8.11.16

Recenze: Příchozí [Arrival] - 90%

Nad různými místy planety Země se z ničeho nic objeví dvanáct obrovských létajících předmětů. Zcela nehybných. Oblasti jsou uzavřeny, zvolna vzniká panika.

O dva dny později kontaktuje americká vláda doktorku Louise Banksovou (Amy Adamsová), přední světovou lingvistickou odbornici. Mimozemšťané začali komunikovat a je zapotřebí někoho, kdo by se s nimi uměl domluvit.

Louise je odvezena do kopců k jednomu z "Pouzder", kde jí začíná nová rutina: Každých 18 hodin vstoupit dovnitř a pokusit se komunikovat s levitujícími sedmichapadlovými bučícími chobotnicemi, ze kterých všechno leze jako z chlupaté deky. Zdá se, že klíč nebude ve verbální komunikaci, ale v mimozemském písmu.

Mezitím se mezinárodní situace komplikuje a Čína a Rusko chystají rakety a tanky...


Režisér Denis Villeneuve natočil Zmizení nebo Sicario a po letošních Příchozích už není nejmenších pochyb, že to nebyly náhody a Villeneuve je obrovsky talentovaný a nápaditý tvůrce, který se dokáže vypořádat i s velmi komplikovanou filmovou látkou.

Recenzi bych uvodil tím, že pokud vám je výše shrnutý námět aspoň trochu blízký, nečtěte dál, nekoukejte na trailery, a upalujte do kina. Ale to vám asi nestačí, co?


Zkusme to nejdřív bez spoilerů.

Trailery poněkud lžou. Příchozí rozhodně jsou sci-fi. Je v něm dostatek vědy i fikce. Kromě toho je v něm velmi důležitý další motiv, který nejenže není vědecký, ale dokonce je v příkrém rozporu s logickým uvažováním. Budiž Villeneuve pochválen za to, že s blížícím se finále a přibývajícím množství onoho "nevědeckého elementu" film stále hladce funguje a leckterý divák si možná ani neuvědomí, že se najednou ocitl v poněkud jiném žánru. Řekněme, že závěr filmu je v ledasčem podobný Nolanovu Interstellaru, ale v Příchozích funguje o poznání lépe. Kromě toho ve filmu najdeme nejeden motiv, který známe ze Zemeckisova Kontaktu.



Villeneuve využívá svých režisérských schopností k tomu, aby udržoval diváka v podobné nejistotě, v jaké se nachází Louise (a vlastně celé lidstvo). Mimozemské lodě působí úctyhodně a lidé mají při vstupu do nich dobře pochopitelnou a téměř posvátnou úctu.
S tím souvisí jeden z mála nedostatků filmu, totiž to, že když začnou lidé uvažovat o tom, že by na mimozemšťany preventivně zaútočili, většinu z nich najednou přejde onen pocit posvátné hrůzy, který obrovské lodě logicky vzbuzují (t.j. dobře odůvodněný pocit, že heptapodi by mohli lidstvo bez problémů kompletně vyhladit během pár minut).
Villeneuve nikam nespěchá, nijak diváka nebombarduje, ale pomalu, téměř plíživě, odhaluje cosi monumentálního (ve vícero smyslech toho slova). Podobně jako to před desetiletími ve vesmíru dělali Stanley Kubrick nebo Ridley Scott. Ostatně, slova "nikam nespěchá" dobře vystihují i soundtrack Jóhanna Jóhannssona (velmi efektový, nemuzikální) a další aspekty tohoto filmu. Příchozí nikam nespěchají. Což je u drahého filmu z roku 2016 docela zázrak.

Scénář je vrcholně inteligentní, pomalu se rozvíjející (další zázrak) a působí přinejmenším stejně realisticky jako nedávný film Návštěva (který byl dokumentem). Nebo spíš víc realisticky. Na fungování toho všeho má samozřejmě zásluhu také Amy Adamsová, která dvě hodiny nesleze z plátna, a Jeremy Renner jako její vědecký kolega.

Díky tomu, jak pečlivě jsou vystavěny úvodní dvě třetiny filmu, si může Villeneuve v poslední třetině dovolit změnu žánru a z oněch solidních, pevných základů se odrazit k něčemu univerzálnějšímu, nadčasovějšímu a - ano - méně logickému.


