od rána do večera v krejčovství Bolka Polívky, který je ztělesněné zlo a možná dokonce ateista!!! Anežka náhodou najde z nebe spadlé Rajské jablko. Je zrovna mikulášský večer a Anežka, převlečená za Mikuláše, nutně potřebuje čerta s andělem, aby pro sebe a mámu něco vykoledovala. Hádejte, co bude dál...


Po dlouhých letech jsme se dočkali pokračování úspěšného Anděla Páně, znovu v režii Jiřího Stracha a tentokráte se znatelně vyšším rozpočtem.

Nevím, kolik film stál, ale jeho exteriéry i interéry vypadají velmi slušně, statistů, kostýmů i rekvizit je hodně a i ty mraky v nebi jsou tentokrát patřičně 3D. Zajímavé je, že film se pravděpodobně odehrává o nějaké to století později než první díl - možná koncem 19. století (viz ošacení nebo šicí stroje).


Kde začít... Ve filmu je mnoho dobrého. Například dva hlavní představitelé, výše zmíněná výprava, nebo masivní symfonická hudba (Ondřej Brzobohatý), která je asi nejlepší (tedy nejbližší Hollywoodu) z toho, co jsem letos v českých filmech slyšel. Ve filmu je dost triků, ale jde především o digitální dokreslovačky, hvězdy na obloze apod. Většina filmu je "přízemně" netriková a například nikdo z andělů ve filmu ani sekundu nelétá. Bylo mi to docela příjemné.



Ve filmu je nadprůměrné množství vtipných hlášek a žertíků, které jsou bohužel často až moc podmiňované křesťanským vzděláním diváka. Já se zasměju, když v nebi slyším "Mladej pán se nám jednou zatoulal na 40 dní" a "Panna Marie by měla vyrazit na dovolenou do Lurd", nebo když vidím, jak se Herodes hladce dostane z Očistce do nebe, ale silně pochybuji, že tyto vtipy (kterých je ve filmu opravdu dost) budou pochopitelné pro dnešní děcka (protože když nevíme, kdo byl Herodes, celá scénka ztrácí smysl). Taky jsem si nebyl vědom toho, že by existoval "svatý Mojžíš" (ne tenhle to není), ale co já vím, když jsem nevěřící.

Režisér (a spoluscenárista) je věřící, ale bere víru jaksi "volněji", což je mi osobně sympatické, ale docela by mě zajímalo, co některým detailům v jeho filmu říkají hardcore věřící. Bohužel to nezjistíme, ale jsem si jist, že třeba v Utahu tento film hned tak uveden nebude...

Bohužel, film funguje nejlépe jako izolované střípky a krátké etudy. Některé postavy jsou v něm hrozně málo, i když jsou zábavné a chtěl bych je vidět na plátně víc. Obávám se, že něco muselo být vystříháno, protože např. v trailerech propagovaný Marián Labuda je přesně v jedné scéně, ve které připraví Petronela o klíč od Očistce (jediný existující, jak je zdůrazňováno), z čehož následně vůbec nic nevyplyne a Labuda ani klíč se už ve filmu neobjeví. Podobně bizarně působí podzápletka s jablkem, vycházející z toho, že Uriáš a Petronel jsou tak retardovaní, že netuší, že by se na celé Zeměkouli mohlo vyskytovat více než jedno jablko.

Potenciálně vděčným motivem je konflikt hlavního dua se třemi zlodějíčky, kteří dělají Mikuláše, anděla a čerta. Přičemž Petronel a Uriáš se domnívají, že ti tři podvodníci jsou reálné bytosti z nebe, zatímco podvodníci se domnívají, že jim Petronel a Uriáš kazí kšeft. Nebo sekvence, kdy Petronel a Uriáš chodí koledovat a podaří se jim dostat na kolena i hardcore spratky. Bohužel, ani jedna z těchto podzápletek není dostatečně vytěžena. Víme předem, že k nim dojde, těšíme se na ně, ale proběhnou jaksi uspěchaně a nevypointovaně.

