4.1.17

Recenze: La La Land - 70%

Los Angeles, současnost. Mia (Emma Stoneová) by chtěla být slavnou herečkou a scenáristkou, ale zatím se musí spokojit s prací v baru studia Warner Bros. Klavírista Sebastian (Ryan Gosling) by chtěl mít vlastní jazzový klub ale zatím se musí spokojit s hraním v restauraci J.K. Simmonse, kde frčí odrhovačky (a nikoliv jazz).

Jednoho dne se náhodou potkají a cosi mezi nimi přeskočí (zatím jednosměrně). Za čtvrt roku opět. A už to jede, tradiční příběh snů o showbyznysu a lásce. A samozřejmě s tancem a zpěvy...


To "samozřejmě" v předchozím odstavci byla samozřejmě ironie. La La Land je totiž zcela záměrně filmem, jaké se už dnes netočí, totiž naivním, neironickým, romantickým muzikálem. Nebo ne?


Mladý Damien Chazelle chtěl tento film natočit už před mnoha lety, dlouho před svým skvělým Whiplashem. Nyní konečně sehnal dost peněz (30 milionů dolarů, tedy pořád relativně málo) a vzniklo... Vzniklo něco, co je rozhodně zajímavé, ale rozhodně to nemůžu bezvýhradně doporučit.



Především se odvážím tvrdit, že se Chazelleovi podařilo natočit přesně to, co chtěl. Je to skvělý režisér a pokud z jeho filmu nejsem nadšený, není to způsobeno jeho neschopností, ale tím, že on zřejmě chce v kině radostně učůrávat z něčeho trochu jiného, než já.

Mám hodně rád filmové muzikály. Filmové muzikály mohou být v nejrůznějším stylu, ale vždycky musí být nějak stylizované. La La Land je stylizovaný, je to konzistentní stylizace, ale měl jsem docela problém se v té stylizaci orientovat a pochopit její důvod.

Film se odehrává v současnosti a postavy v něm vedou neironicky současné dialogy. Z nich plynule přecházejí do pěveckých a tanečních čísel, která jsou stylizovaná někdy do podoby klasických starých hollywoodských muzikálů (např. s Fredem Astairem a Genem Kellym), někdy do jazzu. Přitom ale herci nezpívají a netančí nijak zvlášť dobře (kreténům mezi vámi raději výslovně zdůrazňuji, že pořád zpívají a tancují o dost lépe, než já)! Žádné z čísel nemá nijak složitou choreografii (ve srovnání se zlatým fondem hollywoodských muzikálů) a hlasy Stoneové i Goslinga jsou značně nevypilované, i když většina songů není nijak pěvecky náročná. Pokud ta složitější taneční čísla byla opravdu natočena bez střihu a bez triků, v jednom záběru, je to úctyhodný výkon, ale oceňuji to jako filmový recenzent, ne jako divák.

Neřekl bych, že to je důsledek relativně malého rozpočtu. Spíš se domnívám, že to Chazelle přesně takhle chtěl, ale uniká mi proč. Když už postavy z normálního dialogu přejdou do zpěvu a tance, tedy do světa fantazie, proč ten zpěv a tanec vypadá jako nějaký poloamatérský flash mob? Pro jistotu ještě zdůrazním, že pěvecká a taneční čísla rozhodně nejsou "objektivním dějovým prvkem" a rozhodně nemají být něčím, co se "reálně odehrává" v rámci zápletky filmu. Ve filmu jsou digitální triky, ale většinou se snaží být "neviditelné", aby výsledek působil dojmem něčeho, co bylo natočeno postaru, analogově, ve skutečných exteriérech.

Další problém jsem měl s tím, že mi většina songů nepřišla příliš chytlavá / dojemná / zajímavá a pochybuji, že si nějaký z nich někdy přidám do svého dlouhodobého cestovního playlistu (kde mám napřklad i dva songy z Goofyho na výletě).

Jak děj pokračoval standardními hollywoodskými zákrutami (láska, pochyby, krize, šance na obnovení lásky), začal jsem se docela nudit. Film má dvě hodiny a rozhodně by snesl prokrácení.