Není první v historii kinematografie, komu se něco takového povedlo, ale stává se to málokdy a jsem moc rád, že se i dnes občas takový film povede. Film, který jde dosti zásadně proti mainstreamovým představám toho, co je to "výpravná sci-fi". Ale přitom je mimo jiné i výpravná sci-fi.

Intenzivně se snažím netěšit se na připravované filmy (protože jsem pak většinou zklamaný), ale začínám se nebezpečně těšit na říjen 2017.

P.S: Pokud máte náladu na skutečně bytelný mindfuck, za který by se nemusel stydět David Cronenberg ve spolupráci s Davidem Fincherem, zkuste Villeneuvův starší film Enemy.

P.P.S: Než začnu spoilerovat, napíšu ještě toto: Pokud se ve filmu objeví scény, které zdánlivě nesouvisí s jeho hlavní zápletkou, dobře si je zapamatujte. A pokud pozemšťané rozebírají smysl mimozemských vět a nadhazují teorie, jaký význam by mohly mít, zkuste se zamyslet, jaký další význam (ve filmu nezmíněný) by mohly ty věty mít. Možná budete odměněni a budete si pak v kině připadat velmi chytře.

- - - - - - - - - -

Následuje o něco podrobnější rozbor filmu, obsahující mimo jiné velmi intenzivní spoilery, které se vám mohou hodit, pokud nehodláte film vidět více než jednou. Pokud totiž znáte pointu předem, užijete si leckteré úvodní, zdánlivě nedůležité scény více, než kdybyste byli zcela nepolíbeni. Každopádně, byli jste varováni.

Na úplném začátku filmu uvidíme flashback s monologem o tom, jak Louise milovala svou dceru a jak ta dcera (v relativně pokročilém věku) zemřela na rakovinu (nebo něco podobně hnusného). OK, divák chápe, že Louise zažila ošklivé věci. Protřelejší divák začne tušit, že mimozemšťané Louise dovolí setkat se s její mrtvou dcerou. Ale protřelejší divák se mýlí...

Zatímco se Louise snaží komunikovat s heptapody, má průběžně flashbacky, ve kterých se objevuje ona mrtvá dcera (Hannah) a dozvídáme se z nich také tu skutečnost, že Louisu kdysi opustil manžel (otec Hannah). Ty flashbacky jí zjevně nejsou příjemné a vyvádějí ji z míry (ale koho by nevyváděly z míry vzpomínky na rozvod a zemřelé dítě, že?). Eso tvůrců ale zůstává nadále ukryté v rukávu!

Do toho jsou velmi nenápadně vpašovávány různé narážky na pomíjivost, zacyklenost mimozemského jazyka, "nic nezačíná a nic nekončí", a tak podobně.

Pak se podaří přeložit mimozemskou větu "Dát zbraň", což si většina států vysvětlí tak, že mimozemšťané nám chtějí poskytnou své zbraně, abychom se navzájem vyvraždili. To vede k vystupňování mezinárodní krize a přerušení komunikace s ostatními státy. Jsme ovšem upozorněni na to, že slovo "zbraň" může také znamenat "nástroj".

Pak je přeloženo několik dalších vět, včetně "Není čas". A v tom okamžiku mi to docvaklo a o pár scén později je to řečeno naplno, když Louise naposledy vstoupí do mimozemské lodě: Mimozemské věty ve skutečnosti znamenaly "Dáme vám nástroj" a "Čas neexistuje". Heptapodé vidí napříč čtvrtým rozměrem oběma směry, takže je jim známa budoucnost jich samých i celého vesmíru. Heptapodé budou za 3000 let potřebovat pomoc lidí, proto přiletěli zajistit, aby se lidstvo nevyhladilo. Jako nástroj lidstvu předali svůj dar. Totiž, kdo se naučí plynně komunikovat jejich "písmem", získá tutéž "nadpřirozenou" schopnost. A Louise se to podařilo.

Louise ve skutečnosti nikdy neměla dceru ani manžela. Ty "flashbacky" byly ve skutečnosti okamžiky z budoucnosti, ve které se ožení s Rennerem a budu spolu mít dceru, která zemře.