Vlastně, značně nevypointovaný je celý film. Nakonec samozřejmě Vica Kerekesová (která v tomto filmu netradičně neukáže ňadra) musí najít novou lásku a Jablko musí být vráceno do Nebe. Obojí se samozřejmě stane (po hodně zvláštní vložce, ve které se Petronel vsadí s Uriášem, kdo z nich dříve svede Kerekesovou), ale obojí je opět jaksi podivně uspěchané, málo vypointované a - bojím se to u pohádky napsat, ale napíšu to - "nesmyslné". Bůh Bartoška je tak hodný, že představa nějakého trestu z jeho rukou je od počátku filmu nemyslitelná, a vše je zakončeno tradičním křesťanským twistem "je jedno, že jsi několikrát hřešil, pokud uděláš jeden dobrý čin".

Rozhodně nemám nic proti filmům s křesťanskými motivy (velice moc se mi líbil třeba Princ egyptský). Ale po tolika letech čekání a po takové masivní kampani jsem čekal něco trochu víc, než nadprůměrnou televizní inscenaci s filmovou výpravou.

51 komentářů:

  1. Nemá Princ egyptský spíš židovské než křesťanské motivy? Neviděl jsem, proto se ptám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevim, trochu se mi plete Mojzis a Jezis, je to jedna parta...

      Vymazat
    2. Demonstrace nebo Menstruace, hlavně že poteče krev...

      Vymazat
    3. Ale mohameda si neplete nikdo, protože má nejsilnější pí ár

      Vymazat
    4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    5. A Stracha měl Duka exkomunikovat... - ja nerozumet vasi cestinoj jazyke.

      Vymazat
  2. Vysvětluje tam Bartoška s dobráckym úsměvem důvod existence moru nebo jiných zhoubných epidemií, které vznikly v jeho laboratoři? Přesně kolik metrů nad zemským povrchem se nachází nebe a jaký padáček mělo na sobě připevněno jablko (nebo rajče?), že se při pádu nerozplesklo? Prostě, ať jde strach do prdele. Ano, strach!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako jít na pohádku s logikou...
      To jablko bylo samozřejmě kouzelné :-)

      Vymazat
    2. To jablko z Ráje bylo kouzelné. Ale když anděl a čert přijdou na Zem, tam uvidí nějaké náhodné normální jablko, a dojdou okamžitě k (mylnému) názoru, že to je to kouzelné jablko, které hledají...

      Vymazat
    3. Jestliže ta padavka byla kouzelná,jistě ji Bartoška mohl lusknutím prstů přivolat zpět. Nebo měla mít funkci self-destruct!

      Vymazat
    4. No docela by mne zajímalo, jak si pak ověří, že teda mají to správné jablko.

      Vymazat
    5. Když najdou "to správné", tak vidí, že magicky září, takže jsou si jisti. Ale to první magicky nezářilo a přesto si byli taky jisti...

      Vymazat
    6. Slova jako "kouzelné" a "magicky" nejsou kompatibilní s křesťanstvím. Pro křesťanství jsou pouze použitelná slova "zázrak" nebo "svatý" (který může samozřejmě být zpětně použit až k onomu Mojžíšovi, kterého hrál Christian Bale a který v tomto filmu není). Kouzla jsou produktem čarodějnictví a křesťanská církev, která vždy ráda upalovala čarodějnice, v ně velmi silně věřila. Nu a slovo "magický" souvisí se zoroastrismem: staroperským dualistickým náboženstvím, jež nemá nic společného s křesťanstvím. Tento film je v podstatě dualistický. Zlo a dobro v něm koexistují, a dokonce se harmonicky doplňují - ale spíše ve stylu filmu Blbý a blbější, jak se zdá.

      Vymazat
    7. Kdybyste nebyl, Grime, urejpaná hloupá vulva, možná byste i věděl, že nemoc jest pouze následek hříchu. A prvního hříchu se dopustili...chvilka napětí...ano, Adam a Eva. Tedy lidé. Lidé vybavení svobodnou vůlí konat dobro, případně ji zneužít ke konání zla. Ale chápu, že chtít od někoho, jako jsou voni, aby měl subtilnější teologické znalosti, je jako chtít od papeže Františka, aby se vyjadřoval jako katolík.