Naštěstí ledacos napravil závěr, který se nenesl v očekávaném duchu hladkých hollywoodských muzikálových happyendů. V posledních 10-15 minutách Chazelle postaví klasické romantické schéma poněkud na hlavu a uzavře všechno způsobem, který je v kontextu předchozích 110 minut dost nečekaný a velmi emocionálně působivý. A možná to je i happyend.

Musím La La Land ocenit jako meta-záležitost. Způsob, jakým tento film skládá poctu starým muzikálům, a současně je tak trochu ironizuje a staví na hlavu, je velmi originální. Filmoví recenzenti a kritikové můžou o tomto filmu vést dlouhé, plodné debaty. Ale nestačilo mi to. Kdybych vůbec neznal ty stařičké muzikály, většina La La Landu by mi připadala jako nepodařená blbost. A to není dobře.

27 komentářů:

  1. takze neco jako bony a klid 2

    cerna nebo cervi dira, baba nebo snih

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Načapaný Okapichu - černá jako tvoje vybělená díra.

      Vymazat
  2. I na trailer k muzikálu se dá koukat. Je ovšem nutno vyměnit zvuk. Třeba tenhle se k tomu hodí: https://www.youtube.com/watch?v=F_6IjeprfEs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Grime, ty jsi strašně dlouho nemytá a urejpaná vagína...

      Vymazat
  3. Los Angeles, současnost.

    Franto vymýšlíš si. Ve filmu bylo Andělé, den dárků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Andělu vystupuje z metra mladý muž. Nese náruč dárků. Koktá, když říká kolemjdoucím, že jde na konkurs na muzikál Dana Landy.

      Vymazat
    2. Tuhle nejlepší část recenze jsem oplakal smíchy. Díky Grime

      Vymazat
    3. Grime, musim uznat, žes zabodoval. Ty náš vybělenej Grime, zasloužíš odměnu, mám volňásky na bukkake párty, pujdeš?

      Vymazat
  4. Já LLL vzdala kontumačně. Raději si znovu pustím nějaký bollywood, klip Dard-E-Disco je taky snová sekvence (zubící se smajlík).

    OdpovědětVymazat
  5. zadny happyend, takze na rande nedoporuceno?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako podkres pro dotvoření atmosféry při bělení análu klidně.

      Vymazat
  6. záleží s kým randíš ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. přeju ti pomalou a bolestivou smrt

      Vymazat
    2. nesmíš si to brát tak osobně, je vás takových určitě víc ..

      Vymazat
  7. "Žádné z čísel nemá nijak složitou choreografii " (ve srovnání se zlatým fondem hollywoodských muzikálů)" cheche, uz je ta uvodni scena tenhle vyrok stavi na hlavu, stejne jako ta na kopci. A to nejen kvuli tomu ze se to tocilo jen na jednu kameru.

    "hlasy Stoneové i Goslinga jsou značně nevypilované, i když většina songů není nijak pěvecky náročná" cheche, nojono, ono zpivani v broadway muzikalu cloveka moc nevypiluje, vid.

    "většina songů nepřišla příliš chytlavá / dojemná / zajímavá" - muhehe, City of Stars sbira nominace a kriticke ceny jak na bezicim pasu a song/hudba bude stopro nominovany na oskara, ale ne, vetsina songu urcite neni zajimava, natoz chytlava nebo dojemna. koneckoncu na oskary a ostatni ceny se muzeme vysrat.

    dobry je taky este nezminit ze Gosling si to sam vodehral na piano… vcetne tech nechytlavych nezajimavych a nedojemnych songu a slozitych jazzovych pasazi teda samozrejme.

    komedialni recenze, to se pocita.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Brouk: Dvě připomínky:

      1) (První odstavec): Úvodní scéna má slušnou choreografii ve srovnání s DIVADELNÍMI muzikály. Ve srovnání s FILMOVÝMI muzikály není nic moc, protože ve filmu očekávám, že tvůrci využijí to, co nabízí film (např. střih, triky, výpravu). Že to Chazelle neudělal, to je to, čemu se v recenzi divím.

      2) Poslední odstavec: Gosling rozhodně nehraje ve všech scénách sám na piáno z toho jednoduchého důvodu, že v některých scénách se ozývají jiné noty, než na klavíru mačká. Až bude k dispozici HD verze ke stažení, rád dodám podrobnosti.

      Zbylé jsou tvoje subjektivní názory, které těžko můžu vyvracet jinak, než "já na to mám jiný názor".