Současně s tímto prozřením se Louise nabídne možnost, jak odvrátit blížící se mezinárodní konflikt tím, že zavolá na soukromý telefon čínského generála, který nezná, ale bude ho v budoucnosti znát, a řekne mu velmi specifické souvětí, které nemůže znát, ale v budoucnosti se ho dozví. Je to typický časový paradox (využiji informaci, kterou nemám, k tomu, abych změnil budoucnost a tím získal tu informaci), trochu jako z Návratu do budoucnosti nebo dokonce z Billa a Tedaa muselo být obrovsky náročné, aby to Villeneuve natočil způsobem, který není nechtěně směšný.

Souběžně s tím dojde v "osobní rovině" k odhalení toho, že Louise bude mít s Rennerem dceru, ale když po několika letech Rennerovi prozradí, že jejich dcera tragicky zemře, Renner se kvůli tomu na ni naštve (protože mu to prozradí tak pozdě) a opustí ji. S vědomím tohoto všeho se Louise rozhodne do toho jít a užít si vztah i rodičovství tak naplno, jak jen je to možné. Takže jsme ze sci-fi najednou někde jinde a vůbec nás nenapadne přemýšlet o tom, že "teď, když Luise zná budoucnost, může ji zkusit změnit a začít pracovat na léčbě Hannah hned od jejího narození". Ne, to nás napadnout nemá a nenapadne nás to. Protože už jsme v jiném žánru a je nám tam fajn.

Bravo, pánové.

P.P.P.S: Po dialogu "Maminko, proč se jmenuju Hannah?" - "Protože je to palindrom, pozpátku se to čte jako zepředu." mě napadlo nekorektní hypotetické pokračování: "A maminko, proč se ta holčička od vedle jmenuje Lana?"

81 komentářů:

  1. Když jsem na wiki četl, že film je podle povídky
    od Teda Chianga – Příběh tvého života (Story of Your Life),
    tak me hned trklo, že už kdysi vyšla v Ikarii a byla povedená.
    V povídce je to techničtěji podáno, že mají mluvený jazyk
    heptapodština A a psaný heptapodština B, které jsou navzájem úplně jiné. Mimozemšťani popisovaní jako buben se sedmi chapadly chápou jinak fyziku, v povídce vysvětlováno pomocí Fermatova principu, že nevidí proces a čas jako postupně vyvíjející se děj, ale celkově jako dráhový integrál celého optimálního procesu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takže už známe odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec.
      42.
      Proč 42 ?
      Protože 42 bylo Amy Adamsové, když hrála ženu, která teprve BUDE mít dceru.

      Vymazat
  2. kdyz to ma 90%, tak radeji recenzi od FFFFFFF nebudu cist, abych si to nespoileroval :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tentokrát poté, co jsem to dočetl až před spoilery, jsem se rozhodl, že je taky číst nebudu, protože už samotná recenze je napínavá jak kšandy.

      Vymazat
    2. Tak jsem se na to dneska podival a je sracka sracek bez děje.

      Vymazat
    3. Podívej se ještě jednou. A pokud i tak budeš tvrdit to stejný, tak máš sračku ty v hlavě. Pá.

      Vymazat
    4. Souhlas, je to hodně dobrý film.

      Vymazat
  3. Ty jo, nevzpomínám si, že by Franta o nějakém scénaři někdy napsal, že je vrcholně inteligentní.

    OdpovědětVymazat
  4. "Maminko, a je ta holčička od vedle vybělená?"

    OdpovědětVymazat
  5. Vy pomýlení bloudi, vy malověrní tepláci, copak nechápete, že po přečtení prvních dvou řádků recenze, jako je tato, je třeba okamžitě přestat číst dál, nedívat se na trailer a ignorovat i všechno ostatní, just shut the fuck up and go see the movie??

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdysi, před lety, když jsem byl pubertální idiot, jsem si myslel, že když budu psát ve svých postech trochu anglicky, budu vypadat chytře a cool. Od té doby jsem zmoudřel a dobří vím, že to byla jen trapná póza a každý, kdo to dělá, je kokot. Děkuji za pozornost. (Doplněk: je to trochu divné, ale když jde o Ripera, může jít v jeho osobě zároveň o nemytou vagínu a kokota současně, to dává smysl i v heptapodštině A).