      Vymazat
    8. Ne! Tohle nemůže být pravda! Tohle se mi musí zdát! Anebo je to troll. Doufám, že je to troll. Nevěřím, že tohle vůbec někdo může myslet vážně! Tedy až na zasrané kněze.

      Ještě jednou, co že je nemoc??

      Vymazat
    9. To se všem uleví až konečně vymře poslední generace uctívající tento srandovní kult boha, zmizí to jako dechovka.

      Vymazat
    10. Chudáčci plodi, kteří zemřeli nenarozeni (což jest oxymoron) ještě v lůně matky, nebo opodál ... odsrali to za nějaký dva neznámý vymyšlený lidi z doby před 5000 nebo 100000 lety, to se ještě neví.
      Fakt jsou ti křesťani vovškliví vředi, když jim tohle na Stvořiteli nevadí a nenadávají na jeho jméno každý den.

      Vymazat
    11. Grime, žijeme ve světě, systému, jehož součástí je rození i umírání. A tento systém je navržen tak, že si umírání způsobují i některé organismy navzájem.
      Člověk si snadno představuje systém, kde tomu tak není, smrt vnímá jako něco nepatřičného a ptá se, proč?
      A já se zase ptám, kde se v něm ta představa, že by tomu tak být nemělo, vzala?

      Vymazat
    12. Protože každý se instinktivně vyhýbá smrti a přeneseně i pomyšlení na ni. Je to užitečná výbava pro život. Náboženství jde nicméně ještě mnohem dál - představuje systematickou snahu popřít smrt; je pyšným tvrzením, že žádná smrt neexistuje.

      Vymazat
    13. Hele kolego ateisto, klíd. Náboženství je jednak nositelem spousty memů zjevně výhodných pro přežití tlupy a pak je přirozené: lidé si ho utváří sami bez donucení (to, že to pak pokaždý chce někdo cashovat a použít k jejich kontrole není argument, to je logický následek). Udivuje mě, že tohle musím někomu říkat...

      Vymazat
  3. Tady se resi jablka, ale to, ze si tim neukozovanim Vica nici karieru nikoho netrapi! Je tam aspon nejaka jina plnocelna nahota?

    OdpovědětVymazat
  4. "Režisér (a spoluscenárista) je věřící, ale bere víru jaksi "volněji", což je mi osobně sympatické, ale docela by mě zajímalo, co některým detailům v jeho filmu říkají hardcore věřící."

    Hardcore věřící katolíci, mezi něž si abba Hilarion dovolí počítat sám sebe, si o obou filmech myslí že jsou totální odpad. Třeba v Hrátkách s čertem jsou více méně všechny theologické náležitosti správně. Přestože autorem byl komunista Drda. Vizte třeba článek v časopise Te Deum 01/08.

    O to smutnější je, jak málo ví o katolické věrouce katolík Strach.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heilige Scheisse! Theologie, jo? THeologie?? Ten časopis Te Deum (v překladu "Ty pičo!") je sice k dostání na každém stánku, ale myslím, že bude lepší použít skutečný toaletní papír.

      Vymazat
    2. Jestliže se řecké písmeno θ čte théta a ne teta, pak by bylo správnější přepisovat slovo θεολογία jako theologie a ne teologie. S čím tedy konkrétně máte problém? Že abba Hilarion neprojevil typicky české jazykové ignorantství?

      Vymazat
    3. Současná spisovná čeština velí použít tvar bez h. A dobře dělá. S původním h se tento výraz stává ještě mnohem sprostším.

      Vymazat
    4. Ou, Grime, teď jste s nám odkopal :)
      Trošičku zraněná dušička jednoho deprivanta, jenž má problémy s věcnou argumentací. Najednou.
      Vida vás, kulišáka, tady máte bolístku.