      Vymazat
    2. Tohle si brouk za rámeček nedá!

      Vymazat
    3. nedam, dam to totiz zcela mimo ramec i thread, ha! see below!

      Vymazat
    4. necekam nic min nez hd diputaz k teto recenzi podporujici uvadena sokujici zjisteni

      Vymazat
    5. "City of Stars sbira nominace a kriticke ceny jak na bezicim pasu a song/hudba bude stopro nominovany na oskara,"

      A co jako, mám uchcavat blahem jen proto, že někdo dal někomu/něčemu nějakou cenu? To, že nějaké dílo dostalo cenu, znamená jen a pouze to, že se daný tvůrce daného díla trefil do vkusu toho, kdo cenu uděluje. Mě je naprosto u vybělený riti, jestli dal někdo někomu nějakou nablblou cenu.

      Vymazat
  8. 1. stale nesouhlasim, poskytnes mi nejaky referencni vzorek? S cim treba srovnavas? WSS? Oz? Chicago? American in Paris? Singing in the Rain?… Muppets?

    2. dude, COME ON.
    Chazelle revealed that it is indeed Gosling playing jazz piano throughout the movie:

    "In fact, there's not a single close-up shot of [the character] Sebastian's hands in the entire movie that's a piano double. It's all Ryan."

    according to Hurwitz, Gosling learned "every note so everything you see in the movie is Ryan," with no hand doubles and no CGI.

    to zbyle muzeme nechat byt ale byla to ukazka neceho mene subjektivniho nez to co si sam rekl v recenzi - Stone zpivala v muzikalu na Brodway, kde se dost vypilovala. me se jeji hlas moc libit nemusi ale techniku a praxi prave ma. a rict ze vetsina ty hudby nezahrnuje dojemne/chytlave/zajimave veci v situaci, kdy film par tydnu od premiery sbira nejen nominace ale uz i ceny prave za tu hudbu a je jednoznany favorit na song a mozna i hudbu nejen na globech ale i na oskara - prave tim je ten tvuj vyrok sam hodne subjektivni. muj mozna taky, ale spojenej s tim jak je to vnimany v ramci nejakeho standardniho cechu a jeho hodnoceni. ale never mind, ta subjektivita je vsude, takze no problem. podme delat neco uzitecnejsiho. ja treba snidat, ty strihat tokyo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1) Z novejsich napriklad finale Hairspray (filmu), nebo ledacos ve Step Up serii.

      2) "In fact, there's not a single close-up shot of [the character] Sebastian's hands in the entire movie that's a piano double." - To neni nijak v rozporu s tim, co jsem napsal, totiz ze "Se ozyvaji jine tony nez Gosling macka". Takze Gosling opravdu mackal klavesy, ale jen nejake priblizne noty. "Everything you see in the movie is Ryan" - To mozna jo, ale rozhodne ne "everything you hear".

      Vymazat
    2. 1. no dobre ale v recenzi pises ve "ve srovnání se zlatým fondem hollywoodských muzikálů", tam snad Hairspravy nepatri.

      2. "Gosling opravdu mackal klavesy, ale jen nejake priblizne noty." no to je zas dot nadsazka. pre-recording delal Randy Kerber, ano, podle toho se Gosling ucil, ale minimalne ty dva songy co se Ryan naucil zrjeme opravdu zaznely ve filmu (a sou i na soundtracku) v jeho podani.

      Vymazat
  9. Udílení Zlatých globů rekord 7 cen, lepší než Přelet nad kukaččím hnízdem?!? To musí být něco extra. Mám si vzít do kina kapesníky? Jsem děsně citlivý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no na to ze to nema chytlavou, dojemnou ani zajimavou vetsinu ty hudby, zpev a choreografie taky neni nijak vypilovana nebo slozita, to bude zas nejak podFUK, asi, pravdepodobne liberalni propaganda nebo uprchlicka konspirance nebo tak neco.

      PS - vem kapesniky pro tu svlecnu na kterou tam budes chtit udelat dojem.

      Vymazat
    2. Vy mi určitě lžete, určitě tam je nějaká scéna podobná té v DRIVE jak mu skáče po hlavě ve výtahu, ne?

      Vymazat
    3. fuka bude jednou znam jako "ten co psal ty 70 procentni recenze"

      Vymazat