      Vymazat
    2. GPFZ změnil taktiku. To no avail. Kromě toho si neuvědomil, že logicky nutným vývojovým stadiem po pubertálním idiotovi je postpubertální idiot. Poor little bastard!

      Vymazat
    3. Grime, ty jsi strašně dlouho nemytá a urejpaná vagína...

      Vymazat
    4. Grile Rimmere, to ty jsi celoživotní idiot. A permanentní vagína. Bohužel nemytá. Naštěstí občas prší, takže to poslední s přestávkami.

      Vymazat
    5. Grim teraz kvalitne naložil. Všimnite si ten efektívny formát so záverečnou štipkou sebairónie v porovnaní s bublaninou od FZ.

      Vymazat
  6. Jinak nazev "Prichozi" zrejme probouzi u ceske divacke obce ty spravne, napinave a nebezpecne asociace, nez u divacke obce americke, pro kterou musi stacit Prichod/Prijezd/Prilet.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak na tohle asi budu muset jít.

    Jen malá poznámka k recenzi(pozor, i ze SPOILERové části): V popisované události nevidím časový paradox. Prostě má netypicky získanou informaci, a tu použije. Nedochází k žádné změně budoucnosti. Tu informaci má z té budoucnosti, která zahrnuje její předešlý čin. Nic paradoxního. (Vycházím z toho, jak s tématy pracovala předloha.) A celé to bylo postaveno na tom, že budoucnost je vlastně dána, měnit ji (i když ji známe) dává v rámci konceptu asi tolik smyslu, jako měnit minulost. Nejde to, i když bychom možná rádi.

    OdpovědětVymazat
  8. Nemuzu nikde sehnat tu knihu (Ted Chiang – Příběh tvého života), neni nekde ta povidka v el. podobe?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. https://ulozto.cz/!uKKg5gLv/chiang-ted-pribeh-tveho-zivota-txt

      Vymazat
    2. Od autora u nás vyšla celá sbírka povídek i s předlohou filmu, doporučuji - http://www.databazeknih.cz/knihy/pribehy-vaseho-zivota-71133

      Vymazat
  9. Nejsem curak abych cet recenzi. Uecite zas vsrchno vyspoiloval.

    OdpovědětVymazat
  10. Mne to stačí, pôjdem sa nechať prekvapiť do kina. Teda ak sa zadarí, keďže mi nejaký debil ráno odpálil na aute zadný nárazník a možno sa mi nepodarí dostať do BA na prezutie a tým pádom ani do kina nepôjdem... za všetko môže Trump, samozrejme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Boze, Chlebec, preco si myslis, ze niekoho zaujimaju tvoje problemy?

      Vymazat
    2. ty budes pekny debil chlebec, ta zapletka s prezutim a navstevou kina je tazka aj na sedlaka co si ho chodi prezuvat do BA. A tuzit po tom, aby v nejakych statoch o ktorych si ty maximalne cital v novinach bola zvolena osoba, ktora je tebe sympaticka to uz je na navstevu odborneho lekara.

      Vymazat
    3. Jsem odporný lékař. Volal mne někdo?
      Musím pochválit FF. S těma spojlerama je to vymyšlený hezky.

      Vymazat
    4. dik za navigaciu chlebec, ale aj keby som sa velmi snazil na ten tvoj level zero kde na mna cakas to nedam.

      Vymazat
    5. Stránky jsou archivovány národní knihovnou ČR, takže nárazník a prezutie tu vydrží pro příští generace.

      Vymazat
  11. Jak už bylo zmíněno, film je podle (cenami ověnčené) povídky Teda Chianga, kde se řeší podobné otázky (bez čínských generálů a armádních kravin). Pointa, kterou Franta označuje za nelogickou, je tam ve skutečnosti dobře vyložena: Ve chvíli, kdy se vaše myšlení (třeba pomocí studia mimozemského psaného jazyka) změní natolik, že přestanete vnímat čas jako přímku, přestanete také usilovat o to, budoucnost změnit - žádná budoucnost pro vás NEBUDE. Jen celek, jedno nepřerušené pole zahrnující minulost, přítomnost i budoucnost. Takže otázka "proč vědkyně nezmění budoucnost" je nesmyslná - pro ni už žádná minulost ani budoucnost jak ji chápeme my, neexistuje. Chiang také odpověděl na otázku, zda by si přál mít podobnou schopnost tak, že ji máme vlastně všichni: Všichni víme, že jednou zemřeme, že naše děti zemřou, že všichni naši přátelé zemřou. Přesto to vnímáme jako "celek" ve kterém žijeme dál.