      Vymazat
    5. To si zrovna na fukublogu museli dát sraz čeští katolíci?? Všichni tři???

      Vymazat
    6. Grime, ty máš opravdu problém s věcnou argumentací?
      Zrovna u tebe bych to nečekal (bez ironie či ironingu).

      Vymazat
  5. Jestli tam Kerekesová nevyvalí ty svý andělský dudy a nedá si trojku s Petronelem a Uriášem, tak na to nemá cenu chodit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dudy zacinaj zapasit s gravitaci.Treba je tentokrat ukazala jenom rejzovi v karavanu.

      Vymazat
    2. Jednak to jsou ty povislé dudy, jednak je to film pro děti a katolíky, ale hlavně by sex s Kerekesovou automaticky udělal z Uriáše incuba, což by z něj opět automaticky udělalo prastaré sumerské božstvo - démona typu "lilu".

      Vymazat
  6. A hraje aspon Kerekes prostitutku?Brzobohaty je Gregor, oprav to autore.

    OdpovědětVymazat
  7. Třeba vyjde režiserská prodloužená verze
    a) s vysvětlujícími titulky pro ateisty
    b) s omluvnými titulky pro věřící
    c) s alternativním koncem, kde všichni herci zemřou za své ohavné rouhání

    OdpovědětVymazat
  8. Zajímavější by bylo, kdyby na zem spadlo jablko z toho druhého stromu - ze stromu života, takže by bylo jasné, co hrozí - že se lidé stanou nesmrtelnými. Protože takhle to skutečně logiku nedává - jablko ze stromu poznání již snědeno bylo. Jo a mimochodem: vlastně to ani nemá a nemůže být jablko, protože a) v Bibli o jablku není ani zmínka, mluví se jen o plodu ze stromu, b) na blízkém východě ve starověku jabloně nerostly :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S Bibli bych radeji neslovickaril. Preci jen, to co ctes je preklad prekladu komisi upravovane a prijate verze prekladu prekladu. Minimalne.

      Vymazat
  9. Je pravda, že v poslední scéně zpívá Lucie Bílá a Jiřina Bohdalová koledy s (kandidátem na prezidenta) Michalem Horáčkem?

    OdpovědětVymazat
  10. Ad "Režisér (a spoluscenárista) je věřící, ale bere víru jaksi "volněji", což je mi osobně sympatické, ale docela by mě zajímalo, co některým detailům v jeho filmu říkají hardcore věřící."

    Nejdříve jednoho ne zcela hardcore:

    "Dřív takové vtipy dělali nevěrci a odpůrci křesťanství ve snaze dehonestovat a ponížit Pána Ježíše a Pannu Marii, nyní je dělají křesťané sami pod odborným dohledem svých kněží. Jako odborní poradci jsou totiž v titulcích filmu uvedeni P. Milan Badal, OP a další dva dominikáni – domnívám se, že za takovéto rady by měli být všichni tři neprodleně suspendováni z kněžského úřadu. Jedna věc je radost i veselost – ale něco jiného je posměch."

    http://sklenenykostel.net/index.php/menu-literarni/menu-recenze/3452-andel-pane-2

    Za sebe (jako někoho, kdo je občas jako hardcore katolík klasifikován) mohu jen říci, že je pro mne obtížné tento film hodnotit - sprostý být nemůžu a slušná slova nestačí. Snad jen to krásné slůvko z filmových databází - ODPAD!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šmarja, pane Pospíšile, vy jste i tady? Vy nejste hardcore katolík, vy jste fanatik nejhrubšího zrna! Suspendování za pohádku? Jako vážně?

      Vymazat
    2. "Ne zcela hardcore" radí suspendovat. "Hardcore" tedy logicky radí něco horšího. Můžeme jen hádat. Upálit? Oběsit? Ukřižovat? Análně znásilnit připínacím dildem ve tvaru kříže? To všechno najednou? Ach, ti naši katolíci, kteří tak bezmezně milují veškeré tvorstvo!

      Vymazat
  11. Grime, ty jsi strašně dlouho nemytá a urejpaná vagína...

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.