    Popravdě, dost jsem se bál, že ten film bude totální blábol, ale tahle recenze mě dost uklidnila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem opravdu rad, zes uvedl vysvetleni primo od autora a jsem za to vdecny.
      Vetsinu sveho zivota jsem si vedom skutecnosti, ze vsichnii jednou zemreme, nicmene jsem absolutne nevedel, a ze ode dneska mam schopnost nevnimat budoucnost.
      Bohuzel jsem tuto povidku nikdy necetl a mohl jsem si usetrit mnohe splatky vseho mozneho...

      Vymazat
    2. Popravdě mi ta adaptace nepříjde až tak bezchybná. Film je technicky skvělý, ale ty dva hlavní motivy v něm působí trochu násilně spojené, zatímco povídka je mnohem kompaktnější.

      Vymazat
    3. Jan Bart: Nejde o schopnost nevnímat budoucnost, ale umět si užít "přítomnost." I když víme, že naše děti jednou zemřou, není to pro důvod žádné nemít. Hrdinka povídky ví, že její dcera zemře, ví i kdy a jak přesně. Přesto povídka končí prakticky tím, že se jde vyspat s jejím budoucím otcem - a začít její život (ty pasáže jsou úmyslně psané ve druhé osobě). Na to také směřuje název povídky.

      Vymazat
    4. Pan Alfa: no ale vždyť si přítomnost užít umíme, nebo ne? Právě že máme děti, i kdyz jsme je odsoudili k smrti od první vteřiny jejich života

      Vymazat
    5. alebo sa s nim vyspi , lebo je best of bed....

      Vymazat
    6. Jan Bert: Ano. A na to také Chiang narážel. Když Chaingovi vyšla asi třetí povídka v Ikarii, byl tam s ním rozhovor, kde se ho právě na toto ptali - jestli by chtěl mít takovou schopnost, a jestli Louise není vlastně tragickou postavou, protože zná budoucnost, aniž ji dokáže změnit. Chiang odpověděl, že on ji jako tragickou nevidí, protože v trochu "mlhavější" formě přece máme takovou schopnost všichni, a přesto si dokážeme život užít.

      Vymazat
  12. Že se v budoucnosti žena ožení s mužem, je sci-fi, nebo méně logické?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sem se taky chtěl zeptat - jak se žena ožení s mužem?

      Vymazat
    2. Leda, že by ten muž byl ve skutečnosti transgener, pak by to smysl trochu dávalo.

      Vymazat
  13. "Recenzi bych uvodil tím, že pokud vám je výše shrnutý námět aspoň trochu blízký, nečtěte dál, nekoukejte na trailery, a upalujte do kina. Ale to vám asi nestačí, co?"
    Mně to stačí a díky za tu větu

    OdpovědětVymazat
  14. Tvorcovia museli ukočírovať pridanú zápletku s hroziacou globálnou vojnou, kdežto Chiang toto vôbec nerieši a v poviedke sa ani nedozvieme, prečo sem táto návšteva prišla. Toto je veľmi dôležitá pridaná téma a zrejme preto upustili od tak podrobného vysvetľovania, ako Chiang. Jej nová schopnosť vidieť svoj život ako celok slúži vo filme viac k odvráteniu vojny, ako odhalenie budúcnosti vlastného života. Možno preto to nemusí pôsobiť spolu tak koherentne. Lenže jej súkromnú dejovú linku považujem za rozvinutie motívu potreby komunikácie na základnú vzťahovú rovinu v rámci rodiny, preto je tiež veľmi dôležitá. Vo filme mi chýbalo záverečné vysvetlenie kombinovanej schopnosti jej myslenia, čo sa dá samozrejme nakoniec odčítať aj z filmu, pokiaľ budete nad ním veľmi dlho rozmýšlať.Ja by som tam kľudne dal voicover, kopírujúci záverečné riadky poviedky.

    OdpovědětVymazat
  15. Ne, v povídce se dozvíme, proč heptapodi přišli: Protože "měli příjít." V jejich chápání času následek splývá s příčinou, vykonání činu je samo jeho účelem. Proto také ten legrační moment, kdy se lidé snaží s heptapody kšeftovat, ale pokaždé dostanou na oplátku buď nějakou pitomost, anebo něco, co už znají. A když se jim to vědkyně snaží vysvětlit a ptá, jestli si lidé můžou něco přát, heptapodi odpovídají, že přát si můžou, ale nebude to mít žádný vliv na to, co dostanou. :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Je to tak sentimentální jako Interstellar, kde to imho úplně zabilo u scifi rovinu? Prosím bez spoilerů.

    OdpovědětVymazat
  17. Hej, to sedi, len ludia si tu navstevu nemaju cim odovodnit, ak im to Louise nevysvetli. Myslim v poviedke. Otazka je, preco to mali urcene, ze sem pridu, ak im to v nicom nepomohlo.

    OdpovědětVymazat
  18. Anderton: To je ovšem fakt. V heptapodském vnímání nejenom, že je budoucnost předem daná, ona de facto vůbec neexistuje. Chiang dotáhl myšlenku předurčenosti do úplného extrému, a samozřejmě vyvstává otázka, pokud budoucnost vlastně nemůžeme ovlivnit žádnými činy a jenom "následujeme scénář" (což je přirovnání, které se v povídce používá) - KDO ten scénář píše? Pouhá slepá náhoda? Všechno je obrovská hra v kostky, a lidé ji pak jenom opakují jako herci? Pokud to bylo míněno takhle (a pravděpodobně opravdu bylo), pak přijmout takovou realitu je opravdu tuhé sousto ke spolknutí...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tych otazok vyvstava cela spusta, ale je to len fikcia, takze mozeme donekonecna iba diskutovat....jedine ze sem emzaci dojdu a poriadne nam to cele vysvetlia:)

      Vymazat
  19. Clanek jsem docetl az ted po skouknuti filmu.Stalo to za to!

    OdpovědětVymazat
  20. odporucam celu zbierku poviedok. aj ostatne su totiz uzasne:
    http://www.bookdepository.com/Stories-of-Your-Life-and-Others-Ted-Chiang/9781447289234?ref=grid-view

    OdpovědětVymazat
  21. Ve filmu chybí vysvětlení, proč těch lidí bylo 12 a proč byly rozmístěny tak, jak byly. Uteklo mi něco nebo to tam fakt není? Ze začátku je tohle jedno ze zásadních témat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aby zaistili komunikaciu medzi 12 narodmi s rozdielnymi jazykmi. Pretoze ratali s tym, ze na to, aby sme desifrovali ich rec, budeme musiet komunikovat. To bola ta pomoc ludstvu. Otazka je, ale to uz sa dostavame dalej, ze iba splnili to, co uz bolo dane, ze sa to takto odohraje, a ze v buducnosti im pomozeme, vedeli. Len to museli naplnit svojou navstevou. Rovnako Louise sa musela zmierit so svojim zivotom, nemala moznost nic menit, aj ked sa na prvy pohlad zda, ze sa rozhodla sama.

      Vymazat
    2. Hmmmm a protoze jsou Cinani kabrnaci, tak misto Pekingu "pristali" na pokec v jihocinske mori. Rusove jsou patrne natvrdli a tak u nich pristali radeji na dvou mistech.

      Vymazat
    3. Ale Luisa to naprosto jasně říká v cca 80. minutě.
      A bystřejší divák to pochopí, už když to říká Ian v cca 79. minutě.

      Vymazat
  22. Zklamání. VELKÉ zklamání. To je ta nejsilnější emoce, co jsem si z kina odnesl. A bez SPOILERů to nepůjde...
    USA jsou na tom asi ještě hůře, než to po volbách vypadá (od nás), protože zjevně nezbývá na platy scénáristů. Jak jinak si vysvětlit, že mají linie pigmentem na PVC a mávání pravou končetinou za univerzální intergalaktický jazyk? A to dokonce i když ty linie jsou různé (Human vs. Louise) a mávání stejné - hmmmm, mimozemšťan hned ví, se mnou by se tedy nedomluvila. A to už všichni víme o kauze Kangaruu... Když se na scéně za pár hodin jaksi sama objeví apka v tabletu, kdy i Google Překladač bledne závistí, už jsem se musel jen trpce usmívat. A najednou tu máme bombu - dali ji tam vojáci. Proč a jak? Nu, vlastně se u nejsledovanejšího objektu lidstva ani neví - že by proto, že to jsou přece vojáci? A teď bacha, Čína útočí! Sice na obrovský objekt nám naprosto neznámých možností (ten jedoucí tank vedle něj vypadal hodně srandovně), ale my jsme z východu, my přece vždycky útočíme! Že ovládají gravitaci? No a? My přece vždycky útočíme!!
    Zlom nastal v polovině filmu, kdy jsem se naklonil k přítelkyni a objevně jí hodlal prozradit konec. Dostala mě - dořekla to sama, už to prý ví 15 min. Ten pták (barevný) a obrázek a plastelínová potvora atd. byli na plátně fakt furt.
    Jinými slovy, vezměte filozofický nápad+hrozící válku+záhadu+city - protřepat, nemíchat, moc nespojovat a hlavní bude prima trailer.
    Výborný zvuk (=atmosféra), minimalistické působivé prostředí, dobří herci... ale ten scénář. Chjo. Za vidění to stojí určitě, ale doporučuji 2x2dl bílého hodinu předem. Užijete si to více.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "Když se na scéně za pár hodin jaksi sama objeví apka v tabletu, kdy i Google Překladač bledne závistí, už jsem se musel jen trpce usmívat"

      Ve filmu byl myslim v jedne chvili vterinovy titulek "2 years later" nebo tak neco. Ta komunikace proste trvala roky, ve filmu se to ale vyjma toho titulku neda nijak rozpoznat a kdyz si toho nevsimnes tak to opravdu vypada, ze z niceho nic maji na tabletu Circle Language Translator.

      Vymazat
    2. Nebo spis Circular Language...

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    4. Na "Circular Language Translator" by to chtělo copyright. Dříve než někdo přijde na to, že to jsou přesně ta stejná kolečka, co se objeví na stole po probdělé noci před odevzdáním scénáře...;)
      Ale v každém případě díky Velkému Septopodu za takové filmy!! Jen je obrovská škoda zahozeného potenciálu při tak dobře rozdaných kartách.

      Vymazat
  23. " Příchozí " -Dvě hodiny a vlastně o ničem ... Pokud se někdo chystáte do kina , tak si to dobře promyslete . 89% rozhodně ne , spíš s bídou 25 % pokud si nechcete hrát na zapšklé pseudointelektuály jako někteří recenzenti . To co fungovalo v povídce bohužel na plátně působí neskonale strnule .
    Flashbacky vypadaly na papíru možná dobře , ale ve filmu ... děs . Ke konci jedno velké WTF to snad bude mít lepší konstrukci a ... ono ne.
    By mne zajímalo co mimozemštané budou potřebovat za těch 3000 let ale to film nakonec přejde jako vedlejší.
    Vlastně celé ty dvě hodiny jsou tam ti mimozemštané jen na okrasu a o roli spouštěče se můžeme přít , když se na závěr hlavní protagonistce rozsvítí takovým způsobem , že geniální dedukce spojnice 1/12 jejího kolegy a nutnosti sociálního kontaktu je slabá várka a přebíjí i jiné zaběhané premisy v tomhle dílku ( "jsou to profesoři a o jejich závěrech se nepochybuje , ani když jste vrchní velitel vojenského oddílu co má tuhle šarádu na povel" ) .
    Bohužel kritika zklamala a nebojím se říct , že na tohle má dějově i ˇÚsvit spravedlnosti" ... musím si jít spravit chuť Dvanáct opic nepokořeno :/

    OdpovědětVymazat
  24. Hmmm...
    Take jsem z toho nebyl tak nadseny, dal bych tomu tak 70%.

    NASLEDUJI KAZICE

    Ano, jsou tam super momenty. Pocatky komunikace jsou opravdu napinave pro divaka asi(ne) skoro stejne tak, jako by byly pro tech par odvaznych, stojicich pred akvariem, kdy vlasne nikdo nema poneti, jestli nejakym gestem, slovem nebo napisem treba v tu chvili nevyvola zniceni nasi planety. I napr. dobry detail zvraceni z nervoveho vypeti atd.

    Pote jakasi nesmyslna akce/vzpoura/terorismus dvou vojaku (kteri si, pravda, predtim v nekolika zaberech letmo vymenuji vyznamne pohledy)a rozhodnou se tydlecty emzaky zlikvidovat...
    A pak uz to jen jde z kopce.
    Ovlivnen recenzemi jsem mel pripravenu haldu kapesniku, protoze v kine k slzam nemam daleko a k memu vlastnimu a nemalemu prekvapeni oko zustalo zcela suche, takze ani v tomto smeru film na moji strunu zrovna moc nazahral.

    V kazdem pripade palec nahoru, ale ponekud zklamany jsem byl. Mozna moc velky hype a ocekavani, RT 98%, WTF? Tak dobre to fakt nebylo.




    OdpovědětVymazat
  25. Jo, vidim to podobne jako Jan Bart. Velmi povedeny zakladni vypraveni ale s totalnima zbytnejma hovadinama typu, dame tam tem tvorum, co umej pracovat s gravitaci - potazmo casem, podomacku udelanou bombicku a jeste k tomu pridelame digitalni display s cervenejma cislicema ovladanej arduinem (wtf???), aby to bylo verohodnejsi a dalsi bezny klise souvisejici s politikou/armadou atd. Skoda, protoze to bylo pro vypraveni uplne zbytecny a slo to resit mnohem elegantneji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tu bombu tam nedala vláda, ale pomatení vojáci.

      Vymazat
    2. Tu bombu tam nedala vláda, ale pomatení vojáci.

      Vymazat
  26. https://www.wired.com/2016/11/arrivals-designers-crafted-mesmerizing-alien-alphabet

    OdpovědětVymazat
  27. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  28. Ano! Konečně si někdo nemyslí, že mimozemšťani musí vypadat a všechno vnímat podobně jako lidi.

    OdpovědětVymazat
  29. Já teda nechci být na pana Fuku zlý (například se mu posmívat, že převyprávění a interpretaci děje se neříká rozbor), ale ve filmu vůbec není řečeno, že tvorové s přeprogramovaným mozkem mají možnost na budoucnosti něco měnit, i když jí znají, pouze jí vnímají v nelineární podobě (a v případě Adamsové se s ní předem smířit a užít si jí).

    OdpovědětVymazat
  30. Co rikate na to, ze kdyz Amy Adamsova pouzije s priznanymi rozpaky vyraz 'aliens', je to v ceskych titulkach prelozeno jako 'vetrelci'? Obvykle je to fail, ale tentokrat to mozna prekladatel promyslel a ten vyraz se tam hodi.

    OdpovědětVymazat
  31. Nechápu proč je Louise tak vynervovaná, když jsou tam ty flashbacky. Přece v tu dobu ještě nevidí do budoucnosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi bych byl taky vynervovaný, kdybych měl flashbacky a v nich viděl věci, které se mi nestaly...

      Vymazat
    2. To by znamenalo, že viděla do budoucnosti už dřív.

      Vymazat
  32. Muze mi nekdo prosim vysvetlit co Louise rekla romu Changovi, ze ji za to byl tak vdecny?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední slova jeho umírající ženy. Sám jí to řekne na té konferenci OSN. Tedy, řekla mu něco, co pravděpodobně nikdo jiný na světě neslyšel, a tak ho donutila ji brát vážně, protože dala najevo, že ví něco, co nikdo jiný ne.

      Vymazat
    2. ...a co konkrétního to bylo není podstatné.

      Vymazat
  33. Je zajimava paralela mezi vedomim hlavni hrdinky o smrti budouciho ditete a vedomim mimozemstanu, ze budou za 3000 letpotrebovat pomoc lidi. Ani hrdinka, ani mimozemstane neudelaji nic, cim by budoucnost zmenili. Proc asi?

    OdpovědětVymazat
  34. Souhlasím s recenzí. Podle mého mínění z filmu vyplývá, že lze budoucnost změnit. Protože jinak by celá mise heptapodů neměla smysl. Tedy ani dcera nejspíše umřít nemusela a ani manžel ji opustit nemusel. O tom ale film není.
    Co jsem si z filmu odnesl já? Že musíme počkat na UFOuny, aby nás sjednotili, protože na to, abychom to udělali sami, jsme moc tupí a sebestřední.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.